Testnevelési Tanárok Közlönye, 1938 (6. évfolyam, 1-10. szám)

1938-01-01 / 1. szám

Mellőzve ennek a problémának további fejtegetését, de elfogadva azt az elvet, hogy a testnevelés mint az egyetemes neveléstudomány szerves része, tudományos alapon kell, hogy álljon, megkíséreljük az alábbiakban megállapí­tani azt, hogy a testnevelés ebből a szempontból milyen fokon is áll. Ha az egyes tudományok fejlődését vizsgáljuk, abban négy fontos stádiu­mot különböztetünk meg: 1. A „próba-hiba” fokozat. A kutató találomra próbálgat mindent és a végén leszűri a tapasztalatokat. Azaz a saját káron való tapasztalatszerzés. 2. Tárgyilagos kritika, illetve ellenőrzés nélküli tekintélykövetés. A múlt és jelen nagynevű szaktekintélyek nézeteinek és megállapításainak dogmatikus elfogadása. 3. Spekuláció és vitatkozás. A szaktekintélyek elveit kétségbevonják, de az igazságot, a helyes alapot és irányt elmélkedés és filozofálás útján igyekez­nek megtalálni. 4. Tárgyilagos kutatás és kísérletezés. Tudományos módszerekkel törek­szenek a tények felderítésére és csak az így megállapított és ellenőrzött tények alapján vonják le a következtetéseket. Nézzük most ezek szerint a testnevelés helyzetét. Az első fokozaton már kétségtelenül túl vagyunk, de az bizonyos, hogy a negyediket sem értük el teljesen. A vakon való próbálgatásnál legfeljebb csak a műkedvelők és kontárok tartanak, viszont az önállóan megszervezett és foly­tatott testnevelés tudományos kutatáson alapuló lényeink is igen gyérek. Azt hiszem, nem állunk messze az igazságtól, ha bevalljuk, hogy ebből a szem­pontból mi még körülbelül úgy a második és harmadik fokozatnál tarthatunk. Ez állítás igazolására nem kell egyéb, mint szakirodalmunk objektív bírálata, valamint önmagunk gondolkodásmódjának tárgyilagos megvizsgálása. Vannak nagyszerűen megírt sportszakkönyveink, amelyek gyakorlati szem­pontból elsőrangúak, tudományos szempontból azonban csak mint anyaggyűj­tés, illetve leírás jöhetnek számításba. Megállapításaikat vagy saját tapasztala­taikon alapuló megfigyelésre, vagy más tekintélyek nézeteire alapozzák. A meg­figyelés — bár a tudományos kutatás egyik fontos eszköze — egyoldalúan alkalmazva, amellett, hogy lassú előrehaladást jelent, még meglehetősen kétes értékű is, mivel sok benne a szubjektivitás. A tekintélyekre való támaszkodás pedig sok esetben helyes és elkerülhetetlen, túlzott mértékben alkalmazva azon­ban a tudományos fejlődés legveszedelmesebb kerékkötője. Nagyon sok eset­ben ugyanis maguk a tekintélyek is téves alapokon állnak, amelyek azután mint helyes elvek ágról-ágra öröklődnek, míg valaki azután a kétkedés örök szel­lemétől indíttatva, ezekre rá nem jön. Ugyanaz, amit szakkönyveinkre mond­tunk, vonatkozik szakcikk-irodalmunkra is, amelyek legnagyobb része esemé­nyek történeti jellegű leírása, illetve elméleti filozófikus fejte­tések. Ezek is önmagukban véve mind helyesek és szükségesek, hol vanak azonban ezek mellett a tudományos kutatások eredményeit ismertető testnevelési szakdolgo­zatok. Ami ily természetű munka eddig meg is jelent, az is legnagyobb részben sportorvosoktól és más tudományágak művelőitől származik, akik a problémá­kat természetesen az ő saját szempontjukból dolgozzák fel. Ha pedig végig­futjuk a testnevelők által írt értekezések szerzőinek névsorát, látjuk, hogy kevés kivétellel ugyanazok a nevek ismétlődnek. Nem vád akar ez lenni, mert minden hivatás átmegy ezeken a fejlődési stádiumokon, csupán helyzetünknek egy bizonyos szemszögből való őszinte, jóllehet, egyoldalú, bírálata.

Next