Állami Garay János gimnázium, Szekszárd, 1921

Intézetünk múltja. A szekszárdi állami főgimnázium létrejötte egy »több évtizedig tartott küzdelmes törekvésnek s a mívelődési érdekek körül folyt nemes vetélkedésnek a gyümölcse« 1896 augusztus 31-én kezdte meg működését; egy évvel később már a kir. kincstár és Szekszárd városa áldozatkészségéből hatalmas kultúr­palota fogadta csarnokaiba a tanuló ifjúságot. Az első érettségi vizsgálat 1903 júniusában volt. Iskolánk igazgatói: Wigand János (1896—1919), dr. Resch Aurél (1919.—) Iskolánk eddigi tanárai : Ács Lipót, dr. Bartal Kornél, Bánhidi József, Belházy Ernő, Bellaagh Aladár, dr. Bodor Aladár, Brebovszky Elemér, Dingha Sándor, Éri Emil, Földes László, Gábor Áron, Gockler György, Gyergyai J. Dezső, Haugh Béla, Haypál Benő, Keresztes Pál, Kondor József, dr. Kubacska András, Lakos J. Pál, László Géza, Majtényi Károly, Miklóssy János, Molnár János, Pataki Jákó, Pazár Dezső, Sárközy Sándor, dr. Scharbert Vilmos, Schwim­an József, Simon Árpád, Szabó Ferenc, Szász József, Tolnai Artur, dr. Tőrös Béla, Újsághy Géza, Valló Albert, Varga Ferenc, Varga Ignác, Varga Sándor, Zelenka Gyula, dr. Zipser Jakab. Intézetünk az 1921.—22. tanévben fennállásának 25 esztendejét töltötte be. Intézetünk a vármegye kulturális fejlődésében jelentékeny szerepet töltött be. Ezért tervbe vettük negyedszázados történetének megírását. Sajnos, az utolsó évek nyugtalansága, a tanárok másnemű elfoglaltsága miatt e feladat megvalósítását egy későbbi időpontra kellett halasztanunk. Wigand János: 1896-1919. Tolnavármegye Pantheonjának lett lakója. Ujabbkori szellemi életünknek oly kimagasló alakjai oldalán, mint Wosinszky Mór, Bezerédj István, immár helyet foglal az ifjúságnak ez a nemeslelkű mentora is. Társai a tudomány és a művészet, a közgazdaság és a politika területén tették munkásságukat, ércnél maradandóbbá,­­ szelleme ga­zdag kincsesházát, költői gondolat- és érzelemvilágát, lelkének izzó hazaszeretetét a gondjaira bízott ifjak fogékony lelkében örökítette meg. Parlagot tört fel s azt termőtalajjá varázsolta. Halha­tatlan lelke megnyugvással szemlélheti teremtő, alkotó munkája eredményeit. Közel egy negyedszázadon át állott a közmívelődés felkent előharcosaként középiskolánk élén. Egyénisége szerencsésen egyesítette magában a tudós, a paedagógus és a sociális érzékkel megáldott ember jeles tulajdonságait.

Next