Vasárnap, 1995. január (2. évfolyam, 1-4. szám)

1995-01-08 / 1. szám

2 VASÁRNAP­I HÍRLAP HÍRHASÁB ■A brit kriminalisztika tör­ténetének egyik legnagyobb műkincsrablását követték el egyelőre ismeretlen tettesek szombatra virradóra. Bath grófnőjének wiltshire-i ott­honából Tizian egy 5 millió font sterling (csaknem 9 mil­lió dollár) eszmei értékűre becsült festményével távoz­tak. Az ablakon át érkező, a jelek szerint műértő vagy­­ gyűjtő megbízásából dolgo­zó tolvajok az itáliai rene­szánsz mester egyik legis­mertebb alkotását, a Pihenő az egyiptomi menekülés közben címet viselő, a szent család életének egy epizód­ját ábrázoló képét lopták el a főrendi lakhely faláról, két másik, kisebb értékű fest­ménnyel együtt. ■ Péntek éjfél óta nincs tel­jes megbízatási jogkörrel ren­delkező, hivatalban lévő bi­zottsága az Európai Közös­ségnek. Az Európai Unión belül a gazdasági, kereske­delmi és pénzügyi kérdések­kel foglalkozó EK „kormá­nya” (végrehajtó és javaslat­­tevő szerve), a tíz éven át Jacques Delors vezette Euró­pai Bizottság mandátuma csak 1995. január 6-ig szólt, ám az előzetes tervektől elté­rően kijelölt utóda, Jacques Santer csapata nem kapta meg időre a megbízatást, és a jelek szerint erre két héten belül nem is kerül sor.­­ A londoni bíróság háro­mévi börtönbüntetésre ítélt egy 27 éves férfit, mert a vas­útállomáson leharapta egyik útitársa fülét.Peter Corti ta­valy februárban egy előváro­si vonaton tartott Londonba. A szenvedélyes dohányos igen kapatos állapotban volt, nem bírt nikotinéhségével, így hát rágyújtott. Egyik úti­társa figyelmeztette, hogy do­­hányzásmentes kupéban utaznak, nyomja el tehát ci­garettáját. Abódult agyú Cor­ti feldühödött, és a sértettre vetette magát. Akkora vehe­menciával, hogy kiharapott annak füléből egy darabot. Csupán az állomásfőnök lé­lekjelenlétének köszönhette a füldarab jogos tulajdono­sa, hogy nem kényszerült örökre megválni cimpájától. A vasutastiszt ugyanis felkap­ta a leharapott füldarabot, és sebtapasszal visszaragasztot­ta a helyére, addig is, amíg a kórházban visszavárnák. NAGYVILÁG Groznij - támadás és tűz mindenütt Folytatás az 1. oldalról Jóllehet szaporodnak azok a jel­zések, amelyek szerint az ellen­őrzés mindinkább kicsúszik Bo­risz Jelcin kezéből, Washington egyelőre arra az álláspontra he­lyezkedett, hogy nemigen tehet mást, továbbra is támogatja az elnököt. - A kormányzatban az a felfogás vált uralkodóvá, hogy még korai volna leírni Borisz Jelcint. Egyszerűen nem tudjuk, miként végződik a válság, mi­lyen következményei lesznek - idézte a The New York Times szombati számában Strobe Tal­bott külügyminiszter-helyettest, a kormányzat egyik legfőbb, orosz ügyekben illetékes szakér­tőjét. Más magas rangú források nyíltan bevallják, fogalmuk sincs, vajon az orosz elnök ké­pes lesz-e túlélni a Moszkvában évek óta tapasztalt legsúlyosabb politikai, katonai és társadalmi válságot. Egy kormánytisztvise­lő, aki részt vesz az orosz vonat­kozású politika alakításában és az elemzések elkészítésében, a lap szerint így fogalmazta meg a dilemmát: olyan, mintha az ame­rikai kormány sűrű hóviharban kóvályogna, még csak nem is sejtve, hogy előre- vagy hátrafe­lé halad az események megíté­lésében. A The New York Times rá­mutatott: Washington fokozó­dó nyugtalanságát jelzi az a tény, hogy kormányzati körök­ben hozzáláttak a különböző lehetőségeket (köztük egy Bo­risz Jelcin nélküli Oroszorszá­got) felvázoló forgatókönyvek összeállításához. A lap idézte Warren Christopher külügymi­nisztert, aki arra a kérdésre, vajon Washington készít-e ter­veket az esetleges fordulatok­ra, őszintén azt válaszolta, hogy „ostobák volnánk, ha nem ké­szítenénk”. A lap szerint az alapvető gon­dot az jelenti Washington szá­mára, hogy ha nem áll ki Borisz Jelcin mellett, akkor egyáltalán kire számíthat. Egyrészt már nem hagyhatja figyelmen kívül azt a tényt, hogy az elnök és egyre antidemokra­­tikusabban viselkedő tanács­adói csúnyán elszámították ma­gukat a válság kezelésével, más­részt nem akar hozzájárulni egy még kiszámíthatatlanabb és bi­zonytalanabb moszkvai helyzet kialakulásához azzal, hogy meg­vonja támogatását a demokra­tikusan megválasztott orosz el­nöktől-írta a lap. A The New York Times utalt arra is, hogy az Egyesült Államok szemében elemi érdek az atomnagyhata­lom Oroszország politikai sta­bilitásának megőrzése. A lap szerint a kormányzat felemás helyzetét jól tükrözte Bill Clin­ton elnök Borisz Jelcinhez cím­zett levele, amely adottnak vet­te, hogy az orosz államfő ren­delkezik annyi politikai és ka­tonai befolyással, hogy képes lesz teljesíteni az Egyesült Álla­mok kérését (a súlyos áldoza­tokkal járó hadjárat leállítását és az európai közvetítés elfoga­dását). Az újság kitért Thomas Pickering helyzetértékelő távira­tára is, amelyben a moszkvai amerikai nagykövet hangsú­lyozta, hogy bár Borisz Jelcin tagadhatatlanul nehéz helyzet­be került, még mindig ő tartja kezében az irányítást: a diplo­mata óva intette a külügymi­nisztériumot elhamarkodott következtetések levonásától. Etnikai etika - amerikai vélemény a kisebbségekről A nemzetközi szervezeteknek, a térség államainak és Kelet- Közép-Európa kisebbségeinek össze kell fognia, gyakorlati lé­péseket kell tenni, ha meg akar­juk akadályozni a délszláv vál­sághoz hasonló további harcok kirobbanását a következő évti­zedben. A térség kormányainak, amennyiben legitimitást kíván­nak és külső gazdasági segítsé­get szeretnének, mielőbb be kell építeniök alkotmányaikba, jog­rendszerükbe a kisebbségi jo­gok nemzetközileg elismert nor­máit. Olyan törvényeket, ame­lyek biztosítják, hogy senkit nem érhet megkülönböztetés nem­zetiségi, vallási, faji hovatarto­zása miatt, amelyek garantál­ják, hogy használhatják, fejleszt­hetik nyelvüket, kultúrájukat. Amennyiben valamely állam nem lenne képes a kisebbsége­ket szolgáló oktatási intézmé­nyek megteremtésére, fenntar­tására, maximális lehetőséget kell adni e kisebbségeknek arra, hogy maguk teremtsék meg sa­ját oktatási és művelődési intéz­ményeiket. Emellett korlátozat­lan esélyeket kell kapniuk arra, hogy az országos és a helyi vá­lasztások révén bekapcsolódja­nak az ország politikai életébe. Nehéz lenne tételesen meg­szabni, milyen legyen a kisebb­ségek arányos képviselete, de úgy szükséges megállapodni, hogy a kisebbségek törekvéseit kielégítsék, ugyanakkor a több­ség jogait ne sértsék. A kérdés rendezése annál fontosabb, hi­szen éppen a kisebbségeknek a törvényalkotásból való kizárása erősíti azok szándékát a politi­kai önrendelkezésre, a szepara­tizmusra. A kisebbségek vezetőinek is tiszteletben kell tartaniuk az ál­lam iránti kötelezettségeket. Amennyiben a kisebbségek tö­rekvései megfelelően érvénye­sülnek, el kell ismerniük az ál­lam legitimitását, területi egy­ségét, függetlenül attól, milyen az adott közigazgatási rendszer. Ellenük folytatott nem demok­ratikus politika esetén több jo­guk van az ellenállásra, az auto­nómiára, mint egy olyan állam­ban, amely biztosítja az alapve­tő egyéni és kollektív jogokat. Ugyanakkor a kisebbségeknek módot kell kapniuk arra is, hogy nemzetközi beavatkozást, köz­vetítést kérjenek, amennyiben külső nyomásra van szükség a kormányokra a kisebbségi jo­gok megfelelő törvénybe iktatá­sához. Természeten kívánatos az is, hogy a térség államai szerződé­seket kössenek szomszédaikkal, amelyekben kölcsönösen garan­tálják a kisebbségi jogokat és lemondanak minden területi igényről. Szükség esetén a két ország képviselőiből álló vagy nemzetközi ellenőrző csoportot kell felállítani, amely vizsgálja a kisebbségek helyzetét az érin­tett országokban. Párhuzamo­san az EBESZ kisebbségügyi fő­biztosa és más nemzetközi szer­vezetek bekapcsolásával ki kell dolgozni az európai kisebbségi jogok Chartáját, majd szerző­désben rögzíteni az államok és a kisebbségek kötelezettségeit. E Charta megvalósulását nemzet­közi jogi szakértők, megfigye­lők kiküldésével lehet majd el­lenőrizni, azok idején, előre je­lezhetnék a lehetséges konflik­tusokat, lépéseket ajánlhatnak azok megelőzésére, és közvetí­tenének a válságok rendezésé­ben. Azok a vélemények, hogy a kisebbségi kérdésekben a külső feleknek semlegesnek kell ma­radniuk, hogy csak az emberek egyéni jogaival kell foglalkozni, megkerülik a kérdést, amely még legalább egy évtizedig érinti majd drámaian Kelet-Európát. Amennyiben a problémát elha­nyagoljuk, a következmény ép­pen az ellenkező lesz: a kormá­nyokat felbátorítjuk az asszimi­lációra, a kisebbségek identitá­sának aláásására. Janusz Bugajski, a Stratégiai Tanulmányok Intézetének igazgató-helyettese (Washington, Interco) k:SÁRMP Igazgató-főszerkesztő: HORVÁTH ISTVÁN Felelős szerkesztő: NAGY N. PÉTER Lapszerkesztők: MÜLLER TIBOR (Hírlap), SZEKERES TAMÁS (Sport), HALMAI KATALIN (Cseléd) Művészeti vezető: EGRESSY GABRIELLA Szerkesztők: ANDRASSEW IVÁN (puntalattiks), KATONA JÓZSEF (belpolitika), KLEB ATTILA (fotó), LAKATOS MÁRIA (gazdáéig), PÓR VILMOS (belpolitika). Interjú: HAVAS HENRIK Főmunkauárast: FÉNER TAMÁS, GYÉMÁNT MARIANN, HELTAI ANDRÁS, KALMÁR GYÖRGY A szerkesztőség sajtóügynökségi partnerei a Ferenczy Europress és a WestelPress. Kiadja: a Vasárnap Kft. Felelős kiadó: a kft. ügyvezető igazgatója. Szerkesztőség és kiadóhivatal: tots Budapest, Naphegy tér 8. Telefon: »6-7234,175*722 (MTI) Fax: 266-723« A kiadó és a szerkesztőség levélcíme: 1525 Budapest, Pf. 801 Hirdetési igazgató: VARGA A MÁRIA. Hirdetési vezető: VESZÉLY ILONA Telefon: 156*083, 175*722/2054, 2055, 2056, 2006 Fax: 265-7236 Terjesztési vezető: HIRMANN ÉVA Telefon: 175*722/2081,2082,2083 Fax:266-7236 Terjeszti a Hirker Rt., a Nemzeti Hírlapkereskedelmi Rt., a regionális részvénytársaságok, az ERÁLL Rt., és az EXTRA HÍR Nagyker. Rt Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Rt Előfizethető bármelyik postahivatalban, valamnt a hírlap-és egyesített kézbesítőknél. Előfizetési díj negyedévre: 576, fél évre 1152, egész évre 2304 Ft OTP és műszaki vezető: FERENCZY GÁBOR Nyomdai előkészítés: Vasárnap szerkesztősége, Szikra Lapnyomda Rt. Nyomás: Szikra Lapnyomda Rt. Felelős vezető DR. CSÖNDES ZOLTÁN elnök-vezérigazgató ISSN 1218-1579 Nem lesz orosz-német hadgyakorlat Az orosz kormány, valószínűleg a kaukázusi válság miatt, le­mondta a nyárra tervezett orosz-német hadgyakorlatot - közölte a bonni védelmi minisz­ter. Volker Rühe a Der Spiegel című hetilapnak adott interjú­ban jelentette ezt be. Szentpé­tervár közelében került volna sor a közös hadgyakorlatra, amelynek keretében az NSZK hadseregének, a Bundeswehr­­nek a katonái első ízben gyakor­latoztak volna orosz földön. Moszkva bizonytalan időre el­halasztotta a manővert. Rühe tájékoztatása szerint Pa­vel Gracsov orosz védelmi mi­niszter hosszabb ideje tervezett bonni látogatására viszont a leg­utóbbi információk alapján sor fog kerülni februárban vagy márciusban. Az interjúban a miniszter el­utasította, hogy Németország a kapcsolatok megszakításával büntetné Oroszországot a cse­­csenföldi háború miatt. Hozzá­tette azonban: egyértelműen ki kell mondani, hogy az oroszok milyen nemzetközi egyezménye­ket sértenek meg. Rühe meg­győződése szerint az oroszor­szági átalakulást illetően nem szabad feladni a reményt, még ha ez egy generáción át tartó hosszú folyamat is, hiszen az oroszországi fejlődés nélkül nem lehet stabilitást teremteni Euró­pában. Klaus Kinkel német külügymi­niszter elfogadhatatlannak mi­nősítette, hogy Jelcin elnök be­jelenti a bombázások befejezé­sét, de a hadsereg nyilvánvalóan figyelmen kívül hagyja ezt az ígéretet. A Welt am Sonntag cí­mű vasárnapi lapnak adott in­­terjúban Kinkel ismét tárgyalá­sos rendezésre szólította fel Moszkvát, és figyelmeztette, hogy tegyen elfogadható auto­nómiaajánlatot a csecseneknek. A német pénzügyminiszter szombaton határozottan eluta­sította, hogy gazdasági bünte­tőintézkedéseket hozzanak Moszkva ellen. Theo Waigel sze­rint a gazdasági, pénzügyi se­gítség megvonása nem vezetne sehova. Megerősítette, hogy a német kormány számára tovább­ra is Jelcin az együttműködési partner Moszkvában. Republikánus reménységek Az amerikai törvényhozásban az elmúlt héten új korszakot kezd­tek: a képviselőházban 40 év után először vannak többség­ben a konzervatívok, 230 re­publikánus jutott be a 204 de­mokratával szemben. A Kong­resszus másik házában, a szená­tusban is viszonylag ritka a kon­zervatív többség, ott most 53:47 az arány a republikánusok javá­ra. Mit jelenthet ez nekünk? Al­kalmasint több hátrányt, mint előnyt­­ jobb odafigyelni a Kongresszusra, nemcsak a Fe­hér Házra, hiszen Amerika két kormánya, az „igazi” és a tör­vényhozás, szinte egyenrangú. És a külvilág dolgaiban az utób­binak talán sokkal nagyobb sze­repe lesz a következő években. Newt Gingrich, a képviselő­ház új elnöke a dinamikus re­publikánus jobboldal embere. Felkészült, sokakat taszító, ha­tásosan deklamáló néptribun, de hát a politikához, különösen Amerikában, ez szükségeltetik. Gingrich a héten, programadó beszédében nem kevesebbet ígért, mint hogy évi 300-400 millió dollárral csökkentik az állami költségvetés hiányát, s ez­zel elérik, hogy a büdzsé már 2002-re egyensúlyban lesz. Ilyen drasztikus csökkentéshez per­sze egész sor költséges állami programot le kell állítani, hozzá esetleg egy teljes minisztériu­mot felszámolni. S mindezt úgy gondolják, hogy egyidejűleg csökkentik mind a személyi jö­vedelemadót, mind a vállalko­­zók adóját­ és erősítik a hadse­reget. A republikánusok még azt is biztosítani kívánják, hogy ne jöhessenek kísértésbe a köl­tekezésben: alkotmánykiegészí­téssel kívánják kötelezően előír­ni a költségvetés egyensúlyát. Mit hozhat számunkra mind­ez? Azt, hogy a konzervatív több­ségű törvényhozás radikálisan tovább fogja faragni a külföldi segélyeket, minden korábbinál jobban megnézi majd, kinek, mire ad támogatást, hiszen ke­vesebb pénz lesz, mint valaha. Amerika egyúttal fokozottan be­felé is fordulhat, hiszen immár mindkét nagy párt a 96-os el­nökválasztásra összpontosít. Amelyen nem az győz, aki nem­zetközi babérokat aggathat ma­gára, hanem az, aki fel tudja mutatni, mit tett az országért, a választókért­­ otthon. Gingri­­chék nehezen megvalósítható ígéretei a költségvetési egyen­súlyról hatásos ígéretek. Ugyan­így „húz” a terv, hogy csökkent­sék a törvényhozás valóban túl­burjánzott, költséges apparátu­sát, vizsgáltassák felül független céggel az intézmény gazdálko­dását - és legyen kötelező az ország minden törvénye a hon­atyákra is. Jelenleg ti. nem ke­vés kivétel van. A program hatásos és a 96-os kampányban megvalósulását még számon sem lehet kérni. Amit a republikánus többség nekünk hozhat, azt világpoliti­kai s talán katonai téren remél­hetjük. Robert Dole szenátor, a republikánus hangadó, Newt Gingrich és a többiek kemé­nyebb politikát kívánnak foly­tatni Moszkva vonatkozásában, mint eddig a Clinton-kormány. Például abban, hogy erőtelje­sen szorgalmazzák a közép­európaiak mielőbbi NATO- tagságát. Ez a fajta, határozott külpolitika ugyanis republiká­nus hagyomány, amely egyúttal belpolitikailag is előnyös: len­gyel, cseh származású ameri­kaiak tízmilliói szavaznának ezért a republikánus elnökje­löltre . A magyarokat már nem is kell meggyőzni, azok nagy több­sége amúgy is mindig a konzer­vatív pártot támogatta. H. A. 1995. január 8. KONSTANZAI KATASZTRÓFA Fülöp-szigeteki matróz volt a fekete-tengeri vihar áldozatainak egyike. The Times: hét év múlva Sarkozy lesz a francia elnök Franciaországban legalább egy embernek szent meggyőződé­se, hogy hét év múlva furcsa nevű lakója lesz a párizsi elnöki palotának: a név viselője, Nico­las Sarkozy de Nagybocsa, a fran­cia belpolitika fene- és csoda­gyereke - írja szombati elemzé­sében a The Times. A vezető londoni napilap sze­rint Sarkozy már Edouard Balla­dur jelenlegi kormányfő valószí­nű idei elnökké választása után eséllyel törhet valamelyik veze­tő országos politikai tisztségre - akár a miniszterelnöki posztra is. A 39 éves Sarkozy magyar arisztokrata szülők gyermeke, aki már 28 évesen Neuilly, az elegáns párizsi előváros polgár­­mestere volt, sóvárog a hatalom után. Ezt beszédesen illusztrálja „álláshalmozása” is: polgármes­teri megbízatása mellett a táv­közlési és a költségvetési tárca, valamint a kormányszóvivői poszt feladatait is ellátja, nem beszélve arról, hogy ő irányítja Balladur választási gépezetét - írta a The Times. Sarkozy, „a hű komornyik” , „a tanító bácsi kedvence” - ahogy a fanyalgó sajtó gyakran bemutatja Balladurhoz fűződő viszonyát- ellenfelei szerint az opportunisták opportunistája.

Next