Színház, 2001 (34. évfolyam, 1-12. szám)

2001-01-01 / 1. szám

XXXIV. évfolyam 1 . szám • 2001 . ja­nuár RIPORT :szem, hogy szükség van ma Budapesten egy olyan prózai színházra, amely vállalja az f­eladatot, amelynek alapvető művészi célja, hogy a klasszikus és kortárs színház és drág­i értékeit úgy próbálja értelmezni és újrafogalmazni, hogy az megfeleljen annak a kor­­- és korosztálynak, amelyben születik, és akiknek születik. Ahhoz, hogy az általam leírt művészi elv megvalósulhasson - a nyugat-európai modellt vetve —, szükségesek bizonyos változtatások, mert tapasztalatom szerint ezek nélkül a taház intézményi jellege erősödik, az alapos műhely- és művészi munka rovására. És bár­­ennyire fájó, ki kell mondani, hogy a színház nem szociális és demokratikus intézmény. Nem a nagy hagyománnyal rendelkező társulati forma megszüntetéséről beszélek, hanem i­ középútról a befogadó színház és a társulattal rendelkező színház között, amely szerint lé­egében most is működnek a budapesti színházak. A fővárosban még a kisebb színházakban húsz-huszonöt fős társulat van. Tapasztalatom szerint mégis mindenhol legfeljebb tíz-tizen­­színész dolgozik folyamatosan, és kap olyan feladatot, amely szakmailag kielégíti, és bol­­oggá teszi. A többiek elégedetlenek, türelmetlenek, de írhatnám azt is, hogy elkeseredettek boldogtalanok. Ezért az általam elképzelt Új Színház társulata „mindössze” tíz-tizenöt szi­szből állna. A kisebb társulat lehetővé teszi, hogy a felszabaduló pénzből, ha szükséges, vendégmű­­szeket hívjunk meg. z is a struktúraváltás része, hogy megpróbálkoznánk a blokkosított műsorral. Ha egy-egy ő adás sikeres, akkor havonta négy-öt egymást követő estén is műsorra lehetne tűzni. En­ds előnyeit, azt hiszem, nem kell részleteznem (a napi többszöri díszletépítés és -bontás dukálásával a kiadások is csökkennének), művészi értelemben is sokkal „kifizetődőbb”­nne, mert a színészek is sokkal nagyobb biztonsággal és intenzitással játszanák az elő­­rást, ha az nem havonta egyszer-kétszer kerülne műsorra. Egy nyitott színházban is használni kell a kor jeleit, a tömegkultúrára jellemző hatás­­emeket, valamint a korra jellemző gondolkodást, és ennek tudatában ravaszabban, „ál­­­mazkodóbban” kell és lehet a fiatalabb nemzedékeket nevelni, ízlésvilágukat formálni n­em művészi megalkuvásról beszélek, hanem arról, hogy valami rosszul értelmezett mű­­■szi meggyőződéstől vezérelve ne alakítsuk a színházat poros múzeummá. „Tiszteletlenebből”, bátrabban, merészebben kell gondolkoznunk, értelmeznünk, elemez­­nnk. Igenis újra kell fordítani a klasszikusokat, le kell porolni az évtizedek, évszázadok ótt rájuk rakódott áhítat és­­ meg merem kockáztatni a sznobizmus porát. Amennyiben lehetőséget kapok az Új Színház vezetésére, egy nyitott, rugalmas, Európára k­­­vicsi színházat szeretnék munkatársaimmal létrehozni. Külföldi színházi „fenegyerekek” dol­lnának Magyarországon, naprakészen ismerhetnénk meg a kortárs angol, német, szlovák, erb, román, bolgár drámairodalom új darabjait. Sőt, azokat is, amelyeket a társulat megisme­­se után nekünk imának a szerzők. A nagyszínházban ismert és kevéssé ismert klasszikus darabok kerülnének színre, mai k­orszerű értelmezésben és színpadi megvalósításban. A stúdió pedig a kortárs dráma szín­­élye lenne európai és fiatal magyar drámaírók műveivel, bekapcsolva ezzel a magyar drámát az európai körforgásba. A 2001-2002. évad tervezett négy bemutatója: agyszínház: chiller: Az orléans-i szűz, Hauptmann: Patkányok vagy Csehov: Platonov, Shakespeare: zentivánéji álom, Szép Ernő: Vőlegény vagy Mikszáth Kálmán-Harsányi Zsolt: A Noszty fi este Tóth Marival. A stúdióban a következő darabok közül választanánk: avenhill: Shopping and fucking, Smibljanovic: Családtörténetek, Belgrád, Fosse: A név, ane: Megtisztulva. Az említett darabok rendezésére szeretném megnyerni többek között Szász Jánost, Zna­­tenák Istvánt, Mohácsi Jánost, Zsótér Sándort, Eszenyi Enikőt, Thomas Ostermeiert, von Schlö­cket. Részletek Alföldi Róbert pályázatából kmai felpillantást vet a színpadra, látja, történt itt. Egy jobb sorsra érdemes társu­­lenullázása, karöltve egy bóvlira éhes nő­­kereslet generálásával, a Madách Színház maga szakmai izoláltságában teljes mérték-­­ megérett egy igen alapos fordulatra. Bár­­lgen aktívan sürgölődik a színház igazga­­a a szakma egészét érintő véleménynyilvá­­ások terén, immár nemcsak az általa sokat hott kritika, hanem a tulajdonos is megné­­z egy-két előadást, és a szakma Kerényin­­úli részének csendes, de határozott támo­­dásától kísérve meghirdette ezt az informá­­lis akciót a Madách Színház megváltozta­­ára. Előzetesen több lehetséges forgatókönyv is létezett. Mindegyik abból indult ki, hogy szakmaszerte tudatni kellene: a Madách igaz­gatói széke tényleg kiadó. Pályázzon, aki am­bicionálja­­ és tényleg a legjobb nyer majd. Ennek variációjaként volt néhány tudakozó­dó telefonbeszélgetés is, jelezvén: ha épkéz­láb ötletet (értsd: nevet) kap, az önkormány­zat hajlandó erre külön is felhívni egy alkal­masnak tetsző jelölt figyelmét. Egy másik változat szerint az is előfordulhat, hogy az el­ső fordulóban esetleg eredménytelennek íté­lik a pályázatot, és újra kiírják, egy ilyen gesztussal ugyanis nyilvánossá válik az ön­­kormányzat változtatási szándéka. A bizott­ság azt is tudta, hogy Kerényi mögött elszán­tan nem sorakozik fel egyik politikai párt sem — és nem azért, mert ő az áhítottan poli­tikailag semleges színházi vezető. Ellenkező­leg: a maga változatos módján majdnem mindegyik pártot lehasználta már. A szakmai zsűri tagjai — Csizmadia Ti­bor, Nagy András, Szűcs Katalin, Wett­­stein Tibor és Végvári Tamás - derekas munkát végeztek, és árnyalt pályázati érté­kelésekkel álltak a kulturális bizottság elé (az öt szakmai bíráló mellé minden színház esetében két „belső” ember is került az ép­pen szóban forgó színházból - így volt minden esetben hét szavazat). Azt ők sem tudták, hogy Schiffer János alpolgármester a saját véleménye kialakításában - inkább tán megerősítésében - külön tanácsadó tes­tületet foglalkoztatott. Titokban tartania nem kellett volna, hiszen joga van hozzá, sőt, messziről nézve kifejezetten dicsére­tes, ha­­ noha ő nem szavaz a kulturális bi­zottságban, csak éppen iránymutatása meg­határozhatja a frakció tagjainak szavazatát — mások véleményét is megkérdezi: merre is befolyásolja a politikai döntéshozó tes­tület MSZP-­­és a koalíció okán: SZDSZ-) frakcióját. Ennek az informális testületnek öt tagja volt: Babarczy László, Tarján Ta­más, Szinetár Miklós, Szűcs Miklós és Lengyel György. Ők nem üléseztek, hanem egyenként - személyesen vagy telefonon - mondták el véleményüket Schiffer János­nak. Aki igen ügyesen tette fel a kérdése­ket, nem pusztán arra volt ugyanis kíván­csi, hogy a tanácsadó kit tart jobbnak az igazgatói posztra, hanem arra is, milyen arányban. Ezzel a kis kiegészítéssel bizto­sította saját magának, hogy adott esetben a többségével ellentétes véleményt tegye magáévá (és erre biztassa a bizottság meg­felelő tagjait is). „Az első forduló után, a sajtóból tudtam meg, hogy volt ez a tanács­adói kör. Addig csak azt hallottam, hogy Schiffer sokszor és nyomatékosan hivatko­zik Babarczyra - gondoltam, vele elbeszél­getett”, meséli Körmendy Ferenc jóval később. A Katona József Színház és a Radnóti Színház esetében mind a formális, mind a Schiffer-féle szakmai zsűriben sima, egyhan­gú döntés született. Amiként így történt a kulturális bizottság ülésén is, azzal, a MIÉP részéről már-már kötelező szamársággal, hogy két képviselőjük nemmel voksolt Bálint Andrásra. NEHÉZ DÖNTÉSEK HOSSZÚ NAPJA A kulturális bizottságnak tizenhárom tagja van; négy MSZP-s, négy SZDSZ-es, két MDF-es — egy frakcióban az egyetlen fide­­szessel — és két MIÉP-es. Mindannyian jelen voltak. Az ülés elején Körmendy Ferenc, a bizottság elnöke indítványozta, hogy csak azokat hallgassák meg az ülésen, akiket a szakmai testület javasolt. Aztán ezzel a for­málisnak tűnő javaslattal (hiszen már a meg­hívó is így ment ki az érintetteknek) elját­szottak egy kicsit, amikor Kovács Zsolt, a MIÉP képviselője többszöri hozzászólással próbálta rábírni a többieket arra, hogy Korcsmáros Györgyöt is hívják be, tudni le­hetett, hogy a Madách igazgatói széke na­gyon billeg, és komoly lobbi dolgozott azon. SZÍNHÁZ 3

Next