Vezetés - szervezés, 1985 (18. évfolyam, 1-12. szám)

1985 / 1. szám

fontos a pénzügyi-gazdasági ellenőrzés visszajelző szerepének erősítése. Az átfogó mechanizmusvál­­tozás fő célja a vállalatok gazdálkodásának javítása, tehát a reformelgondolások vállalatcentrikusak. Mivel az államapparátus képviseletében a pénz­ügyi-gazdasági ellenőrzés szervezetének munkatár­sai tartózkodnak a legtöbbet a vállalatoknál, s a belső folyamatokat ők láthatják és láttathatják a legrészletesebben, a kormányzat nem nélkülözheti a tőlük származó sajátos információkat. A gazdál­kodás belső folyamataira, a motiváló tényezőkre és a vállalatok reakcióira irányuló közgazdasági témavizsgálat­ok egyrészt a vizsgált vállalat elé tar­tanak tükröt, másrészt a nagyszámú gazdálkodó­nál szerzett tapasztalatok összegezése révén se­jtik a népgazdasági szintű tendenciák okainak, mozga­tórugóinak felismerését. Gazdálkodás és magatartás A vállalatok-szövetkezetek pénzügyi-gazdasági ellen­őrzésének a gazdálkodási, pénzügyi szabályok be­tartásával kapcsolatos tapasztalatait összegezve meg­állapíthatjuk, hogy 1984-ben jelentős mértékben nőtt a szabálytalanságokra utaló tényfeltárások száma. Gyakori és jelentős összegű eredménymódosításo­kat kellett végrehajtani, adóhiányokat és -többlete­ket rendezni, jogtalanul igénybe vett állami támo­gatásokat feltárni, alapmódosításokat végrehajtani a megállapítások nyomán. A pénzügyi-gazdasági ellenőrzés alapfeladata a vál­­lalati mérlegek és adóbevallások ellenőrzése, a sza­bálytalanságok megállapítása és az arányos szank­cionálás. A revízió kétévenként megjelenik minden gazdálkodónál, vagyis a vállalatok és szövetkezetek felénél évente végeznek adóhatósági revíziót. A meg­állapított mérlegmódosítások tízmilliárdot megha­ladó összeggel mozgatják az eredményt. A befize­tett adóhatósági bírság tavaly először érte el az egy­­milliárdot. A vizsgálatok több mint 90 százaléka zárul jegyzőkönyvvel, tehát majdnem minden gaz­dálkodónál előfordulnak szabálytalanságok. Sokan állítják, hogy ha az adóhatóság a gazdálkodóknál folytatott vizsgálatok 97 százalékát jegyzőkönyv fel­vételével fejezi be - tehát szinte mindenki hibásan dolgozik akkor ez talán a szabályozókat minő­síti, és nem a gazdálkodókat. Véleményem szerint ez eltúlzott és nem is igazságos megállapítás. A 97 százalékos jegyzőkönyvezési arány valóban arra utal, hogy szinte mindenki követ el valamilyen hibát - még ha jelentéktelent is amit jegyzőkönyvezni kell. A revízió nem mérlegelhet oly módon, hogy például egy tízmilliárdos termelési értékű vállalatnál olyan kicsi összeg a kétmillió forintos „fekete” be­ruházás, hogy azt nem érdemes megállapítani. A 97 százalékos jegyzőkönyvezési arány mögött az áll, hogy az esetek kétharmadában a feltárt hibák rutinjellegűek, csak kisebb eredménymódosítást je­lentenek, így a szankcióik is csekélyek. Nemegyszer előfordul, hogy jegyzőkönyvvel zárult vizsgálatot követően a revízió megállapítja: a vállalatnál példa­mutató a számviteli és a pénzügyi munka, a hibák elenyészőek és a folyamatos munkavégzés közben kiküszöbölhetők. Súlyosabb hiányosságokat a gaz­dálkodók kisebb, de nem elhanyagolható hányadá­nál állapítunk meg. Változatlanul a hagyományosnak mondható hi­bák dominálnak: az állóeszköz-fenntartásként elszá­molt „fekete” beruházások, az árbevételek és a költ­ségek tologatása egyik évről a másikra, a költségek szabálytalan elszámolása, a vállalati nyereség indo­kolatlan, de a helyi érdekeknek megfelelő irányí­tása stb. Újabb keletű szabálytalanság a belföldi és az export értékesítés jövedelmezőségének szándé­kos torzítása. A szövevényes számítási módok között olyan változattal is találkoztunk, hogy a gazdálkodó nyereséget adott át jutalmul a külke­reskedelmi vállalatnak, holott az értékesítésen nye­resége nem volt. A hiányzó jövedelmezőséget ter­mészetesen a költségvetés pótolta Ez a magatartás tipikus példája a joggal való visszaélésnek. A jog­szabály ugyanis nem korlátozza a vállalatokat abban, hogy milyen mértékben osztozzanak a külkeres­kedelmi vállalattal az elért exportnyereségen. A jog­szabályalkotó természetesen feltételezte, hogy a nye­reségosztozkodás a józan megfontolás keretei kö­zött történik. Könnyen belátható, hogy nem lehet olyan jogszabályi előírást hozni, illetve olyan tiltást kimondani, hogy nem létező nyereségből nem sza­bad nyereséghányadot átadni. Az új mechanizmusváltozások nyomán tovább növekszik a vállalatok önállósága. Ez abban is meg­nyilvánul, hogy a pénzügyi szabályozók, az ársza­bályozók mind többet bíznak a vállalatok józan mérlegelésére, a jó gazda szemléletével hozott ön­álló döntéseire (elsősorban az árbürokrácia majd­nem teljes leépítésére gondolunk). De jogos eköz­ben az aggodalom, hogy vajon az árszabályozók li­beralizálása, a jövedelemszabályozók egyszerűsö­dése, egyszersmind szigorodása nem jár-e az eddi­ginél erőteljesebb - „belülről hajtott” - infláció­val; a bázisbér-szabályozás megszüntetése, az osz­tatlan érdekeltségi alap szabad felhasználásának lehetősége nem többszörözt-e meg azokat a ked­vezőtlen jelenségeket, amelyeket már eddig is ta­pasztaltunk. Az elmúlt évben több vállalat, rosszul élve a kísérleti bérszabályozás adta szabadsággal, elő­segítette indokolatlan jövedelmek kiáramlását. A Ganz-MÁVAG példáját jól ismerjük a napilapok­ból. Ez a súlyosan veszteséges vállalat 16 száza­­ d VEZETÉS, SZERVEZÉS *

Next