Szegedi Uj Nemzedék, 1944. október (26. évfolyam, 223-226. szám)

1944-10-01 / 223. szám

1944. októbber 1. vasárnap. SZEGIDT IT.I­T»rtMZED«K TEKINTSÜNK MAGUNKRA! Mint ismeretes, Magyarország !b­íboros hercegprímása kezdemé­nyezésére jövő vasárnap, Magyar­­­ország Nagyasszonya ünnepén­­bűnbánó és engesztelő könyörgés­sel fordul a keresztény magyarság a Boldogságos Szűz közbenjárásá­ért, s az egyházmegyék valameny­­nyi templomában tartandó ilyen irányú ájtatosságok során magyar hazánkat Jézus és Mária Szivé­nek fogják felajánlani. Ma,­a háború hatodik esztende­jében, amikor csak nemrégiben is hazánkban a keresztény és ma­gyar szellemnek győzelemre ju­tását ünnepeltük és a keresztény és magyar lelkület istápolását tűz­tük ki célunkul, szomorúan kell tapasztalnunk, hogy ennek a szel­lemnek és lelkületnek tökéletes ki­­fejléséhez lealkudhatatlanul szük­séges keresztényi morál megalapo­zása legfeljebb csak kezdeti stá­diumában maradt. Még mindig ott tartunk, hogy legtöbben a ke­reszténység jelszavát csak politi­kai pajzsként használják, de an­nak megvallását már felesleges­nek, gyakorlását pedig gyengeség­nek minősítik és csendes agyon­­hallgatással­­ mellőzik. Aki csak némileg is magáévá tette a keresztény megújulás szük­­ségességét és annak gondolata fö­lött komolyan elmélkedett, s az­után nyitott szemmel járt a világ­ban és úgy szemlélte a mostani társadalmi viszonyokat, annak nem­­kerülhette el figyelmét, hogy a mai társadalom — talán anélkül, hogy­ tudna róla, — sok tekin­tetben hasonlít az ókori pogány­­világ szociális képéhez. Ha csak kissé is tisztában vagyunk a ke­­­resztény morálisnak követelmé­nyeivel, fel kell ismernünk ezt a­­pogány színezetet a mindennapi életbéli, az emberek gondolkozás­­módjában, és egész lelki beállí­­tottságában. Az első szimptóma az anyagel­­vűség, a rozsdának és mélyrágás­nak kitett földi kincsek faragott képe, vagy rongy­bálványa, amely­nek megarthatásáért, vagy kevés­sé erkölcsös úton való megszer­zéséért ádáz harcoktól sem ria­dunk vissza. A másik a tóunká­­nak igazságos megjutalmazásától, illetve a becsületes igyekezettel végzett jó munkának megbecsülé­sétől való idegenkedés, ami már­­már a rabszolgasors szomorú és embertelen fogalmát idézi emlé­künkbe. A harmadik az ugyancsak pogány­­világra emlékeztető, kilen­gésekig űzött test-kultusz, amely akár az öltözködésben, akár a nyíl­tan gyakorolt meztelenkedésekben, a vagy kendőzésekben és egyéb di­­vatokban mutatkozik, nem is szól­va­ az ilyirányú úgynevezett mű­vészi és irodalmi megnyilatkozá­­sok kinövéseiről. Va­ft-te valaki, aki ne ismerné be, hogy mindezeken a szomorú állapotokon változtatni kell,­ hogy mindezekben az emberi önzésből, kevélyégből, vagy­ hiúságból szártal­mazó bűnökben mindannyian töb­­bé-kevésbbé felelősek vagyunk és mind a bűnbánatra, mind pe­dig az engesztelésre nagyon is megértünk?.­. Mert mindezek a társadalmi elfajulások a keresz­tény szellemnek, keresztény lel­kületnek és keresztény erkölcsnek mellőzéséből származnak és bár­mennyire lázadozunk is e vád el­len, az alól magunkat bűnbánat és engesztelés nélkül ki nem vonhat­juk. Amíg pedig be nem látjuk, hogy erre a bűnbánatra és engesz­­telésre szükségünk van, még­pe­­­dig kivétel nélkül, addig fennáll a keresztény szellemtől legtávo­labb álló pogány lelki megnyilat­kozás, a gyűlölet, minden ellen­tétnek, minden viszálynak, hábo­rúskodásnak elindítója. Végeredményében tehát minden egyéni és társadalmi bűnnek gyö­kere az elpogányosodott szellem, a hitélet elsekélyesedése és csak külső látszatokra szorítkozása. Is­ten és a felebarát szeretetének mind kirívóbb kikapcsolása éle­tünkből. . Éppen azért a legnagyobb mér­tékben vagyunk ráutalva mind­annyian arra, hogy bűbánatot tartsunk és engesztelésért fohász­kodjunk, ha a mostani gyűlölet­­dzsungelből ki akarunk lábolni. Ez alól azok sem vonhatják ki ma­gukat, akik úgy érzik, hogy­ tisz­­­tán és gáncstalanul állanak a fen­tebb felsorolt bűnök elkövetésé­ben és azok következményeinek felidézésében, mert engesztelő imáikat felajánlhatják a bűntele­­nnek mindazokért is, akik nem tud­nak bűneik súlyáról, s így az en­­ge­sztelést maguk részéről elmu­lasztják. Zúzzuk tehát össze az Én-imá­datnak pogány bálványát, ismer­jük be, hogy keresztény szellem a keresztény erkölcs gyakorlása nélkül főként szeretet nélkül zen­gő érc, vagy pengő cimbalom és siessünk a meghirdetett igaz szín­vallásra olyan lelki felkészelség­­gel, amilyennel legbiztosabban ér­hetjük el az isteni Gondviselésbe vetett, bizalomnak sikerét és mind­nyájunkra nézve áldásos eredmé­nyét: az isteni igazságosságon ala­puló boldog békét. El kell távolodnunk a pogány ókor felelevenítésének útjáról és a­ világos elme, valamint józan be­látás felismerő képességével hoz­zá kell látnunk az ellanyhulásnak indult keresztény érzület rennesz­­szánszához, amit csak keresztény alázatosságtól áthatott őszinte ma­­gunkbaszállással érhetünk el. Csak egy kis erkölcsi bátorság kell hoz­zá. Rá kell szánnunk magunkat, hogy bátran lépjünk be az újjá­születés vizének felfrissítő, ébresz­tő tavába, hogy azután megnyug­vásra szomjúhozó lelkünk meg­erősödve boruljon az Élővizek Forrásához, Krisztushoz akinek elsősorban tartozunk bűnbánattal, akitől ezek után bízvást várhatjuk a felszabadító engesztelést és aki­nek mindezekért, imáink teljesíté­­­séért, a beléje helyezett bizalmunk­­valóra válásá­ért, úgy­sem tudunk majd eléggé hálát adni. ÜZENET... Egyszer már írtunk az önfegye­lemről helyesebben mondva,­ az ö­tfegyelmezetlen emberek viselke­déséről, akik nemcsak a maguk idegrendszerének váltak ellensé­gévé, hanem mások idegeit is né­ha valóban súlyos próbára tették. Mo­st ismét kénytelenek vagyunk felemelni szavunkat a fegyelme­zetlen emberekkel szemben, mert amióta, a háború, vihara itt söpör végig közvetlen közelünkben, az­óta újra és még nagyobb számban megszaporodott az önmagunkon uralkodni nem tudó vagy talán éppen, nem is akaró emberek szá­ma. Pedig a magyar napisajtó he­tek óta szinte alig győzi hangoz­­tatáni a minden vonalon oly nagyon fontos helytállás szükségességét. Amikor az ellenség betört hatá­rainkon, egyszeribe száz felé is szétszakadtak a háború továbbfej­lődését illető vélemények, mely­nek következtében bekövetkezett az a helyzet, hogy az emberek, sajnos, elég nagy tömegének meg­rendült, a bizalma, megingott a a hite és olyan, szinte majdnem megmagarázhatatlan cselekede­tekre ragadtatták magukat, amely bizony könnyen káros hatássá vál­hatott volna valamennyiünkre. Hála fajtánk természetének, — tudnillik, hogy amilyen érzékeny és nyughatatlan a veszély megér­zésének és megértésének első per­ceiben, éppen olyan higgadt, ön­magán is felülkerekedni tudó, erős a veszéllyel való szembenézés al­kalmával — lassan csillapodni kezdenek a kedélyek, s az öntu­dat is kitisztul. Azok pedig, akik nem tudnak, vagy, mint mondot­tuk,' nem is akarnak megszaba­dulni Iflki-béklyóiktól, bár tud­juk , számuk meglehetősen nagy Tnarac, az elkövetkez­endő időkben hyár'-’ní­5n 'Számítanak 'mételynek’.. Raawinkat is­' csak' azért emeljük V­ek fel velük szemben, hogy megpró­báljuk velük megértetni, ha jtűk­ az önfegyelmezettség talaja vég­­kép kicsúszott a lábuk alól, ma­radjanak veszteg. Nekünk, akik mégis az erősebbek táborába lak­­tozunk, szent a meggyőződésünk, hogy a rendíthetetlen helytállás és mindenekelőtt a lelki megin­gat­­hatatlanság éppen olyan erős velünk minden ellenséges mig­­gy­őzniakarással szemben, histi h­onvédeink kezében a fegyver. Hisszük, hogy az annyi bajt ke­resztülvészelt, s az oly sok meg­próbáltatást kiállott magyarságunk most sem hagy bennünket cser­ben, még ebben a vésztjóslóan­ a ne­héz órákban sem. Ezer esztendőn keresztül csak a harc és a sok el­­lenségünkkel való farkasszemet­­nézés volt osztályrészünk, s amíg más nemzetek békében és jólét­ben éltek, addig mi hol a kívül­ről fenyegető, bennünket elsörör­­ni akaró veszedelmektől hol a bel­ső, egymá­st megértetni nem akaró viszálykodó, sőt sokszor komolyan, ellenségeskedő erők megérteté­­é­­re, ki­békítésére, elcsitítására és el­­folytására kényszerültünk. És most is, amikor pedig nek­a félnapokon át vagy egy-egy egész éjszakán közvetlen közelün­kből hallatszik az ágyúdörgés, aszerint hogyan, merre tolódik, hullámzik a bennünket letiporni akaró ellen­ség támadása, álljuk a helyünket nyugodtam, m­ondhatnók, elszán­­tan, s mondhatnak tőlünk képte­lenebbnél képtelenebb dolgokat kitartóunk azon a helyen, ahová sorsunk állított, mert így kívánj­a becsületünk és így parancsolja a magyar helytállás. Az Úristen szeret bennünket, szerd a magyar nemzetet és ép- Pub­liht ezer­­esztendőn ke­­resztült meát i* m'*swv ■m-ajil herm­­­ütiketi 5 Használj OOOL! S ép morcul szájad torkod és fogod

Next