Székely Tanügy, 1911 (13. évfolyam, 1-20. szám)

1911-01-01 / 1. szám

2. oldal szét­magatok körül, napról­­napra gyarapodik a küzdők serege s ha látják a lobogó szövétnekét, meghiszitek, ott lesz valahány. Csak előre! Mindenki csak egy porszem­nyit áldozzon, mindenki csak egy szóval, egy cselekedettel erősítse a küzdők álláspontját, a sok ezer akaratból hangos követelés lesz, amit nem uta­síthat vissza az ország. Mi új népért áldozunk, fáradunk, meg­érdemeljük, hogy a nép is fel­emelje szavát érdekünkben. Hiszem, hogy mindnyájan így gondolkoztok. Akarom hinni, hogy ebben a szellemben is cselekedtek. Mindnyájan egyért, egy az egészért. Ha megtart­juk ezt az elvet, ha kitartunk az igazunk mellett, akkor a siker biztos lesz, akkor nem kell szégyennel tekinteni vissza az elmúlt esztendőre. Abban a reményben, hogy e szent mun­kánkban segíttek, szeretettel üdvözlünk mindnyájatokat, bol­dog újévet! 1911. év. január 1-én. Földes Ferencz: Székely-kérdés. A székely nép tanítóihoz. Az én fajom, a székely faj erős­­ megpróbáltatások közt gyötrődik, a­ mindennapi élet terhes gondjai kö­­­­zött. Míg egyfelől családi életének terheit nem viselheti, ivadékának jö­vendőjét nem biztosíthatja, a közter­hek ezer meg ezer nyomorúsága is vállaira szakadt. Két mód van : leros­kadni és elpusztulni a terhek súlya alatt, vagy menekülni a terhektől, ahogy és ahová lehet. Mindkettő szomorúsággal teljes vigasztalan hely­zetet teremt. Mert ha leroskadunk a terheknek miatta, a székelységnek szánt keleti misszióra is képtelenek leszünk; ha pedig elmenekülünk innen, vagy elmenekül a tömeg, egye­nesen feladjuk a csatateret, hogy el­foglalják helyeinket azok, akiktől eddig féltettük és megvédtük. Nem részletezem a kérdést. Ezer­szer feltártam vigasztalan helyzetünk szomorú bizonyítékait. Csak azt ismétlem, amit már szin­tén sokszor megírtam, hogy ha van ki út ebből a nyomorúságból, csak­­ a tanítóság lelkes, önfeláldozó mun­­­kásságával találjuk meg, miáltal nem-­­ csak anyagi és erkölcsi zavaraiból menekülhet, de megújulhat ez a nép újabb ezer év diadalmas küzdelmére. A tanítóság az iskolában, a taní-­ tóság az életben egyaránt nagy té-­­nyező. Arra kérem tehát a székely tanító­ságot, feledje el a rajta történt sé­relmeket , tekintsen el a megalázás és a sanyargattatástól, csak egy lebeg­jen szeme előtt, hogy ezt a népet­­ vissza kell adni önmagának és a hazá­nak ! Vissza kell adni tanultsága, val­lásossága, munkásságának és gazda­sági tevékenységének fokozásával, vissza kell adni az iskola és társa-­­dalmi életben tanítóra váró nagy és nehéz honfoglaló munka vállalásával.­­ Ha a nép és a tanító a társadalom és iskola összeforr az ideirányuló törekvésekben, meg kell változni a szomorú állapotoknak ! Erősebb lesz az egyén ; erősebbek lesznek a családok, az egyházak, a községek; erősebbek és munkaképe­sebb az iskola; erősebb és befolyá­sosabb a tanító. S mindazok a társa­dalmi intézmények, melyek a közélet erő­forrásaiként kezeltetnek és be­csültetnek, busásan fognak kama­tozni . . . Kinek ! Mindenkinek. Az egyének­nek, családoknak, egyházaknak, poli­tikai községeknek, iskoláknak . . . És szándékosan hagytam utoljára, a tanítónak is. A székely tanítóság iskolai és isko­lán kívüli munkássága már eddig is jelentős eredményeket biztosított. Folytassuk a munkát, mert ezt a népet vissza kell adni önmagának és a hazának. M. az Erdélyi Szászod «Misial. Irta: P. Szentmártoni Bálint. Folytatás. „ A­z iskolák és templomok a szász nép szemgolyói“, mondja egyik szász író. Az iskolára a nép ősidőktől nagy gondot fordított és nem riadott vissza még nehéz időkben sem a nagyobb áldozatoktól. A Barcaságon látunk olyan falusi iskolát, melyek kívül impozáns, hatalmas, modern épüle­tet és belül úgy vannak fölszerelve, hogy sok városi főbb iskolát is meg­szégyenítene. Istenem! mily boldog és büszke lehet az ilyen iskola ta­­nítója. Ott nem vesződnek az iskola­­kerülőkkel, káromló szülőkkel s a teljesen szegényes felszereléssel, mert a szász szereti a kultúrát s békén hordja a rá eső terheket. Volt és van olyan szász község, melynek lakói 4­00—400 százalékos iskolai adót viselt az uj építkezések miatt. Nálunk az öt százalékos pótadótól is irtóznak s az államosítást csak ott veszik jó néven, ahol iskolaadó címen ötnél több a százalék. Bizony mon­dom, hogyha intelligenciánk meg­engedné, irigyek lehetnénk a szász kollégákra. A szász iskolák a téi fölött rend­szerint jelmondatos föliratok vannak, pl. „Legyetek Istenfélők.“ „Enge­­delmeskedjetek tanítótoknak.“ „Tisz­teljétek atyátokat, anyátokat.“­ Várjon mi nem követhetnék ebben őket ! A tanítás mindig énekkel és imá­val kezdődik. Ez nálunk is gyakor­latba kezd jönni. A testi fenyíték el van tiltva, a helyett a jutalmazási módszer van alkalmazásban, ami sze­rintem is helyes, mert ezzel a gyer­mekek a jutalomra vágyva, mindig jót cselekesznek. A kirándulás és a torna kedvelt tanítási eszköz. Előbbi az elmét, utóbbi a testet erősíti. Ezek a mi iskoláinkban is igy vannak. Iskolájuk jellege mind egyházi s ez is nagy áldozatkészségükre mu­tat, mert 60—70 százalék adót is fizet szívesen, csak magukénak mond­hassák. Nálunk már csak a papok ragaszkodnak az egyházi jelleghez. A nép jobban szereti a községi és állami iskolákat, de mert általános államosításról a burget kicsinysége miatt nem lehet szó, azért sok helyen az iskola ügye függ, mint Mohamed koporsója A mindennapi iskola elvégzése után a tovább képező iskola követ­kezik, melyben az előadások heti 4 órán át nov. 1 -től március 31-ig tartatnak. Ez a mi ismétlő iskolánk­nak felel meg, de magasabb nívójú és rendezettebb, mert a tanítónak módjában áll a gazdasági elméleti oktatási gyakorlatban is bemutatni. A gazdasági és háziipari dolgokon kívül a növendékek szórakoztatásá­ról is van gondoskodás. Sakk, do­minó, zene, tornajáték, labdázás, ki­rándulás, hegymászás mind előkerül- Székely Tanág.­Maros-Vásárhely, 1911. január 15.

Next