Vezetés - szervezés, 1987 (20. évfolyam, 1-12. szám)

1987 / 1. szám

A marketing két sarokköve: terv és információ KÁLLAI PÁL Ipari Informatikai Központ A marketing funkciójának helyes alkalmazásához a gaz­dálkodó szervezetnek mindenekelőtt tisztáznia kell az el­érendő gazdasági célt. A cél érdekében hasznosítható adottságok és az adott feltételek önmagukban is kijelöl­nek számos olyan feladatot, amelyek egymásból követ­keznek, egymásra épülnek, továbbá amelyekhez eszköz­igények kapcsolódnak. A cél-feladat-eszköz rendszer­ben maga a marketing is alapjában véve eszköznek minő­sül. Alkalmazását tehát meghatározza a kitűzött cél, ugyanakkor a célmeghatározás nem lehet megalapozott a marketing nyújtotta információk nélkül. Ezúttal két kérdéscsoport áttekintésére vállakozunk: egyrészt a marketing és az információs tevékenység összefüggéseinek a felvázolására, másrészt annak vizsgá­latára, hogy a vállalati tervhez hogyan kapcsolódik a marketing és a reklám. E két viszonylag önálló kérdés ki­fejtése előtt azonban emeljük ki a teljes kérdéskör egy­két általános érvényű vonatkozását. A marketing tartalmáról, funkciójáról számos megha­tározás található a szakirodalomban. Többségük csak bi­zonyos szempont(ok)ból tekinthető helytállónak (vagy kevéssé értelmezhetők gazdaságunk lényeges működési adottságaihoz kapcsolva). E helyen nem célszerű ezek­nek a definícióknak sem az ismertetése, sem az elemzé­se. Választott témakörünkkel kapcsolatban inkább azt kell kiemelni, hogy a marketing fogalmában minden te­rületen bizonyos szemléletmód jut kifejezésre, amely épp­úgy áthatja a termelőket, az értékesítőket, mint az olyan egyéb alaptevékenységeket, mint a kutatás-fejlesztés. Ezt a szemléletet, kissé egyszerűsítve, úgy jellemezhetjük, hogy piaci töltetű. Vagyis a marketing — a szóban forgó szempontból — olyan magatartás, cselekvés, amelyet a tevékenységek — áruk, szolgáltatások — piacképességé­re, versenyképességére, jó eredménnyel történő eladásá­ra, jó felhasználhatóságára, a vevőkör megelégedettségé­re való törekvés vezérel. E törekvés jegyében minél meg­bízhatóbb ismereteket akarunk szerezni a piac meny­yiségi, minőségi, időbeli jellemzőiről, annál jobb, elmé­lyültebb információs megalapozásra van szükségünk. Ez a nyilvánvaló összefüggés is igazolja az egységes szemlé­let szükségességét, a tevékenységelemek kölcsönös egy­másrautaltságát. A piac fogalmát értelmezve gyakran ennek az összetett fogalomnak különböző szempontok szerinti részletezésé­vel próbálkoznak és például megkülönböztetik a szellemi termékek, a termelési célú termékek és szolgáltatások, a beruházási termékek, a fogyasztási célú termékek piacát, vagy szállítók, illetve vevők piacáról (keresleti, illetve kí­nálati piacról) beszélnek. Ezek a definíciópótló kísérle­tek azonban nem utalnak arra, hogy maguk a gazdálkodó szervezetek, vállalkozók minek tekintik a piacot. Ezek leg­inkább az értékesítés lebonyolításának színterét látják a piacban — akár belföldi, akár exportpiacról legyen is szó —, s nem pedig önnön működésük feltételét. Valójában azonban ma már hazai és külföldi viszonylatban is első­sorban a piac feltételteremtő lényegét kell szem előtt tar­tani, amely meghatározza a választ arra a kérdéscsoport­ra: mit, mennyit, milyen feltételekkel, mikor, kinek lehet eladni, illetve kitől, mit, milyen feltételekkel lehet besze­rezni? A piac e két arcát jelző adatokat egyaránt ismernie kell a vevőnek is, az eladónak is, hogy ezek ismeretében érvényesíthesse érdekeit, hozza meg, illetve korrigálja döntését. A piac tehát „feltételek” halmaza, és ezek a feltételek a piac működési törvényei szerint alakulnak, s következ­ményként meghatározzák a piacon való működés lehető­ségeit. Ilyen összefüggéseket és kölcsönhatásokat mutat be az 1. ábra. E séma konkrét esetekre is alkalmazható, s segítségével képet kaphatunk a feltételek által determi­nált termelői-felhasználói helyzetről. Jól látható, hogy a piacot több különböző pozícióból szemlélhetjük, s ennek megfelelően esetenként mást és mást „mond” a piacot jellemző információcsomag. VEZETÉS + SZERVEZÉS 1

Next