Társalkodó, 1839. január-december (8. évfolyam, 1-104. szám)
1839-10-09 / 81. szám
dolkoznak , fájdalommal ismerjük meg. Számtalanok az egyesületek’ hasznai mind a’társaságra mind pedig egyebekre nézve; ez közösen tudva vagyon, azért nem lehet eléggé siettetni e’ nagy dolgot; minden nap, melly a’ jónak létesülése nélkül múlik, a’ tárgyra nézve el van veszve. Csak külföldtől várni a’tudomány’haladását, sem nem dicsőség, sem nem haszon; mert a’ mi éghajlatunk, természetünk, viszonyaink s. t. csak nálunk vannak, ezekhez képest kell tehát a’ tudományt is alkalmaznunk, ide pedig tapasztalás, rostálgatás, közlekedés , a’ legbiztosabb út. Nem szándék az egyesület’ felállításával a’ régi gyógytanhoz hív ügyfeleink s magunk között valamiért különző ’s közeledést gátló vonalt húzni, hanem csak a’ tudományt tökéletesíteni , ’s minél több alkalmat adni az igazságróli meggyőződésre, a’ forradalom ’s czivódás’ szakán túl estünk , közel van tehát már az idő, hogy az igazság győzzön. A’ hasonszenvi orvosok között, kik Magyarhonban vannak, alakítandó egyesületről mi legyen az ügytársak’ véleménye, elvárják a pestiek. ^Nyilványos nevelés’ átlapolja Oroszországban. (Folytatás) A’ községi iskolákon, mellyek leányoknak is szánvák, ’s ama’ leány nevelő intézeteken kívül, mellyek a’figyermekeknek szánt kerületi iskolákkal egyazon fokon állnak ’s mellyek’ alapítása, mint följebb mondottuk, minden helybeli hatóságnak meghagyatott, van még az orosz birodalomban a’ nemesség’ ’s főbbrendű tisztviselők’ leányai’ számára tizenöt , úgynevezett pensió-intézet, mellyeket a’ kormány alapított és tartsen. Ezen intézetek’ belső elrendezése mindenben hasonló a’ Német- ’s Francziaországban létezőkéihez. Van ezenkívül néhány intézet polgári leányok’ számára, mellyek úgy elrendezvék, mint a’nemesség’ leányiskolájt, ’s végre vannak különös iskolák mind a’szárazföldi, mind a’ tengeri katonaság’ leányai’számára. — Tudomás szerint régtől fogva találtatnak az orosz birodalom’ minden tartományiban német gyarmatok, ’s a’ német lakosok’ száma körülbelül 200,001-re terjed. A’német gyarmatosak mindig igyekeztek nemzetségjöket megtartani, következőleg gyermekeik’ számára iskolákról is buzgón gondoskodtak. Ezen iskolák nem a’ kormánytól, hanem egyes községektől tartatnak fen , ’s hasonlók a’ németországi falusi iskolákhoz. 1835 ben ezen iskolákba járt 18,091 fiú- ’s 17,652 leánygyermek. Egyedül Pétervárott van négy német fő iskola , mellyek közül legjelesb a’ sz. péteri, mellynek körülbelül 450 növendéke van, kik itt statusszolgálatra képeztetnek , vagy fensőbb kereskedési mivelést nyernek. Alapíttatásától fogva 84 évalatt ezen szentpéteri iskola igen hasznos és tiszteletreméltó polgárokat, sőt számos tudóst és státusférfit nevelt. Az orosz kormány még zsidó alattvalóji iránt is, kivált a’ közelebb lefolyt években, igen kegyelmesnek mutatkozott. A’ nevelés’ ügyében 1835b. kijött parancs rendeli , hogy a’ zsidó gyermekek , szintúgy mint más vallásbeliek , szabadon minden nevelő-intézetet használhatnak ; akadémiákba ’s egyetemekbe is fölvétethetnek, ’s kik magokat kitüntetik, kormány’ költségin tanulhatnak ; zsidók, kik valamelly tudományban különös tökélyfokra jutnak, ez által jogot nyernek tiszteletbeli polgárságra ’s a’ császár’ engedelmével országos szolgálatba is léphetnek. Azon kívül van 3528 zsidó-vallási’s két csupán zsidóknak szánt főbb iskola, melly utóbbi a’ kerületiekhez hasonló. A’ tatárok a’ mivelésnek sokkal fensőbb fokán állnak, mint közönségesen gondolni szokás; ’s e’ tekintetben a’ többi európai nemzet’ nagyobb számához hasonlíthatok. Majd mindnyájan, ’s kiváltkép azok, kik városokban ’s falukon laknak , — tudnak olvasni ’s írni, ’s ki ezt meg nem tanulta, az iránt legkisebb tisztelettel sem viseltetnek földijei. Ennélfogvást minden atyának első gondja gyermekeit iskolába küldeni, melly közönségesen minden községi messta mellett találtatik. A’mollah egyszersmind vátato is. Ezen iskolákat koránsem hasonlíthatni elemi iskoláinkhoz, hanan nénikép, pensiósházakhoz. A’ házat, mellyben az iskola tartatik, közönségesen valamelly gazdag tatár megveszi’s a’ községnek ezen czélra ajándékozza; egy más tatár ismét az iskolának egy évre, vagy buzgóságához képest hosszabb ideig is fentartását magára vállalja, mert a’ tatárok ezt jó cselekvénynek tartják. Az iskolaház tornáczból ’s egy nagy teremből áll, mellynek padozata középett emelkedik , mint a’ házfedél. Ezen padozaton , minden tanuló mintegy két lépésnyi tért foglal, mellyre párnazsákját, könyveit, sőt konyhaedényit is leteszi, miket magával hozni köteles. Ezen terem iskolául, vendéglőül, az ifjaknak hálószobául és az oktatóknak lakásul szolgál. — Tatárgyermekek hét vagy nyolcz éves korukban küldetnek iskolába ’s ott mintegy öt évig maradnak ben , kivéven azokat, kik papi hivatalokra készülnek, ’s kiknek iskolai idejük sokkal hosszabb. Az oktatás’ tárgyai ezek: Islam’ elvei,arab olvasás ’s írás, ’s hol a’helybeli szükség megkívánja , persa és bukharai nyelv. A’ tatárok nem tanulják iskoláikban anyanyelvűk’ grammatikai szabályit, fölöslegesnek tartván azt tanítani,a mit a gyermek hori megtanult.“ Az oktatónak nincs kiszabott fizetése : a’ tanulók’szülési küldenek neki időnkint ajándékos lisztet, mézet, theét ’s ruházatot. Mohammed’ követőinek száma mintegy 1.287.100 lejekből áll, ’s birnak összesen 561 iskolával. Az oroszoknál sajátszerű intézetek: az úgynevezett „bureaux d e c u r a t e 11 e“, mellyek igen nevezetes alaptőkékkel bírnak; a’ tőkék’ kamatai a’ szegények’ felsegélésire, ’s az árvaházak’ ’s szegények’ iskolái’ fentartására szánvák. E’ kamatokból jut még az alsóbb tisztviselők’ iskoláira is. A’ szegények’ számára alapított iskolák szintúgy vannak elrendezve, mint a’községi iskolák, ’s közönségesen az árvaházakkal kötvékössze. Huszonnégy árvaház létezik a’birodalomban, mellyek’ növéndékei főkép polgári kenyérkeresetre vagy nyilványos szolgálatra neveltetnek; a’ leányok női munkákban gyakoroltatnak , hogy idővel magok eltarthassák magokat. A’nyilványos költségen nevelkedő árvák összes száma 10,500ra terjed, ’s tetemes részök uj, sok tapasztalással megerősített rendszer után magányos házakban neveltetik. Az orosz birodalomban ’s jelesen a’ két fővárosban, vannak lelenczházak, mellyek’ egyike, t. i. a’ moszkovai, 1763ban, ’s másika u. m. a’ pétervári 1770ben alapittatott. Az első 35. év alatt minden jótékony következés nélkül valának ezek, — ’s igen sok gyermek elhalt bennök. Csak Mária császárnénak, Pál’hitvesének, utalma alatt, ki magának az orosz iskolák’ügyében nagy érdemeket szerzett, nyertek más alakot; eddig elhanyagolt jövedelmeik szaporodtak ’s bölcs igazgatás őrködött a’ szüleiktől elhagyott gyermekek’testi’s erkölcsi nevelése körül. Erős ’s egészséges lelenezek neveltetnek mind a’ falukon mind a’ városokban, egyenkint, rendszerető tisztes családoknál az intézet’ igazgatóinak felügyelése alatt, ’s közönségesen kézimesterségekre taníttatnak. Gyöngédebb gyermekek árvaházakban neveltetnek természeti tehetségeikhez képest. Kitűnő tehetségű ifjak tanulmányaikat a’ korona’ költségin főbb in