Piarista gimnázium, Tata, 1870

A rajztanításnak feladata a gymnasiumi nevelésben, tekintettel az életre s a gymn. reáltantárgyakra. földi boldogságnak alapját három ismeret szer­zi meg : 1. a nagy természet vizsgálása az örök igazság értelmében; 2. önhajlamaink fékezése egy velünk született erkölcsi törvénynek — a valódi jónak — érdeké­­­ben; 3. egy lélekemelő gondtalan szórakozás, mely az igaznak és jónak alapján születik, a szépnek élvezete.“ E sorokat, habár az író megnevezése nélkül leltem egy olvasókönyvben, eléggé figyelemre méltókként írtam jegyzeteim közé még azon években, midőn tartalmuk igazságát sejtettem inkább, mint beláttam. Tapasztala­taim mindinkább nyomatékolják azt, s jól esik olvasnom ugyanazon fogalomnak számtalan alakban előfordulá­sát oly elmék hagyományaiban, melyek tekintélye elévül­­hetlen. Minden rendes gondolkozást­, s jelesen szellemi­rányzó bölcselők kiváló gonddal értelmezik a szép, igaz és jó elveit, s ezeknek életünk nemesítésére ható üdvös befolyását. A kalokagathiat lelkesen ajánló hellen tudo­mány óta a józan művelődés a szellemi élet e hármas egységének minél teljesebb megvalósítását vallja igazi alapjának. Ez alapon célszerüleg haladva jutnak egyé­ni, úgy mint társadalmi törekvéseink az élet nagy fel­adatának helyes megoldására. Ez okból kell a nevelés és oktatásnak is minél inkább ez elveket alkalmazni s annak elérésére legczélszerűbbeknek bizonyult eszközö­ket serényen felkarolnia. A művelődés történetét alaposan ismerők tudják, hogy ez általán helyeselt, sőt magasztalt elvek fogana­tosítása az emberi szellem korlátoltságánál fogva majd mindenkor némi részben félszegül történik. Innét az er­re amarra elhajló rendszerek s aránytalan törekvések téves eredményei. Eléggé kitetszenek ezek a mai kí­sérletek kinövéseiben szintúgy, mint a hajdaniakéban, ha azokat bíváló szemle alá veszszük. Bármennyi hiányát ismerjük is fel azonban napja­ink művelődési irányzatának, azon buzgalmat lehetetlen nem méltányolni, mely a szép iránti érzék kifejtése s folytonos nemesítésével igyekszik alapot készíteni az igaz s jó felfogása s valósításának. Csakhogy mint min­denben, úgy e fölöttébb fontos műtétben is könnyen megtörténhetik, hogy a legjobb szándékú törekvést egé­szen váratlan eredmény lepi meg. Innét van, hogy sok mondani­való jut még a jövő kornak is azok mesz­­szeágazó részleteit s gyakorlati alkalmazását illetőleg. Szerény gondolataim távol vannak attól, hogy kor­szellem mozgatólag hassanak , de a parányok elméleté­hez képest nem vélem fölöslegesnek azon szemerke já­rulékot sem, melyet a tapasztalat teréről, korunk komoly kérdéseinek egyikéhez, legalább eszme gerjesztésül be­nyújthatok , óhajtván, hogy az itt gyöngén tolmácsolt óhajtás erősebb szervek által hathatósabb nyilatkozást nyerjen. A rajztanítás fontossága már a régi hellén nevelés­ben is nagy méltánylatban részesült, hol az írás, olvasás mellett a testgyakorlat és rajztanítás képezi az első ne­velés alapját, s az utóbbi időben már több ízben lelke­sen üdvözöltetett azok részéről, kik annak didaktikai sőt paedagogiai jótékony befolyását tudják. Hogy azonban e hasznos intézmény még mindeddig nem látszik nálunk azt eredményezni, mit attól vágyva óhajtunk, nem ille­téktelen részről eléggé hallatszik. Oka a különböző szempontból felfogott eljárás a tanítás körül; az ered­mény a szerint a mint pusztán némi kézi ügyesség meg­szerzése, az anyagi vagy szellemi érdek előnyösítése a vezérirány, egymástól nagyon elütő. Itt tekintve a tanoda tárgyainak harmonikus ösz­­szege között a rajzolás tanítását, annak a gymnasiumban első rendben didaktikai és paedagogiai előnyeit veszem fontolóra. Az iskolai rendszernek nagyfontosságú feladata a szellem öszhangzatos kiképzése az öntevékenységre, mely cél elérésében, úgy hiszem nagy jelentőségű a helyes látás kifejlesztése. A látás magában véve művészet már, azt tanulni kell, mondja Pestalozzi. Mi által lehet pe­dig a látás tehetségét alaposabban kifejleszteni, mint a rendszeres rajztanítás által, melynek feladata a szem­mértéket, s megfigyelés tehetségét, az egésznek tisz­ta átpillantását, s minden látható tárgy egyes részle­teinek kellő méltatását az ifjúban felébreszteni s kiké­­pezni. Ez már magában véve is elég volna, hogy a rajz a rendes tantárgyak között helyet foglaljon. Pedig ezen kívül mennyi kézi ügyességet kölcsönöz az ifjúnak, hoz­zá szoktatja őt a pontossághoz és tisztasághoz, s kiöli

Next