Székely Nemzet, 1883 (1. évfolyam, 1-198. szám)

1883-09-16 / 140. szám

V ELŐFIZETÉSI FELHÍVÁS SZÉK­ELY NEMZET“ czim­ű­ politikai és társadalmi lapra. A „Székely Nemzet“ megjelenik heten­ként négyszer: kedden, csütörtökön, szombaton és vasárnap reggel egy nagy iveit, szükség ese­tén melléklettel. AlfíflxrtM siva : es/ésg évr­e 10 frt. félévre ... r, frt. nietn/eslérre . 2 frt, HO tér. Az előfizetéseket legczélszerű­bb postai utal­ványokkal küldeni. Mutatványszám kívánatra ingyen. Gyűjtőknek 5 előfizetés után tiszteletpéldány­­nyiul szolgálunk. Kérjük az előfizetéseket mit­él előbb meg­tenni, mivel felesleges példányokat nem nyomat­ta­thatunk. A .KIK­ 1 NYOMDA -RÉSZVÉNYT,­ÍRSU­LAT mint a „Székely Nemzet“ kiadó tulajdonosa. I évfolyam. Sepsi-Szentgyörgy, 1883. vasárnap, szeptember 16. jfjfís —S?« SS­Szerkesztőségi trmla: Sep­si-Szentgyörgy, Cin­fi-u­tcza Math­eovics-féle h­áz,­­ in v­ft. a lap szellemi részét illető Uftsslemények küldendők. Kiadóhivatal: Jókai - nym­ida-részvén­y - társulat h­ovA az ilStsilisI pisáik is hhitlisik | liérinentesen küldendők. |) !ty*s)----------------1--------­SZÉKELY NEMZET POLITIKAI, TÁRSADALMI ÉS KÖZGAZDÁSZ­ATI LAP. 7 . Megjelenik hetenként négyszer: vasárnap, kedden, csütörtökön és szombaton. tígjÉkdÉÉIÍHÍ 140. szám. Előfizetési ár helyben házhoz hordva vagy vidékre postán küldve : Egész évre 10 frt — kr. Félévre . . 5 frt — kr. Negyedévre . 2 frt 50 kr. Hirdetmények dija: 4 hasábos petit-sorért, vagy annak helyéért 6 kr. Bélyegdijért külön 30 kr. t nyikttér sora 15 kr. A hirdetmények s nyiltterek dija előre fizetendő. -----------------:---------­ A muszka rubelek. — szept. 15. (?) Háromszéken még élnek időtöltött emberek, a­kik a negyvenes évek elejére visszaemlékeznek és sokat beszélnek az akkor „utazott rubelek“-ről és titkos orosz komi­száriusokról, a­kik bejárták ezt a vidéket, pompás térképeket készítettek maguknak az erdélyi részek keleti vidékeiről, aztán becsü­letes szász-polgári ruhába felöltöztek s a nagy csattos tógában békésen éltek pár esz­tendeig — Brassóban. Mikor aztán a magyar forradalom kiütött, egyszerre csak­ úgy elenyésztek, úgy elmúltak onnan, hogy híröket se hallotta soha senki. Ezek voltak a forradalom pacsirtái. És nem hitte azt akkor senki. Csak később, mikor már vége volt mindennek, akkor kezdtek visszaemlé­kezni a nekiborotválkozott újdonsült szá­szokra és a szép fényes ezüst rubelekre, a­mik oly könnyen kerültek akkor és olyan nagy számban utazták meg az országot. A hír megint suttog a muszka­ rubelei­ről. Az utazó rubelek ismét beszéltetnek magukról. Csakhogy most odalenn vándorol­nak Horvátországban és a végvidékeken Hallszik a híre, hogy az orosz „tudósok“ és ethnografikai tanulmányra vállalkozó muszka „touristák“ bejárták a napokban Dalmátor­szágot, a határvidékeket, Krajnát, Karin­th­iát és Istriát, legnagyobb mértékben pedig Horvátországot. Ezek a tudományszomjas muszka-férfiak épen oly időben látogatták meg az alsó vidékeket, a­mi nagyon is gya­nús összeköttetésbe hozza a dalmát forron­gásokat a muszka-diplomáczia hagyományos keleti politikájával. Nehogy azonban valaki ezen a híren és feltevésen idő előtt megbotránkozzék s ok nélkül való félelmeket tápláljon a külügyi események rosszra fordulta miatt, sietünk kijelenteni, hogy ez az egész kombináczió csupán a mienk. Nem felelős érte sem a külügyi kormányzat, sem a magyar minisz­térium. Olyan apró előcsatározásról van szó, a­minőt a muszka szívesen elkövetne, ha nem lenne történetesen az osztrák-magyar birodalom azon a helyen, a­melynek egyik területén anticzipálni akar a bonyolult viszo­nyok közepette. Mert hogy ezt a muszka igen szívesen tenné és akárhányszor meg­forgatta már az eszében, hogy jó volna Budapest felé az utat kiegyengetni, az már nagyon is régi dolog. Bulgáriában már megkezdte az operá­­cziót. Beküldött oda két satrapát, Sobolev és Kaulbars’urakat, hogy „csináljanak ren­det“. A bolgárok egyszer csak azon vették észre magukat, hogy nekik voltaképen az orosz tisztek parancsolnak, hogy a közigaz­gatásba belefészkelte magát az ó-orosz csi­­novnik-szellem, hogy egyik megvesztegetés a másikat éri s hogy az e miatt panaszt emelő bolgárokat az orosz katonák kancsukákkal f­nyegetik. Szóval, a muszka generálisok tökéletes orosz állapotokat honosí­tottak meg ott, ugyannyira, hogy már most berlini szerződés értelmében valószínű, hogy a muszka atyáskodásnak körmére fog­nak koppantani. Pedig hát a terv szépen ki volt főzve. A Balkán-félszigettől egész az Adriai ten­gerig félkörben maga számára megszerezni a h­elyzet felett való uralmat s aztán az igy ,elzaklatott részeken keresztül rátenni muszka békét Magyarországra. Szerencse, hogy a muszka sem eléggé nem okos, sem pedig eléggé nem szerencsés a maga dolgai­ban s igy a szépen kigondolt csíny meg­marad ügyetlen tréfának. Épen ezért nem szabad tehát azon t­ laptársainknak igazat adnunk, a­kik már most hallható szóval elkiáltják, hogy: jön a muszka! Dehogy jön. Szívesen tenné, ha egy erős marok otthon nem szorítaná: a „muszáj“. De hogy a honát zavargásokban egy bizonyos része van a vutki-álomnak is: az több, mint valószínű. Csakhogy ez nem az o­k, mint a függetlenségi lapok állítják (ide számítva a Pesti Naplót is), hanem ha úgy tetszik, az okozat. A közvetlen ok min­denesetre a czimer-kérdésben a magyar faj elleni gyűlölet volt. Ez magyarázza meg azt a hóbortos önálló Horvátország-féle ábrán­dot is; ebből magyarázható ki a horvátok minden függetlenségi hamis ambícziója. Ám­de, hogy a horvát­ kérdésben az ellenzéki sajtó oly hazafiatlanul igyekezett a magyar kormány minden eljárását hatástalanná tenni, mely a megsértett magyar államegység hely­reállítását czélozta; hogy tápot s mintegy segítséget nyújtott a zavargásokra esztelen kívánságaival: a magyar ellenzéknek eme loyális magaviselete alkalmat szolgáltathatott a muszka „tudósok“ állító­agos körútjára. A „vándorló rubel“ tehát nem ok, csupán okozat, vagyis a magyar szájhazafiság ered­ménye lenne, — ha igaz lenne. Ma még elég nekünk ebből a tanúságot levonni, hogy mikor a haza közös érdekei vannak megtámadva, akkor nem volna sza­bad még egy Pesti Naplónak sem — h­o­r­­v­á­t­n­a­k lenni. összeg egy fürdőház és egy gyógycsarnok léte­sítésére fog fordíttatni. Később a szükséghez képest egy nagyobb hotel és vízgyógyintézet lesznek azon épületek, melyek első sorban fognak emeltetni. Angolunk, mr. Rooss, azon nézetben van, hogy hazafiai már összejárták az egész világot és rajonganak sokkal kevésbé szép helyekért, mint a minő Tusnád és vidéke, miért ne jönné­nek tehát már hozzánk is ? A fősúlyt azonban nem nyugatra, hanem keletre fekteti. A Times egyik számában már ismerteti fürdőnket s azt keleti Spa­r-nak nevezi. Az angolok, kiknek nemcsak pénzük, de jó ízlésük is van, bizonyára rövid idő alatt világ­fürdővé alakítják át Tusnádot, mely természeti szépségekben oly nagyon gazdag Vasárnap Rooss úr adott lakomát a birto­kosság tiszteletére, másnap pedig Kónya Károly birtokos, kinek az, hogy e vállalkozás létrejött első­sorban érdeme. Kónya úr meleg szavakban köszöntötte fel angolunkat, mondva, hogy mennyire szép tőle hogy bízik a magyar nemzetben és nem fél hogy befektetett tőkéi nem jól lennének elhe­lyezve. Mire az angol viszonzásul igen szépen mondotta, hogy a bizalom nem az ő, hanem a magyarok részéről nyilvánult, mert ő — az an­gol — tudja és látja, hogy mibe fekteti tőkéit, míg mi bízunk egy idegenben, mielőtt azt ismer­­nők. Hogy a bizalomra méltó lesz, azt meg fogja mutatni. Eddig a tudósítás. Részünkről üdvözöljük a birtokosságát a nagy horderejű vállalatáért, mert ezáltal lehet­ségessé tette azt, hogy Tusnád a világ fürdők sorába emelkedjék s hogy a többi székely für­dők is lendületet nyerjenek. Már egy mult al­kalommal megírtuk, hogy a székely népen segí­teni csak az által lehet, ha az a sok kincs, mit a székely föld kebelében rejteget, illő módon kiaknáztatik. E végett szükségünk van nekünk a székelynél praktikusabb, vállalkozóbb szellemű nép gyámolítására. Oda kell irányozni minden törekvésünket, hogy miként a sweiczi és cseh­teszi, ide édesgessük azokat, a­kik nálunknál tömütebb erszénynyel rendelkeznek. Meg vagyunk győződve a felől, hogy az az angol társulat, mely most 40 évre szerződést kötött a tusnádi birtokossággal, fog gondoskodni arról is, hogy befektetett tőkéje dús kamatokat hajtson. El fognak hozzánk jőni az angol touristák és él nagyon sokan azokból, kik ma Tusnáddal semmi tekintetben nem versenyezhető fürdőkön költik el ezreiket. A­ki egyszer Tusnádot és környékét megismerte, az el fog jőni másodszor és többször is ide. A fürdővendégek szaporodásával aztán fog gyarapodni majd a környékbeli lakosság be­vétele is és ez maga után von sok egyebet, a­minek most még híjával vagyunk.­­ A főrendiház reformjáról szóló törvény­javaslat, már elkészült s ez időszerűnt a legfelsőbb jóváhagyás kinyerése végett van fölterjesztve. A ja­vaslat a főrendiházi tagságot a születési joghoz­­kap­­csolatban bizonyos vagyoni censussal) s a legfelsőbb kinevezéshez köti. A javaslat, mely a rég megoldás­ra váró reformkérdést a viszonyoknak legjobban megfelelő módon oldja meg, valószínüleg az ülésszak elején benyújtatik, s a költségvetés letárgyalása után tárgyaltatni fog. Tusnádfü­rdő és angolok. — szept. 15. Tusnádfü­rdő átalakítására, a kényelemnek megfelelőbb építkezésekre vonatkozólag, régóta folynak a jámbor sóhajtozások Tusnádfü­rdő bir­tokosai körében. Hanem az egész tervezett szé­pítés nem maradt egyéb csendes kontempláczió­­nál, a­melybe elmerülten, töredelmesen veregette a mellét a birtokosság: mea culpa, mea culpa — és maradt minden a régi nyomorúságos állapotban. Az eső azután is a nyaka közé csün­gött a fürdőzőnek a kabinban és a nyakát azután is kényelmesen kitörhette az ember az úgynevezett „Wandelbahn“-on. Most egy éve mozgalom indult meg azon czélból, hogy Tusnád gyógyhely bizonyos számú évekre engedtessék egy angol társulatnak, mely nagyobb tőkéket fektessen be. Az átadásra vo­natkozó szerződések — mint onnan a M. Pol­gárnak írják — 40 évi időtartamra, két napig tartott beható tanácskozás után aláírattak, mely faktum hogy minő horderővel fog bírni nemzet­­gazdasági tekintetben, a Székelyföld ezen része, de talán az egész erdélyi országrészre nézve, azt e pillanatban meghatározni alig lehetne. Az angol társulat, mely részvényekre alakul, és a­mely szívesen vesz fel részvényes tagképen bárkit is, kötelezte magát két és fél év eltelése alatt egyelőre 300 ezer forint befektetésére, mely A reformátusok konventje Kolozs­várit. Az ev. ref. országos közalap kérdését tár­gyalta csütörtökön az egyetemes konvent rendkí­vüli érdeklődés közt 1/210 órától 1/42-ig tartó vita mellett. A dunántúli superintendentia pártolva a dunamelléki és tiszántúli egyházkerület által a közalap megosztását kívánta olyképpen, hogy a konvent által meghatározott adó 25°/0-ra, az egyházkerület kezelése alá adassák és csak 5O°/0-ra szolgáltassák be a konventi közpénztárába. Ez indítvány már a mult konvent bizottságában többséget nyert és tárgyalás alá vétetvén, csak Török Pál püspök hathatós szavára halasztatott el az idei kon­ventre. Annál nagyobb volt most az előkészület a nagyfontosságu kérdés eldöntésére, mely egyszers­mind az egész egyházkerületi egyesülés életere körül forgott. Lónyay Menyhért gróf hazafias hangulatú beszéddel terjesztette elő ellenindit­­ványát, mely aztán a gyűlés által el is fogad­tatott és a domestica egysége meg lett mentve. A gyűlés lefolyásáról a következő tudósí­tást adjuk: A gyűlést az elnök fél 10 órakor nyitotta meg. Felolvastatik a jegyzőkönyv és módosítás nélkül hitelesíttetik. Szász Béla másodjegyző fel­olvassa a dunántúli egyházkerület indítványát a megalkotandó országos közalap megosztása tár­gyában. Továbbá a dunamelléki egyházkerület pártoló nyilatkozatát, a tiszaraelléki egyházkerü­let azon határozatát, melylyel a kérdés tárgya­lását mellőzte; a múlt évi orsz. konvent bizott­sági többségének és kisebbségének véleményét; a közalap rendeltetéséről szóló zsinati törvénye­ket, a­melyek szerint minden családfő legalább jövedelmének egy ezered részét tartozik ez alap javára fizetni, az ekként begyűlt pénz pedig szegény egyházak felsegélésére, új egyházközsé­gek alapítására, lelkészek javadalmazására, ide­gen országokban levő ref. hívek részére, mis­siókra és egyházi nyugdíjalapra fog fordíttatni. Első felszólaló :­ Gr. Lónyay Menyhért. A gyakorlat, úgymond, a konvent működésére nézve még nem tört utat, s így annál fontosabbak az általa ho­zandó határozatok, melyek a jövőre nézve ki­hatnak. Mindenek felett fontos feladat kikerülni az egyes testületek összeütközését, tehát szük­séges meghatározni a hatalomkört, a­melyben az illető testület mozogni fog. Felhozza például, hogy a delegátió mint egészen újonnan alkotott testület kénytelen volt valamennyi kérdés felmerülése alkalmával elő­ször a felett határozni, vájjon annak eldöntése az ő hatáskörébe tartozik-e. Ép ily összeütkö­zésbe jöhet a konvent a zsinattal, mivel itt már a zsinat által meghozott törvény megváltoztatá­sáról van szó. Nemzeti jellege a magyarnak, hogy bármily viszonyok között is az egyszer meglevő törvény­hez megrendíthetetlen odaadással ragaszkodott és e ragaszkodásban találta fel mindig az ab­szolutizmussal szemben is legfőbb erejét. Midőn a magyarok részéről az annyit hangoztatott tör­vény felett kifakadva Schmerlingék az abszolutiz­mus idejében felkiáltottak: „mi hát a törvény?“ még Majláth is így felelt rá: „azt ne tőlem tessék kérdeni, törvény az, a­mit a törvényesen egybehívott országgyűlés és a fejedelem együt­tesen hozott, és a­mit senki sem változtathat meg, csak az, a­ki hozta.“ Ily egyháztörvényünk nekünk, a­mit a törvényes zsinat hozott és a­mit törvénysértés nélkül a konvent meg sem változtathat. Indítványozza, hogy a dunántúli egyházkerület javaslata felett, mint a­melyet a törvény értelmében a konventnek nem áll jogá­ban tárgyalni, térjenek napirendre. Pap Gábor hivatkozik a 229-ik §-ra, mely a közalap mikénti kezelését a konvent ha­táskörébe utasította. A múlt konventi gyűlés pe­dig határozottan kifejezte, hogy csak „ezúttal“ nem határoz, tehát a határozathozatal hatáskö­rébe tartozott, csupán elhalasztotta azt. Körmendi Sándor maga is azt tartja annál szükségesebb érett megfontolás tárgyává tenni ez ügyet, mivel megfontolva már eddig egyáltalán nem­ volt. Midőn tehát örömmel hallja, hogy gr. Lónyai Menyhért annyira hangsúlyozza a törvényességet, nemzeti és egyházi létünk két­ségbevonhatatlan alapját, másrészt azon bámul, hogy a törvény megsértését emlegeti, holott a zsinatnak ez irányban egyáltalán nem létezik törvénye. Állítja, hogy a közvélemény úgy az egyházkerületekben, mint a sajtóban a közalap ke­zelésének dec­entralizác­iója mellett nyilatkozott. Máskülönben is a vidéken előnyösebben helyez­hető el a pénz, mint a központon; inkább bír­ható a lakosság lelkesedésre és adakozásra a közalap iránt, ha tudja, hogy saját egyházának is jut belőle. Másrészt inkább biztosítható, hogy a segély igazságosan osztassák ki, mivel a köz­pontban, a ki közelebb van a tűzhöz, jobban melegedhetik, s néhány befolyásos férfiú határoz az egész alap sorsa fölött. A c­entralizáczió ellen­kezik a protestáns egyház egész múltjával, pár­tolja tehát a dunántúli indítványt. B a 11 a g i Mór. Óvást tesz gróf Lónyay azon kifejezése ellen, mintha más nézeten levők törvénysértést követnének el. Világosan kifejezi a zsinati törvény, hogy a végrehajtó bizottság a konvent által hozott határozatok alapján ke­zelje a közalapot, tehát a kezelés iránt a kon­ventnek kell intézkednie. A konventnek magasz­tos és egyetemes czélja lévén, készséggel keze­lése alatt hagyná, ha már volnának együtt száz­ezrek és milliók, de oly pénzről van szó, mely ezután lészen összegyűlendő s a­mi sajátságos, mindazok szólanak a dunántúli indítvány ellen, a­kik legkevésbé sem fognak törődni a gyűjtés­sel (Tiltakozás), ellenben az indítvány pártolói négy­ötödrészét teszik a híveknek és az espere­seknek, kéri a közalap deczentralizáczióját. Biró Lajos azt hiszi, hogy az előtte szólók anticzipáltak a kérdésnek s beszélnek deczentralizáczióról, holott az első kérdés az, vaj­jon van-e joga a konventnek ez ügy felett ha­tározni. Itt nemcsak puszta mechanistai kezelés­ről, hanem gyökeres jogról van szó, mely felett határozni a konventnek nincs hatalmában. Beöthy Zsigmond azt hiszi, hogy már a múltkori konvent hibázott, a­midőn határozatába e szót, „ezúttal“ beiktatta. Indítványozza, hogy a konvent terjessze e kérdést a zsinat elé. Nagy Péter hangsúlyozza, hogy a zsinat köz, tehát nem egyházmegyei s nem egyházke­rületi alapot akart teremteni. A viribus unitis jelszót, mely a politikát uralja, meg akarja ho­nosítani az egyházi élet terén is. Nem egyesített erő az, melyből a köznek csak a dézmája jut. A bizottság megbizatott azzal, hogy számoljon a közalapról, miként fog majd számolni, ha még csak kezébe sem veszi. Az oly közalap, a­mely csak egynegyed részéből áll annak, a­mi­nek lennie kellene, futó eső a kiaszott vidéken és áldás helyett ragyát hoz.

Next