Táncművészet, 1979 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1979-01-01 / 1. szám

Tanácskozás a korszerű balettművészetről Hírül adtuk már, hogy a februárra tervezett Kortárs Balettművészeti Találkozót a bemuta­tósorozat végén kétnapos esztétikai konferen­cia zárja majd le, a szocialista országok művé­szeti szakembereinek részvételével. A konfe­rencia elméleti téziseit lapunk októberi számá­ban közöltük, s megvitatásukra a Magyar Táncművészek Szövetsége okt. 19-20-án szűkebb körű tanácskozást rendezett. A tanácskozáson Csehszlovákiát Bozena Brodska, a prágai zeneművészeti főiskola táncfakultásának tanára és Jiri Nemetek, a Prágai Nemzeti Színház vezető koreográfusa képviselte, míg Lengyelország részéről Henrie­­ta Komarowska, a varsói Zenés Színház kore­ográfusa, valamint Barbara Wasiljewska, a var­sói Nagyszínház szólótáncosnője vett részt. A Német Demokratikus Köztársaságból dr. Bernd Köllinger, a berlini Komische Oper ba­lettigazgatója és Klaus Tews, a lipcsei Opera balettigazgatója volt vendégünk, a Szovjetuni­ót pedig a koreográfiai és elméleti munkássá­gáról egyaránt ismert Pjotr Alekszandrovics Guszev professzor, a leningrádi konzervatóri­um tanára képviselte, a balettörténész Jeliza­­veta Jakovlevna Szuric, a moszkvai Művészeti Tudományos Intézet osztályvezetője társasá­gában. A Magyar Táncművészek Szövetségé­nek elnöksége és Tudományos Tagozata ré­széről dr. Dienes Gedeon, dr. Körtvélyes Géza és Merényi Zsuzsa vett részt az eszmecserén. Mi volt a tanácskozás célja? Megnyitójában Körtvélyes Géza hangsúlyozta, hogy fogalma­ink, esztétikai kategóriáink, mérőeszközeink je­lentősen különböznek egymástól, s ezért szük­séges előzetes tisztázásuk és egyeztetésük még a februári Találkozó előtt, hogy viszony­lag azonos nézőpontból értékelhessük a felvo­nuló koreográfiai műveket. Dienes Gedeon fo­galmazása szerint táncművészeti közéletünk­ben „nincs azonos táncszótárunk, gyakran még ha ugyanazt is gondoljuk, nem biztos, hogy ugyanazt mondjuk", s ezért szükséges nézeteink egyeztetése. Beszámolónk természetesen nem adhat hírt arról, hogy minden felmerülő kérdésben egy­séges és lezárt álláspont született volna. Né­hány problémakörben azonban egyetértés ala­kult ki. Ugyanakkor a kétnapos eszmecsere ar­ra is kitűnő alkalmat adott, hogy élő, de eddig ki nem mondott esztétikai problémáink új kér­désfeltevésekben végre megfogalmazódjanak, annak tudatában, hogy megválaszolásuk már a februári konferencia feladata lesz. Mozaikos áttekintésünk ezekre is igyekszik kitérni, a ta­nácskozás jegyzőkönyvét helyettesítő hangfel­vételek alapján. A korszerűség fogalmához Dr. Köllinger mutatott rá először, hogy leg­alábbis két fogalom körülhatárolása és elvá­lasztása szükséges: a korszerűé és a moderné. Az utóbbi már jobban magában foglalhat meg­határozott stílusjegyeket is, hiszen amit „mo­dern tánc"-nak mondunk, az már bizonyos for­mai tradíciókkal és kifejezőeszközökkel kap­csolatos fogalom, míg az előbbi jelenti a mait. Ezt kiegészítve Dienes Gedeon hangsúlyozta, hogy a korszerű magában foglalja a modernet (míg a fordítottjánál más a helyzet), s javasol­ta, hogy a „korabeli" szó használatát tartsuk fenn történeti fogalomnak, annak jelzésére, hogy egy balett milyen korban játszódik. Ettől természetesen egy balett lehet még korszerű; példának idézte a korabeli római környezetben játszódó Spartacust, korszerű mondanivalójá­val és formáltságával. A gondolatsort továbbfűzve Körtvélyes Gé­za adott hangot annak, hogy „a korszerű (szovremennyy, contemporary) kifejezésnek mi általában értékelő és esztétikai tartalmat tulaj­donítunk, s egy balett témaválasztása önma­gában nem jelenti azt, hogy korszerű alkotás született". Az utóbbi attól függ, hogy az adott témát milyen világnézeti, szemléleti megköze­lítéssel dolgozták fel. Arra is utalt, hogy elavult eszközökkel nem lehet korszerű alkotást létre­hozni.­­A tanácskozás résztvevői a továbbiak­ban egyetértettek abban, hogy az alkotói szemlélet minősége jelentheti a korszerűség döntő kritériumát, más szóval e követelmény­nek nem lehet eleget tenni különböző mozdu­­lati motívumok „keresgélésével", s még kevés­bé formálissá vált mozdulatelemek, patronok

Next