Szocialista Vasútért, 1955. július-december (48. évfolyam, 27-52. szám)
1955-07-04 / 27. szám
■Július 9-én ül össze a X. Országos Vasútüzemi Értekezlet. Az immár hagyományossá vált értekezlet elé nagy érdeklődéssel tekintenek a vasutas dolgozók. Vajon csak a hagyomány készteti arra a vasút vezetőit, hogy a külszolgálati dolgozók képviselőivel közös tanácskozást folytassanak, vagy beváltották a vasútüzemi értekezletek a hozzájuk fűzött reményeket? E kérdésre csak igennel felelhetünk. A vasúti munka erőpróbáját jelentő őszi forgalom sikeres lebonyolítása nem képzelhető el anélkül, hogy az elmúlt esztendő tapasztalatait ne tárgyalnák meg, ne szabnának újabb és újabb feladatokat, ne állapodnának meg az újabb munkamódszerekben. A vasút legjobbjai tizedszer találkoznak a felszabadulás óta, hogyhitet tegyenek elszánt akaratukról, derekasan helytállnak az idei forgalom során. Ez a tanácskozás minden évben a nagyszerű kezdeményezések, javaslatok, a bátor bírálatok színhelye, ahol fegyelmezett, a vasúti munkában nagy tapasztalatokkal rendelkező, élenjáró dolgozók felelősséggel tárgyalják meg a tennivalókat. A X. Országos Vasútüzemi ** Értekezlet olyan időszakban ül össze, amikor szerte a világon a béke erői hatalmas sikereket érnek el, amikor a magyar nép egységbe fontan hajtja végre pártunk Központi Vezetőségének március 4-i határozatait, mikor az üzemekben, a földeken, a laboratóriumokban és a kutatóintézetekben egyaránt minden becsületes dolgozó erejét nem kímélve azon fáradozik, hogy a második ötéves tervet megelőző esztendő, az erőgyűjtés éve, eredményes legyen. Az idei vasútüzemi értekezletnek az eddigiektől eltérően figyelembe kell vennie, hogy az elmúlt esztendőben az őszi forgalom lebonyolítása során hibák is voltak. Lassú volt az elegymozgás, nagy volt a vonat- és gépre várások száma, a vonatok menetrend szerinti közlekedése nem volt kielégítő. Nem elég gazdaságosan dolgoztunk, nem csökkent a vasút önköltsége. Az egész értekezleten végig kell vonulnia pártunk Központi Vezetősége március 4-i határozatának, mely nyomatékkal hívja fel figyelmünket az önköltség csökkentésére, a munka minőségének javítására, a termelékenység emelésére. Azok a határozatok, melyek a X. Országos Vasútügyi Értekezleten születnek, javarészt a gazdaságos üzemvitelre vonatkoznak, irányt szabnak a vasutas dolgozók számára h hogyan, milyen módszerekkel érhető el a munka minőségi javítása, az önköltségcsökkentés. Erézzük meg, milyen feladatok sikeres elvégzéséért kell egységesen csatasorba állniuk a magyar vasutasoknak, hogy valóra váltsák mindazt, amit pártunk Központi Vezetőségének határozata megszabott, amit a népgazdaság érdeke tőlünk megkíván. Azok a határozati javaslatok, amelyeket az értekezlet beható vita után elfogad és határozatokká emel, pontosan körvonalazzák majd a tennivalókat valamennyi szakszolgálati ág dolgozói számára. A forgalmi, a kereskedelmi és a vontatási szakszolgálat együttes feladatához tartozik, hogy a kocsifordulót országos viszonylatban szeptemberben 3,9, októberben 3,7, novemberben 4, decemberben pedig 4,8 nap alá szorítsuk. A vasutas dolgozók megtanulták már az elmúlt évek során, hogy a kocsiforduló időt leszorítani központi célkitűzés, mely a vasúti munka legtöbb minőségi tényezőjét magában foglalja. Ezért ennek a határozati javaslatnak határozattá válása után az egész vasútüzemnek úgy kell dolgozni, mint egy futószalagnak, nehogy kiesések, zökkenők megzavarják e fontos célkitűzés valóraválását. A fenti három szolgálati ág dolgozóira hárul nagyrészt az a feladat is, hogy az őszi forgalom idején a munkásvonatok késését 3, a személyszállító vonatokét pedig 7 százalék alá szorítsák. Ez tehát a másik központi feladat. Eltérő ez az eddigiektől? Igen. Eltérő, mert annyit jelent, hogy bármilyen erős iramú is lesz az őszi forgalom, még az eddigieknél is jobban kell harcolni az ellen, hogy munkás- és személyszállító vonataink késetten közlekedjenek. E nagyszerű feladat megvalósításáért lelkesen kell harcba indulnia a vasút dolgozóinak, hiszen a személyszállító vonatok menetrendszerinti közlekedése egyúttal a tehervonatok pontos közlekedését is lehetővé teszi, Emelyek azok a feladatok, amelyeket végre kell hajtanunk azért, hogy a tavalyinál gazdaságosabban, észszerűbben, a műszaki adottságok teljes kihasználásával, a gazdaságosság figyelembevételével bonyolítsuk le az idei őszi szállításokat? Erre vonatkozóan egész sor határozat születik majd az értekezleten. E határozatok sorában kell, hogy szerepeljen a tehervonatok átlagos terhelésének növelése, az irányvonatok közlekedésének kiszélesítése, a mozdonyok huszonkilométer teljesítményének emelése és egész sor egyéb határozat. A X. Országos Vasútüzemi Értekezlet teremtse meg annak a lehetőségét, hogy az idei őszi forgalmat zökkenőmentesen, gazdaságosan bonyolítsuk le. Ez az értekezlet segítse a vasutas dolgozókat abban, hogy mindenki a munkaterületén a legjobb módszerek kialakításával, fegyelmezetten végezze feladatát és hozzájáruljon ahhoz, hogy a vasútüzem feladatának megfelelően továbbítsa a tonnák millióit oda, ahova népgazdaságunk azt irányítja. Hisszük és reméljük, hogy a magyar vasutas dolgozók valóra váltják az értekezlet határozatait és a tervév végeztével felemelt fővel állhatnak az ország közvéleménye elé: derekasan, becsülettel elvégezték mindazt, amit a párt, a dolgozó nép elvárt tőlük. ÁTLAGOS 25 SZÁZALÉKOS TÖBBTERHELÉSSEL továbbítják vonatjaikat a miskolci fűtőház dolgozói, akik magukévá téve pártunk Központi Vezetőségének határozatát, első félévi tervüket határidő előtt fejezték be. Százelegy kilométer tonnatervüket június 1-én 103, huszonkilométer tervüket ugyancsak 1-én 104 százalékra teljesítették. Mozdonykilométer tervüket június 6-án, szénmegtakarítási tervüket 15-én, fajlagos javítási tervüket 16-án, kocsijavítási tervüket 20-án zárták le. Ezideig 8780 tonna szenet takarítottak meg 1 669 000 forint értékben. Az élüzem-szintet jelentő ötszázalékos önköltségmegtakarítással szemben nyolcszázalékos csökkentést értek el. A dolgozók közül többek között kiváló teljesítményt nyújtottak Szigeti Géza, Egerszegi Kálmán, Karsza József mozdonyvezetők, Pázmány József, Szabó József, Póczos Mihály, Zagyi Dezső és Kallós Béla fűtők. EGYMILLIÓ 800 EZER FORINT értékű készáru termelését vállalták terven felül a gyöngyösi Véget ért a második negyedév, lezárult az 1955-ös tervév első fele. A szerkesztőségünkbe érkezett jelentések arról tanúskodnak, hogy a vasút dolgozói jó munkát végeztek, második negyedévi tervüket a legtöbb szolgálati helyen határidő előtt, vagy határidőre teljesítették. És a munkában nincs megállás, tekintetüket előreszegezik a következő feladatokra: már gyűlnek a vállalások a vasutas nép és ez alkotmány ünnepe tiszteletére. BUDAPEST NYUGATIPÁLYAUDVAR DOLGOZÓI a második negyedévben minden tényezőnél teljesítették az élüzem-feltételeket. Fajlagos kocsimozdítási tervük 113 százalékos teljesítésével az első félévben 1119 tolatási órát takarítottak meg. Kocsitartózkodási tervüknél 110 százalékos eredményt értek el, és ezzel 81 600 órával csökkentették állomásukon a kocsik tartózkodási idejét. A kereskedelmi szolgálat dolgozói a kocsikihasználási terv 120 százalékos teljesítésével 176 teherkocsit takarítottak meg. Szállítási tervüket június 27-én befejezték. A jó munkában oroszlánrésze van Várkonyi Sándor kocsimesternek, Hargittai Sándor vezető váltókezelőnek. Papp Zoltán forgalmi szolgálattevőnek, Dobos József és Takács Róbert raktári munkásnak. Kitérőgyártó VV dolgozói, miután első féléves termelési tervüket június 23-án, délelőtt 9 órára 100,5 százalékban sikeresen teljesítették. Az üzem dolgozói készülnek a júliusi termelési értekezletre, ahol megteszik majd vállalásaikat a vasutasnap és az alkotmány ünnepe tiszteletére. A TAPOLCAI FŰTŐHÁZ DOLGOZÓI úgy dolgoztak a második negyedévben, hogy ne maradjanak el az első negyedév eredményétől, amely az élüzemcímet és a SZOT vándorzászlóját hozta meg nekik. Igyekezetük sikerült is, mert első féléves tervüket június 6-ra befejezték. A fűtőház dolgozói a Központi Vezetőség határozata szellemében dolgoznak tovább és a vasutasnap, illetve az alkotmány ünnepe tiszteletére vállalták, hogy a harmadik negyedévi tervüket is határidő előtt teljesítik. (Dancs József leveléből.) 104 SZÁZALÉKRA TELJESÍTETTÉK AZ ÁTLAGOS TERHELÉST Miskolc személypályaudvar dolgozói a második negyedévben. Jó eredményt értek el a személyvonatok menetrendszerinti indításánál is, a vonatok késését 0,7 százalékra csökkentették. Kiváló munkát végeztek Kardos József, Urbán László és Tasi István forgalmi szolgálattevők. A fajlagos kocsimozdítást 0,5 perccel csökkentették kocsinként. Ennél a tényezőnél jó eredményt értek el Török József és Hegyesi Tibor kocsimesterek és brigádjaik is. Jó munkájuk eredményét bizonyítja az is, hogy a második negyedévi kocsikifutási tervet június 20-ra befejezték. (Kovács Gyula leveléből.) A Petőfi-hídtól Budapest- Ferencváros kapujáig, hosszan a Duna partján fekszik Budapest-Dunapart teherpályaudvar. A múlt rendszerben „halálra ítélték” az állomást, s a felszabadulást követő első években szinte már „el is temették”. Egyszerűen azért, mert furcsán hat környezetében — s talán még inkább azért, mert a tranzitváruk forgalma átterelődött a Szabadkikötőbe. Ami mégis itt tartja ezt a pályaudvart, elsősorban az a négy hatalmas malom, amely gyökeret vert a pályaudvar mellett húzódó Soroksári út mentén. A „halálra ítélt”-nek semmi oka aggodalomra. Hiszen 300— 400 kocsi fordul meg naponta az állomáson. A malmokon kívül a főváros hűtőháza, a FŰSZERT, a Terményforgalmi Zsákraktár, egy hatalmas TÜKER-telep és még sok-sok vállalat és üzem kiszolgálását végzik a dunaparti vasutasok. Az igaz, hogy régi forgalma már csak a múlté, de ehhez a háború vérzivatara is hozzájárult. Harminchat óriási raktárából mindössze négy maradt meg. Ezek egyikét a Chemolimpex árui töltik meg. Voltaképpen két raktár áll rendelkezésre, ahol sok ezer tételben kerül feladásra, vagy kirakásra az áru. Budapest-Dunapart még nem tudta elérni az élüzemszintet. Hogy miért, annak oka van. A malmokba érkező gabonát, a hántolásra kerülő magvakat szállító kocsik zöme nagytengelytávolságú, emiatt nem tudják megfordítani a fordítókorongon, át kell rakni ezeket a kocsikat, ami nem szolgálja a kocsiforduló-idő csökkentését. Ez azonban nem fékezi munkalendületüket. A darabáruforgalomban a raktári dolgozók átlagosan 18 mázsa árut mozdítanak meg óránként minden gépi berendezés nélkül, sőt van olyan hónap, amikor elérik a 22—23 mázsát. Két évvel ezelőtt országos elsők voltak, most sem kell szégyenkezniük helyezésükért. A munkafegyelem példás. Erre most még inkább szükség van, mint eddig. Júliustól kezdve ugyanis kezdetét veszi a dunaparti teherpályaudvaron az őszi forgalom. Megkezdődik a malmok „etetése”, a kocsik ezrei érkeznek és indulnak erről az „eltemetett” állomásról. A verseny folyik. A dunapartiak készülnek a X. Országos Vasútüzemi Értekezletre és nem egy kiváló teljesítménynyel segítik a vasutasnap és az alkotmány ünneplő tiszteletére tett vállalásokat. Venczel Rezsőné árupénztáros három hónap óta tartja a sztahanovista szintet. Lakó Nagy József 111 százalékra teljesíti kocsikihasználási tervét. Az állomás dolgozói vállalták, hogy nemcsak a félévi tervet teljesítik időre, hanem december 21-re befejezik évi tervüket. Hónapok óta nem fordult elő számadáselválasztás, dézsmálás évek óta nincs a vasutasok hibájából, mint ahogy nincs árusérülés sem. Az egykor „halálra ítélt” pályaudvaron eleven munka folyik, az állomás dolgozói fontos csavarjai a vasút nagy gépezetének. Huszonnégy európai állam kormányának képviselői a Bernben június 16—18-án tartott diplomáciai konferencián az új nemzetközi vasúti áru- és személyfuvarozási egyezményeknek (CIM és CIV) 1956. március 1-vel történő életbeléptetését határozták el A konferencia határozatot hozott továbbá az egyezmények alkalmazási módjára. Németország két területén, valamint megválasztásra került az egyezmények végrehajtásával megbízott berni Központi Hivatal felügyelő bizottsága. A Központi Hivatal eddig a svájci kormány felügyelete és irányítása alatt működött, az új egyezmények életbeléptetésével egyidejűleg ezt egy 9 tagú kormányközi felügyelő bizottság látja el, mely bizottságba 5 évre a magyar kormány küldöttjét is beválasztották. A jegyzőkönyveket a magyar kormány megbízásából Vermesy Sándor MÁV-igazgató írta alá, aki a diplomáciai konferencia alelnöki tisztét is betöltötte. A diplomáciai konferencia után szakértő bizottságok ültek össze a szállítótartályok, a magánkocsik, valamint a veszélyes áruk nemzetközi viszonylatban történő fuvarozásának szabályozására. A szakértő bizottságok előreláthatólag július hó 10-ig üléseznek. Lasek Sándorné, a Debreceni Műszaki Kocsiszolgálati Főnökség dolgozója, mindig tisztán tartja a gondjaira bízott vonatablakokat. (Kovács Géza felül A debreceni 205. számú blokkmesteri szakaszon Kovács Sándor szakaszkezelő és brigádja 135 százalékos állaggal dolgoznak. Képünkön egy dinamikus váltót ellenőriznek. (Kovács Géza felv.) A vasutas dolgozók az idén is nagy gonddal készítik elő a kocsiparkot a gabonaszállításra. Előreláthatólag naponta 5—600 kocsi gabonát raknak majd vasúti kocsikba. Nagyon fontos, hogy a gabonát szállító vasúti kocsik tetőzete és fala kifogástalan állapotban legyen, mert ezzel minimálisra --- il csökkenthető a szemveszteség. A gabonát általában ömlesztve szállítják, ezért a vasúti kocsikba az ajtó elé belülről deszkafalat, úgynevezett rinfuzát építenek be. Eddig már 18 000 darab rinfuzalapot készítettek el, ezenkívül 8000 vasúti kocsiba már beszerelték a mafutát. A nyíregyházi ftőház dolgozóinak távirata Helsinkibe A nyíregyházi fűtőház dolgozói a vasút politikai főosztály útján táviratot juttattak el a finnországi békevilágtalálkozóra. A nyíregyházi két fűtőház dolgozói harcos üdvözletüket küldik Helsinkibe, a világbéketalálkozóra — írják táviratukban. — A nemzetközi békemozgalom megvédése érdekében jó munkát és sok sikert kívánunk. Hasonló táviratokban és levelekben sok-sok vasúti üzem dolgozói kívántak sok sikert a világtalálkozónak s tettek ígéretet arra, hogy még az eddigieknél is jobban támogatják a világbéke ügyét.