Piarista gimnázium, Tata, 1907

korántsem ! A szülőknek nem megfizetni kell a nevelés mun­káját, hanem maguknak is odaadó szeretettel és lelkesedéssel kell a munkát végezni. Más természetű munkát bárkivel végez­tethetünk, mert a kár pótolható, de ha a szülők gyermekeik nevelésénél követtek el hibát, azt egy ifjú lélek, egy ifjú élet örökre való elvesztésével fizetik meg. A szülőknek, az iskolának is, a gyermek­nevelésben csak egy lehet a célja: a valláserkölcsi jellem kiképzése. Szükséges, hogy a szülők ne üres szavakkal, hanem tet­tekkel és jó példával oktassanak. Hogy a jó példával való nevelés a kitűzött magasztos célhoz vezessen, semmit sem lehet annyira hangsúlyozva ajánlani a szülőknek, mint azt, hogy nevelési eljárásuk úgy szóban, mint tettben, vala­mint minden egyéb nyilvánulásban valláserkölcsös legyen. Legfőbb törekvéseink céljául csak oly eszméket tűzhetünk ki, melyek az emberhez legméltóbbak. Szellemi világunk legér­tékesebb javait az igaz, jó és szép fogalmát, a vallásétól el n­em választhatjuk. Legnemesebb érzésünk, az önzetlen szere­tet a vallásból fakad, azért összes törekvéseink között a vallás kétség kívül a legelső helyen áll. S méltán, mert a vallás az emberiség szellemi fejlődésére a legnagyobb befolyást gyako­rolta s nincsen oly hatalmas tényező, mely lelki világunkat annyira áthatná, mint a vallás. S bátran mondhatjuk, hogy nem létezik sivárabb élet annál, mely a vallás iránt való közönyösségen épül fel, mert nélkülözi erkölcsi alapját, s így nem lehet a közjólét érdekének előmozdítója csak azért sem, mert bármilyen képzett is elméje, a legnemesebb, legüdvösebb eszmékért lelkesedni, küzdeni nem képes, legkevésbbé önzetlen és hazafias tetteket művelni. Erre ez erkölcsi magaslatra csak a vallás emelhet fel bennünket, mert csak ez vezérelheti jó irányba gondolkodásunkat, nemesítheti érzelmeinket és fékez­heti szenvedélyeinket A világ eseményei oly változatosak, ellentétesek, hogy vallás nélkül még az erős férfiú is elvész, ötletszerűen él, játéklapdájává lesz vágyainak, szenvedélyeinek, pillanatnyi szükségleteinek, mások lelkiismeretlenségének és gonoszságának, úgy hogy tisztán a haszonlesés szolgálatába szegődik s maga­sabb eszmék nélkül csak arra van gondja, hogy „olcsón, könnyen, fényesen, kényelmesen éljen, hogy minél kevésbbé szoruljon felebarátaira, az emberekre, hogy lelke pénz, egye­düli célja pedig porhüvelyének jóléte legyen“ (Gregus A.)

Next