Állami Garay János gimnázium, Szekszárd, 1931
A szülői ház és az iskola kapcsolata. Az utóbbi évek társadalmi mozgalmai kétségtelenül a szövetkezési eszme térfoglalásáról tesznek tanúságot. A polgári társadalom, amely a forradalmak idején saját szervezetlenségének csaknem áldozatává lett, mindinkább ráeszmélt arra az erőforrásra, amit a szervezettség, a szövetkezés jelent és sokrétű célkitűzéssel, ha nem is mindig kellő alapossággal, de ugyancsak mohón iparkodott jóvátenni mulasztásait. Így jött létre az a sok szövetség, amely az embereknek egyes foglalkozási ágak, bajtársi emlékek, érdekkapcsolatok stb. szerint való tömörülését célozta. Intézetünk is kegyeletes hűséggel ápolja azokat a kapcsolatokat, amelyek az alma mater egykori fiait a volt növendékek iskolatársi szövetségében egybefűzik és évről-évre együtt ünnepel a találkozókra, az önképzőköri emlékülésekre stb. egybegyűlt „vén diákokkal.“ A múlt szépítő ködfátyolán átszüremlett emlékképek szorosra fűzik az egykori diákszíveket, szorosan egymáshoz és az iskolához, talán még szorosabban, mint valaha a diákkorban és még tisztultabb, még felemelőbb érzéssel, mint hajdan. Ez a szövetség az istápolója annak az áldozatos lelkületnek, amely az iskolával szemben érzett ragaszkodás megnyilvánulásaiban és a mai mostohább viszonyok közt felserdülő és évről-évre kirajzó diákság erkölcsi, sőt anyagi támogatásában nyer kifejezést. A sokféle szövetség között a volt diákok szövetsége bizonyára a legfennköltebbek közé tartozik, hiszen az öszszetartó lelki kapcsolat s a kitűzött cél egyaránt az eszményi önzetlenség jegyében fogant. Ismer azonban az iskolai élet más érintkezési területet is, amelyen át szervezetileg ennél is közelebbi vonatkozásba jut a város és környéke társadalmával. A szülői ház és az iskola kapcsolata az, amely nemcsak a szülők,, hanem az iskola szempontjából is a legnagyobb fontossággal bír, mert a legmélyebben vág a nevelőmunka lényegébe. Ennek a kapcsolatnak összetartó ereje, is, kitűzött célja is egyugyanaz, mindkét félnek, a családnak és az iskolának közös rendeltetése és létalapja: a gyermek, a tanuló. Van-e ennél érdekbevágóbb érdekközösség? Van-e ennél súlyosabb, magasztosabb problémája a szülői háznak és iskolának? Az iskola részéről igen régi keletű az a törekvés, hogy a szülői házzal való sikeres együttműködést biztosítsa. Minthogy pedig a nevelés irányítására szakképzettségénél s rendeltetésénél fogva elsősorban a neveléstudományban járatos iskola hivatott, természetesnek látszik, hogy ugyancsak régóta merültek fel az iskolának a szülői házzal szemben támasztott különféle nevelésügyi követelményei. Comenius: „Anyaiskolájában“ (Informatorium der Mutterschul 1633. Fordította : dr. Petrich B., kiadta a „Kisdednevelés“) még csak szerény óhajtásokkal találkozunk, míg napjainkban a családi nevelés ügyének már nemzetközi intézete van Liégeben. Ezt az intézetet a családi nevelés nemzetközi ligája az 1930. évi liégei III. kongresszus alkalmával alapította, s feladata az adatgyűjt