Társalkodó, 1835. január-december (4. évfolyam, 1-104. szám)

1835-08-01 / 61. szám

TÁRSALKODÓ. Pest, augusztus’ ijen HALÁLOM. Merre a’ Szamos zuhogva illat­ár között omol Szebb vidékek’, szebb virányok. Boldogító tájb­ól: Ott merengnek ü­dvet esdve, Szebb világi kéjt esengve A’ leányka’ karjain Messze, messze vágyaim. — Ott, de hűtlen lánykakeblen Árva mennyem, nem felém,­­ Romba­ dűlt szép létem5 álmin Szállt öröklő éj felém, — És az éj fölött a’ szellő5 Csókja közt emlényke kék nő, Mellyre lágy sóhaj vonul, Mint szél, lányka5 ajkk­ul. M. UTAZÁS PÓLÁBA. Kettőt ütött június* 17én viradóra a* magányo­san álló káptalan-toronyban, *s a’ mintegy hatvan személyn­yi válogatott társaság a’ gőzhajón volt, várakozva az indulásra, melly pontban ez órára va­­la határozva, a’ fiumei kikötőbül Pólába.— „Gőzhajónk—kérded nyájas olvasó meglepet­ve — minő gőzhajón, Fiúméból Pólába?“ — igen, gőzhajón *s pedig „Maria Luigia“ nevet viselőn. — Báró Testa, kinek eszébejutott barátját Zág­rábhoz közel fekvő jószágán, meglátogatni, ké­nyelmesen kivánván utazni, saját gőzösén, melly tulajdonkép a’ P­ó vizére van szánva, Velenczé­­ből folyó hónap’ 15én, estve mintegy nyolcz óra­tájban , kikötőnkbe érkezett; 's m­ig innen útját szárazon tovább folytatván, hozzánk ismét meg­­érkezendik, megengedd gőzöse’kapitányának, hogy vendégei akadván, a’közelebb fekvő helyekre kirán­dulhasson. Használni akarván ezen jó s nálunk rit­ka alkalmat gróf A* és szeretetreméltó nője, kik, mint hiszem, Pólát még nem látak, bérbe vevék a­ gőzöst, ’s hogy utjok kellemesebb’s mulatságo­sabb legyen — de általában ismert szivességükből is, — a’ szép útra többeket meghint kegyeskedtek, úgy hogy, mint felebb is érintem, az utazó-társaság valóban számos lett. Egy negyed múlt kettő után, ’s mi indulánk. __ Többen lévén közöttünk a’ szép nemből is, kik még tengeren soha sem utaztak, könnyű képzelni, miként dobogott némellyiknél a gondosan elfödött bal mellecske? Kiérvén a’ kikötőbül, robogni kez­denek a' gépelyek, ’s néhány perez után hallottuk, mint törék a’ sebesenforgó kerekek gyöngyfejérre öblünknek csendes kék vizeit. Általán­os mozgást lehetett most észrevenni, ’s nemcsak ott, hol a’gőz­­teremtők tü­zelének, hanem a’ hajó’ fedezetén is, és különösen a tat­ alatti szobácskában, hová több hölgyünk lesietett, a’ hijába reménylett éji nyugal­mat s szendergést keresendő. Mi férfiak majd mind­­nyájan a fedezeten maradánk ’s mohón nyeltük az éji fris levegőt, melly, minél tovább jutánk a’szá­raztól, annál hüvesebb jön. Az éj sötét volt. Nyu­gatra s éjszakkeletre komor fellegek bob­ták­ el az eget, m­ellyek közül nemsokára széleiket arannyal prémezve, bajosan pillantgatott­ ki a’ félhold, melly ollykor teljesen kitűnvén, tiszta fényével szép nap­palt s ennélfogva kedvezőt ígért az utazó sereg­nek. Hátunk mögött, a’ mintegy sűrű gőzben bo­rongó magyar tengerpartokról, szomorún csillám­­lott felénk a’ fiumei kikötő mellett még pislogó lám­pák fénye; előttünk Cher­so, előbb Crepsa név alatt ismeretes, sziget emelkedik­ ki homályosan a’ sokszor olly rettenetes, de most ujoncz­ utazóit bé­kén ’s szelíden fogadó Adriából; balra Veglia­ szigete, ’s ezen felül a’ segniai hegyek; jobbról Istria’ kopár bérczeinek legmagasbika, a’méltósá­­gos Monte maggiore, állottak villámot hordó nehéz felhőkként a’felettünk tisztább égbolt alatt.— Már másfél óráig haladunk, és Fiumétól mint­egy 12 tengermérföldnyire, de annál közelebb va­lónk Chersonak éjszaki partjaihoz. — Köz élet ural­kodott a' gőzösön ; a’ födözeten maradt hölgyek is vígan enyelgének még most, nem sejtve a’ tenger’ ingása által *) belsejükben támadandó változást. A’ hold komor fátyolaiból, mellyek a’ kelő nap’ 1835. *) A’ tengeri nyavalyát, nem­ kétlem, fogják ismerni ol­vasóim , ha azt világosabban nem fejezem­ is ki. Soknál igen veszedelmes, és vannak, kik miatta tengeri utazás­ra teljesen alkalmatlanok. Általában a’ gyengébb gyom­runknak nem tanácsos, hosszabb tengeri útra indulni. Azonban tán megütközik valaki abban, hogy én e5 nya­valyát tenger­ ingás5 sikerének tulajdonítom, és nem inkább azon sós­ részecskékkel terhelt levegőnek, mellyet a­ hajón­ utazók beszínak ? Én nem tagadom , hogy ezen levegőnek nagy befolyása lehet, vagy van is az uta­zók­ belsejére, de tapasztalásból mondhatom, hogy a5 tengeri nyavalyát némellyek még akkor sem kerülik­ el, midőn szorosan a5 part mellett hajókáznak,—’s még is, mihelyt szárazra lépnek, az teljesen megszűnik; pedig ha csupán a5 tengeri jég okozná, nem fogna úgy tör­ténni._Egyébiránt mi hatvanan voltunk, és 9 óráig tartó utunkban csak öten látták Leokadint, s émelygést legfölebb ha tíz tapasztalt, én ez 15 között nem valók.