Vezetés - szervezés, 1987 (20. évfolyam, 1-12. szám)
1987 / 1. szám
Vizsgáljuk meg А, C és C pozícióból a piacot. Az érdekelt alanyok: termelők (T), kereskedők (K), felhasználók (F). A pozíciók: termelői és termelői felhasználási célú beszerzési pozíció (A), beszerzési és viszonteladási pozíció (B), felhasználói pozíció (C). Az első ,,üzenet” így hangzik: a piacon jelen lévő termelők és forgalmazók konkrét helyük és helyzetük által is befolyásolt láncolatos függőségben vannak egymással, aminek a feltételeit a C pozíció határozza meg. Ebből az alábbi következtetések adódnak: 1. A-nak értelemszerűen az az érdeke, hogy műszaki, gazdasági, átememési és egyéb specifikumok szerint megfeleljen C igényeinek (hacsak B-t nem ösztönzik piacon kívüli eszközökkel a normálistól eltérő magatartásra, például a termelési célú belföldi igények kielégítése helyett exportja növelésére). 2. B-nek eleve az az érdeke, hogy A és C között kapcsolatot létesítsen és mindkettejük számára előnyös szolgáltatást nyújtson (hacsak — jogi, illetve gazdasági korlátok vagy működési hibák miatt — nem kényszerül kereskedelem helyett termékelosztást vagy kényszervásárlások sorozatát lebonyolítani). ________ közvetett hatások és információcsatornák Mit tesz A? — Rendszeresen tanulmányozza C (a valóságban a C csoportot alkotó egyedek) igényeit, feltételeit, ennek megfelelően alakítja kínálatát, s erről rendszeres propagandával és ajánlatokkal tájékoztatja В-t és C-t (bürokratikus eszközökkel befolyásolható piaci viszonyok között — például Е-t keretgazdálkodóként monopolhelyzetbe juttatva — a piac torzul). — Rendszeresen tanulmányozza C-t, feltárja a szándékait és erről rendszeresen informálja А-t is; a lehetőségeit figyelembe véve ugyanakkor C-nek címzett kínálatot teremt (amennyiben A és B érdekelt C igényeinek a kielégítésében). Mit tesz C? — Rendszeresen tájékoztatja А-t és B-t, begyűjti kínálatukat és vagy rangsorolás alapján választ és dönt, vagy versenytárgyalást hirdetve dönt (vagy kényszerdöntést hoz, mert nincs lehetősége sem a szállítók kiválasztására, sem a versenyeztetésükre). Ebben a hármas kapcsolatrendszerben mi is az információ tulajdonképpen? A szántáram és minden tevékeny (a) Termelői pozíció (b) Kereskedelmi pozíció (c) Felhasználói pozíció 1. ábra Egyszerű piachatások és információcsatornák T Termelői Kereskedelem F Felhasználó TK„ elsődleges beszállító TK„ n-ik beszállító, n,-nek szállít T—TK„ termelési lánc. ________ közvetlen hatások és információk 2 VEZETÉS + SZERVEZÉS