Szent Margit leánygimnázium, Székesfehérvár, 1947

I. A tanév története. A magyar szabadságharc századik emlékévében iskolánk több és jobb munkával igyekezett hódolni azok emlékének, akik életüket kockáztatták a magyar szabadságért. Oktató­ munka. Oktatásunk középpontjába a helyes magyar mondat szerkesztését és a 48-as eszmék korszerű értékelését állítottuk. Mivel iskolaépületünket az orosz katonaság használta, kénytelenek voltunk az idén is igénybe venni a róm. kat. polgári iskola épületét. 1947. aug. 27-én tartottuk alakuló értekezletünket és a javítóvizsgálatokat, 28-~30-án a magán-, különbözeti- és írásbeli érettségi vizsgálatokat. Szept. 1-én volt a beiratás, 6-án a szóbeli érettségi vizsgálat, 15-én Veni Sancte, évnyitó ünnepség és 16-án kezdtük meg az előadásokat. Az iskolai év szorgalmi ideje év elején, karácsonykor és év végén — miniszteri rendeletre — 10—10 nappal rövidült. Ezt némileg pótolta a húsvéti szünidő megrövidítése és a Rendtartásban biztosított szünetnapok nagy részének törlése. Nov. 2-től 1948. ápr. 5-ig a fűtési nehézségek miatt délelőtt-délután tanítottunk. Dec. 10—12-én voltak a magán- és javító érettségi vizsgálatok, dec. 20—jan. 19.: a kará­csonyi szünidő, febr. 14-én : félévi értesítő-osztás, márc. 25—30.: húsvéti szünet, máj. 13 15 : Vili. o. magánvizsgálat, 20—22.: írásbeli érettségi vizsgálat, jún. 14—17.: szóbeli érettségi, jún. 11—14.: évvégi összefoglalások, 15-én Te Deum, évzáró ünnepség, bizonyítványosztás, 22—24.: évvégi tantervkülönbözeti és javítóvizsgálatok, jún. 25.: évzáró értekezlet. Nevelő­ munkánkban az örök nevelési eszmények korszerű alkalmazását tartottuk szem előtt: a közösségi gondolatnak és az erkölcsi személyiség jogainak összhangba­ h­ozását. Ezt a demokratikus nevelési eszményt szolgálták óráikon tanáraink, ünnepélyeink, a közös megnyilatkozásokon való részvételünk, egyesületeink működése. A tanári testület és a tanulók szükséges együttműködését, a fegyelem fokozatos szilárdulását üdvösen mozdította elő a diákönkormányzat megalakulása. Intézetünkben már jóval a miniszteri rendelet utasítása előtt megszerveztük tanulóink önkormányzatát. Elnökéül a tanulók titkos szavazással Csapláros Zsuszanna Vili.­o. tanulót, alelnökéül Sárközi Irén VIII. o. tanulót, főtitkárául Páva Erzsébet VII. o. tanulót választották meg. A miniszteri rendelet megjelenése után — Harza László tankerületi ifjúsági előadó közbenjöttével - az önkormányzat ezt a tisztikart megerősítette, illetően a különböző hatáskörű titkárokkal kiegészítette. — Tanulóink tanulmányi munkájára serkentően hatott a »Tanulj jobban! mozgalom, melynek keretében osztályonkint tanulókörök alakultak, s ezekben a jó tanulók példájukkal, tanácsaikkal, útmutatásukkal hatékonyan támogatták gyengébb társaikat tanul­mányaikban. A valláserkölcsi nevelést eredményesen mélyítették el a római katolikus lelki­­gyakorlatok és a protestáns csendes napok, a gyakorlati nevelést pedig a főzőtanfolyam (szept. 25 -okt. 20 ), amelyen 12 felsőbb osztályos cserkészünk vett részt. Tanári értekezleteink közül kiemelkednek módszeres értekezleteink. (Szept. 23. Régi és új nevelési eszmény«; febr. 28.: »Gyakorlati szempontok a magyar fogalmazás tanításában.« Előadó: az igazgató.). Ugyancsak a nevelési eszmény egységét szolgálták nevelési tárgyú értekezleteink is. (Előadók: dr. Hausner Sarolta: »Az átöröklés.« - dr. Keszei István: »Az ifjúság szociális nevelése.«) Szülői értekezletet négyet tartottunk. Ezeken olyan kérdéseket beszéltünk meg egy-egy előadás keretében, amelyek a szülői ház és az iskola összhangját munkálták (dr. Hausner Sarolta : »Egészségügyi szempontok leányaink nevelésénél.« — Kisberk Gizella : Képességvizsgálatok különös tekintettel a pályaválasztásra. ). Az igazgató az iskolaépület felszerelésével kapcsolatos tennivalókat, illetően a szülői munkaközösség elveit ismertette a 43.300/1948. VKM. sz. rendelet nyomán. Az értekezleteken általában nagyszámú szülő vett részt, s az előadásokat élénk eszmecsere követte. Centenáriumi munka. Intézetünk tevékeny részt vállalt a centenáriumi munkában : minden ifjúsági centenáriumi megnyilvánulásban részt vettünk. A 48-as bizottság tanár­vezetője: Kisberk Gizella, ifjúsági elnöke: Kari Katalin VIII. o. t., ü­gyvezető­ alelnöke : Sárközi Irén VIII. o. t. volt. Leányaink különböző versenyeken, tömeg­megmozdulásokon, előadásokon szerepeltek, a Sóstón gödröket ástak facsemeték ültetésére, s különösen egyesületeink keretében fejtettek ki dícséretreméltó munkát. (Lásd: egyesületeink külön beszámolóját.) Tanulmányi verseny. A győri Apponyi Albert áll. leánygimnázium tanulmányi versenyre hívott ki bennünket. A kihívást elfogadtuk. Verseny-ágak: ált. tanulmányi ered­mény, magaviselet, rendszeretet a félévi, háromnegyedévi és évvégi eredmény alapján, különös tekintettel a szorgalom javulására. Iskolánk tanulmányi középjegye félévkor 2­44, év végén 224, javulás 020. — Magaviselet félévkor: 1­27, év végén: 106, javulás: 0­21, rendszeretet félévkor: 156, év végén : 1’46, javulás: 010. A győri leánygimnáziumban

Next