Top Gun, 1993 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1993 / 1. szám

A 4 TOP GUN repülésről gyakran mondják, hog­y a bátrak sportja, ám azt szemérmesen elhallgatják, hogy mennyibe kerül. Nem vitatom, hogy szükség van bátorságra is, de - különösen itt és most - elengedhetetlen, hogy konok kitartás­sal párosuljon, és az sem árt, ha Fortuna kegyeltje az, aki ma sportrepülésre adja a fejét Magyarorszá­gon. Ki hinné, hogy a sportág legeredményesebb pilótájá­val, csak több hónapos dátumtologatás árán sikerült megvalósítanunk, hogy együtt legyen a riporthoz a gép és a pilóta. Akinek a sikert köszönhetjük, Louisa Knapp 23 éves angol pilótanő, aki 1500 órát töltött eddig a levegő­ben, bár még csak három éve repül, így az első hal­lásra fantasztikusnak tűnik, de leegyszerűsíti a do­log megértését, ha azt is tudjuk, hogy a lilásrózsa­­szín Extra 300 a saját tulajdona. A rezzenéstelen arc­kifejezést nem az angol hidegvér produkálja, amikor mindezt közli, hanem az, hogy számára ez természe­tes. Mint ahogy lassan természetessé válik Besenyei Péternek is, hogy rászorul a pilótatársak jóindulatá­ra, ha el akar indulni egy versenyen, ha gyakorolni akar. Szerencsére a pilóták nem irigy természetűek. Min­dig akad tanulni vágyó kezdő, aki szívesen edz vele, és a műrepülőfigurák csiszolgatását a gép kölcsön­zésével hálálja meg, vagy gyártótulajdonos, mint Walter Extra, akinek szintén jó reklám, ha az új tí­pust, a műrepülő körökben jól csengő Besenyei név vezeti be. A­z álmos, őszi verőfényben még a fák levelei sem rezdülnek. A nyűgözökön mozdulatlan gépek, se­hol egy lélek, amikor megérkezünk az őcsényi repülőtérre. Aggódni kez­dek, ma sem lesz riport. Aztán rövid bolyongás után rátalálunk a kis csa­patra, éppen reggeliznek. Fotós kol­légánknak belekerül némi idejébe, amíg megemészti, hogyan képes va­laki tele gyomorral akár gondolni is a műrepülésre. Reggeli után kiderül, hogy a nagy nemzetközi forgalmáról híres Őcsény ma is hű a hagyományok­hoz, hiszen az asztaltársaság egy magyar bajnokból, egy angol pilóta­lányból és egy magyar származású, ám Franciaországban élő orvosból áll, aki a szabadidejében szintén re­pül. Az „eligazításnál" megtudjuk, hogy először Louisa repül, majd Péter, és aztán míg a pilóták pihennek, a gép pedig hűl a hangárban, jöhet a be­szélgetés. Nincs kárbaveszett idő, hiszen kat­tog a fényképezőgép, s mi szemta­núi lehetünk a rögtönzött légishow­­nak, amihez avatott kommentátort kapunk. Louisa és Péter rádiókap­csolatban vannak. A köztük lezajló párbeszéd akár a kódolt üzenet. A feszült figyelmen kívül mást nem árul el a tréner arca, de a hangsú­lyokból következtetni lehet arra, mi jó és mi rossz a produkcióból. Itt nincs helye az udvariaskodásnak, hi­szen a tanítvány azért jött, hogy ta­nuljon, s ezt mindketten szem előtt tartják. (Bár tagadhatatlan a boldog­ság a lány arcán, amikor a gép- és szerepcsere után közli a mesterrel, hogy ez a figura bizony nullát érde­mel.) Utólag azt is megértjük, miért sze­retnek a pilóták a gépek szárnyának hűvösében beszélgetni. Ikarosz uno­káinak vallomásai a repülésről köny­­nyebben formálódnak a megszokott illatok, gépek közelében. Q17- ban születtem Kör- I *zre menően, s évekig semmiben sem különböztem a ve­lem egyidős fiúktól. Aztán 1962 ben Budaörsre költöztünk, a repülőtér mellé, ahol éppen a II. Műrepülő vb zajlott Gyerekfejjel, anélkül, hogy tudtam volna mi is történik a fejem felett, bámultam a döngicsélő, szí­nes repülőgépeket, és többé nem tudtam szabadulni a varázslat alól. A reptér lett a második otthonom. Bóklásztam a starthelyen, kikunye­­ráltam a katonáktól, hogy bemehes­sek a hangárba és közelről láthas­sam, tapinthassam a gépeket. Arra, hogy egyszer majd vezethetek egyet, gondolni sem mertem, olyan misztikus és távoli volt ez a világ, de itt töltöttem minden szabadidőmet. Évek telnek el így szemlélődve, kós­tolgatva a repülés levegőjét, míg egyszer a fülébe jut a szakközépis­kolában, hogy a KOMI Repülőklub jelentkezőket vár vitorlázórepülés­hez. Először megdöbben, hogy ilyen egyszerű a dolog, hogy valaki jelent­kezik, vizsgázik és pilóta lesz!? Miért nem gondolt erre korábban, miért nem mondta senki a repülőtéren? - 1971-ben kezdtem a Malév Klub elődjében, a KÖMI-ben vitorlázni. Nyolc évig űztem ezt a sportot, köz­ben katona voltam Szolnokon. Ez persze már nem volt véletlen. Mint vitorlázó tájékozottabb voltam, je­lentkeztem a sorköteles táborba Pérre, és amikor bevonultam, már 6 ugrásom volt. Ezt a sportot azóta is űzöm - persze más intenzitással 99 ugrásom van.­­A felderítőknek legendás hí­rük van. Milyen volt Szolnok „alulról"? - Utólag szép, de akkor kemény volt és szokatlan. Én akartam odakerülni, hogy legalább legyen valami köze a levegőhöz, ha már muszáj katoná­nak lenni, de meglepett a fegyelem, a kötöttség. Húszévesen másként képzeli az ember a világot. Ma már tudom, hogy sokat kupáltak rajtam. Az első időszak volt a legnehezebb, amikor a kiképzés keménysége mel­lett el kellett viselni az öreg katonák kiszúrásait is. A mérleg másik serpe­nyőjében viszont ott van, hogy meg­tanultam hegyet mászni, ejtőernyőz­ni, morzézni, mindent, amit egy fel­derítőnek tudni kell, s ami a katona­ság és Szolnok nélkül biztosan kima­radt volna az életemből, pedig már többször hasznát vettem. A repüléshez újabb titokzatos sport társul a katonaévek alatt, a karate. Furkó Kálmán 1976-ban induló klub­jának alapító tagja lesz. Sokakat vonz az újdonság varázsa, a férfias időtöltés, de csak az igazán kitartó­ak számíthatnak a határozott, tekin­télyt parancsoló mester figyelmére, aki érzelmeit jól palástolta, s ha né­ha mégis megjelent a mosoly a szá­ja szélén, az már komoly elismerés­nek számított. Kinézte magának a szívós, igyekvő fiút, s naponta, „név­re szólóan" foglalkozott vele. Az eredmény nem maradt el, Péter vi­haros gyorsasággal eljutott a kék övig. Leszerelés után Furkó Kálmán unszolására Budapesten beindít egy karateklubot a munkahelyén, de vé­gül győz a korábbi szerelem, a repü­lés. -A karate és a repülés is egész em­bert kíván, és rengeteg szabadidőt, lemondást. Lehetőségem nyílt rá, hogy munkahelyet változtatva keve­sebb pénz és több szabadidő árán elkezdjem a motoros kiképzést Si­mon László keze alatt, 1979-ben, így aztán abbahagytam a karatét, de mindig sajnáltam, s ma is hiányzik a mozgás és az izmaim. (Másfél év alatt 12 kilót fogytam. Ez öröm, ha fogyókúrázás eredménye, de én ez­zel az izmaimat veszítettem el.) Ma is nosztalgiám van, és él bennem a vágy, hogy újrakezdjem. - Mikor érezted először azt, hogy jól döntöttél, amikor a re­pülést választottad?­­ Az első jel talán az volt, amikor a motoros kiképzésemet felgyorsítot­ta az edzőm, mert mint kiderült, be­nevezett a '81-es Nyírség Kupára. Minden jól indult, a második szám után első voltam a B kategóriában, de aztán „dobtam egy nullát" és vé­gül a negyedik helyen végeztem. Ma már tudom, hogy 130 óra motoros és 20 óra műrepüléssel a hátam mö­gött ez nem is rossz eredmény. A motoros műrepülés fiatal sportág. 1960-ban rendezték az első vb-t. Az igazi nagymenők viszont a negyve­nesek között keresendők. Költséges sport, így idő kell hozzá, amíg egy­másra talál az ember és a gép, s üle­pedni kell a nyers tudásnak, csiszo­lódnia a mozdulatoknak, hogy kiala­kulhasson az a földről nézve csodá­latosan lágy piruett, az az erőt és pontosságot árasztó negyedelt orsó, s ne érződjön a pilótára nehezedő gravitáció a bukfenc játékosságán se háton, se talpon. Akad persze egy-két ritka kivétel, mint amilyen a cseh Peter Jirmus kétszeres világbajnok volt. Bár az ő fantasztikus tehetségét is komoly háttér erősítette. Pilótadinasztia tag­jaként nőtt fel, jó edző, jó gép, állan­dó lehetőség a repülésre. Ez azon­ban csak keveseknek adatott meg. Elsősorban ez az oka annak, hogy a műrepülés nem a húszévesek sport­ja. - Milyen adottságok kellenek ahhoz, hogy valaki jó pilóta le­hessen? - Reflex, helyzetfelismerő képesség, térlátás, fizikum, hiszen itt több­­ nehezedik a pilótára egy-egy figura során, s ő akkor sem foglalkozhat mással, nem kapcsolhat ki. Ponto­san, precízen kell dolgoznia közben, döntenie és a döntést végrehajtania. S mintha csak színházi végszó len­ne, érkezik Sanyi és megismétli az utolsó szavakat. - Döntöttem és végrehajtottam! Ha­lászlé lesz az ebéd, és ha nem sza­botáljátok el a terítést, akkor még melegíteni sem kell. De kell, mert közben kiderül, hogy nincs kenyér. Na nem gond, beugrik Decsre és hoz. Közben pöröl, csip­kelődik, s mire a híres Izo-Bárban el­helyezkedünk az asztal mellett, már ott is illatozik a még meleg kenyér. Mindez olyan természetes módon zajlik, mintha ez lenne a munkája, mintha mi is régi ismerősök len­nénk, pedig fél napja azt sem tudtuk egymásról, hogy a világon van a má­sik, s az ebéd és egy kis bámészko­­dás után őt is várja a család, a mun-

Next