Piarista gimnázium, Tata, 1913

A tatai diákság önművelődési törekvései. Most, midőn a középiskolai oktatás reformját sürgetik, midőn úton, útfélen új ideákkal, új propositiokkal találkozunk, midőn a humanisztikus iskolának oly sok ellenfele akad csak azért is, mert szerintük ez nem adja meg az életben szüksé­ges biztos alapot, — nem lesz talán érdek nélkül való, ha visszatekintünk az igazi klasszikus iskolára, figyelemmel kisér­jük, hogy a humánus tárgyak mellett, — miket kötelesség­­szerüen kellett tanulmányoznia, — mily téren fejtett ki na­­gyobbfokú tevékenységet az ifjúság, mi felé vonzotta a lélek mélyén megnyilvánuló szeretet. Talán furcsának tűnik fel az ifjúság körében megnyilat­kozó önművelődési törekvésekről beszélni. A legtöbb esetben — igen természetes — ily törekvések nem magából az ifjú­ságból indulnak ki. Az ifjú önállóban s miként a gyenge cse­metének karóra van szüksége, hasonlóképen nem nélkülözheti a diákember a gondos, mindenre tekintő szív- és lélekpeda­­gógust, ki minden szépet és jót — szolgáljon az bár a szel­lem fejlesztésére, az érzékek finomítására, vagy nemes szóra­kozásra — meghonosít és állandósít. De ha a törekvések nem is indulnak ki magából az if­júságból, a törekvés megvalósításában, testet öltésében mégis neki van a legnagyobb része. Hogy egyes stúdiumot —­ mond­juk évtizedeken keresztül — kultiválni lehessen, mindenekelőtt szükséges, hogy az ifjúság kedvvel, lélekkel űzze azt. Ideig óráig ráoktrojálni valamit az ifjúságra nem a legnehezebb feladatok közé tartozik, de valamely tárgyat megkedveltetni.

Next