Táncművészet, 1989 (14. évfolyam, 1-12. szám)

1989-01-01 / 1. szám

Felújítás az Erkel Színházban. A recenzens a becsület ked­véért megvallja, hogy a Háry János zavartalan élményt nyújtó színpadi előadását nap­jainkban úgyszólván megvaló­­síthatatlannak tartja. Valójá­ban csak a zenekari szvittel vagy olykor egy-egy - a prózai szövegrésztől függetlenített - oratorikus előadással tud iga­zán azonosulni. A művet azon­ban problematikus voltával együtt is olyan nemzeti érték­nek tartom, amelyet Operahá­zunknak szent kötelessége műsoron tartania, hogy min­den egymást követő nemze­dék találkozhasson vele. Nem­zeti köztudatunk szerves ré­szévé vált, s az kell, hogy ma­radjon. Ezért igaz tisztelettel adózom a rendezőknek, kore­ográfusoknak, akik újra meg újra vállalva a kihívást, hittel, szeretettel vágnak neki a szép és talán sziszifuszi feladatnak, hogy Kodály Zoltán művét színpadra állítsák. E helyütt -Sík Ferenc rende­ző és Eck Imre koreográfus együttműködéséből - termé­szetszerűleg elsősorban a tán­cos, pantomimikus megjelení­tésről kell hogy szó essék, s a tánc most szerencsére nem HÁRY JÁNOS betétként, hanem az egész rendezői koncepció szerves részeként mérhető fel igazán. A Háry János 1926-ban in­dult el diadalútjára, hazai és külhoni előadásai ma már megszámlálhatatlanok. Szinte ahány felújítás, annyi egymás­tól eltérő felfogás, mi több, for­mai változat is fellelhető az évek során. Ez más színpadi művekkel is gyakran előfordul, de a Háry Jánosnál úgyszól­ván magától a darabból fakad. A mű ugyanis nem klasszikus értelemben vett opera. Paulini Béla librettója, Harsányi Zsolt verseivel eredetileg a Nemzeti Színháznak készült. Népszín­mű volt sok prózai szöveggel, dalbetéttel, míg végül az Ope­raházban mint daljáték - öt ka­landban, elő- és utójátékkal - került színre. De ekkor még maga Kodály sem tartotta tel­jesen befejezett, zárt kompozí­ciónak. Az évek során mindig tovább csiszolta, új részekkel gazdagította. A legendássá vált ősbemu­tatót eufórikus közönségsiker fogadta, és a nagy tett jelentő­ségét felismerő hírneves kriti­kusi gárda (Tóth Aladár, Sza­bolcsi Bence, Péterfi István, Molnár Antal) egy-egy mélta­tása, jeles elemzése ma már zenetörténetünk közismert ré­szévé vált. Csak az idő múlá­sával, a hatvanas évek táján kezd a kritikákban lassan han­got kapni a színpadi előadás némely gondja, buktatója. A felújítások során mindin­kább felszínre kerül, hogy a szövegkönyvet kissé már ki­kezdte az idő. A rendezők az első harmonikus „klasszikus” előadástól eltérő stilizáltabb, elvontabb színpadi megjelení­tésekkel igyekeznek az itt-ott talán már „göregáborosnak”, mézeskalácsosnak érzett szö­vegkönyvet korszerűbbé tenni. Izgalmas és tanulságos végig­követni az egymást követő fel­újítások kritikáit. Az eltérő ren­dezői felfogásokat, egy-egy korszak látásmódját tükröző előadások recenzióiban a cso­dálatos zene és a kiváló elő­adógárda méltatása, a rende­zői törekvések elismerése mellett törvényszerűen szóba kerülnek a színpadi megvaló­sítás szinte azonos tőről faka­dó problémái. Közbevetőleg megjegyez­zük, hogy az operatörténet so­rán a világhírű Singspieleknél

Next