Táncművészet, 1985 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1985-01-01 / 1. szám

Operaházi repertoárelőadások a 101. évad kezdetén Kulturális életünk kimagasló eseménye, s egyben az opera­balett örömünnepe zajlott le szeptember végén, az Opera­ház újbóli megnyitásával. Fel­frissültek az előterek, a néző­tér, a kiszolgáló helyiségek. Eredeti színeikben pompáznak a freskók, a stukkók, az oszlo­pok. Teljesen átépítették a színpadot. A zenekari árok nö­velésével a nézőtér földszinti sorai kényelmesebbek, a szín­padi rálátás is jobb lett. Meg­változtatták azonban a föld­szinti zártszék és a földszinti, valamint első emeleti páho­lyok korábbi ülésrendjét, s kö­zel hetven darabbal növelték a „vakülések” korábbi számát. De örüljünk, hogy végre ismét méltó helyen dolgozhat balet­tegyüttesünk. A jubileumi előadások soro­zatában (magam a szeptem­ber 29-i évadnyitón láttam) négy alkalommal önállóan ke­rült színre Bartók Béla klasszi­kus kompozíciója, A fából fara­gott királyfi is. Koreográfiáját Seregi László készítette, aki az 1970-es Bartók-jubileum óta immáron harmadszor fogal­mazza meg gondolatait a mű­vel kapcsolatban. A mostani változat az eddigi legegysége­sebb. Seregi lényegében nem is új balettet készített, hanem az előző két változat szintézi­sét hozta létre úgy, hogy - legalábbis külsőségeiben - közelebb került a népmeséi hangulatvilághoz. Gyönyörű, virágszirom ala­kú vár, a Királykisasszony bi­rodalma körül játszódik a cse­lekmény. A szirmok időnként kinyílnak, lehajlanak, vissza­csukódnak, az eseményektől függően. A Tündér utasítására fokozatosan éled a természet, s a továbbiakban már az is­mert cselekmény bontakozik ki. Seregi legtöbbet a szimboli­kusan megjelenített Termé­szet mozgatásában változta­tott. A korábbi változatokkal el­lentétben itt erőteljesen keve­redik és egybe is olvad az Er­dő és a Folyó (ezt hangsúlyoz­za az azonos faerezetű jelmez és az azonos előadók), emiatt a Királyfi, később pedig a Ki­rálykisasszony próbatétele mi­nőségileg nem eléggé diffe­renciált. Nagyon szépen ki­munkált rész viszont a Királyfi megdicsőülése. A Királykis­asszony ezúttal eléggé hamar megkapja a Királyfit; megtisz­tulása, emberibbé válása ezért mintha egy siettetett fo­lyamat része lenne. A Tündér most is a cselekmény teljes jogú irányítója, míg a Fabáb magatartása ezúttal visszafo­­gottabbnak tűnt a korábbi be­állításhoz képest, noha dina­mikája nem hagyott kifogásol­nivalót. A figura koreográfiájá­ban egyébként kettősség je­lentkezett, mintha Seregi nem döntötte volna el, hogy melyik típus kerekedjék felül. A báb­táncban így a rugalmas, gumi­­labdaszerű mozgás mellett megmaradtak a szögletes, ma­­rionettszerű elemek is. (Sze­rencsés elgondolás volt köz­ben visszaállítani a variációjá­ba az á la seconde tour-soro­­zatot.) A szereplők közül kiemelke­dett Szőnyi Nóra (Tündér) hi­bátlan alakításával, bámulato­san könnyed technikájával és emelkedett hangulatával. Mel­lette Lőcsei Jenő (Királyfi) a A fából faragott királyfi, a fabáb: Kováts Tibor

Next