Társalkodó, 1839. január-december (8. évfolyam, 1-104. szám)

1839-09-11 / 73. szám

Bánk’ szíverét, mint gyönge fát a’ rá- csavarult repkény, csigázza, hervasztja , húzza , csak egy is , ki a’ régi birtokrendszer mellett, habár titkon keble’ belsejében is , nem szavazna. Uj ovórendszer ’s uj törvények hozatnak ? Ha többesül a’ törvény, többesül a’ per is. És Sz. ur, ki az általam feltett osztoztató bíróságtól annyira fél, semmitől sem tart ott, hol birtok­eladáskor utódok’ ’s árvák’ pénze forog kérdésben ? holott a’ pénznél aligha sátán is többet tehet az erkölcsi lény’ megejtésére. Mi­től sem tart­­ott, hol, ha az osztályrészt annak nem ad­ják el, ki illő áron , ha mindjárt hitelben is, megvenni kész, a’ kótyavetye 10, 20 évig is elhuzódhatik, vagy részrehajló birák miatt (mert itt is befolynak ők) uram­­bátyámnak, öcsémnek , sógornak, jól ajándékozónak , v. egy hatalmas kegyünek félár-igérgetésekor is már har­madszori pergető dob által oda adathatik. Ó! ha bírá­­inkról mindig csak rosszat teszünk fel, úgy jaj neked szegény ügyesbajos kisnemesem ! ne félj ! mert ha sze­gény voltál eddig, még szegényebb leszesz ezentúl. Miket Sz. ur a’ 61 sz. elejin előhord a’ birtoki uraság’ megtar­tására inditó­ okokból, az talán egy kis rák-séta lenne oda, honnét, ha most ott állnánk is, már tovább halad­nunk kellene az idővel. Bölcsnek keveset. Az országnak, melly illy elvet pártol, siralmas jajt kiált a’ jövendő. Nem földi birtok, nem öröklött nemesség, hanem nép-erő, szív-’s lélek-nagyság a’ hon’ támasza. De ez csak ott hatalmas és törhetlen, hol a’ főelv nem meggazdagodni, hanem a’ haza’ kebelét munkás és békés indulatú, meg­elégedő , sorsukkal szépen kibékült, szúr ’s darócz alatt is tisztán érző személyekkel betölteni törekvés. Ezt pe­dig csak jó nevelés teheti. Ez a’ termő­ fa, mellynek a’ csekély birtokról könnyen­ lemondás , ész ’s tenyér által feltalált jóllét, gazdagság , csak gyümölcsei. Ez olly igaz­ság , melly ezredes történetek’ sorával egyidős ’s melly Ádám’ megeste óta szemtanúja, mint fogynak országok, nemzetek a’bus enyészet’sírjába. Mit árt a’hazának az, ha benne mirságos, nagyságos, tettes, azetes és nemes családok’ivadéki is lesznek üres-tarisznyás vándorokká? holott tapasztalás mutatja , hogy viszont üres-tarisznyás vászontakács’ ’stb. maradékiból is lehetnek , kik ezek’he­lyét betölteni erővel is velővel is bírnak. A’ föld’ po­fára olly ritkán emlékező némelly gazdag nemesnek , magassága’ körébül az illy nagyszerüleg aláesettek’ sor­sa , hatalmas intő példa lesz. Mit árt, ha néhány hajszál lehull fejemről ? más nő helyébe. Nem illik­­ itt megné­­mulnunk ’s nem szólanunk többet annál, mit Luk. mond 1 : 52. ,, A’ hatalmas isten a’ hatalmasokat levoná „székekbül, ’s az alacsonyokat felmagasztalá, az éhe­zőket minden jókkal betölté, és a’ gazdagokat üresen „botsátá.“ Vagy félünk talán, hogy egy v.kétingos, ngos, tts és aztes család’ enyésztével elenyészik hazánk is ? Ne féljünk s fő ősünknek, Noé apánknak, itt vannak állási vál­lakkal termett­— ’s csak jól neveltessenek, minden ve­­szélylyel megvíni kész — nemzedéki. Mi a’ kisnemes­­ség’ erkölcsi aljasságát illeti: újra mondom, hogy annak a’ kevésen­ osztozás nem oka, mert a’ lélek­rüh inkább a’ többel, mint kevéssel bírókrul terjedez. Látom napon­kint, hogy a’ szegény lopni sem mer, mert tudja, hogy ha rajta veszt, erszényből nincs piaeulum. ’S tegyük fel, hogy a’ salakosság’ oka kis birtokától függ a’ nemesnek, úgy is bátran mondhatom, hogy a’ kis osztály’ hozandó tilalma nem szolgáland orvosul. Miért? úgy , hogy az aljasság már elhatalmazott, Sz. ur állítása szerint is az­ért, mivel sok apró birtok már szalagnemü szeletkékre szabdaltatott ? Ugy de ezen kis birtok már állandó lesz, mit polgári és természeti jog’ utalma alatt a’ kis nemestől elvenni nem szabad ’s nem is tanácsos. Megmaradhat az aljasságnak, az eredeti indítvány’ értelmében, Sz.­ur’ véleménye szerint is , a’ Minimum-kérdés’ eldöntése nél­kül be nem dugható örök kútfeje, még úgy is, ha má­tól fogva mindjárt 50 hold lesz az osztály’végső kicsiny­sége. Már pedig ennyi gonosz, mennyi most uralkodik, elég hatalmas , egész hazát süllyedésre, vagy mint be­teg gyomort felfordulásra kényszerítni. De mondom, hogy a’ birtok semminek sem oka. Tanúul hívom ismét a’ ta­pasztalást. Van egy népes nemes helység B. megyében, mellyről a’ rosznyelvü világ sok ideig csak Sodomna név­vel emlékezett ’s közhír szerint az ott keresztülutazónak nemcsak lovát de saját szemét is kellett féltenie világos nappal! Azonban a’ gondviselés, mint régen Lót’ lak­helyébe, ide is külde angyalokat, de nem süllyeszteni, hanem megtartani. A’ ns megyének egy munkás, lelkes, ’s éber-elméjü főtiszte , a’ helység’ szürösbundás de talpig emberséges , nemesszivü ’s közjóra sorsakint bölcs had­nagyával kezet fog. Ez oldala mellé, Lótféle család­a­­pákból szemel tanácsot, így aztán jól megértve ’s pár­tolva egymást, sarlót vetnek a’ konkoly’ tövére, nem vár­va a’ nagy aratást. A’ gonosz nem tapodhatott egyet is, hol szem ne látta volna. Ha közrejött, órát ’s halasztást félretéve lánczra vettetett, elvitetett ’s bezáratott. A’ bűn’ kiirtására azon szilárd egyezés történt, hogy a’ közfog­házból kibocsátásra semmi kezességnek hely ne adas­­sék, így legfélelm­etesb­orzsiványok , kik vakmerő bolond észszel merték mondani, hogy őket isten sem fogja meg, tömlöezükben vészének el. ’S mi történt? az, hogy­ most a’ jó világ megismeri, mikép a’ mondott helységben zsák pénzét udvarán felejtse valaki, krajezár-díja sem lesz. Szólhatnék ezzel épen ellenkezőkről; de már Sz. ur ki­­mondá , hogy a’ kis-birtoku nemes’ bűnéhöz hasonlót, az 500 hold’ urairól állitnunk sem szabad. E’ nagy szó csak titkon nyögő szolgai megköttetést ajánl, ollyat, miről Phaedrus's et vi­t­u­s obnoxia czimmel mesélget. Azért tehát, bárha nincs is minden szavunk­ért egy Döbrögi, karikás ostorral hátunk mögött, nem szólok, hanem magamban gondolok. Gondolom , hogy tán épen azért olly salakos a’ kisnem­es , mert reá legki­sebb bűnéért is egész világ teli torokkal döröghet kár­hozatot, mig főbbekéről hallgat, vagy csak titkon zör­­dül a’ haraszt *). Ilitáriusból mint gyermek olvasául: ,,hogy a’ kisebb bűnöst sokszor nagyobb veri“ Uraim! legyünk igazságosak! Nincs más mód az országos hanyatlásnak elejét venni, mint jó honfiakká nevelni mind az aranyos böl­csőből kilépetteket, mind a’ kunyhó’ földön teknőben butára ringatottakat. E’ nélkül a’ szerencsés nye­­részet, ügyes művészkedés, ezer forintos földönfutók­­ból várható derék tisztviselők , iskolákra ’stb. bőven ada­kozó tehetős nemesség felől képzelt Szegedi- remény , csak szegedi szappan-buborék. Kár hogy van ember, ki ezt máskép hiszi, az illy ember’ kedv­éért ismét kéz­zel fogható példákat hozok fel, mellyek’ valóságáról fe­lelni mindig kész vagyok. Egy derék félig—épült közé­pület , mintha százados idővihar zúgott volna már fölötte el, állott romlásnak­ indulókig, mint rimánykodó koldus az utczán, kopasz fővel és süvegtelenül, kinek senki mit sem vet. Felfogám­ ügyét, érette kéregetni indulék, ’s hinné e Sz­ ur? egy kisebb­ birtoka négy annyit adott, mint többen azok közül, kiknek négy annyi birtokuk van. Hinné­m, hogy az *14 holddal alig birók két két p. forint ajándék mellett munkás erőt sem kíméltek, mig némelly Suspicione siquis erratiit sua, et reptet ad se quod erit commune omnium stulte m­idaljit «»imi conscien­tiaji. Ph­aedr. L. v. P­r­u­t­o­g­a­d E­s­t­í­cil.

Next