Szinészek Lapja, 1930 (49. évfolyam, 1-12. szám)

1930-01-01 / 1. szám

Nagy Jenő jelentek meg. Egyesüle­tünket Géczy István és Delli Lajos képviselték. Emlékét szeretettel és kegyelettel fogjuk m­egönzni! Nyugodjék békével. Liszt Ferenc Királydal­a írta: Móra Ferenc Liszt Ferenc Királydal­a nem tarto­zik a híres alkotások közé. Szépítés nélkül szólva, nem sikerült jobban, mint a magyar költők és zeneszerzők többi királyhimnuszai. Mondják, hogy a kalitkában tartott énekes madarak akkor énekelnek igazán szépen, ha megvakulnak. A magyar énekesek na­gyon nyitott szemmel csinálták a ki­­rályköszöntöket. Nem költötték, hanem szerkesztették, nem lángoló szívvel, ha­nem hideg elmével. Liszt Ferenc Királydalá­nak nem is zenetörténeti érdekessége van, hanem magyar politikai-történeti. Adalék a hí­res magyar lojalitás történetéhez. A magyar Opera annak idején nem olyan indokolatlanul kapta a »m. kir.« jelzőt, mint például a Természettudo­mányi Társulat, amihez igazán semmi köze se volt a jámbor V. Ferdinánd­­nak. Ferenc Józseffel megérttették a magyar tanácsadói, hogy jó politikai befektetés volna, ha az ő áldozatkész­ségével emelnének dalszínház­at a ma­gyar fővárosban, mert ebből igen szép legendát csináálnának azok, akiknek ez a kenyerük. Ferenc József vállalta a dolgot, az Operah­áz felépült, tündéri pompájú megnyitásra készültek, ame­lyen a felségek is jelen lesznek, — a királynak úgyis dolga volt itt, meg kellett nyitni a másik színházat is, a sándoruccait. Természetes, hogy a meg­nyitás Liszt F­erenc közreműködése nélkül meg nem történhetett, mert az még furcsább lett volna, mint például egy hadgyakorlat Albrecht főher­ceg nélkül. Mert az legfeljebb Al­brecht főhercegnek lett volna furcsa, de a magyar Operaház-avatást Liszt Ferenc nélkül az egész világ érthetet­lennek találta volna. A mester akkor Weimarban lakott, oda írt neki az intendatúra, Podma­­niczky Frigyes báró, mint intendáns és Erkel Sándor, mint igazgató. »Ünnepi nyitány«-t kértek tőle, mint nagy ha­zánkfiától, mint a legméltóbbtól stb. Amint az már ilyenkor szokás. Közöl­ték vele a műsor többi részét is: a Bánk bán első felvonása és a Lo­hengrin második felvonása, közben a Hunyadi-nyitány, az öreg Erkel Ferenc dirigálásával, és természetesen tudtára adták azt is, hogy az udvar is ott lesz, amiből a mester megértette, hogy ez olyan alkalom lesz, ahol még Liszt Ferencnek is ki kell tenni magáért. Liszt nem is kérette magát, vál­lalta a megbízást, szeptember első nap­jaiban meg is küldte a nyitányt. Azaz hogy nem is nyitányt küldött, hanem egy valóságos királydal­t, mert úgy érezte, h­ogy a dalköltészet múzsája ré­széről ennyi hódolat megilleti a neki hajlékot emeltető királyt. Az intendatúra nagyon neki is örült a Liszt lojalitásának, az igazgató mind­járt oda iS ült a király­dallal a zon­gorához, de alig hogy leütötte a bil­lentyűket, mindjárt kétségbeesve néz­tek össze az intendánssal. — Hiszen ez a Rákóczi-nóta. —• csapta össze a kezét Erikei Sándor. — Hű, a kirelaszumát! - füttyen­tette el magát Frici báró, aki sze­rette a népies kifejezéseket és az­ életben sokkal nagyobb sikerrel alkal­mazta őket, mint a regényeiben. — Ha ezt előadjuk a v­. kir. Operában, a felség mindjárt levakartatja róla a jelzőt. — A felség még csak hagyján!! — rémüldözött Erkel. De mit szól hozzá Albrecht főherceg! Meghain­tik-vetették a dolgot, végre is elmentek tanácsért Tisza Kálmán­hoz : mondja meg ő, kit bántsanak meg a két imperátor közül, Ferenc Józsefet-e, vagy Liszt Ferencet? Be­vonták a tanácsba Trefort Ágostont is, mint kultuszminisztert és mint döntő tényezőt, Orczy Bélát is. T. i. ő volt a honvédelmi miniszter és neki nyilván az volt a véleménye, hogy ő inkább lemond, de ahhoz az illojalitáshoz hozzá nem járul, hog­y a magyar királyt a Rákóczi-nóta motívumaival infesz­tálják. Természetesen egyhangúlag lesz a­közepén. .1 'Foldroxi E(ji­let), mely tagjai közé számította a főváros legte­­kintélyeseb­b vezérférfiait, lelkesedéssel üdvözölte a ten­et és annak keresztf'il­­vitelét'C támogatá­sát ajánlotta fel. * A 'Szí 110,120­.' Lapján jan. 20-iki száma közli a tervezett kerületi beo­sztást, me­lyet tájékozá­ásul a képviselőházh­oz be­nyújtott segélykér­én­yh­ez mellékeltek, azzal az indokolással, hogy a magyar szín­é­szet nem csu­tán szórakoztató ko­média, hanem közművelődési és nem­zeti nyelvi minket terjesztő és ápoló tes­tület, s mint ilyen, ezen annyi idegen elem által lakott országnak igen fontos és nagy ,szolgálatokat tevő közege. Kell, hogy kormányunk és törvényh­atós­águnk atyai gondoskodását vidéki színészetünkre is kiterjessze és nemzeti missziójához hí­ven gyámolítsa. Ha tehát azt akarjuk, h­ogy színészetünk közművelődési és ál­lampolitikai feladatának megfeleljen, szükséges annak ügyeit úgy rendezni, amint igényei megkívánják, meghatároz­­ván a kereteket is, melyekben színtári­su­­lataink egymással és egymá­stól meg­férve működhessenek. Erre legalkalma­sabb a kerületi rendszer stb. .A tervezet 30 kerületre osztja az országot, de a megvalósítás lehetőségét 120.000 forint évi államsegélytől teszi függővé. A február­­6-jai tanácsülés ismét tár­gyalja a Vígszíiház igazgatóságának m­egkerestését 100—150.000 forint elsőbb­ségi kötvény jegyzése iránt. Minthogy a nyugdíjintézeti pénzek elhelyezé­sénél a tanács a kockázatnak teljesen kizár­t voltát plauzibilisan­ és kétségtelenül iga­zolni tartozik, ami jelen esetben teljesen lehetetlen, sajnálattal ugyan, de nem tel­jesítheti a kérést. ♦ I Fehni'ir­­i-ÚH Egyesületünk háromtagú küldöttsége (Kaff/.a Láászló elnök, Iloóds Sándor­ tanácsos, Irén­yei István­ iroda­igazgató) tisztelgett­­Berczel Dezső bel­­­ügyminiszternél, majd 8-án Bán­ffiy De­zső miniszterelnöknél. Mindkét helyen kifejezték a vidéki színészet. Egyesü­letünk, nyugdíjintézetünk helyzetét, cél­jait, küzdelmét, bajait, óhajait és is­mételték a már több memorandumban előterjesztett javaslatokat és kéréseket. Mindkét helyen az ügyek alapos meg­vizsgálására és orvoslására kaptak meg­­nyug­tató ígéretet. A Színészek­ Lapján február 10-iki száma közli a Színmi­ítészek­ állami Ik­­­­idások.. tételeit az 1805. évi­én. 402,050 frt az az összeg, melyet ez évben szín­­ia­ívészeti célok előmozdítására az állam pénzéből fordítottak. Ez összeg, melybe a c­ivillisztából nyújtott szubvenciók nem­­voltak beszámítva, ekként oszlott meg: Az Opera javadalmazá­sára 215.000 frt, az Opera 315.000 frtos kölcsönének tör­­lesztésére 19.750 frt, a­­Nemzeti Szín­ház javadalmaz­­­sa 53.000 frt, a Nemzeti Színház 150.000 forintos kölcsöne tör­lesztésére 38.000 forint, a Nemzeti Szín­ház nyugdíjintézetének­­ segélyezésére 14.000 forint, a Nemzeti Színház-alapok­ból a színház segélyezésére 27.300 frt, A k­olozsvári Nemzeti Színház segélye­zésére 20.000 frt, a Színészegyesü­let se­gélyezésére 5000 frt, a ridér­i színészet támogatására 10.000 frt. Ehhez nem kell kom­mentár, sóhajt fel a "Színészek­ Lap­ja". Itt a számok beszélnek s mutatják, hogy mily égbekiáltó aránytalanság van a fővárosi és a vidéki színészet segélye­zése köz­ött. Hol itt a méltányosság? az osztó igazság? Sőt, hol van a s poli­­tikai bölcsesség, a hazafiúi belá­tás? b­i­­zony e tételekb­en egy szikra sincs, így színészek lapja

Next