Történelemtanítás, 1975 (20. évfolyam, 1-5. szám)

1975 / 1. szám

Történelemtudomány és tankönyvírás A Magyar Történelmi Társulat és a Magyar Pedagógiai Társaság 1974. ok­tóber 7—8-án tartotta Budapesten a történelemtankönyv-írással foglalkozó Or­szágos Történész Vándorgyűlését. A vándorgyűlés több mint két és fél száz ku­tató, tanár, közoktatási szakember részvételével plenáris és szekcióüléseken tárgyalta meg a történelemtankönyvek tartalmi és módszertani korszerűsíté­sének kérdéskomplexumát. A megnyitó ülésen Mátrai László akadémikus, a Magyar Tudományos Akadémia történeti és filozófiai osztályának elnöke meg­nyitója után Szarka József, a pedagógiatudományok doktora, az OPI főigaz­gatója: A történelemtanítás szerepe a szocialista személyiség nevelésében, Szé­kely György akadémikus, az ELTE történelmi karának dékánja Történelem­­tudomány és tankönyvírás; Balázs Györgyné kandidátus, az ELTE docense Történelemtanítás és tankönyv címmel tartott előadást. A központi előadásokat követő szekcióülések vitáját az általános iskolai szekcióban Bernáth János, a Pécsi Tanárképző Főiskola adjunktusa, a középiskolai szekcióét Unger Mátyás kandidátus, az ELTE docense, a felsőoktatásiét Sinkovics István kandidátus, az ELTE tanára, a felnőttoktatási szekciót Filla István fővárosi vezető szakfel­ügyelő vezette. A szekcióvezetők plenáris ülésen számoltak be a szekciók mun­kájáról, majd ezek összegezéseként Unger Mátyás felterjesztette a vándorgyű­lés ajánlásait, azokat a résztvevők egyhangúlag elfogadták. A vándorgyűlés gazdag anyagára folyóiratunk későbbi számában a szerény kereteink által megengedett mértékben még visszatérünk. Minden remény megvan arra, hogy a közvélemény kérésének eleget téve, belátható időn belül a vándorgyűlés anyagát közreadják, így az minden érdeklődő számára hozzá­férhetővé válik. Ez alkalommal az alábbiakban csak a vándorgyűlés ajánlásait közöljük. Az 1974. évi Országos Történész Vándorgyűlés ajánlásai A Magyar Történelmi Társulat és a Magyar Pedagógiai Társaság legjobb ha­gyományait követve, segítséget kíván nyújtani a történelemoktatás korszerű­sítéséhez. Ezért a kétnapos vándorgyűlésen a tudományos élet és a gyakorlat nagyszámú szakemberének részvételével megvitatta a történettudomány és a tankönyvírás kapcsolatát, a korszerű tankönyv követelményeit. Ennek alapján a tudományos és az oktatási szerveknek az alábbi ajánlást teszi: 1. Mivel továbbra is a tankönyvet tekintjük a következő évtizedek legfon­tosabb történelemtanítási munkaeszközének, ezért úgy véljük, hogy a tan­könyvírásnak megfelelő megbecsülést kell kapnia. Biztosítani kell a tankönyv­írás folyamatában a tudományos kutatók és a gyakorlati szakemberek opti­mális együttműködését. A tankönyvírók számára­­ a tankönyvírás legalább

Next