Történelemtanítás, 1972 (17. évfolyam, 1-6. szám)
1972 / 1. szám
A Történelemtanításnak ismét rendhagyó számát veszi kezébe az olvasó. Az esemény is jelentős, ami — a folyóiratunk történetében szokatlan — rovat nélküli szám összeállítására késztetett bennünket: a történelemtanításnak egy különösen fontos nemzetközi tanácskozása, a IV. Nemzetközi Történelemtanítási Szimpózium, amelyet 1971. október 1—5. között rendeztek Bulgáriában. E szimpózium két, a történelemtanítás szempontjából igen fontos kérdést, egyrészt a munkásmozgalom iskolai tanításának gazdag problémakörét, másrészt a történelmi alapfogalmak kialakítása módszereinek vizsgálatát tűzte napirendre. A tanácskozáson valamennyi európai szocialista ország számában és összetételében számottevő küldöttséggel képviseltette magát. A magyar delegáció nyolc tagból állt. Két főreferátumot készítettünk. Küldöttségünknek egy kivételével valamennyi tagja tartott korreferátumot, részt vett a plenáris ülések vitájában. Ez alkalommal a szimpóziumról készült rövid összefoglaláson kívül a magyar delegáció anyagait közöljük, terjedelmi korlátaink miatt némi rövidítéssel. Külföldi kollégáink előadásaiból és hozzászólásaiból a Történelemtanítás később fog néhány, hazai viszonyok között is érdeklődésre számot tartót egészében vagy kivonatosan közölni. Reméljük, ily módon sikerül erről a fontos nemzetközi szimpóziumról némi képet adnunk, olvasóinkat tájékoztatva az ott elhangzottakról, kilépni a viszonylag szűk hatókörű tanácskozás kereteiből, a hasznos és célszerű gondolatokat közkinccsé tenni, s megteremteni a lehetőséget, hogy azok beáramoljanak a tanítás gyakorlatába, a gyakorlat kritikája pedig tovább csiszolja elgondolásainkat. A szimpózium ugyanis csak így nyeri el igazi értelmét. 2