Székely Lapok, 1903. szeptember (43. évfolyam, 198-222. szám)

1903-09-01 / 198. szám

XXXIII. évfolyam 198. szzám. Maros-Vásárhely, 1903. szeptember hó 1. P O JL, X. T IKAI T* Al 1* í I, JL I» Megjelenik: a kora délutáni órákban. Szerkesztőség: Bt. rét. koll. nyomda (Benkő L.), hova a lap szellemi részét illető közlemények küldendők. Előfizetést és hirdetéseket felvesz Benkő L. (ev. ref. koll. nyomda.) Szerkesztőségi telefon szám 137. — Kiadóhivatal! telefon szám 161. Előfizetési árak vidékre : egy évre 16 kor., félévre 8 kor., negyed évre 4 kor., egy hóra 1 kor. 60 fill. Helyben, házhoz hordással: egy évre 12 kor., fél­évre 6 kor., negyed évre 3 kor., egy hóra 1 kor. A Dijelvkérdés. (Dsk.) sz obstrukczió olyan, mint a vizeket télen összefagyasztott jég­­pánczél. Tiszta, kristályos lenne, ha csupán kristálytiszta források szolgál­tatnák hozzá a vizeket, mik a hami­sítatlan nemzeti közérzület por-, pi­szok- és trágyamentes talajából csör­gedeznek elő. De a nálunk most folyt obstrukczió­­ban több volt a piszok, por és trágyalé, mely a természet törvényei szerint együvé fagyott. Most, hogy a nemzeti tavaszodás langy fugalmai megolvasz­­szák ezt a jeget, most tűnik ki, hogy kevesebb volt benne a kristály tisztaság, mint a mennyi az önérdek, a meg­gondolatlanság és a feltűnés piszkos salakja. Az olvadásban leszűrődött a tiszta viz s jótékonyan ringatja magát szerte nemzeti étetünk mezőin. Csira­ képes magvakat életre kelt, megöntözi szu­nyadó életerejüket s fölébreszti azok termőerejét. De csak az a tiszta viz cselekszi meg ezt, mely utat nyert a mi szántóföldjeinkre s a melyet okos gazdák módjára árkokba vezetünk le, hogy nagy szárazságok idejére is meg­takaríthassuk életadó erejéből a szük­­ségeltetőt. A salak, a piszok az épen úgy rajta szárad az obstruáló ellenzéken, mint a­milyen vastag réteggel lepte be az állami gépezet hajtószíjjait és kerekeit. Ezeket ettől megtisztítani, a gépezet lomha járását üzleti nyelven szólva újból üzem­képessé tenni, hosszú idők fáradságos munkája lesz. Kérdés az, hogy az elmulasztottakat utána tudjuk-e dolgozni,­­ de az bizonyos, hogy a parlamenti rend sztrájk­embe­rei nem fognak segíteni tudni e mun­kában. Mert oda erő, munkakedv, ön­megtagadás kell, nem szózápor és bankettező ön­ömlengés. A fővárosi lapokban egyre olvassuk különböző felfogású államférfiak nyi­latkozatait azokról a kérdésekről, a­mikben most tetszeleg magának az obstruáló függetlenségi párt. Most lett nyilvánvalóvá, hogy micsoda meg­gondolatlansággal dobta bele a nem­zeti öntudat kohójába az ellenzék különösen a hadsereg nyelvkérdését, s hogy micsoda bonyodalmak támad­hatnak ebből, különösen közjogi köl­csönösségünk rovására. A hadseregnek három féle nyelve van: a szolgálati, az oktatási és a ve­zényleti nyelv. Hát már most melyiket kívánják re­formálni? A szolgálati nyelv a katonai­­ adminisztráczió nyelve, a legjobb eset­i­ben csak kétféle lehetne, mert a kü­lönböző nemzetiségek az egységesnek óhajtott közvédelem szempontjába ak­kora khaoszt ékelhetnének bele, hogy a hadsereg a Bábel-tornya sorsára­­ jutna.­­ Az oktatási nyelv különben is az il­­­­lető ezredek nemzetisége szerint iga­­­­zodik. A tót, a román, a szerb, a | sváb azt sem érti meg, hogy „hers­­­­telit,“ azt sem, hogy ,visszakozz. “ A | fogalmat kell a fejébe verni, s azt | csak saját anyanyelvén lehet, akár | micsoda legyen az oktatási nyelv.­­ A vezényleti nyelv, mely katonai­­ körök szerint mindössze körülbelül­­ 150 szóra zsugorodik össze, részben­­ hason sorssal dicsekedhetik nyelvi­­ szempontból, de részben sokkal alá­­­­rendeltebb jelentőségű, semhogy ettől függővé lehetne tenni a magyar álla­miság érvényesülését, és koc­kára dobni a monarchikus elvek egyik fő­­támaszát, külső szomszéd és belső ellenségekkel szemben: a hadsereg tekintélyét.­ Ausztriában is nyelvkérdést provo­kálni , merő képtelen helyzetnek elő­idézése volna épen ebből a szem­pontból. Nézetünk szerint e lappáliák mellő­zésével fősúlyt kell helyezni a magyar tisztképzés, a magyar állami önállóságot kifejező zászló- és czimer kérdés, a ma­gyar alkotmányra való fölesketés kér­déseire. Ezekben domborodik ki az állami szuverenitás, s nem a „jobbra nézz“-ben. Ezekbe az árkokba szeretnék mi vezetni az obstrukc­ió vadvizeinek azt a részét, a­mit élvezettel szürcsölhet majd a magyar föld és a magyar ajk! A siketnémákról s azok oktatásáról. Irta: Nagy Péter siketnéma intézeti tanár. III. Jelenleg komoly készülődés van Debre­­czenben, Sopronban, Sárospatakon és Kör­­möczbányán s meglehet, hogy a jövő isko­lai év elején már mind a négy városban megkezdik a siketnémák tanítását. Örvendetesnek eléggé örvendetes a ha­ladás, de kielégítőnek még sem mondható. Mert attól, hogy valamely siketnéma taní­tásban és nevelésben részesülhessen, még messze, nagyon messze állnak. A fent em­­lített 11 intézetben, illetve iskolában je­lenleg 614 siketnéma van elhelyezve. De minthogy hazánkban a mindennapi iskola­­kötelesek siketnémák száma az 1900. évi népszámlálás adatai szerint 3322, a még iskolázatlan tanköteles korban levőknek száma 2678. Vagyis ennyinek a tanításáról és neveléséről kellene még gondoskodni. E rideg számok mutatják egyrészt elma­radottságunkat a művelt nyugati államok­kal szemben, hol több országban már a siketnémák tankötelezettségét is kimon­dották , másrészt pedig mutatják azt a tengernyi tennivalót, a­mi e tényben ha­zánkban még hátra van. Még szomorúbb eredményre jutunk azon­ban akkor, ha kizárólag az erdélyrészi si­­ketnémák helyzetét tesszük vizsgálatunk tárgyává. Az 1900. népszámlálás adatai szerint a délkeleti felföld 15 megyéjében 3903 si­ketnéma él, kik közül 486 mindennapi is­kolaköteles korban van. Számukra egyedül a kolozsvári intézet áll fenn, melynek je­lenleg 48 növendéke van, kik közül 38 er­délyi származású, 10 pedig hazánk egyéb vidékéről való. 485 tanköteles korban levő erdélyrészi siketnéma közül tehát Csak 38 részesül a tanítás és nevelés áldásaiban. 448 pedig kitaszítva az emberi társadalomból a leg­­mostohább sorsban nő fel. Míg tehát az anyaországban minden 100 tanköteles kor­ban levő siketnóma közül mintegy 20 nyer kiképzést, addig az erdélyi részekben alig 7 részesül oktatásban. E szomorú valóság eléggé mutatja, hogy az erdélyi részekben egy második siket­néma intézetre, vagy iskolára már égető szükség van. Ha végig tekintünk Erdély térképén s rendre vizsgáljuk annak nagyobb városait.

Next