Történelemtanítás, 1985 (30. évfolyam, 1-6. szám)
1985 / 1. szám
Módszertan Szebenyi Péter Állampolgári ismeretek a 8. osztályban* Az elmúlt — 1983/84-es — tanévben tanítottunk először az általános iskola 8. osztályának második félévében (mintegy 40 órában) a külön összegezett állampolgári ismereteket. A fogadtatás általában igen kedvező volt. 1984 májusában országos felmérés zajlott le 63 iskola 8. osztályában. Az osztályfőnökök megkérdezték a gyerekektől, melyik tantárgyat szeretik a legjobban és miért. A történelem és állampolgári ismeretek a 2. helyen végzett a biológia után. E vizsgálat eredményeit megerősítik a szakfelügyelői jelentések és a pozitív tanári nyilatkozatok is. Mindez nem azt jelenti, hogy a tantárgyat és a tankönyvet nem érték jogos és kevésbé jogos bírálatok. Két újságcikk kritizált meg pl. egy — a Népszavában, illetve a Dél-Magyarországban — félreérthető statisztikát. Az utóbbi cikk írójának a tankönyvi illusztrációk sem tetszenek. S ebben nincs egyedül. Ugyanakkor mások kimondottan dicsérik a tankönyvi grafikákat. Vannak tanárok, akik szerint túl sok a tananyag, vannak, akik szerint kevés. Lényegében ez esetben mégis bátran leszögezhetjük: a külön összegezett állampolgári ismeretek bevezetése az általános iskola 8. osztályában a gyerekek és a pedagógusok között egyaránt sikert aratott. A siker — úgy véljük — főként az előkészítésnek köszönhető. Az állampolgári ismeretek stúdium bevezetésének szükségessége a 60-as évek végén merült fel. Különböző vizsgálatokból kitűnt, hogy a gyerekek jelenismerete nagyon szegényes, s az is, hogy alig van olyan ország, amelyben ne tanítanának állampolgári ismereteket. Az OPI történelem tanszéke a vizsgálatokra alapozva 1971-ben kidolgozta a társadalmi és állampolgári ismeretek tantárgy tervezetét. Nem sokkal később az 1972-es oktatáspolitikai párthatározat megállapította, hogy „az állampolgári, gazdasági, politikai műveltség alapjainak oktatása hiányos”, és feladatul szabta, hogy „A tartalmi korszerűsítés során az egyes iskolafokozatokban — a tanulók életkori sajátosságainak megfelelően — nagyobb figyelmet kell fordítani az állampolgári nevelésre”. A párthatározat nyomán a már korábban kidolgozott tervezetet különböző fórumokon vitára bocsátottuk, majd az OPI kísérleti tankönyvet adott ki, amelyet az 1973/74-es és az 1974/75-ös tanévben 23 általános iskola egy-egy 8. osz . Az állampolgári ismeretek tanításának országos hagyományai még igen csekélyek. A tanítás sikerét szeretnénk elősegíteni a tapasztalatok minél szélesebb körű közzétételével. Ezért lapunk szívesen közöl minden, a témakörrel kapcsolatos írást az általános iskolai kollegák tollából.