Pákh Albert (szerk.): Szépirodalmi Lapok, 1853 (1. évfolyam, 1-51. szám)

1853-01-29 / 9. szám

130 SZÉPIRODALMI LAPOK. 1853. VIDÉK. Kolozsvári színház. Igen szépnek ta­láljuk, hogy bárminő rétegében forduljunk meg a kolozsvári közönségnek: a társalkodás egyik főtényezője a színház; de hogy a színészek szín­házi botrányokat hoznak szőnyegre, azt szépnek csakugyan nem találhatjuk. A közönség soha sem volt pártolóbb , min­dig tele ház, minden páholy kibérelve , meg­várná tehát, hogy a tagok ne igyekezzenek le­hangolni a részvétet, minden tag közremunkál­jon, hogy az előadások sikerüljenek. S mit kell tapasztalnunk ? Azt, hogy a drámában gyakran jönek mennek, s még játsznak is, de nem sza­valnak. ... az operában jönek mennek, énekel­nek némellyek , de nem játszanak. Minő fogalma ez a j­á­t­é­k­­színnek ? E mondatomra vissza fogok térni. Most azon színfal megetti botrányra fordítom a figyelmet, mi olly kiállhatlanná vált, mi abban áll, hogy F­o­r­i­nu­sné egyre küldi vissza a szerepeket, s szerepét, a leány-szerepeket,Keszinétől kell látni a közönségnek. Ez Keszinére nézve, kinek el kell vállalnia, valódi k­i­n­p­a­d, a közönségre nézve pedig va­lódi k­i­n­h­á­z. Mosolyogni szerettünk volna , midőn elébb hallóke visszaküldözés okát: mi Folinusnénak Jánosynévali versenyzésében áll; mi egész odáig terjed , hogy Folinusné Jánosynéval csak akkor lép fel, ha az ő szerepe a czímszerep. Nem tudjuk, minő szerep jut itt az igazga­tó Kaczvinszkynak, de ha neki tetszik, nekünk bizony nem. Hogy pedig tudhassa minő véle­ményben van ez iránt a türelmesnek látszó kö­zönség egy része, pár szavunk van hozzá. Az igaz, hogy mind Jánosynét, mind Foli­­nusnét pártolja a közönség, de ez se az igaz­gatót ne ámítsa , se Felinusnét ne jogosítsa ar­ra , hogy azt vegye fejébe, mintha papucsa po­rával az egész közönséget földerítheti. Párhu­zamot vonunk kettőjük között, hogy láthassák, mikép egy színpadon bőven elférnek. Mindkettő fiatal nő, mindkettő egyenlően középmagasságú , ennyiben egyenlők. Most már elmondom miben különböznek. Folinusné (ter­mészetesen színpadon , azon kívül nincs ba­junk) sovány alak, lapos változlan arczczal, mellyen csupán ajka és szeme van hatalmában. Jánosyné szoborszerü alak, a legbevégzet­­teb profilú arczéllel, mellyen az indulatok né­ha igen túl visszatükröződnek. F. játéka sze­mének felvetésében , vagy felütésében , hosszú karának örök forgatásában áll; mig J. szemé­ben nem helyhez mindent, kezét csak ott hasz­nálja, hol sújtani kell. F. szavalása nem sza­valás , az meglehet társalgási bájos hangja, örök hízelgő egyformaságával; Jánosyné szaval, még pedig szabályszerű­leg, csupán legszenvedélye­sebb perczeiben emeli és sebesiti beszéde árját oda, hová a művésznek olly ritkán szabad el­kísérni az életet. F. öltözékében mindig fölöt­tébb ügyel önmagára, mint paraszt vagy király­leány egyaránt színre hozza Folinusné toiletjét­ .1. tán soha nem öltözött, hogy öntudatosan sze­repe illusioját rontotta volna. Folinusné mindig Folinusné, a kedvesen mosolygó , s gyermete­gül siró Folinusné , mig .1. gyakran elfeledteti Jánosynét, bár óhajtandó, hogy még gyakrab­ban legyen különböző alak, s jellem. — F. egy operistanőből lett vaudvillistanő, s ebből átala­kult drámai színésznő, elgyengült hanggal, cse­kély drámai iskolával, kevés változatossággal; az ő szerepe mint énekesnőnek Don Pasquale­­ban a leány, drámában Arabella, vígjátékban ,.A szökő­év­-ben a barátnő szerepe,és„Marsan her­­czegnő,‘-ben a herczegnő nagyobbik fia, itt van minden ; szeretnék mondani, mikép Komlóssy Idának egy gyenge, új vagy régibb e— nem tu­dom — de minden esetre más kiadása. J. gon­dolkodó színésznő a Jókayné szerepében , s ha szabad hasonlítást tennünk Jókayné arczélével, csak kár hogy valamivel kisebb kiadás, növés­ben és hangban. Kár mondom, mert J. még e­­melkedőben van, míg F. csak múltjában nyerhet maholnap vigaszt, ha a megkezdett után megy. F. már behúzta a pesti színház ajtaját maga után, míg J. talán szerencsével megnyithatja azt. Mi sajnálattal látjuk, ha a színész túléli színpadon magát, s e sajnálatban Kolozsvárnak, mint mindig, most is kijut osztályrésze. De az nem szánalmat, boszonkodást idéz fel, ha egy színésznő akkor érzi magát önfejűsége délpontján, mikor már csak pár páholy emlékeiben kedves. Mi megtettük a párvonalt gyöngéden, mond­hatni rózsaszín tentával, mit nők irányában szí­vesen megtartanánk, ha sikert remélhetnénk. Csak ne cseréljék fel, ne küldjék vissza a sze­repeket. Máskép ha kettőjük között kell válasz­tani , nem épen nehéz. Azon botrányoknak is, mik az énekesnők közti primadonnaság felett folynak, gondoljuk a felszólalás nem fog ártani. Két tenorunk van, a már fájdalom kiénekelt Fobious, s hatalmas tenoréval most kezdő Szom­­bathy : ők férfiak levéli, hisszük, illy alkalmat nekünk nem nyújtanak. Többen.

Next