Székely Hirlap, 1874 (6. évfolyam, 52-104. szám)

1874-09-16 / 74. szám

VI. évfolyam ft 4. sz.______M.-V­as­helytt, szerda, szept. 16. 1874. SZÉKELT HÍRLAP. Politikai és társadalmi lap s a „Jogász-Egylet“ közlönye. Szerkesztői szállás: Hirdetési díj . Egy háromszor hasábozott garmond sor Mestelenik e lap Szent-N­iklós-utcza 791.. sz. hová a lap szellemi részét ára (ó kr. bélyegilleték miden hirdetés után külön 30 kr. minden szerdán és szombaton egy egész íven, illető czikkek küldendők. A hirdetési díjak est­re fizetendők. K­iad­ó-hivatal : tlmnteténeket elfogad: helyben a kiadó-hivatal. Pesten: ELŐFIZETÉSI ÁR: A ref. főtanoda könyvnyomdája, hova az előfizetési pén­zek és reklamatiók küldendők. Lang Leopold, (Erzsébet tér, 9. sz.) Bécsben Hausenstein és Vogler (Neu­-Markt- 14. sz.) Félévre...........................................3 Irt. Negyedévre......................................1­­­50 kr. Budapest, 1874. szept. 12-én. A magyar kormány hivatalos lapjának f. évi 192-ik számában közzé tett rendelet által ő fel­sége a király, vallás és közoktatásügyi minisztere előterjesztésére a nagyrőczei evang. főgymnasiu­­mot, és tanitó képezdét (fentartván az alapítók­nak alapítványaik feletti rendelkezési jogokat) Gömör megye utján végleg feloszlatta. Nagy horderejű intézkedés,­­ illő, hogy egy idő múltán is megemlékezzünk pár szóval felőle. A lefolyt országgyűlési szak alatt egyszer csak fölszólal egy vármegye,*) azok közül egyik, a melyeknek jogköre az utolsó évek törvényei által szű­kebb körre vonattal s figyelmezteti a kormányt, az országgyűlést s magát az egész országot, hogy im­e itt s itt van nehány főtano­da, melyekben államellenes tanok leheltetnek mé­­regkint az ifjúság lelkébe, hol a magyar gyűlö­let lángja immár égig csapot­g! Megkezdődtek aztán erre a hírlapi czikkek egész özönnel s a hosszadalmas vizsgálatok s­em végre elközelgetett és következett az eredmény is s ama vad fanatismussal teljes tanintézetek egyi­ke ma már nem létezik! Lám, mégis csak jó valamire az a régi kor­ból öröklött megyei intézmény, a­melynek figyel­me annyira képes kiterjedni, hogy arról a min­dent centralizálni epekedőknek még képzetük sincsen. És itt legyen szabad egy két szót koc­káz­­tatnom az annyit emlegetett s oly sokszor téve­sen értelmezett önkormányzatról (autonó­mia.) A szabadságnak egyik lényeges megfe­lelő alkatrésze a „Nihil de nobis sine nobis“ elv , a­melyre azonban szintén áll, hogy túlzásba vinni sem szabad , mert vannak az idők folya­­mában képződött emberi intézmények legnagyobb­­szervjében, mondhatnám azok koronájában : az államban számos oly teendők, melyek az egysé­ges vezérletet, központi végrehajtó hatalmat nél­­külözhetlenné teszik, sőt épen magának az állam létezhetésének alapföltételeit képezik, azonban ezen tétel valósága annyira világos és elismert, hogy annak bizonyítására még a legszabadabb elvű köztársaságokat sem szükség fölemlítenem. Vannak azonban viszont az állam által elé­rendő czélok között nagy számmal olyanok is, melyek hasonlíthatlanul tökéletesebben valósítha­tók meg az államban létező és lehető kisebb kö­zegek, hatóságok, körök által — mintsem a köz­ponti főhatalom által, legyen bár ezerszer szeme­­sebb és jobb akaró is, mint az a valóságban tör­ténni szokott. Ha a magyar állam alkotmányának alapját nem az önkormányzat képezte volna, akkor már D.­­) Zólyom vm. csak úgy beszélnének az iskolákban és könyvekben felőlünk, mint mi most a gothokról, longobar­­dokról vagy más a történelem színpadjáról már régen letűnt szereplőkről. És mégis vannak sokan, kiknek sehogy sem fér a fejébe ezen eszme, hanem vakon hódolnak a caesarismus, a bürokratizmus bálványainak. Igaz, hogy mai napság az úgynevezett tár­sadalmi működés és tevékenység végtelen sok terhet levett az állam villáiról, s ez első pilla­natra kedvezni látszik a centrálisaim híveinek, kik állítják, hogy­­tehát, a többi teendőt mind a központból lehet és kell intézni ; ámde feledik azon urak, hogy ma az államban élő nemzetek szükségletei, kívánalmai ezerszeresen fokozódtak az újkori civilisatio behatása folytán s igy bár örömmel üdvözöljük az állam által elérendő fő­­czél (közjóllét) megvalósitására segédkezet nyújtó társadalmi tevékenységet, azonban ez soha egé­szen nem pótolhatja az önkor­pányzat által elér­hető és csakis ez által megvalósítható eredmé­nyeket és előnyöket. Nem akarok egyes előforduló eseteket föl­hozni, mert akkor számos hasábok igényeltetné­­nek egyszerű soraim fölvételére, csak érinteni akarom egy két elméleti előnyét az önkormány­zatnak. Első és mindenek fölött való a polgárok köz­érzületének ébrentartása, az önsegély és tevé­kenység kifejlesztése. Nagyon emelő hatással bír az egyénre, ha tudja, hogy ő az államban nem fabáb, melyet tetszés szerint rángathatnak ide s tova, hanem önálló lény, ki érzi képességét és tevékenységét, melyet szűkebb körben bár, de mégis az egészre kihatólag érvényesíthet. Én tiszta és önzetlen hazaszeretetet önkor­mányzatot nélkülöző polgároknál képzelni nem is tudok ! Aztán száz meg száz féle olyan elintézendő merül föl, melyet a központtól meglátni nem le­het, s ha lehet is, messziről jelentéktelennek s tán épen kelletlennek tűnik föl ; holott a szűkebb körre nagy fontosságú, nagy haszonnal biró s igy az összeségre is jótékony hatású, mert hisz utó­végre nemde az a boldog állam hol a lehető legtöbb egyes jóllétben megelégedésben él ? . Hát még, ha tekintjük a nagymérvű közpon­tosítás természetes lassú működését , s arányta­lan költséges voltát, melyet még akkor is terhe­sebbnek tart a nép, ha különben bármily tiszta kezelés és eszélyes mód követtetik az összegek hova fordításában , mert a távol levő egyesek nem képesek az óriás mennyiségek mérvét s azok helyességét megbírálni, — míg ellenben az ön­­kormányzatnál — még, ha költségesebb volna is, a­mi nem áll — jobban belenyugszik minden­ki, mert inkább m­egbírja érteni a szükségletek mérvét. Azonban talán már­is túlságosan visszaéltem szíves olvasóim türelmével, midőn a megnyirbált s most legalább reményben ismét kiszélesítendő önkormányzati, illet­ve megyei intézmény elméleti oldaláról egyet-mást fölhoztam , ámde olyan esz­mék ezek, a­melyekről jó minél gyakrabban el­mélkedni ; az idő, melyet ily eszmék fölvetésével­­ és gondolatok tovább fűzésével töltünk el, elve­szettnek teljességgel nem mondható. De térjünk vissza az elmélkedés köréből a mindennapi életbe. Ismét a megye vagy legalább annak egyik közege tűnik föl előttem. Vasm­egyének egyik szolgabirája részint tör­vényben, részint kormány­rendeleten alapuló joga és hatalmánál fogva igen erélyes és hazafias buz­galommal teljes körrendeletét, — melynek tarta­­lomdussága, irálya és világossága egyként feltűnő — bocsátott ki járása összes községeihez a nép­nevelés, népoktatás tárgyában; nagyon kívánatos volna, hogy a mivelt megye még műveltebb köz­igazgatási hivatalnokát minél számosabban követ­nék - főként hazánk erdélyi részeiben, hol bi­zony a statistikai kimutatások, de még inkább a valóság igen sok és nagy hiányokról tanúskodnak e téren. Ugyan, kérdem, mire való kezeink közt a jogi és a hatalom, ha azt nem igyekezünk bölcsen használni, ha nem tudunk azzal élni , hanem a he­lyett az átkos tétlenség és non curamus bűnében leledzünk, s még sokszor jól meg is fizettetjük azt magunknak embertársaink által ! Szerény véleményem szerint a közszolgálat­ban álló egyéneknek annyira erkölcsi köte­lességük élni minden jó és nemes, közhasznú és szükséges czél elérésére a reájuk ruházott te­vékenységi téren hatalmukkal, hogy azt elmu­lasztván : csak polgártársaik méltó elfordulására érdemesek ! D. Marosszék újabb, felirata a megyerendezés tárgyában. Nagy méltóságú gróf, Belügyminiszter úr! Tisztelettel hivatkozva Nulgodunk f. évi aug. hó 6-ról 32916. szám alatt — az új megyék kikerekitése iránt — lehatolt magas rendeletére, mielőtt annak tar­talmához képest, adott körülményeinknél fogva szerény vélekedésünknek adhatnánk kifejezést, a Királyhágón inneni részeknek topographiai fekvését s közjogi viszonyait te­kintve, kötelességünknek ismerjük kijelenteni előlegesen is, miszerint : a) Erdélyben a megyék kikerekítése, hogy ha min­­denekfelett csak a tényleges adóviszonyokra alapíttatnék, ez esetben az elválasztó nagy hegylánczolatok mögött fekvő vidékek a különböző érdekek szempontjából soha is egy összetartható, egységes s a megyei önkormányzat kívánalmának megfelelő törvényhatóságot nem képezen­­denének, valamint, hogy egy ily beosztás a központi igaz­gatás elveinek sem felelhetne meg soha.

Next