Társalkodó, 1836. január-december (5. évfolyam, 1-104. szám)
1836-03-26 / 25. szám
vállalatot siet tulajdonává tenni. Hazájának 's Nemzetének szivén fekvő java készlete az írót, hogyaz álszemérmet félretéve, tehetsége szerint fejtseki a’ tárgyat, ’s ha bár futólag ’s ki nem meri főleg is, itt előadott nézeteit, polgártársinak ítélete alá terjessze, ’s ha méltánylást érdemel, ajánl* ja pártolásukba. Mi azon kérdést illeti: valljon a* kor’ kivánatinál fogva, szükséges e már hazánkban is vasutakat létesítni ? — könnyű általányosan felelve megfejteni, mert minden hasznos alapítvány korkivánat szerinti; — de ha azt értjük e' kérdés alatt, hogy hasznosabb tárgyak létrehozatala nem sürgetőbb e?—akkor nehezebb ugyan a’ felelet; ámbár, miután egy hasznosnak létesítése más közérdekű vállalat’ kivitelét nem zárja ki, a’ megfejtés sok erőbe szinte nem kerülhet. — Nemzetünknél sok értelmi ’s materiális erőt ’s forrást találunk, mit a’ legközelebbi Országgyűlés, a’ közérdekű’s hasznosczélú alapítványok’ pártoltatása által, eléggé bizonyított, honnan valóban csekély belátást ’s korlátolt ismereteket nyilványitna az, ki állítani merné, hogy egy vasút’ létrehozatása, a’ nemzet’ physikai ’s financziális erejét kimerítené, és hogy e’ miatt a’ nemzet minden más fontos ’s nagy vállalat’ eszközlésére tehetlenné válnék. — Ugyan azért fölösleg az egyesült éjszakamerikai státusok’ példájára hivatkoznom, hol egy* azon időben töltések ’s vízcsatornák ásattak, folyók szabályoztatak , uj városok építtettek, hidak készültek, hadi ’s kereskedői hajók nagy számmal állitattak ki , egyetemek (universitások) , műoskolák (Gewerbschulen) ’s mindennemű képező-intézetek (a’ játékszíneket sem vevén ki) létesültek, — ’s még is 6000 angol, több mint ezer német mérföldet már vasutak kapcsolnak össze; nem is említvén szinte 300ra szaporodott gőzhajóikat, mellyek a’ Missisippit hasítják. — Németországnak aránylag sokkal kisebb tehetségű tartományai kétségén kívül bizonyítják azt, hogy egy nemzet’ egyesült ereje a’ csaknem hihetlent is képes létesíteni. — Lehetséges ugyan, hogy némellyek azon ellenvetésnek, mi szerint a’ vasutaknál sürgetőbb volna az országutakat javítani, újakat építeni ’s czélirányosan elrendelni , — valami nagy erőt tulajdonúnak , — de könnyű átlátni, hogy ez csak akkor állíttathatnék némi logikai következettel, ha a’ vasutak a’ nemzet’ költségin fognának építtetni; de miután ezek egyes társaságoknak adatnak által, azon nemzet' erő, melly az országutakat eddig készité, e’ czélra tovább is megoszlatás nélkül maradjon. Ezenkívül nem nehéz megmutatni, hogy a’ vasutak’ létrehozatala a’ rendes kocsiutak javítására is nagy ’s kedvező befolyással fogna lenni,— részint mivel a’ mellék- é s oldalutaknak szükségkép jó karban kellene tartatniok, hogy a’ vasúttól távolabb fekvő vidékek ’s vármegyék is részesülhessenek hasznaiban ’s áldásiban,— részint mivel egy fő kereskedési vonalon létesülendő vasút többnyire a’ személyek’ ’s áruczikkelyek’ szállíttatását kirekesztőleg viselvén, a’rendszerinti mellék-utak a’ terhes szekerek általi elvágatástol megkiméltetnének, ’s folyvást jó karban , sokkal csekélyebb költséggé is fentartathatnának, ’s az illynemű kímélés által megnyerendő pénz és munka , a’ szomszédinak’ helyreállítására fordittathatnék. Az itt következő szempont azonban legnyomosabban győzhet-meg mindenkit arról, hogy Magyarország’ fő kereskedési vonalán, Pest és Bécs városai közt, vasutat létesítni igen sürgetős szükség; mivel magyar hazánk, mint tudjuk, gyárakkal nem bir, ’s még rövid időn nem is remélihető, hogy a’ szorgalomnak e’ nemében szembetűnő előmenetelt tegyen , miután most a’ köznép' szükségit is alig képes önkészitményivel födözni, és igy kénytelen a’ fényűzés’ ’s kényelem’ szükségeit, valamint a’ készpénzt is, nyers termesztvényivel cserélni be. — Úgy de azokat egyedül Ausztria örökös tartományiba viheti, mint legkedvezőbb vásárra, mellyekben az idegen termesztőkkeli mérkőzést (concurrentiát), mivel ezeknek csekély időbe, fáradságba ’s pénzbe kerül a’ vitel, a’ Magyar csak sok idő ’s pénz-áldozattal eszközölheti, ’s így kereskedésünknek okvetlenül vagy egészen el kell fojtatni, vagy legalább fő érdekeink hosszas időkre koczkáztatnak. Mert a’ nyers termesztvényeknek távol vidékekre késedelmes igen költséges szállittatása, nevezetes summát von el azok’ értékiből , melly körülmény Lengyelországra nézve azt eszközlé, hogy nyers termékeit már egyedül csak Ausztriába vihette vásárra, ’s mivel még oda is érzékeny veszteséggel szállítható, a’ kormány illő figyelembe vevén jobbágyai’javát ’s előmenetel,— elhatározá: Bochniát és Bécset vasúttal köttetni össze, minden kedvezéssel lévén e’ nemes vállalat’ és közléji iránt; — hogy Galliczia’ minden termesztvénye necsak olcsón de egyszersmind könnyen é s gyorsan is vitethessék a’ többi ausztriai tartomány’ piaczira.— Mi ugyan szomszédinknak minden szerencsét kívánunk ’s azon hasznos kedvezést, mellyben részesülni fognak, annál kevésbé irigyeljük, mivel igazságosan éjjen nem kívánhatni, hogy az ausztriai vásárokat kirekesztőleg csak magunk birjuk; — de Hazánk’ 's Nemzetünk’ java is, melly mindnyájunk’ szivén fekszik, annál sürgetőbben kívánja, hogy mindent elkövessünk, mi a’ szomszédunkkal mérközést lehetségessé teszi, és igy ha nálunk a’ földmivelést ’s marhatenyésztést elfojtva látni nem akarjuk, kötelességünk minden erővel oda igyekezni, hogy megkönnyebbített közösülés (commuunicatio) által, a’ szárazon ’s vizen való szállításnak szerfölött költséges ’s unalmig hoszszadalmas módját minél előbb kikerüljük’s nélkülözhessük. — A’ hírlapok’ jelentésiből olvashattuk, hogy Gallicziában az eleség és szarvasmarha kára többnyire alantabb sőt felényire állott, mint hazánkban; ’s habár egy bő termésü esztendőnek ’s a’ Visztulán Danzigba nem eszközölhetett vitelének tulajdonítanák is a’ szemes-élet’ ottani olcsóságát, mindazáltal a’ szarvasmarhának is nagyon csekély ára, okvetlenül a’ földnek is aránylag csekély értékére mutat; ’s innét világos, hogy a’ szemesélet’ nagyobb mennyiségben termesztetése is kevés költséggel eszközölhető. — Ha azonban Galliczia’ termesztvényei a’ Visztulán újra vitethetnek is majd Danzigba, hogy onnan, a’ létesítni szán