Tanácsok Lapja, 1955 (6. évfolyam, 1-24. szám)

1955-01-11 / 1. szám

ELEVENEBB, PEZSGŐBB LETT AZ ÉLET JÁRÁSUNKBAN Írta: Nyámádi József, a kiskunfélegyházi járási tanács vb-titkára Járásunk dolgozó népe november 28-án lelkesen választotta meg leg­jobbjait a tanácsokba. A tömegek bizalma a tanácstagok iránt lépten, nyomon megmutatkozott már a sza­vazás előtti hetekben. Dolgozó pa­rasztságunk már a jelölések során bátran nyilvánította véleményét és ha nem értett egyet a népfront-bi­zottság javaslatával,­­ a község, az ország felemelkedésének meggyorsí­tása, a párt és kormány célkitűzé­seinek valóra váltása iránt érzett mélységes felelősséggel — alkalma­sabb embert jelölt. A választók, járásunk dolgozó né­pének bizalma az általa és saját so­rai közül választott tanácstagok iránt a választás után még in­kább megmutatkozik. A választók sokat várnak tanácstagjaiktól. Már a vá­lasztás utáni napokban számos pro­blémával, kéréssel, sok okos javas­lattal fordultak kerületük tanács­tagjához. Javaslatok, kezdeményezések A tanácstagok is átérzik megbíza­tásuk nagyszerűségét. Tisztában van­nak azzal, hogy mélységes felelős­séggel tartoznak választóiknak. Alig egy-két hónappal a választás után tanácstagságunk részéről konkrét tevékenységben is megmutatkozik, hogy méltók is akarnak lenni a la­ikosság bizalmára. Öröm látni, hogy a választók és tanácstagok közötti bizalom és kapcsolat erősödése nyo­­mán milyen mozgalmas, pezsgő lett az élet­járásunkban. Kunszálláson a tanácstagok — ki-ki a maga körzetében — öntevé­kenyen összeírták a peronoszpora­­kárt. Tiszaújfalun a dolgozók tanács­tagjaikon kereszt­ül tanyai iskolát, darálót kérnek, és az ivóvízhálózat kibővítését. Nemrég kapott a köz­ség villanyt. Szánkon Pál Imre és Törtell Fe­renc tanácstagok naponta megje­lennek a tanácsházán és lelkiisme­retesen intézik választóik ügyes­bajos problémáit. Alpáron szinte naponta viszik a tanácstagok a dolgozók kérelmeit, javaslatait a vb. elé. Kutak, csa­tornáik rendbehozását, árkok tisztí­tását, utak agyagolását kérik és ja­vasolják. Jelentős társadalmi mun­káikat is vállalnak. Pálimonostoron Cs. Kovács Ist­ván, Seres Sándor, Nagy Mihály, Gyovai Rudolf, Husztka Sándor, Gyovai Antal és még több tanács­tag a rendeleteket magyarázzák vá­lasztónknak. Felvilágosító szóval és személyes példamutatásukkal lelkesítik választóikat az állami kö­telezettségek teljesítésére. Ennek eredménye, hogy Pálmonvstera­­köz­ség az adóbevételi terv teljesítésé­ben rövid idő alatt járási viszony­latban a második helyre emelke­dett. A tanácstagok ebben a­ köz­ségben szinte naponta érdeklődnek a tanácsházán, hogy választókerü­letük hogyan áll az állami kötele­zettségek teljesítésében, s kik a hátralékosok. Ha végig járunk egy­­egy községet, mindig találkozunk tanácstagokkal, akik választóikkal csoportosan megbeszélik a község problémáit, a tervek teljesítését. Szinte minden községünkre jel­lemző, hogy a dolgozók most már nem szaladgálnak olyan sűrűn a tanácsházára, hanem közvetlenül tanácstagjukhoz fordulnak. A ta­nácstagok pedig lelkiismeretesen, gyorsan intézkednek, s még aznap, de legkésőbb másnap őszinte vá­laszt is adnak a dolgozók kérésére, panaszára. Ötezer forintos társadalmi munka Gátéron, amely a járás egyik leg­kisebb községe, a választások utáni három-négy nap alatt 15 bejelen­tés érkezett a vb. elnökéhez a Ta­nácstagokon keresztül. Ilyen pro­blémák a választások előtt is vol­tak, de nem jutottak el ilyen gyor­san a tanácshoz, az illetékes szer­vekhez. Most már a tanácstagok és a tömegek közötti bizalom erősö­dése folytán más a helyzet. A dol­gozók kérései, javaslatai nemcsak, hogy eljutnak a tanácshoz, a vb­hoz, hanem a lehetőségek határán belül a tanács és a tömegek össze­fogásával elintézést nyer még olyan nehezebb probléma is, amire eddig senki sem mert gondolni. Kisakamnajsán már javában dol­gozik az új mezőgazdasági állandó bi­zottság Terhe Dezső állandó bizott­­sági elnök vezetésével. Gazdakörök létesítését, szőlő- és gyümölcstele­pítés szorgalmazását és az ameri­kai szövőlepke kiirtását szervezik. Amiről szintén csak­ örömmel lehet beszélni,­­hogy a dolgozók nemcsak kérnek és fava­rolnak, hanem 3 válasz­t­ókerü­­­et­ük tan­ács­ta­g­­­árak vezetésével aktív munkát is végez­nek kiszségü­k, választókerületük érdekében. Kámpöc községben Váradi Sán­dor tanácstag néhány nappal a vá­lasztás után megjelent a tamcsim­­zán és közölte a vb. elnökével, hogy kerületének dolgozói vállalták a községi út egy szakaszának megja­vítását. Kérik a végrehajtó bizott­ságot, hogy az út megjavítására a többi kerületben is szervezze meg a társadalmi munkát. Azóta már folyik is az út javítása. Alpáron a választások óta közel ötezer forint értékű társadalmi munkát szerveztek a tanácstagok az utcák javítására. Ugyancsak tár­sadalmi munkával javítják a köz­ség kútjait. Csolyospáloson hidakat javítanak, egy új hidat, is építenek nagyobbrészt társadalmi munkával. Pálmonostoron a tanácstagok szer­vezésével a dolgozók a Dózsa- és a Kereszt-utcát társadalmi munkával már rendbehozták. Most szervezik a többi utca, út rendbehozását is. Ezek a lelkesítő példák bizonyít­ják, hogy a tanácstagok és válasz­tók egyaránt tudják: együttes erő­feszítéseik nyomán fejlődik, szépül életük, falujuk. Nekünk, tanácsi funkcionáriusok­nak, tanácsi dolgozóknak egyaránt kötelességünk, hogy ezt a lelkes munkát állandóan segítsük és ápol­juk azt a bizalmat, amelynek bonta­­kozása itt zajlik le szemünk előtt, s amely széppé, eredményessé teszi a mi életünket. Ma, amikor a német újrafel­­fegyverzés ismét a világ béké­jét veszélyezteti, szerkesztősé­günk cikksorozatban kívánja az olvasók elé tárni a történe­lem tanulságait. Négy cikkben mutatjuk be a német nyinta­­rizmust, agresszivitását az el­múlt száz esztendőben. Szeretnénk, ha a cikksorozat után olvasóink minél többen véleményt nyilvánítanának e cikksorozatról és személyes ta­pasztalatokkal erősítenék meg, hogy milyen veszélyt jelent a német militarizmus a békesze­­rető emberiség számára. Körülbelül egy évvel ezelőtt Bonn, Köln, München és a többi nyugat­német város boltjaiban újfajta nap­tárt kezdtek árusítani. A címlapon egy középkori vassisakos lovag mar­cona ábrázata ékeskedett, alatta a felírás: »Deutsche Soldatenkalender« — »Német Katonanaptár«. Miért volt szükség »katomanaptár« kiadására — hiszen akkoriban még jog szerint, forma szerint Nyugat-Németország­­ban nem létezett katonaság? Ez a kiadvány sem volt más, mint egyik láncszeme annak a propagandahad­járatnak, amely a sorozatos SS-talál­­kozóktól kezdve, a náci tábornokok regényes életrajzain keresztül, a »Lil Marleen«-hez címzett bárig, a Wehr­macht feltámasztását hivatott »esz­meileg« alátámasztani. A »Deutsche­­ Soldatenkalender« címlapja a közép­kori német lovagot eszményként­­ akarta állítani az új Wehrmacht leendő tagjai elé. Elátkozott lovagok Jobbat nem is választhattak volna! Maga az eszménykép elárulja, hogy milyen szellemben igyekeznek életre kelteni a német hadigépezetet. Ha a kutató évszázados krónikák elsárgult lapjait forgatja, gyakran megdöbbentik a rég pihenő kezek fakó sorai: örökre elátkozzák a vas­sisakos lovagok emlékét. Magyar, olasz, francia, flamand, lengyel, orosz és ki tudja még hány nyelven sorol­ják fel az íródeákok a német lovagok gazságait. Rablásban, kegyetlenség­ben nem ismertek határt. Még a né­met krónikás sem szépíthette viselt dolgaikat. Pl. a Balti-tenger csel­­szigetén: »a menekülők után hajszát rendeztek, verték őket egészen a fa­luig, az utakon és a házakban, ki­­ráncigálták­ a házakból és legyilkol­ták őket; azokat, akik a házak tete­jére és a farakásokra mászva véde­keztek, szintén összefogdosták és megölték... A faluból menekülőket a mezőn hajszolták, üldözték őket a mezőn is egészen az ő szent ligetükig (pogány istentiszteleti hely) és ez a szent liget bíborvörös lett vérüktől... ötszáznál többen hulltak el az öldök­lés helyén, sokakat pedig a mezőkön, utakon és más helyeken boncoltak fel.« (Mindez több mint hétszáz évvel történt Oradour és Lidice előtt...) Persze meglehet, hogy a címlap­tervező nem ment ennyire vissza a történelemben és a Teuton lovag­rendnek csak egy későbbi nagymes­tere, Hohenzollern Albrecht ihlette meg. Az eszménykép azonban ebben az esetben is rendkívül kifejező. Ez a »kiváló« férfiú volt ugyanis az, aki 1525-ben a pápát és a csá­szárt kijátszva, a lovagrend birtokai­ból megalakította a militarizmus ké­sőbbi klasszikus hazáját, az »örökös Porosz Hercegséget«. Ez a kis ország híven ápolta a lo­vagrendek hagyományait, rabló, hó­dító politikát folytatva, hol fegyveres erőszakkal, hol ravaszsággal egymás után ragadta magához a szomszé­dos területeket. Egyszer egyik, egy­szer másik szövetségesét árulta el és ily módon terjesztette ki határait. Vá­lasztófejedelemséggé, majd király­sággá emelkedett és végleg átalakult — amint egy 18. századbeli kortárs jellemezte — »rablóállammá«. Mit jelent a militarizmus szó Érdemes bepillantani a 18. századi Poroszország belső ügyeibe, azonnal érthetővé válik mindenki számára ez az idegen szó: militarizmus. Igen so­kat mondanak a következő számok: 1739-ben I. Frigyes Vilmos alatt az ország összes jövedelme 6 millió 920 ezer tallér. Ebből katonai kiadás 5 millió 955 ezer tallér, vagyis az összes bevételek túlnyomó része. Eb­ben az időben az ország lakossága 2,2 millió lelket számlált és a hadsereg létszáma ennek mintegy 4 százalékát, 80 ezer főt tett ki, több volt, mint a négyszer akkora lakosságú Ausztria hadserege. 1740-ben Berlin 90.000 főnyi lakosságából 22.000 volt hiva­tásos katona. Vagyis, ha a család­tagokat és a hadsereg polgári alkal­mazottjait bele sem számítjuk, akkor is minden negyedik berlini, a felnőtt férfilakosságnak több mint kéthar­mad része a katonasághoz tartozott. Ugyanez volt a helyzet II. Frigyes uralkodása alatt is (akit a német na­cionalisták »Nagy« jelzővel tüntet­tek ki). Csupán az összegek emel­kedtek, az arány hasonló maradt: a megnövekedett lakosság 4 százalékát kitevő 200.000 főnyi hadseregre köl­tötte a porosz állam a bevételek 76 százalékát, 12 és fél millió tallért. Frigyes utódai sem adták 71—75 szá­zaléknál alább. Már ezek a számok megmutatják, hogy a Porosz Királyság magán vi­selte a militarizmus legfontosabb is­mertető jelét — a hivatásos katonai rétegek túlnyomó szerepét az állam életében. Jobbágynyúzó Junkerek Ezt a túltengő szerepet azonban csak a Porosz Királyságban uralkodó hírhedt kaszárnyaszellem ismereté­ben tudjuk kellően értékelni. A ka­tonatisztek a porosz földbirtokosok, a junkerek soraiból kerültek ki. Ka­tonáikkal éppen olyan kegyetlenül bántak, mint falvaikban a jobbá­gyokkal. Kialakult a hadseregben a porosz tiszt típusa. Számára a vilá­gon a legfontosabb volt a kaszárnya, az egyenruha és »Istentől rendelt hi­­va­tású« királyának gondolkodás nél­küli szolgálata. Ez utóbbi annál is in­kább kívánatos volt, mivel Porosz­­országban az összes tiszti állásokat a király saját belátása szerint töltöt­te be. A közkatonák évtizedekig szolgál­tak, mert már 1713-ban rendeletest hoztak arról, hogy aki egyszer fel­csapott katonának, az addig köteles szolgálni, amíg őfelsége el nem bo­csátja. Pedig a szolgálat még békében is keserves dolog volt, telve fárasztó gyakorlatozással, kiképzéssel, fegyel­mezéssel és rengeteg botozással. Az altisztek állandóan pálcát hordtak és a legkisebb fegyelmezetlenség esetén is verték a katonákat. Óriás katonfi és ágyútöltelék Ezt a pálcás fegyelmezést maga a király is gyakorolta. I. Frigyes Vil­mos Berlin utcáin sétálva, sajátke­­zűleg botozta meg a neki nem tetsző járókelőket, sőt előfordult, hogy mi­nisztereit is megverte. Úgy látszik, kicsit bele is habarodott a katonás­­diba, mert igen furcsa ötlete támadt. Óriásokból, 180—200 cm magas legé­nyekből szervezett magának testőr­­séget. Ezt a »szervezést« úgy kell ér­teni, hogy az embervásártól, az em­berrablásig minden eszközt megra­gadtak ügynökei a kellő számú, ter­metes legény előkerítésére. Persze a drága pénzen vett, nehezen összesze­dett óriásgárda csatába soha sem ment. Kár lett volna értük! Ágyú­­tölteléknek megfelel az alacsony ka­tona is és az nem is került annyiba... Ilyen volt tehát a »rablóállam« belső életének néhány jellemvonása. Külpolitikájáról ugyanakkor csak ennyit mutatóba: II. Frigyes az Ausztria elleni háborúban megszerez­te Sziléziát és Lengyelország felosz­tása során a Balti-tenger partvidéké­nek egy részét, több mint kétszeresé­re növelte országát. A 18. század má­sodik felében sem hiányzott tehát Poroszországban a militarizmus má­sik ismertető jele: katonai erőszak rendszere uralkodott a külső és belső politikában egyaránt. A vassisakos középkori rablólovag­tól egyenes út vezet a porosz mili­­tarizmus rablóétvágyához, onnan pe­dig Vilmos császáron át Hitlerhez ... Ez az út a rablás, a pusztítás, a há­ború útja, ez a »Deutsche Soldaten­­kalender« készíttetőinek áhított esz­ményképe. Tamaska Ödön T3535353S •3CSÚCS A NÉMETMILITARIZMUS MÚLTJÁBÓL ,EGY VAGON SZÉN SORON KÍVÜL" TAKÁCS JÁNOS, a lengyeltóti tanács i­f.'.ára a »régiek« kö­zé tartozik. A taná­csok megalakulása óta a község végre­hajtó bizottságának titkára. Azt mondják róla a megyében, hogy talán hárman sincsenek, akik ilyen kiválóan alapos szak­értelemmel végeznék munkájukat. Lengyeltóti lakói különösképpen sze­rencsések, mert ta­nácstitkáruk tudja a módját, hogy rendben menjen minden az ál­lamigazgatás terüle­tén egy ilyen nagy községben, ahol az új élet eredményei igen sokrétűen lemérhe­­tőek. Több tsz, álla­mi gazdaság, gépállo­más, óvoda, napközi otthon, szülőotthon, tüdőkórház van a fa­luban. Hol az egyik kéz, hol a másik és segíteni mindegyik­nek kell. NEMRÉGEN TÖR­TÉNT, Коду a TÜ­ZÉR többszöri sürge­tésre sem szállította le a tanács által meg­rendelt szenet az is­kolának. »A gyere­keknek nem mond­hatjuk, hogy nincs és nem is fagy­nak« — mondta Ta­kács elvtárs. És azon nyomban összekötte­­tést keresett a várpa­lotai bányászokkal. Személyes beszélge­tés, telefon, sok fá­radság meghozta eredményét: soronkí­­vül egy vagon szenet kaptak a várpalotai bányászu­któl a len­gyeltóti gyerekek. De ezer és ezer ilyen ese­tet sorolhatnánk fel. Sem a könyvtárról, sem a termelőszövet­kezetről, sem az ipa­rosokról nem feledke­zik el. A mindennapos he­lyi problémák, gon­dok mellett országos kérdésekkel is foglal­kozik. Aggasztja az utánpótlás kérdése. — Szakemberek kelte­nék az államigazga­tásba — mondja. Ta­kács János megol­dást is találna, ha nem is teljes egészé­ben, de előbbre vin­né az ügyet. Szívesen elvállalna egy-egy gyakornokot, aki ott tanulna ő mellette és megismer­né az álam­­igazgatás gyakor­lati problémáin­ak­ vala­mennyi c­sinjál-bin­­j­át. SOK EMbERREL találkoztam már az országb­a, a­kik lel­kesen dolgoztak, de egy-egy kudarc el­kedvetlenítette őket. Takács János nem ezek közé az embe­rek közé tartozik. Pe­dig nagyon nagy sé­relme van. Tanulni szeretne tovább a ta­nácsakadémián. Kér­te is a megyei taná­csot: intézzék el, hogy levelező hallgató le­hessen. Egyelőre még nem sikerült, de még ebben az évben sike­rülni fog, mert egy jól dolgozó vb-titikárt nem lehet elzárni a továbbtanulás elől. Takács János lelkes munkáját már eddig is örömmel látta a lengyeltóti lakosság. Bizonyos, hogy az 1955-ös évben sok si­­­ker és megbecsülés fűződik majd mun­kásságához. Ez lesz a legszebb jutalma, amit egy vb-titkár várhat a lakosságtól Lendvai Vera t kell tudnunk a tanácsülés ügyrendjéről? November végén megjelent a tanácsülések ügyrendjéről — kü­lön a községi tanács ülésének ügyrendjéről — két határozat. A vég­rehajtó bizottságok tagjainak, a nemrég megválasztott tanácsta­goknak, de maguknak a hivatali szervezet dolgozóinak is meg kell ismerkedniük ezekkel a határozatokkal. Ezért lapunk sorozatosan közöl rövid ismertetéseket ezekről a határozatokról. Első alkalom­mal a tanácsülés előkészítésének néhány kérdésével foglalkozunk. A tanácsülés előkészítése elsősor­­ban azt jelenti, hogy a tanács végrehajtó bizottságának, az állandó és ideiglenes bizottságoknak, vala­mint a tanácstagoknak együttes erő­vel össze kell állítaniuk a napirendi tervezetet és a tárgyalási anyagot. A napirendi tervezet elkészítéséért a végrehajtó bizottság felelős. Helyte­len lenne azonban, ha ezt a munkát a végrehajtó bizottság egyedül vé­gezné. A tanácsülés ügyrendjéről szóló határozat kötelezi a végrehajtó bizottságot, hogy a napirendi terve­zet összeállításánál saját elképzelé­sén kívül támaszkodjék a felsőbb ál­lamhatalmi szervek, felettes végre­hajtó bizottságok és a Miniszterta­nács rendelkezéseire, a tanács bizott­ságainak, a tanácstagoknak indítvá­nyaira, a Hazafias Népfront helyi bi­zottságának, a dolgozók tömegszer­vezeteinek, a tanács alá rendelt és a tanács alá nem rendelt szervek — községeknél a mezőgazdasági ter­melőszövetkezetek és a termelési bi­zottság — javaslatára, valamint az alsóbbfokú tanácsok és végrehajtó bizottságaik kezdeményezéseire. Helyes tehát, ha a végrehajtó bi­zottság összegyűjti ezeket a javasla­tokat és eldönti a tanácsülést előké­szítő ülésén, ezek közül milyen kér­déseket javasol felvenni a tanácsülés napirendjére. M Ha a tanács előző ülésén határo­­zatot hozott arra, hogy vala­milyen kérdést a következő ülésén meg kíván tárgyalni, a végrehajtó bizottság köteles azt felvenni a napi­rendi tervezetbe. Ugyancsak köteles felvenni azokat a — már korábban említett — pontokat, amit a felsőbb államhatalmi szervek, a Miniszter­­tanács, a felettes végrehajtó bizott­ság elrendelt, vagy amelyeknek a napirendre tűzésére a Hazafias Nép­front helyi bizottsága, vagy a tanács valamelyik bizottsága javaslatot tett. A határozat ezt azért mondja ki, mert egyrészt a végrehajtó bizottság köte­les betartani a felsőbb államhatalmi szervek, végrehajtó bizottságok, a Minisztertanács rendelkezéseit, más­részt ezen a rendelkezésen keresztül módot nyújt arra, hogy a lakosság a Hazafias Népfront helyi bizottsá­gán keresztül, a tanácstagok a bi­zottságon keresztül olyan kérdések napirendre tűzését biztosítsák, ame­lyek a lakosságot nagymértékben ér­deklik. A végrehajtó bizottság tehát ilyen esetben nem vitathatja azt, hogy az eléje kerülő napirendi pon­tokat a tanácsülés elé vigye-e vagy sem. Ha azonban az egyes tanácstagok, a tanács alá rendelt és a tanács alá nem rendelt szervek, alsóbb taná­csok, végrehajtó bizottságok, tömeg­szervezetek stb. javaslatot tesznek (a vb ülésére a javaslattevőt meg kell hívni) és a­­javaslatot a végre­hajtó bizottság nem veszi fel a ta­nácsülés napirendi tervezetébe, az in­dítványozókat a vb köteles három napon belül értesíteni, és a tanács­ülésen beszámolni a fel nem vett napirendi pontokról. K Külöm kiemeli a határozat, hogy a végrehajtó bizottságnak élénkítenie kell a tanácsülések napi­rendjét. Eddig igen sok tanácsülé­sen a lakosságot nem érdeklő, lé­nyegtelen, egyhangú napirendi pon­tok szerepeltek. Most biztosítani kell, hogy az illető terület minden lénye­ges kérdése, elsősorban a lakosság ellátása, a községpolitika, a mező­­gazdaság időszerű­­kérdései napirend­re kerüljenek. Biztosítani kell, hogy a tanács, mint az államhatalom helyi szerve valóban irányítsa a terület társadalmi, gazdasági és kulturális tevékenységét. (Folytatjuk) Jogok és kötelességek Polgárdi község tanácsa az állam Polgárdi község új tanácsa rászol­gált a bizalomra: rövid működése alatt sokat megvalósított a község lakosságának kívánságaiból. A na­pokban készült el a »térdig sáros« Deák Ferenc­ utca kövezése. Most szervezik a község utcáiban a gyalog­járók kavicsozását. A községi tanács mindenkinek díjtalanul bocsátja ren­delkezésére a szükséges mennyiségű kavicsot, amellyel a lakosság szépen rendbehozhatja és esős időben is jár­hatóvá teheti a háza elejét. A téli, korai sötétedés beállta óta sürgetik iránti kötelezettségek teljesítéséért a polgárdiak a közvilágítás meg­ja­­vítását, mert a 32 utcai lámpatest­ből csupán egy-kettő »tesz eleget hi­vatásának«. A tanács intézkedett, s most már csak a körzeti villanysze­relő gyorsaságán múlik a panasz or­voslása. Az új polgárdi tanács azonban azt is tudja, nemcsak a község, hanem az egész ország lakossága iránt van­nak kötelezettségei. Legfőbb felada­tának tartja ezért most a sertésbe­adásban mutatkozó hátralék felszá­molását.

Next