Vezetés - szervezés, 1987 (20. évfolyam, 1-12. szám)

1987 / 1. szám

Vizsgáljuk meg А, C és C pozícióból a piacot. Az ér­dekelt alanyok: termelők (T), kereskedők (K), felhaszná­lók (F). A pozíciók: termelői és termelői felhasználási célú beszerzési pozíció (A), beszerzési és viszonteladási pozíció (B), felhasználói pozíció (C). Az első ,,üzenet” így hangzik: a piacon jelen lévő ter­melők és forgalmazók konkrét helyük és helyzetük által is befolyásolt láncolatos függőségben vannak egymással, aminek a feltételeit a C pozíció határozza meg. Ebből az alábbi következtetések adódnak: 1. A-nak értelemszerűen az az érdeke, hogy műszaki, gazdasági, átememési és egyéb specifikumok szerint megfeleljen C igényeinek (hacsak B-t nem ösztönzik pia­con kívüli eszközökkel a normálistól eltérő magatartásra, például a termelési célú belföldi igények kielégítése he­lyett exportja növelésére). 2. B-nek eleve az az érdeke, hogy A és C között kap­csolatot létesítsen és mindkettejük számára előnyös szol­gáltatást nyújtson (hacsak­­ — jogi, illetve gazdasági korlátok vagy működési hibák miatt — nem kényszerül kereskedelem helyett termékelosztást vagy kényszervá­sárlások sorozatát lebonyolítani). ________ közvetett hatások és információcsatornák Mit tesz A? — Rendszeresen tanulmányozza C (a valóságban a C cso­portot alkotó egyedek) igényeit, feltételeit, ennek megfelelően alakítja kínálatát, s erről rendszeres pro­pagandával és ajánlatokkal tájékoztatja В-t és C-t (bü­rokratikus eszközökkel befolyásolható piaci viszonyok között — például Е-t keretgazdálkodóként monopol­helyzetbe juttatva — a piac torzul). — Rendszeresen tanulmányozza C-t, feltárja a szándékait és erről rendszeresen informálja А-t is; a lehetőségeit figyelembe véve ugyanakkor C-nek címzett kínálatot teremt (amennyiben A és B érdekelt C igényeinek a kielégítésében). Mit tesz C? — Rendszeresen tájékoztatja А-t és B-t, begyűjti kínála­tukat és vagy rangsorolás alapján választ és dönt, vagy versenytárgyalást hirdetve dönt (vagy kényszerdöntést hoz, mert nincs lehetősége sem a szállítók kiválasztá­sára, sem a versenyeztetésükre). Ebben a hármas kapcsolatrendszerben mi is az informá­ció tulajdonképpen? A szántára­m és­­ minden tevékeny­ (a) Termelői pozíció (b) Kereskedelmi pozíció (c) Felhasználói pozíció 1. ábra Egyszerű piachatások és információcsatornák T Termelő­i Kereskedelem F Felhasználó TK„ elsődleges beszállító TK„ n-ik beszállító, n,-nek szállít T—TK„ termelési lánc. ________ közvetlen hatások és információk 2 VEZETÉS + SZERVEZÉS

Next