Színház, 1981 (14. évfolyam, 1-12. szám)

1981-01-01 / 1. szám

sül. Az ő alakjában, hányattatása törté­netében azonban jelen van a Meljehovok, az egész kozák nemzetség históriája az októberi forradalom és a polgárháború idején, sőt - Tovsztonogov szereposztá­sának eredményeképpen -, a főhős köz­vetít valamit a társadalmi változások el­len vagy azok mellett állásfoglalásra kényszerített 1917-es orosz értelmiség dilemmájából is. Oleg Boriszov - Grigorij energikus tettei, határozottnak tetsző választásai mögött - éreztetni tudja annak az év­századok során megszilárdult kozák falu­közösségi világrendnek az összeomlását, amelynek fő pillére mindig a cár katonai szolgálata volt. (Ezen az áron őrizhették a kozákok a környező népekkel szem­beni kiváltságaikat, s éppen ezért, a kozák férfi tekintélyének csak a katonai előme­netel lehetett a mércéje.) A faluközösségi világrend másik két pillérét a belső hi­erarchia és az ősi erkölcsi törvények tisz­teletben tartása alkotta. Ám a forrada­lom létrehozott egy másik értékrend­­szert, s a polgárháború folyamán a ko­zákoknak nap mint nap hitet kellett ten­niük a régi vagy az új eszmény mellett. Az irodalomtörténeti publicisztika ab­ban szokta látni Grigorij Meljehov tra­gédiáját, hogy az adott történelmi pilla­natban nem ismerte föl a választási kény­szerszituáció kizárólagosan alternatív jel­legét: egyik tábor oldalán sem kötelezte el magát, hanem úgynevezett „harmadik utat” keresett. A leningrádi előadás mélyebben találja meg a meljehovi magatartás gyökereit. Grigorijból olyan hőst formál Oleg Bori­szov, aki valóban kívül jut mindkét le­hetőségen - mert a régi törvényekkel már korábban szembekerült, az újakkal pedig nem képes az értelmi belátást meg­előzően érzelmileg azonosulni­­, de kí­­vülmaradása nem a harmadik tábort keresőké, hanem az olyan, belülről vezé­relt személyiségeké, akiknek nem a kol­lektív politikai ügyekben való jelenlét az életterük, ezért hozhatók zavarba, ha választásra kényszerítik őket. Egy tel­jesebb Meljehov-kép születik tehát Tovsz­tonogov színpadán, amikor Grigorij kí­vülállásának okait, a régi eszmények szel­lemében neveltetés kitörölhetetlen nyo­main túl, az egyéni pszichikum tartalmá­ban is kutatják. S ez az általános emberi lényeg, melynek révén karnyújtásnyi kö­zelségbe kerülhet a Csendes Don főhőse a ma intellektueljéhez. Magatartásának fő mozgatója a számára idegen politikai közeggel szembeni hárító reflex. Ezért tragédiája kikerülhetetlen: nem tud auto­nómiaigényéről lemondani (azaz fölol­dódni valamely szituációban), a polarizá­lódott világ globális érvényességű tör­vénye pedig nem képes mérlegelni a különbséget kívülállás és kívülállás kö­zött, vagyis alkalmatlan arra, hogy szub­jektív, alkati tényezőkből eredő árnyala­tokat érzékeljen. Az adott világrend és az adott szemé­lyiség összeütközése úgy játszódik a le­­ningrádiak színpadán, mint egy görög tragédia. Teljesül az alapvető követel­mény: nagy erkölcsi erők állnak szem­ben nagy erkölcsi erővel - egy kollektív igazság egy szubjektívvel -, amelyek kö­zött a történés idején kibékíthetetlen el­lentét van. Az utókor ítéletét a játék szereplőiből alkalmilag szerveződő, vál­takozó összetételű és létszámú kórus kommentárjai közvetítik, a cselekmény tényei iránti tisztelettel, az elbukó hős fölötti sajnálkozás vagy a „tévedéséből” konzekvenciákat fabrikáló moralizálás nélkül, akárha Szophoklész színpadáról szólnának. Egyszersmind a kórusra há­rul a feladat, hogy fenntartsa a darab epikai egységét: összeköti a cselekmény ugrásait, térbe és időbe helyezi a jelene­teket. A nagyobb objektivitást kitető érzelmi visszafogottsághoz szokott ma­gyar néző számára ez a narráció ugyan néhol retorikusnak tűnik föl, a dráma orosz nyelvi közegében azonban nincs benne semmi emocionális külsődleges­­ség. Az ugyancsak görög (arisztotelészi) elv szerint készült, a többszörös cselek­ményt egyívűre szerkesztő átdolgozás látszólag csak egy kiemelkedő színészi alakításra nyújt lehetőséget. Való igaz, az abszolút főszerep Oleg Boriszové, aki alkalmas is arra, hogy Grigorij minden gesztusában egyszerre tudja kifejezni a kozák lelki szilaj­ságát az értelmiségi gyö­kerű autonómiaigénnyel. A többi színész feladata azonban semmivel sem köny­­nyebb. A hatalmas epikai anyag sűrített­­sége sűrítő színészi játékot követel: kevés szóval és színpadi jelenléttel kell meg­teremteniük Grigorij számára a hiteles pszichikai környezetet, s ezt fegyelme­zetten, nagy alázattal és - különösen a második felvonástól - kivételes művészi erővel teszik. Játékuk révén megőrződik az elkülönült személyiség és a vele szem­ben álló közösségek dramaturgiai egyen­súlya. Bárányok pedig nincsenek Ha nem gyanítanám, mennyi esetleges tényező befolyásolja egy vendégjáték programjának összeállítását, bizonyára bátrabban kockáztatnám meg a feltéte­lezést, hogy a három előadás között te­matikai összefüggés, valamilyen mértékű egymásra épülés van. Legalábbis erre vall az, ahogyan Tovsztonogov a darab­ Jelenet Osztrovszkij Farkasok és bárányok című komédiájának Gorkij színházi előadásából

Next