Szocialista Vasútért, 1951. július-december (43. évfolyam, 10-21. szám)
1951-07-17 / 10. szám
XLIIt. ÉVFOLYAM, iO. SZÁM. Ara: 20 fill. 1951 JÚLIUS 17. Nemes versenyben a minisztertanács zászlajáért Írta: Bebrits Lajos, közlekedés- és postaügyi miniszter 71 diósgyőri dolgozók kezdeményezésére széleskörű verseny indult vállalataink, üzemeink között az alkotmány ünnepének tiszteletére. Ehhez a versenyhez széles körben csatlakoztak tárcánk közlekedési, posta- és mélyépítési üzemei, szolgálati helyei. Vállalataink, üzemeink egymás után vállalják teljesítményük fokozását, a terv idő előtti teljesítését. Vállalásokat tesznek az anyagtakarékosságra, amelynek eredményeképpen sok tonna vas, színesfém, fa, üzemanyag, szén halmozódik fel Vállalataink, üzemeink egymás után vállalnak kötelezettséget arra is, hogy az üzemen belüli szervezettséget még magasabb fokra emelik, hogy az üzemek közötti együttműködést megjavítsák. Kormányunk üdvözli dolgozóinknak ezt a kezdeményezését és a maga részéről elősegíteni kívánja. A minisztertanács június 22-i ülésén négy vándorzászlót alapított az alkotmány ünnepének tiszteletére rendezett verseny győztes üzemei részére, egyet a bányászati és nehézipari, egyet az építő- és építőanyagipari, egyet a könnyű- és élelmezésipari és egyet a közlekedési üzemek részére. Tárcánk üzemei tehát versenybe léphetnek a közlekedési üzemek részére felajánlott és az építőipar részére felajánlott minisztertanácsi vándorzászlókért. A vándorzászlót a minisztertanács első ízben ez év augusztus 20-án, alkotmányunk ünnepén, és ezentúl minden évben augusztus 20-án ítéli oda. A vándorzászló elnyerését jelentő kitüntetésen kívül a győztes üzem 50—150.000 forintig terjedhető pénzjutalmat kap, amelynek fele a dolgozók jutalmazására, másik fele az üzem szociális-kulturális létesítményének fejlesztésére szolgál. A minisztertanács vándorzászlaját és az ezzel járó pénzjutalmat az a vállalat, üzem nyeri el, amelyik folyó év augusztus 20-ig szóló tervteljesítésében, illetve túlteljesítésében az anyagtakarékosságban, a minőségi termelés megjavításában, az üzemek közötti együttműködés kiépítésében a legjobb eredményt éri el. Közlekedési és mélyépítési üzemeink dolgozói kimagasló eredményeket értek el a kongresszusi verseny során és ezzel kifejezésre juttatták szeretetüket, ragaszkodásukat Pártunk iránt. Most alkotmányunk ünnepének tiszteletére az elért eredményeket tovább kell fejlesztenünk. A közlekedés- és postaügyi minisztérium dolgozóinak az alkotmány ünnepének tiszteletére tett eddigi vállalásai azt mutatják, hogy megértették alkotmányunk jelentőségét, hogy megtanulták értékelni, mit jelent az, hogy országunk a dolgozó népé, hogy minden, amit építünk, viszszavonhatatlanul a miénk. Tárcáink dolgozói az eddiginél jobb munkával ünnepük alkotmányunkat és alkotmányunk megteremtőjét, Rákosi elvtársat, ■yasúti közlekedés dolgozói! A minisztertanács zászlajáért a dolgozók kezdeményezésére megindult versenyben fokozzátok a raksúlyt, gyorsítsátok a kocsifordulót, csökkentsétek a szállítás önköltségét és emeljétek a javítások minőségét! Harcoljatok a vonatközlekedés menetrendjének pontos betartásáért! Gépjárműközlekedés és hajózás dolgozói! Növeljétek a szállítótér kihasználását, csökkentsétek a 100 kilométerre eső üzemanyagfogyasztást! Városi és távolsági közlekedés dolgozói! Az utasok jobb ellátásával, a menetrend pontos betartásával javítsátok a közlekedés minőségét. Posta dolgozói! Az egy főre eső bérmunkaegység növelésével harcoljatok a hírközlés és levélirányítás gyorsaságáért és pontosságáért! Mélyépítés és útfenntartás dolgozói! Az anyagtakarékossággal és a munkafegyelem megszilárdításával harcoljatok a tervek határidő előtti teljesítéséért! Elvárom a tárca minden dolgozójától, mérnököktől, technikusoktól, vállalatvezetőktől és minden egyéb vezetőtől, hogy minden erővel küzdjön az elsőség dicsőségéért! Közlekedési és mélyépítési dolgozók! Előre nemes versenyben a minisztertanács zászlajáért! A felemelt ötéves terv hatalmas szállítási feladatok elé állítja a dolgozó vasutasságot. A szocializmus építése ütemének meggyorsítása a vasutas dolgozók számára azt jelenti, hogy erőinket továbbkell fokozni, emelni kell a vasút teljesítőképességét, munkafegyelemre, szocialista hazaszeretetre, a dolgozó nép tulajdonának védelmére kell mozgósítanunk dolgozóink tízezreit. A felemelt ötéves terv feladatainak maradéktalan elvégzése megköveteli, hogy munkánkból teljesen kiküszöböljük a szociáldemokrata munkamódszert, kíméletlen harcot folytassunk a fegyelemlazítók és az imperialisták belső ügynökei ellen, dolgozó népünk ádáz ellenségeivel szemben. Azok a feladatok, melyeket Pártunk II. kongresszusa határozata alapján, valamint a Pártunk útmutatását követő dolgozó parasztság munkájának eredményeként betakarításra kerülő hatalmas termésmennyiségek elszállításával már ebben az időszakban el kell végeznünk, óriási felelőséggel, fokozott munkával járnak. Növelnünk kell a vasút technikai felkészültségét, a vasutas dolgozók öntudatát, tovább kell szélesíteni, meg kell szilárdítani szocialista munkafegyelmet. Mindez elősegíti a vasúti tervek gazdaságos végrehajtását, a Szovjetunió által vezetett béketábor ránk eső frontszakaszának erősödését. A felemelt terv küzdelmeiben gyorsabb ütemben kovácsolódik ki az új szocialista vasutas típusa. Ugyanakkor felemelt ötéves tervünk ennek a szocialista vasutasnak jobb, boldogabb jövőt biztosít, életszínvonalának és életkörülményeinek olyan javulását, amelyre az elmúlt rendszerben még csak gondolni sem mert volna , ■pbben a munkában és harcban, amelyet az ötéves tervünk sikeréért folytatunk, fel nem mérhető segítséget kapunk Pártunk útmutatása mellett a hős szovjet vasutasoktól is, élenjáró munkamódszereik és különböző mozgalmaik átvételével és hazánkban való széleskörű alkalmazásával. Feladataink eredményes megvalósításában a kiváló munkamódszerek ismertetésén keresztül a kritika és önkritika fegyverének igénybevételével szakszervezetünk eddigi lapja a „Közlekedés” is harcosan és eredményesen vett részt. Ahhoz azonban, hogy Pártunk II. kongresszusa határozatait a Vasútpolitikai Osztály segítségével a szakszolgálat és a szakszervezet munkájának megjavításával sikerre vigyük, szükséges az eddiginél is erősebb, harcosságában továbbfejlődő központi lap megteremtése. Ezt a célt szolgálja a közlekedés- és postaügyi minisztérium I. Vasúti Főosztálya és a Vasutas Szakszervezet közös kiadásában megjelenő „Szocialista Vasútért" című új lapunk. Az a tény, hogy a minisztérium és a szakszervezet közösen jelentet meg a Vasútpolitikai Osztály ellenőrző segítsége mellett egy új lapot, azt mutatja, hogy Pártunk vezetésével még szorosabban együttműködünk a kitűzött feladatok sikeres megvalósításán. A közös kiadásban megjelenő lapban még inkább lehetőség nyílik arra, hogy a szakszervezet és a szolgálati vezetés tárgyilagos bírálatot és önbírálatot gyakoroljon végzett munkája felett, amihez a reális alapot a „Közlekedés” által széles alapokra helyezett munkáslevelező hálózatunk további aktivizálása, a szerkesztés munkájába való fokozott bevonása fogja biztosítani. Az új kiadásban megjelenő lapunkban tehát még nagyobb teret kívánunk adni az alulról jövő kezdeményezéseknek, a szakszervezet és a felső szakvezetés felé irányuló nyilvános bírálatnak. Ezen keresztül lapunk harcos segítőtársa lesz a vasutas dolgozóknak abban a küzdelemben, melyet a Párt irányításával a termelési előirányzatok teljesítéséért, a vasútnál megbújó ellenséges elemek leleplezéséért és felszámolásáért, a szocialista vasút megteremtéséért vívnak. Úi lapunk a kiéleződött nemzetközi helyzetben a békeharc kemény küzdelmei között, felemelt ötéves tervünk második esztendejében, az őszi forgalom küszöbén indul meg. Mindez a körülmény azt követeli meg a „Szocialista Vasútért” szerkesztőbizottságától, hogy ígéretéhez híven, harcos, megalkuvás nélküli lappá izmosodjék. Olyan harci fegyverré, mely képes mozgósítani a vasutas dolgozókat az előttük álló nehéz feladatok elvégzésére, mely szilárd helytállásra, áldozatvállalásra, hazánk, Pártunk, a nagy Szovjetunió iránti szeretetre nevel. Lapunk következetesen harcol Pártunk politikájának megvalósításáért, a termelő munka megjavításáért, a munkafegyelem megszilárdításáért, a szovjet vasutasok példája nyomán kibontakozott sztahanovista mozgalmak továbbfejlesztéséért. Nem kíméljük erőinket, hogy leleplezzük a sorainkban megbúvó ellenséget, hogy küzdjünk a maradiság, a vaskalaposság ellen és hogy következetesen síkraszálljunk az újért. A Szovjetunió vezette béketábor harcát csakis akkor tudjuk kellő mértékben támogatni. Pártunk vezető szerepének csakis akkor szerezhetünk érvényt lapunkon keresztül, ha ebben támogat bennünket a vasutas dolgozók széles tábora. Legyenek a vasutas dolgozók minél számosabban új lapunk munkatársai, levelezői, segítsék a szerkesztőbizottságot építő bírálatukkal, alulról jövő kezdeményezéseikkel. A „Szocialista Vasútért” című lapnak a minisztérium és a szakszervezet közös kiadásában való megjelenése tehát nem jelent valamiféle egyesülést, ahol a szakszervezet vagy annak akár egy részterülete is egybeolvadna a Vasúti Főosztállyal, hanem azt jelenti, hogy Pártunk útmutatása nyomán elértünk egy olyan állomáshoz, ahol a szakszervezet és a szakszolgálat célkitűzései alapjában véve azonosak: a szocializmus és ezen belül a szocialista vasút mielőbbi megteremtése. Az azonos célért folyó harcunkat a közös kiadásban megjelenő lapunkkal is szimbolizáljuk, egy célért, a szocializmus megvalósításáért harcolunk és lapunk fejlécén igen találó ennek a közös küzdelemnek a meghatározása, hogy a szocialista vasútért egyesítjük erőinket. Ebben a küzdelmünkben minden segítséget megad számunkra a Párt, a Vasútpolitikai Osztály és ezek a körülmények biztosítékot jelentenek arra, hogy a lap a vasutas dolgozók hozzáfűzött reményeit beváltja. A PÁRT VEZETÉSÉVEL ÚJA írta: Gáspár Sándor, a vasutas szakszervezet főtitkára ELŐRE A BÉKEMŰSZAK SIKERÉÉRT! Június 26-án lelkes tiltakozó békegyűlést tartottak a Landler Művek mozdonyműhelyében. A fiatalok egy csoportját látjtik a képen: Ungvári Benjámin ifi lakatos és társai tiltakozó nyilatkozatot írnak alá az FDI nyugatnémetországi szervezetének imperialisták által történt megszüntetése miatt. A szovjet vasutasok napján forró, testvéri üdvözletünket küldjük példaképeinknek, a hős szovjet vasutasoknak!