Természetjárás, 1958 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1958-01-01 / 1. szám

A pfalzi udvar belső életével leg­alaposabban Károly Tivadar (1742— 1799) idejében ismerkedhetünk meg... ... Károly Tivadar az isten ke­gyelméből uralkodó többi fejedelem­hez hasonlóan úgy vélekedett, hogy az isteni kegyelemben a szeretőtar­tás is bennfoglaltatik. A törvényes feleség kénytelen volt eltűrni, hogy Hubert mannheimi pék leánya ezen a réven szerzett érdemeiért megkap­ja a Bergstein grófnői címet, — egy szép színésznő pedig, Seiffert kis­asszony, Heydeck grófnővé lépjen elő. „Fejedelmi bálvány" Részlet Rát­h-Végh István könyvéből A címek ugyan nem kerültek semmibe, a nők annál többe, sőt ha a viszonyt az ég áldása kísérte, a balkézi sarjak költségei is az alatt­valók nyakába szakadtak. A színész­nő fia háromszázezer forintjába ke­rült az államnak: ennyiért vette meg neki apja Bretzenheim nagybirtokot. Ettől kapta nevét is, anyja érder­meinek elismeréséül pedig a császár birodalmi herceggé nevezte ki. Utóbb az új herceg Bretzenheimet elcserélte a bodeni tó melletti Lindau városával, majd ezt átengedte Auszt­riának két magyarországi birtok fe­jében. A két birtok az annak ide­jében elkobzott Rákóczi-vagyon ré­sze volt: Sárospatak és Regéc. Az ősi eredetére annyira büszke magyar arisztokrácia pedig kebelébe fogadta az immár „regéci Bretzen­heim” hercegi családot, de genere Seiffert kisasszony ... A Hegyalja és a Hegyköz regéi és mondái Nemcsak a tudósok kutatják a termé­szet titkait: a nép fantáziáját is foglal­koztatja, miképpen jött létre ez vagy amaz. A Hegy­alj­a—Hegyköz vidékének is gazdag a rege- és mondavilága. Talán nem is véletlen, hogy az ősi sárospataki kollégium könyvtárában őrizték az első magyar népmesegyűjteményt. ★ Már a honfoglaló vitézek is megjelentek mondavilágunkban. Amikor egy dombte­tőről először pillantja meg Árpád Ma­gyarország termékeny lapályát, így kiált fel örömteljesen: „Szerencsés ország!" Ezért lett annak a helynek neve Szerencs. Pedig a sorsa, korántsem volt szerencsés. Számtalan csata dúlt közelebbi és távo­labbi környékén. A fallal körülvett, gyak­ran lőréssel is ellátott, ősi református templomok mind a háborús idők emlékei. Láthatunk ilyet Abaújszántón, Göncrusz­­kán, Hejcén, Vizsolyon. Számos regét, mondát dolgozott fel er­ről a tájról Tompa Mihály. Ő ennek a hegyvidéknek a költője. Személye úgy hozzátartozik a Hegyaljához, mint Petőfi az Alföldhöz. Pataki diák korában ugyan­csak bebarangolta a környéket. Ha erre­felé túrázunk, tegyük be a hátizsákunkba Tompa verseskötetét is. Felejthetetlen él­mény ott, a helyszínen olvasni ezeket a szép költeményeket. Verseiben új életre kelnek a lassan fe­ledésbe menő népi hiedelmek. Megemlé­kezik az egykori csatákról. „Kemény harc volt Harangodon" (Szerencs szom­szédságában) — írja a „Sárkánytörés”­­ben. Egy tó keletkezett a rengeteg ki­folyt vérből s abban egy irtóztató sár­kány tanyázott. Ez nemcsak a legelésző állatokat hordta el, hanem az embereket is megtámadta. Egy ízben azután rajta­vesztett, mikor az egyik közeli helység­ből egy ifjú mátkáját ragadta el. Az ifjú szörnyű elkeseredésében nekirontott a szörnyetegnek s kaszáját a sárkány „nyílt torkába mértté”. A szörnyeteg ott fetrengett a parton s szörnyű kínok kö­zepette pusztult el. ,,S ahol feltörte a gye­pet — A sebzett tói sárkány — Hűvös for­rás buzdula fel — Harangod sík határán”. S ezt nevezték Sárkánytörésnek. A török időkről szól a „Pogánykút” (ott fakad Hercegkút határában). Amikor híre jött, hogy közeleg a török, a lakos­ság otthagyva házait kimenekült az er­dőkbe, nádasokba (nemcsak hatalmas er­dők, hanem nagy kiterjedésű nádasok is voltak itt egykor: a Bodrogköz a sza­bályozás előtt a holt folyómedrek világa volt). A hegyoldalban a pincék színültig voltak óborral. A gazdák, hogy megment­sék, leeregették a hordókat a völgybe s a Pogánykút körül elásták. De hogy, hogy nem, a törökök valahogy kiszaglászták hol rejtőzik a bor, kiásták és alaposan nekiláttak. (Nesze neked Mohamed.) S közben egyre többen és többen jöttek, ahogy híre ment a zsákmánynak. Végül is a sok részeg török „. .. mint a zsák a szérűn, — Egymás hátán hevert”. Több sem kellett a közelben rejtőzködő lakos­ságnak: a helyszínen lekaszabolta vala­mennyit. ,,S ott, hol a pogány vér hajdan ömölt, máig — Pogánykútnak a hűvös bérc — forrás mondatik”. Telkibányán egykor arany- és ezüstbá­nyászatot űztek. A bányák kimerültek, a földalatti kincs elfogyott, de megmaradt az emberek sóvárgása a kincs után. Kincs után kutatnak itt is, ott is. Hol a földet túrják, hol a barlangok odvaiban keres­gélnek, hol meg az omladozó várnak földalatti folyosóit bújják. Mély meggyő­ződéssel, hogy ott rengeteg kincs van, csak meg kell találni a nyitját. Abaújvá­­ron Aba Sámuel egykori várának helyén az ekevas bőven forgat ki a földből cse­répdarabokat, fegyvertörmelékeket, pén­zeket. De ez mind semmi. „Van ott a földben elásva két eke, az egyik ezüstből, a másik színaranyból”. Állandóan kutat­nak is utánuk. — A regéci várban is kin­cseket sejtenek. Konrád Ferenc óhutai fuvarosember — jó két évtizeddel ezelőtt — így nyilatkozott erről: ,,. . . a vár ap­ránként rengeteg kincset harácsolt össze. Van abból most is jócskán, de persze meg kellene keresni. . .” Bizonyságul felemlí­tette öregapjának a kalandját, ,,. . . aki egyszer nagypéntek éjszakáján, éppen akkor szekerezett el a vár alatt, amikor két nagy villámláng csapott ki a kincses­­gödörből. Az arany tisztult a villám ál­tal." Tompa Mihály is feldolgozott két ilyen kincses történetet, hogy mint rohannak vesztükbe a kapzsi kincskeresők. Az egyik a „Várhegy”-ről szól. „Hegyalján egy magas bérc — Várhegy nevet visel”. Lejtőjén szőlők díszlenek, tetején vár omladozik. Itt élt egy özvegy, hét fiával, ki állandóan kincsek után sóvárgott. Amint egyszer odavetődik a várhoz, látja, hogy „.. . a beomlott várpincében — Sok arany volt, hét káddal éppen”. Nosza hívja mind a hét fiát s szedik a kincse­ket edényekbe, lepedőkbe. A fiúk hasz­talan mondják, hogy eleget gyűjtöttek már, s hiába figyelmeztetik anyjukat a fenyegető jelekre, ő csak árnyéknak, kép­zeletnek mondja azokat és csak harácsol­ja tovább a kincseket. „Anyám, anyám! s a két fiú Rémülten felszaladt . . . A vár pedig dörgés között Utánuk beszakadt; És a nőt, ott kapkodva még: Odaüté az omladék.” Telkibányától északkeletre, — a piros útjelzés mentén — emelkedik a bánya­hegy s lejtőjén a Vörösviz fakad. Erről az alábbiakat írja Tompa a „Verespatak"­­ban: Hajdanában arany- és ezüstbányák voltak a hegyben. Az itt dolgozó bányá­szoknak az volt a fizetsége, hogy szombat déltől estig a maguk részére bányász­hattak. Elképzelhető, minő lázas munka folyt itt akkor. A hegy­ szelleme, meg­utálván a kapzsi népet: „barlangja ajta­ján kilépett. — S hogy ellenségit elve­­szítné, — Hatalmas karját szétfeszíté". Hiába hívta estimára a harang a bám­­a­­szokat, hiába figyelmeztette őket rémül­ten a bányaőr: „Isten nevére esküszöm, hogy — A bánya száll! siessetek ki...!! —_ De a kincsvágy erős a szívben! — Gúnyszó felelt, — s nem jött ki senki!” S nagy dörgés közepette a bánya össze­omlott. „A veres patak — szól a monda A gyilkoló sziklák alatt, — Kik háromszázan voltának A holtak véréből fakadt." ★ Azután következett Rákóczi szabadság­­harca. Tele van a vidék a Nagy Fejede­lem emlékével. Egy sereg helynév őrzi emlékét: Rákóczi-kő, Rákóczi-kút, Feje­delem-forrás ... Az Izra tavát tápláló egyik forrásnak is Rákóczi-forrás a neve. A regéci várban töltötte legszebb gyer­mekéveit. Végrendeletében is Regéc örö­kös urának nevezi­­magát. Amikor 1678 májusában visszaköltöznek Szerencsre nagy öröm vár a kis „Ferkóra”. Zaáry András tiszttartó olyan betanított ponny­­lóval lepi meg az ő „kis urát”, amely „nem nagyobb a kecskénél, grádicsokat is jár.” 1711-ben elvész Regéc s a többi vár is: a bujdosásba kényszerült II. Rá­kóczi Ferenc összes birtokait elkobozták. Csodálatos-e, ha annyi gondterhelt század eseménye elevenen él tovább a nép kép­zeletében? „Beszélik, hogy a holdfényben úszó, fekete hegyek közt ködlovagok kí­sértenek. Azok bizonyosan az Abák haza­járó vitézei. Itt­ amott ködsátrak púpo­sodnak az erdei tisztásokon. Kurucz ka­tonák táboroznak ottan”. A nép egyéb­ként is babonás hiedelmekre rendkívül hajlamos. — Kolacskovszky Lajossal történt meg — ugyancsak Regécen —, hogy magukkal vitték a vendéglős Jóska fiát, mutatná meg az utat a várba. A gyerek útközben megmászott egy vén odvas fát, melyben bagoly fészkelt s darab kígyóbőrt hozott le a gallyak közül. Az anyja igen meg­örült neki: „Hasznos szer ez — úgymond — az ellés után, amikor a tehén tisztul”. Ez történt 1935-ben. — A kígyót egyéb­ként is valami babonás tisztelet övezi ezen a vidéken. Végső Gyula 46 éves vaj­dácskai pásztor a szentgyörgynapi kígyó­ról az alábbiakat mondotta (Vajdácska Sátoraljaújhelytől mintegy tíz km-re van): „Olyan hatalmat ad ez a kígyó a pásztor­nak ha annak tulajdonába van, hogy ké­pes egyedül ellenőrizni több száz marhát. Kalappal kell odaszegezni a váló (vályú) széléhez, hogy elég hatásos legyen. Aki­nek a pásztorok közt kígyója van — ki­csit ördöngősnek is számít a ilyen — az a pálinkás üvegbe kígyót tesz,­ és arról issza a pálinkát. Ez ad neki hatalmat. Boszorkányfélék az ilyen pásztorok.” * Régi turisták jó szokása volt, hogy amerre megfordultak összegyűjtögették, feljegyezték a népi hagyományokat, mon­dákat, regéket is. Jórészt ezekből szede­gettem össze, amit fent elmondottam, Jó fél évszázad szétszórt anyagából. Dr. Pápa Miklós 4

Next