Piarista gimnázium, Tata, 1904

a maga számára iparkodik lefoglalni és értékesíteni, még­pedig nem siker nélkül. Míg ugyanis Nietzsche Frigyes és Langbehn, a kérdés felvetői, az egé­szet nagyon is individualisztikusan és arisztokratikusan kezelték, a demokra­tikus szellem a művészeteket nem kiváltságosak számára való kincsnek, hanem nép­művészetnek fogja fel, úgy hogy a népnek valamint a kultúra többi javaihoz, úgy a művészetekhez is, mint a nemzet egyik legértékesebb közkincséhez joga van. Természetesen ezen állásfoglalással, irányelvvel a kérdés megoldva nin­csen. Az esztétikai élvezetre előbb nevelni kell a népet, az ifjúságot. Hogy mi lehet e tekintetben ez iskola feladata, hogyan s mily mértékben nyissunk oda utat a művészeti nevelésnek, a tanügyben vezető államok is csak a kísérlete­zés kezdetén vannak. Üdvös újítások reménye s minden tanférfiúnak élénk érdeklődése kíséri azokat. A neveléstan, mint tudomány is, az új irány szárnyán alig sejtett ma­gaslatra és jelentőségre vergődött, de egyszersmind nagy, kölcsönös kötelezett­ségbe került a társadalommal szemben. Ez magas igényekkel, fokozott vára­kozással tekint a nevelés, az iskola munkája elé, az viszont tetemes anyagi és szellemi támogatást vár a társadalomtól. Tisztán tudományos szempontból a neveléstan az elmélet terén is a modern szellemi iránynak megfelelő új ala­pokat keres. A jövő feladata lesz a még különböző irányok körül az egész­ségeset kiválasztani, tény azonban, hogy a szociális pedagógia ma már nem ábrándkép többé s számos kiváló képviselője van. Egy másik jelenségre is rámutathatunk, mint olyanra, mely oktatásügyünk­ben fontos változást, mondhatjuk, javulást eszközölt már a közelmúltban s biztat vele a jövőben is. Ez a jelenség összefügg nevelési eszményünk változásával. Tudvalévő dolog, hogy az első görög, sőt római iskolák is a teljesen szabad magába­ mélyedésnek, az önképzésnek, a testgyakorlatoknak örömmel keresett csarnokai voltak. Csak a későbbi korban nőtték ki magukat azzá, amit ma is értünk alatta: az elméleti tudásnak, kultúrának közvetítőivé, a fo­galomképzésnek műhelyeivé. A középkor ezt a jelleget nagyon is száraz mo­dorban mindvégig megőrizte; nyelvi és fogalmi analizálás volt az iskola jellemző munkája. Csak a XVIII. század utolsó tizedeitől kezdve zavarják ezt az egy­oldalú munkát egyes újabb intézkedések. Előbb a nemzeti irodalmak fellendü­lésével a hazai irodalom és történelem, később a tudományok felvirágozásával főleg a természettudományi ágak, a reáliák kértek és találtak helyet az iskolák tanítási tervében. Mindinkább elvesztette egyeduralmát a puszta nyelvi-stilisztikai oktatás s lassan kint kialakult az az univerzális jelleg, mely ma is okta­tásunk vezéreszméje Világos, hogy az oktatás anyaga ilyen formán legalább is megkétszereződött, rohamosan váratlanul nagy tömegben zúdult az iskolára, főleg annak gerincére a középiskolára. Hozzájárultak a kor szelleme is, mely az észt istenítette s egyedül a tudást becsülte ; a megnehezedett életfeltételek, a veszedelmes konkurrencia az életpályákon, melyek bizonyos utilitarisztiku­s légkört hoztak iskoláinkba. Az iskola emberei részint a korszellem, részint a tanítási terv befolyása alatt mindig több és több tudást kívántak tanítványaik­tól. Megfeledkeztek arról, amit Plutarchos oly igazán mondott, hogy az emberi lélek nem edény, melyet meg kell tölteni, hanem tűzhely, melynél lángot kell gyújtani. A sokoldalú tudást tekintették öncélnak ahelyett, hogy azt minden iskola igazi rendeltetéséhez képest az ifjú lélek kiművelésére, nemesítésére használták volna. így született meg az értelminek, az intellektualizmusnak túl­­tengése iskoláinkban s vele az ifjak idejének és elméjének túlságos igénybevé­

Next