Színház, 1988 (21. évfolyam, 1-12. szám)

1988-01-01 / 1. szám

BÉCSY TAMÁS Vígjáték és kommersz Vannak, akik attól tartanak, hogy az el­romlott gazdasági helyzetnek a színhá­zakra rótt következménye a kommersz darabok eluralkodása lesz. Noha több­féle kommersz létezik, talán mégis érde­mes szembenézni a meglehetősen nehéz kérdéssel: lehet-e és miként különbséget tenni az úgynevezett harmadrangú vígjá­tékok és a kommersz darabok között? Közismert, hogy a XIX. század utolsó negyedétől kezdődően a magyar drámák kilencven - ha nem több - százaléka vígjáték vagy ennek valamely változata. Ennek okai között véleményünk szerint eléggé nyomatékos, hogy a magyar szín­házba járó nagyközönség mindig, a ma­gyar színházi élet kezdetétől szórakozni akart, és a szórakozás kedvéért járt szín­házba. Jelezte ezt az eredetileg komoly társadalmi kérdésekkel foglalkozó nép­színmű tartalmi és világszemléleti meg­változása, elferdülése a kizárólagos szó­rakoztatás irányába az 1850-es, majd hatá­rozottan a kiegyezést követő években. Ez az időszak több társadalmi mozgás­iránynak is a kezdete vagy megerősö­dése. A legfontosabbak egyike: ettől kezd­ve lepik el a hivatalokat, intézményeket a dzsentrinek nevezett társadalmi réteg tagjai, s jóformán minden társadalmi ré­tegben elterjesztik - szinte máig hatóan - a maguk attitűdjét, világhoz való viszonyát és értékrendjét. Ennek - sok-sok más mellett - egyik lényeges ismérve a lát­szat, az előkelőség, a gazdagság, a tisztes­ségesség, a becsületesség stb. látszatának fontossága. Ehhez tartozik még az előíté­letekben és csoportértékekben való ítél­kezés, például bizonyos családhoz, réteg­hez tartozás értékként való kezelése. Lassan megkezdődik és eléggé szűk keretek között érvényesül a társadalmi mobilizáció, vagyis lehetővé válik a kar­rier az elszegényedett dzsentri és a pol­gári származásúak részére. Ha nem a tör­vényes keretek között etikus tartalom­mal, hát ezek nélkül. A látszat mint ér­téket adó és értéket megtartó erő funk­cionál; a karrierben is. Természetes, hogy a magyar író is kar­riert akart csinálni. Mivel a közönség szórakozni kívánt, hát vígjátékot írt. A pornográf jellegű vagy ehhez minéműsé­gében hasonló szórakoztatás kivételével nincs szórakoztató mű bizonyos aktuali­tások nélkül. Nemcsak a politikai kabarét élteti az aktualitás, hanem a harmadran­gú vígjátékokat is. Ugyanakkor: szóra­koztatni nem lehet problémakörök, tár­sadalmi jelenségek, karakterek mély meg­formálásával, különösen, ha ezek negatí­vak. Mivel a közönség szórakozni akart, s mivel a karrier a társadalmi élet egyik erőteljes mozgásiránya volt, és a látszat funkcionált az egyik etikailag vezérlő erőként, az ekkor született vígjátékok világszerűségét ezek a problémakörök hatották át. Megszületett és útjára indult a magyar „karriervígjáték”. Persze különböző változatokban. Csak példaként említve, Pakots József Egy kar­rier története (1904) és Drégely Gábor A szerencse fia (1908) című darabjának fő­alakja azzal csinál karriert, hogy hívatla­nul megjelenik egy gazdag és előkelő ember estélyén - Drégely Gábor darabjá­ban „kölcsönvett” - vagyis lopott - frakk­ban, ott megismerkedik jelentős embe­rekkel, elhitet magáról valamit - megte­remti valaminek a látszatát -, s azonnal karriert csinál. Szitágyi Géza­ Lenkei Hen­rik Májusi fagy (1911) című darabjában is a karrier a téma, noha némi változtatás­sal. Fiatal emberek tisztességesen és nagy elszántsággal társadalomjavító munkába akarnak fogni, de aztán végül beépülnek abba, amit támadni akartak, és így emel­kednek a társadalmi hierarchiában. Voltaképp ebbe, a karriervígjátékok sorába tartozik Gábor Andor Dollárpapa (1917) és Fodor László­ Lakatos László Helyet az ifjúságnak (1934) című darabja is, amely az 1987/88-as színházi évad kez­dete a Várszínházban és a Játékszínben. * Kommerszen - nyersen és egyszerűen - a nagyközönségnek jól „eladható”, de mű­vészileg nem értékes darabokat értünk, éppúgy, mint a szó „bulvárdráma” stb. szinonimáján. Az igazi, a jelentős vígjátékok a XIX. században is - így vagy úgy - az alakok jellemét, karakterét szervesen kapcsol­ták össze a történettel. A történet az ala­kok benső világának megnyilvánulásai­val, cselekvéseivel indult el, s egyes etap­­jai a karakterek viszonyrendszerének ki­bomlása, az eredetileg potenciálisan meg­lévő tartalmak megnyilatkozása révén álltak elő. Ugyanakkor sohasem pusztán csak azok az események ábrázolódtak, amelyek a történet nyers menetrend­ játékszín­ jéhez tartoztak. A történet elágazásai és/ vagy a megtörténéseknek az élet távo­labbi mozzanataira és tartalmaira való asszociációi az alakokat és magát a törté­netet szélesebb életfolyamatba szőtték bele, s a viszonyoknak a többféle tar­talmú és jelentésű hálózata teremtette meg ezeknek a jelentős vígjátékoknak a világszerűségét. Mind a harmadrangú vígjátékok, mind a kommerszek egyik alapismérve, hogy nem gazdag szövetű világszerűséget pre­zentálnak, hanem pusztán egy történe­tet. Minden történetnek természetesen vannak összetevő elemei, olyan „csavar­jai és kerekei”, vagyis a továbbhaladás­hoz szükséges oly tartalmi részei, ame­lyek­­ csak dialógusokban megírt szöveg­ről lévén szó - alakok kibeszélései révén jelennek meg. Ezeknek a daraboknak az alakjai nem karakterek, hanem a történet különböző elemeinek funkciókká alakult változatai. Általuk a történet prezentálá­sához szükséges tartalmi „kerekek és csa­varok” - vagyis tartalmi elemek - jelen­nek meg, azaz nem karakterek cseleksze­nek. Voltaképp bármely témából kialakí­tott történetet el lehet mondani akként, hogy a benne szereplő alakoknak nem utalunk a karakterére, hanem csak a tör­ténetben betöltött funkció mivoltát em­lítjük meg. Például a karriertörténetek­hez szükség van arra, aki karriert akar csi­nálni, s aki éppen ezért nem lehet más, csak szegény és ifjú, de okos, jó modorú, s aki a társadalmi hierarchia alacsony fokán áll. Szükség van továbbá olya­nokra, akik a környezet funkcióját látják el, akik törekvésében segítik vagy gátol­ják a főalakot, s akik ezért szükségsze­rűen gazdagok és/vagy a társadalmi hie­rarchia magas pontján vannak, és időseb­bek. Sem a fő-, sem a mellékalakok eseté­ben nem fontos jellemük­ karakterük, csak az, hogy a történet ezen nélkülözhetet­len összetevő elemeit funkcionáltassák. Ha a karriertörténet össze van kapcsolva a látszattal, akkor az okos karrierista a maga törekvését a látszat megragadásá­val valósítja meg. Ha így, akkor ebben a történetben a környezet funkcióját ellátó alakoknak már eleve az a dolguk, hogy a látszat vezérelje őket, s hogy „bedőlje­nek” a látszatnak, sőt, hogy maguk is építsék. Az alakok - a főalak is - ezen túl már csak azokkal az ismérvekkel rendel­keznek, amelyekkel az adott történet konkrétsága látja el őket, s ez rendszerint pusztán csak a foglalkozásuk. Vagyis ezekben az esetekben nem egy meghatá­rozott karakter indítja el a történetet.

Next