Katolikus főgimnázium, Temesvár, 1880

4 átvezető hid erős övezeteit lebontja és helyébe még semmi tartósat nem épített, nem mutathat fel. — Navita de ventis De bobus narrat arator. Szorítkozunk a tanügyre s itt is csak némi „sil limitté “-kett­ nyújtunk. * * * Nincs tér, a melyet a kor szelleme annyira magához ragadott volna, a mely annyira kizárólagos egyedárulkodási tervül szolgálna, a­melyen különbség nélkül mindenki annyira otthonosnak, hivatottnak érezné magát, a­melyen ezen összesség­nek nézete szerint annyi reformra szükség volna, a­melyen is azért annyi kísérlet, javítás, változtatás, toldás-foldozás kockáztatott volna meg, mint az iskola. Ez ország-világ scbibdletje! — És nálunk a nagy patkóssal elszónokolt hátra­maradás annál indokoltabbá teszi a nagy sürgést-forgást — az ú­­­­­á alkotást! És valljuk be őszintén, rövid másfél évtizeden át sok történt. Igen, hogy valljon van e köszönet benne? az más kérdés. Mellőzzük azt, hogy az évi hivatalos kimutatások szerint hány község nélkülöz még elemi iskolát, mennyi gyermek mindkét nemből nevelkedik föl elemi oktatás nélkül, ellenben mennyi palota emelkedett városokban, falvakban elemi, polgári közép­iskolául; — mi itt kiválóan a középiskolákra akarunk tekintettel lenni; — és e tekintetben igen sok történt; annyi gymnasium, reáliskola állítatott, hogy immár kifogyott az erő, nincs alap azok kellő fentartására. Bizony — ez a sajnálatos körülmény vagy rész gazdálkodásra, vagy még rosszabb számításra enged következtetni és a jó reputatióra árnyat vet: „incipiunt illudere et, quia hic homo coepit aedificare et non potuit consummare.“ De hát ha a szükség­­úgy kívánta, a hanyag múlt rengeteg mulasztásait hamar óhajtottuk helyre ütni. Valljon?! Annyi igaz: annyi sok új középiskola alapítatott, és még mindig vannak túlnépes intézetek, vagy legalább nagyobb része jól látogatott, egy sem panaszkodik gyér látogatás miatt, tehát ki kételkedhetik azoknak szükségességén, — sőt ki roszalhatná a kisebb városok, népesebb mezővárosok abbeli kívánságát, ha ifjú nemzedékük bővebb kiműveltetése céljára ők is kivannak keblükben gymna­­siumot, reáliskolát bírhatni ? Talán mégis jó lenne nem a felületen maradni, a dolognak velejére tapoga­tózni és kutatni, mi alapja van e kérdésnek? Vessük egybe hazánk állapotát, amint az vagy 30 évvel előbb — a forradalom előtt és a jelenben van. Kérdjük: növekedett-e a lakosság azon arányban, a­mely arányban sokasítva mutatkoznak a középtanodák napjainkban, hogy ezeknek szük­­ségessége statistice igazolva legyen? Ha nem, nem lehet tagadnunk azt sem, hogy középtanodai oktatásügyünk tévútra tereltetett — és nagy ideje, hogy a­kik annak vezetésére hivatvák, kissé számot vessenek ez állapottal. Ámítás, igen veszedelmes ámítás azt hinni, hogy az ifjú nemzedéknek a közép-­ ­ francia kifejezés használatát a, megfelelő magyar szó „árnykép“ átvitt értelemben i­gen kemény volta igazolja.

Next