Történelemtanítás, 1987 (32. évfolyam, 1-6. szám)

1987 / 1. szám

Módszertan VLADÁR ERVIN Egy nemzetközi történelemtanítási kollokviumról Az Internationale Gesellschaft für Geschichtsdidaktik (Nemzetközi Történe­lemdidaktikai Társaság) 1986. szeptember 16—20. között tartotta az NSZK- beli Leckben (Schleswig—Holstein) újabb tanácskozását. A résztvevők négy kontinens (Európa, Ázsia, Afrika és Amerika) 16 országából jöttek, hogy meg­tárgyalják a kollokvium központi témájához — „Az újkori Európa közös tör­ténelmi jelenségei, történelem-politikai jelentőségük a történelemdidaktika szempontjából” — kapcsolódó előadásokat és vitát folytassanak róluk. A tanácskozás színhelye Schleswig—Holstein egy kis faluja volt, ahol néme­tek és dánok élnek a határ mindkét oldalán, mely határ az 1864. évi háború­ban alakult ki hosszú, sok vitát kiváltó küzdelem után. A mindkét oldalon élő vegyes népesség helyzete a legutóbbi időkig sok-sok feszültséggel volt terhes. Az utóbbi évtizedben kimunkált rendezés Dánia és az NSZK között végre meghozta a kisebbségi jogok (a szabad nyelvi, nemzeti, kulturális identitás­gyakorlás) példaszerű megoldását. Ezt hangsúlyozta köszöntőjében a Schles­wig—holsteini parlament elnöke és a helybeli lakosok, diákok is. A kollokvium három súlypont köré csoportosította témáit: az első a 16—17. és a 18—20. századi európai fejlődés, a kereszténység megújulása, a felvilágoso­dás és utóhatásai, az ún. európai szellem kialakulása, megnyilvánulásai a tár­sadalom életében, a tudomány fejlődésében és az életmódban, politikai kiha­tásai az újkori államfejlődésre, valamint mindezek kisugárzása az Európán kí­vüli területekre. E kérdéskör megvitatásához a bevezető előadás adta meg az alaphangot. A kiinduló tétel: a 15. század után kontinensünkön olyan jelentős változások kezdődtek, amelyek megteremtették az újkori Európát. A nagy földrajzi fel­fedezéseket követően tűnnek fel a vallási reformok, nemcsak a protestantiz­mus megjelenésének, hanem e kihívásra a katolikus egyház modernizálódásá­nak formájában is. A természettudományokban Kopernikusz nyomán az új vi­lágkép, Galilei, Kepler után a mérés és a jelenségek regisztrálása, Descartes és társai nyomán a ráció uralma i­s sorolhatjuk tovább is a mérföldköveket, melyek a gazdasági és a társadalmi fejlődéssel együttesen a feudális rangok, címek, szubordinációk meggyengülésének irányába hatottak és megindították az emberi emancipáció sokoldalú folyamatát. Ez az az idő, amikor a tudomány megállapításai szerepet kezdenek játszani a gyakorlatban, amikor a tudás — Francis Bacon szavaival — hatalommá kezd válni. Felvirágoznak az új állam­­elméletek és lassan ugyan, a felvilágosodás eszméivel együtthatva számos reg­ressziós eszme és ellenhatás mellett a modern tőkés társadalom és állam ki­alakulását segítik elő.

Next