Szocialista Vasútért, 1954. január-június (46. évfolyam, 1-26. szám)
1954-01-03 / 1. szám
VILÁG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK. A VASÚTI FŐOSZTÁLY ÉS A VASUTASOK SZAKSZERVEZETÉNEK HETILAPJA XLVI. ÉVFOLYAM. 1. SZÁM, ARA 40 FILLER 1954 JANUÁR 3. Jólétben erősödő, munkagyőzelmekben gazdag, derűs új esztendőt! AZ ÖTÉVES TERV UTOLSÓ ESZTENDEJÉNEK KÜSZÖBÉN A m-unkagyőzelmekben gazdag esztendő van mögöttünk. Felemelt fejjel léphettük át az új esztendő küszöbét. Nagyszerű ötéves tervünk utolsó esztendejében vagyunk. Vasutas dolgozóink becsületesen megoldották azokat a feladatokat, amelyeket a párt és a kormány rájuk bízott. Az 1938. évi forgalomhoz képest a teher- és utasszállítás közel háromszorosára emelkedett. A vasút történetében először, egy nap alatt 15.000 kocsi megrakását sikerült elérnünk. Az árumozdítási teljesítmény egy órára eső átlagát 13 mázsáról 17 és fél mázsára növeltük. Az 1952-es év 106—108 százalékos teljesítését a rakodási időnél 1933-ban már 120—130 százalékra, a kocsikiihasználás mérvét 13,6 tonnáról 14,2 tonnára emeltük. Október végére győzelemre vittük a 150.000 tonna szén megtakarításáért folytatott harcot a vasúton. Ezzel több tízezer család, köztük vasutas családok téli tüzelőellátását biztosítottuk. A fajlagos szénfogyasztást az előző évihez képest 10,06 kilogrammról 9,5 kilogrammra csökkentettük. A kormányprogramus végrehajtása során az év végéig jelentős számú vasutaslakást, napköziotthont, bölcsődét, fürdőt, laktanyát, stb. építettünk. A vasutas dolgozók lendületét, harckészségét csak növelte pártunk Központi Vezetőségének 1933 június 27—28-i és 1953 október 31-i határozata. Felismerték az összefüggést a termelékenység emelése és a Programm megvalósítása között. Arra törekedtek, hogy többet termeljenek, hiánytalanul bonyolítsák le a forgalmat, mert megbizonyosodtak arról, hogy ha többet termelnek, eleget tesznek a vasútra háruló feladatosiak, j abban is élnek. Az első írleszállítás is mutatta, hogy dolgozóink bízhatnak a párt szavában, hogy építhetnek a kormány által kitűzött programmpontok megvalósításán. A párt hívó szava, a párt iránti szeretet, a párt ügyéért érzett felelősség megsokszorozta erejüket, megacélozta akaratukat és sikert sikerre halmoztak a vasúton. Ezt méltányolta a kormány, amikor ez őszi forgalmi verseny legjobbjait 700.000 forinttal jutalmazta. A nem mindennapi eredmények és teljesítmények azonban nagyobbak lettek volna ennyi lendület, erőfeszítés és hőó munka mellett, ha kevesebb hiba és hiányosság fékezte volna dolgozóink harcát. Az új esztendőben, ötévesérvünk utolsó esztendejében csak akkor tudunk megfelelni dolgozó népünk várakozásának, ha felszámoljuk a hiányosságokat. Ezek között is legfontosabb, hogy szilárd munkafegyelmet teremtsünk. Mindenki érezze át, hogy az egész vasút munkájáért felelős. Még következetesebben kell harcolni a menetrendszerinti közlekedésért, az anyagtakarékosságért, az önköltség csökkentéséért, a szakszolgálati ágak dolgozóinak jó együttműködéséért. Meg kell teremtenünk a kulturált ulazást, javítani kell a szállilefélékkel kapcsolatainkat. Mindent el kell követnünk, hogy a vasút egésze ugyanakkor, amikor gondoskodik a dolgozóik szociális és munkavédelmi körülményeinek állandó javításáról a kormányprogramm megvalósításáról, lendületesen és lelkesen segítse a szállítási terv maradéktalan végrehajtását. Hosszan lehetne sorolni a különböző szakszolgálati ágak dolgozóinak feladatát, azokat a tennivalókat, amelyekkel megjavíthatják munkájukat és hozzásegíthetik ötéves tervünket a győzelmes befejezéshez. Az új esztendőben a vasutas dolgozóknak az a feladatuk, hogy még szorosabbra zárják soraikat, még egységesebben harcoljanak pártunk politikájának, kormányunk programmjának megvalósításáért. Van miért harcolni, hiszen a dolgozók életszínvonalának emeléséért, a bőség megteremtéséért még csak az első lépéseket tettük meg a párt mutatta úton. Ezek az első lépések, az elmúlt esztendő eredményei ne tegyék elbizakodottá a vasutas dolgozókat. Lelkesebben, mint eddig, kövessünk el mindent már az év elejétől kezdve, hogy ötéves tervünket ne csak teljesítsük, hanem jóval túl is teljesítsük. Ezzel tartozunk dolgozó népünknek, pártunk szerető gondoskodásának, kormányunk segítségének és mindenekelőtt saját felemelkedésünknek. Az eredményekkel még nem lehetünk megelégedettek, még sok mindent kell megvalósítanunk ahhoz, hogy a kormányprogramm teljes egészében éreztesse hatását. Ezért kell tehát elsősorban felszámolni a hibákat. A dolgozó vasutasokkal szembeni ridegséget, a bürokráciát, az ébertelenséget ugyanúgy fel kell számolnunk, mint szakmai hiányosságainkat. Ebben az esztendőben már jobb körülmények között, más légkörben dolgozunk. Éppen javuló munkánk nyomán élvezhetjük majd erőfeszítéseink eredményét, a magunk életén érezzük, hogy egyre javul, vidámodik, kulturálódik, gazdagodik életünk. Pártunk megmutatta szocialista építésünk jelenlegi fő láncszemét, a mezőgazdaság fejlesztését. ,,Ezzel népünk kezébe adta a kulcsot, amely a közszükségleti cikkek és élelmiszerek nagyobb bőségéhez vezető kapukat kinyitja’". A mezőgazdaság fejlesztésének programmja, amelyet pártunk és kormányunk a mezőgazdaság erősítésére hozott, fokozott felelősséget és feladatokat hárít a vasutas dolgozókra. A kitűzött célok elérésére mozgósítja pártunk a népgazdaság összes igénybevehető erőforrásait, iparunkat, közlekedésünket. A vasutas dolgozóknak jobb munkával kell segíteniük a Szovjetunió által vezetett béketábor harcát is. A terv tejesítésével és tézteljesítésével kell bizonyítani, hogy megálljuk helyünket becsülettel, a békeharc reánk eső frontszakaszán. Az ötéves terv ötödik éve váltja valóra mindazt, amit a tervhez fűzünk. Lőwen ez az esztendő újabb sikerek és a pari vezette győzelmek újabb éve, ami valamennyiünk számára egy nyugodtabb, békésebb és gondtalanabb életet hoz Hunyorogva tekint szét Bocsi Imre pályamunkás, amint belép a ferencvárosi kultúrház nagytermébe. A metszett üvegű csillárok derűs fényt hintenek az ünnepre gyülekező vasutas dolgozókra és családtagjaikra. Az ünnepi csillogás szinte elkápráztatja. Súlyos kezét, amely negyedévszázada forgatja a csákányt, ellenzőül a szeméhez emeli és úgy olvassa a feldíszített színpad ferátát: ,,Üdvövözöljük a 25 éves szolgálati időt eredményesen eltöltött elvtársakat, a jutalomkiosztás alkalmával”. Igen, ezt is megérte. Most, hogy a Munka Törvénykönyve módosítása értelmében a 25. 40. 50 éves megszakítás nélküli szolgálati idő után a vasutasok is jubileumi jutalomban részesülnek, őt is meghívták erre az ünnepségre. Hiszen ő is negyedszázada dolgozik már a vasútnál. Sűrűn barázdál, arcának kemény vonásai még jobban megmerevednek, amint a 25 év előtti időkre emlékezik: — Otthon a faluban nem volt munka, nem tudunk megélni, elmennem hát a vasúthoz. De ott is 5 évig többet voltam munka nélkül, mint munkában. Nyáron dolgoztattak, télen elküldték. Csak 3 év után véglegesítettek a pályamunkán. No, akkor aztán dolgozhattam én is a IS—20—40 filléres órabérért, mint a többiek. Dolgoztam is becsületesen, de soha egy szóval nem mondták, hogy jól van... Most? Már kétszer kaptam pénzjutalmat, van egyenruhánk, kényelmes, tiszta szálláshelyünk, jó kosztunk az üzemi konyhán. Ha 25 évvel ezelőtt ül, aki azt mondta volna, hogy egyszer majd ilyen „utason" él a pályamunkás, megvertük volna, ottért rossz viccet csinál. Pedig így van. Most is ez a jubileumi jutalom. Igazán jólesik, hogy így gondolnak velünk, így megbecsülik a munkánkat. Most kezd igazán megeredni Bocsi Imre szava s látszik, megenyhült vonásain, hogy még többet is mondana a pályafenntartási dolgozók megváltozott életéről, de véget kell vetni a beszélgetésnek, mert kezdődik a jutalmazási ünnepség. A színpadon a párt- és szakszervezeti vezetők, szolgálati elöljárók, Mihálka László elvtárs, Ferencvárosnál tornás főnöke a negyedszázados szolgalad időt eltöltött dolgozókat méltató ünnepi beszédében öszszehasonulást tesz az ífjuk és a jelen között, majd megkezdődik a jubileumi jutalmak kiosztása. Elsőnek 14 forgalmi dolgozó, Altorjai Sándor térfelvigyázó, Balázs II. József kocsmester, Harangozó István tolatásvezető, Katona Vince szolgálatvezető váltóőr, Nagy Lajos telefonkezelő, Szűcs IV. János raktárnok, Tóth IX. János váltókezelő, Verebély Józsefné takarítónő, Hernádi Ferenc vonatkísérő. Kenéz István vonatkísérő, Varga IV. Ferenc vonatkísérő, Visnyei László vonatkísérő. Tóth Teréz távírász és Takács II. József laktanyaőr járat a színpad el. Valamennyien 25 éve állnak megszakítás nékéül a vasút szolgálatában, jubilumi jutalomként egy havi illetménívüknek megfelelő összeget, elismerő oklevelet, a házastársié pedig kedves figyelemként virágcsokrot kapnak. A jubiláló vontatási dolgozók sorát Lőcsei János elvtárs, Kossuth-díjas mozdonyvezető nyitja meg. Majd egy egész emberöltő óta, 40 esztendee áll a vasút szolgálatában, ebből 34 évet a ferencvárosifűtőházban töltött el. A négy évtized alatt 1,400.000 kilométert tett meg mozdonyával. Ezzel a teljesítménnyel harmincötször utazhatta volna körül a földet az egyenlítő vonalán. A sokat tapasztalt kiváló harcos, aki már eddig is nagy megbecsülésben részesült, meghatóban veszi át az újabb jutalmat. Utána Bajor Imre, Magyar II. Sándor, Müller András, Pázmándi Imre, Szilágyi Imre mozdonyvezető, Dobos István villamosfelvigyázó, Hegedűs István mozdonyfelviorgázó, Hegyi Lajos mozdonyfelvigyázó, Kiss Mihály segéd‘■ez?fő. Major József segédkezelő, Mezősi Mihály mozdony felvigyázó, Szigetvári Márton fűtő, Horváth II. József értesítő és Pándi László előfűtő részesülök 25 éves jubileumi jutalomban. A pályafenntartási főnökség kitüntetetje: Bak András pályamunkás. Hagy Lászlópályaőr, Bocsi Imre pályamunkás, Szarvas Mihály pályaírunkás, Erős János pályaőr, Nagy Sándor pályamunkás. Megindultság fátyolozza ismét Lőcsei elvtárs hangját, amikor a szép ünnepség végén valamennyi jubiláns nevében megköszöni, hogy a nép államai'versi 'szeretettel gondoskodik a munkás életek megjutalmazásáról. Lőcsei János Kossuth-díjas mozdonyvezető átveszi a jubileumi titalmat Kumicskó Lajostól, a ferencvárosi síítaház üzemi bizottsága elnökétől. Lőcsei elvtárs mellett felesége áll.(Kovács u. felv.) . Féltő szeretettel, odaadó gondoskodással foglalkoznak a vasutas napköziotthonokban és bölcsődékben legdrágább kincsünkkel, a gyermekkel. Képünkön a szombathelyi vasutas napköziotthon bölcsődéjének kvarc-szobáját látjuk. A kicsinyek télen sem kénytelenek nélkülözni az éltető, erősítő napfényt. A napköziotthonban és bölcsődében 160 vasutas gyermek nevelkedik, erősödik Tóth Mária vezető óvónő gondos felügyelete mellett. 700.000 forint jutalom az őszi forgalmi verseny legjobbjainak „Az őszi forgalom legjobb dolgozója és brigádja” cím elnyeréséért folytatott verseny eredményeit most értékelték. A versenyben kiváló teljesítményt elért vasutas dolgozók és brigádok között összesen 700.000 forint jutalmat osztanak szét. Az őszi forgalmi verseny legjobb dolgozói több szolgálati helyen már át is vették a jutalmat. Megfogadták, hogy az új esztendőben még lendületesebben, még jobb munkával küzdenek a szállítási feladatok teljesítéséért, a kormányprogramm célkitűzéseinek megvalósításáért. Újításokból egy év alatt 15 millió forintos megtakarítás A pályafenntartás dolgozói évről évre egyre jobb eredményeket érnek el az újítómozgalomban. Az 1952. évhez viszonyítva különösen nagyarányú fejlődést mutat a pályafenntartási szakszolgálat dolgozóinak újítási mozgalma. Amíg 1952-ben 4587 újítási javaslatot nyújtottak be, 1953-ban csupán 10 hónap alatt a benyújtott javaslatok száma meghaladta az 5400-at. Az 1952. évi, közel 9 millióval szemben, tavaly az október végéig benyújtott újítások nyomán több mint 15 millió forint értékű megtakarítás jelentkezett. Új módszer a pályafenntartási munka megkönnyítésére Az egyik legnehezebb pályafenntartási munka a „krampácsolás". A krampácsolásnál, — a talpfák aláverésével — biztos, szilárd alapot készítenek a pályatest számára. Ennek a közismerten nehéz fizikai munkának megkönnyítésére a vasút szakemberei kísérletképpen új módszert dolgoztak ki. Távcsöves műszerrel megállapítják, hogy hol szükséges a pálya ágyazatának feltöltése a talpfák alatt és hová menynyi zúzalékot kell elhelyezni. . A zúzalék elhelyezésére egy különleges lapátot készítettek, melynek segítségével egy kézmozdulattal benyomható a kőzuzalék a hézagokba. A legnehezebb pályafenntartási munka ezzel az új módszerrel teljesen kiküszöbölhető, mert a hézagokba benyomott kőzuzalék szilárd ágyazatot ad a pályának. Az új módszerrel karbantartott pálya egyenletesebb, üzembiztosabb is, mint a krampácsolással karbantartót. Az új eljárás előnyös azért is, mert a már üzemben lévő vasútvonalak fenntart® munkáinál mintegy 30 százalékos költségmegtakarítást eredményez. Teljesítették a tervet egész sora jóval határidő előtt fejezte be 1953. évi tervét és értékes terven felüli munkával rakta le az új tervév alapjait. Az elmúlt esztendő utolsó napjaiban szerkesztőségünkbe érkezett jelentések tömegéből megemlítésre kívánkozik a Szolnoki Járműjavító IV tervteljesítése, december 20-án. Az üzem dolgozói azóta terven felül 15 darab futójavításos személykocsit adtak ki a forgalomnak. A szolnoki fűtőház dolgozói is büszke örömmel jelentették, hogy 1953. évi tervüket december 18-án, tehát 13 nappal a határidő előtt részleteiben is befejezték. Nehéz és küzdelmes évük volt a fűtőház dolgozóinak. Sokszor úgy látszott, hogy lemaradnak, de erős akarattal, öntudatos kommunista munkával áthidalták a nehézségeket és győztek. A szénmegtakarítási tervüket már november végén befejezték, az év végéig 400 vagon szenet takarítottak meg. A szénmegtakarításban élen jártak Patai Ferenc, Cinege Lajos, Zombori Ferenc mozdonyvezetők. Pécs állomás, amelynek évi tervteljesítéséről már beszámoltunk, a legújabb jelentés szerint az év utolsó napjaiban már februári tervének teljesítésénél tartott. Ez a jó teljesítmény hozzájárult ahhoz is, hogy Pécs állomás novemberben is győztesen került ki a Budapest — Nyugati pályaudvarral folyó párosversenyéből. A nagykanizsai pályafenntartási főnökség fenntartási tervét december 27-re teljesítette. A középállomások között jó eredményt ért el Putnok, amely évi tervét december 17- én már 102 százalékra teljesítette. A balatoni állomások közül Balatonszentgyörgy elegytovábbítási tervét december 12- én, vonatforgalmi tervét 23-án fejezte be. Siófok állomás elegytovábbítási tervének december 23-án, vonatforgalmi tervének végére pedig már 19- én pontot tett. A Celldömölki Vasútépítő TV december 24-én teljesítette évi tervét. A vasút szolgálati helyeinek túlnyomó többsége az új év első napjaiban a jól végzett munka tudatával tekinthet vissza az elmúlt esztendőre. Amint arról már több ízben beszámoltunk, a súlyponti állomások, fűtőházak, a járműjavítók, pályafenntartási főnökségek