Színház, 1985 (18. évfolyam, 1-12. szám)

1985-01-01 / 1. szám

világok legkülönbjének hiszik a magu­két, a béke és a szeretet szigetének a családi otthont. Lelke mélyén azonban Annus is boldogtalan: a szerelemre váró magányban elszenvedett, fiatalkori csa­lódások megingatták önbizalmát, és attól tart, hogy tündöklően szép anyja árnyé­kában reménytelenül Hamupipőke ma­rad. Kérője, Csenge Béla huszárhadnagy, - akire pedig tisztes hozomány vár eb­ben a házasságban - hónapok óta ha­logatja az egybekelést. A veszély, az ár­víz az anyának elszántságot kölcsönöz; a védett otthonban felnőtt védtelen lányt megrémíti. De amikor az árvíz éjszakáján felfedezi - akaratlanul kihall­gatja - anyja titkát, nyíltan is fellázad ellene. A felsorolt, az első felvonásban már ki­rajzolódó cselekménymotívumok volta­képpen önmagukban is kitölthetnék egy tizenkilencedik századi, a polgári család felbomlása által ihletett realista családi dráma kereteit. De már itt is beleüt­közünk az ábrázolásnak az előadás által még felerősített ellentmondásaiba. Kérész Pap Dániel nagyformátumú, önbizalom­tól és energiától duzzadó, férfias alakja mellett a tisztelendő elhalványodik, ele­ve csatavesztésre ítéltetett. És nemcsak azért, mert kevés jelét árulja el annak, amivel felébreszthette és esztendők óta lebilincselhette Erzsébet asszony érzel­meit. De Páskándi semmiféle igazán vonzó intellektuális vonással, erénnyel sem ruházta fel, amivel legyőzhetné Kérész Papot. Eldöntetlen, bizonytalan Csenge had­nagy jelleme is. A molnár szimpla ho­zományvadásznak tartja, ennek ellenére neki szánja lányát. Erzsébet asszony sürgető szava mögött legalább megvan az érzelmi (és dramaturgiai) fedezet: az anya úgy érzi, tartozik családjának, pontosabban egyetlen leányának azzal, hogy előbb révbe juttatja, mielőtt komp­romittálja. Ha Annuska férjhez megy, és messzire utazik, megkíméltetik a család felbomlásával járó szégyentől. Addig tehát Erzsébet sem boríthatja fel a gyű­lölt polgári otthont, boldogtalan házas­ságát, amíg nem sikerül leánya számára is­­ valami hasonlót megalapozni. Ami pedig Annuskát illeti, neki tetszik az uniformis, és talán az is, aki viseli. Csenge Béla Páskándi kommentárja sze­rint „az a katona, aki benősülés útján próbál érvényesülni, de fiatalos igazság­érzete, romlatlansága még a felszínes ci­nizmuson át is megérződik”. A máso­dik felvonás szövege ezzel szemben azt is leleplezi, hogy a hadnagy most éppen a negyedik menyasszonyát kerülgeti. Élet­elve: a magafajta katona csak teszi a szépet, figyelget, és aztán „nyeregbe, huszár, nyeregbe ...” — és máris elillan. Házasságról szó se essék. A kérdés csak az, hogy vajon az egykettőre nyeregbe, pattanó kérő, aki „a maga körében szép és tiszta, és más körökbe jár malackod­­ni”, hogyan jut ezzel a taktikával a hőn áhított hozományhoz. Csenge jellemére nagyon is rossz fényt vet, hogy a ve­szély óráján elsőként és egyedül ő me­nekül el a malomból, egy a falról le­akasztott dagasztóteknőben. Annál na­gyobb meglepetést okoz a családtagok­nak és a nézőknek, hogy a harmadik felvonásban kiderül, valójában rá osztotta az író az „árvízi hajós” szerepét, ő az, aki bárkájával legalább kísérletet tesz a veszélyben levő, árvíz fenyegette ember­életek megmentésére. A halál árnyéka egyébként a második felvonás kezdetétől rátelepszik a szín­padra. Szerencsésebb lenne, ha az író, ha már az árvízkatasztrófára ala­pozza hősei végzetét, érzékelhetőbben jelezné - akár folyamatosan is - a víz­szint emelkedését. Hogy világosabban értsük, mekkora, s hogyan fokozódik a városban s a malom táján is a valósá­gos veszély, mit jelent a malomból való kiűzetés, és mire vállalkozik Csenge hadnagy, amikor a hullámok hátán visz­­szatér. A szövegből csak az derül ki, hogy az életmentő vállalkozás tulajdonképpen kudarcba fullad, de a hadnagy túléli, sőt erkölcsileg is legyőzi reménybeli apósát, Kérész Papot. A molnár ugyanis az ese­mények sodrában többszörösen elbukik, s a dráma végkifejletében joggal ítélné halálra önmagát. Valójában azonban még az öngyilkosságot sem saját akaratából hajtja végre. Felesége az, aki Vassza Zseleznova módjára ítélkezik felette. A molnár először a családi tűzhely tisztasága, a polgári erkölcs hirdetett normája ellen vétkezik, amikor széttöri házassága bilincsét. Azután fokozza vét­két azzal, hogy pénzen vett vőlegény­nyel akarja helyrehozni azt, amit újszü­lött fiának tapasztalatlan anyja ellen vé­tett. Szeretője ellen követi el a molnár a harmadik alig-alig hihető, jelleméhez méltatlan, ördögi cselekedetet is, amikor végveszélyben aljas fondorlattal meg­téveszti, és a színfalak mögött gyerme­kével együtt vízbe löki a benne naivul bízó fiatal madonnát. Mindezek azon­ban a közerkölcs ellen elkövetett ma­gánbűnök. A drámában központi helyet elfoglaló bűn, amely a molnár lelkét ter­heli, mélyebben gyökerezik a nemzet­­karakterben, és erősebb a társadalmi sodrása is. A valóságos bűnnek itt a szimbolikus tartalma erősebb. Mert a va­lóságot elutasító gőgjével a gazda előbb börtönné teszi a szélmalom lakóinak me­nedékét, azután végveszélybe sodorja, halálra ítéli azokat, akiknek élete rá­bízatott. A bocsánatos és a tragikus bűnök még beleférnek Kérész Pap Dá­niel jellemébe, drámájába. A ponyva­ízű és motiválatlan, értelmetlen gyilkos­ság azonban már félreérthetetlenül jel­zi, hogy Páskándi drámájában egymás­hoz alig illő, heterogén motívumok ke­rültek össze, megbontva ezzel egy-egy jellem, a stílus és a szemlélet egységét is. Kérész Pap Dánielt nemzeti hősként ismertük meg, s ekként viselkedik akkor is, amikor már aljas gyilkosként elfor­dultunk tőle. Még erőteljesebben jelentkezik ez a disszonancia, a jellemek egységének fel­bomlása a mellékalakok rajzában. A zsák és a bolhák­ ­ vadorzó drámai szerkezetét is szétfe­szítették a periferikus történetek, tragé­diák és komédiák, a központi hősök Jelenet Páskándi Géza: A szélmalom lakói című drámájából (Nemzeti Színház)

Next