Transilvania, 1920 (Anul 51, nr. 1-12)

1920-08-01 / nr. 4

Dă-mi o sută de guriţe şi adauge o mie, Ş’apoi altă mie, dulce, ş’apoi iarăşi altă sută, Şi din nou de-o mie-o sută-ori tu, dragă, mă sărută; Pân’ s’or face mii şi sute... Iar atunci le-om mesteca, Să nu le mai ştim de seamă nici noi, nici altcineva, — Că ne-ar pizmuî, păgânul, dac’ar şti că-s fiulte-aşa. 2. La mormântul fratelui său (CI.). III. Anacreon. »Vieaţa sa a fost cea mai frumoasă poezie a sa«, — vorba lui Ibsen despre Björnson —, nu s’ar putea spune despre faimosul cântăreţ al iubirii şi vinului, Anacron din Teos (sec. al VI-lea a. Chr.). Poezia lui, uşoară, spontană jucăuşă, din care avem mai multe bucăţi apocrife decât autentice, întrece cu mult vieaţa bătrânului pătimaş ce pare să nu fi mântuit bine. IV. Sappho. Greaca »neagră şi mică« din Lesbos, cea mai însemnată poetă a antichităţii (sec. VII a. Chr.), a fost, se pare, definitiv reabilitată, de acuzaţia infamantă ce plană asupră-i (aia/pa cţista.), prin pledoaria învăţatului Wilamowitz- Moellendorff, din Sappho und Simonides, p. 63 şi urm. (O folositoare monografie Peste mări şi ţări streine Venitu, frate scump, la tine, La mormântu-ţi dureros, Să depun suprem prinos De cinstire morţilor Şi zădarnic să implor Muta la cenuşă, vai! Căci mi te răpi destinul 1. Cupa Meştere-agintar, Vulcane, Iute, dalta şi ciocane, Dar nu-mi face panoplie: De răsboaie-mi arde mie? Fă-mi mai bine un păhar, Cât de-adânc se poate; dar Să nu încrestezi pe el Stele, Carul-mititel, Sus pe-Orizon mohorît, — Nici atât! Fără vreme, crud, hainul... Ci acum, că s’a plinit Darul morţii, pregătit După datini din părinţi, Ud de lacrime fierbinţi Priimeşte-l dela mine Şi rămâi pe veci cu bine! de argint (4). Ce mi-e mie de Pleiade, De Bonnar şi celelalte! — Fă pe dânsul viţă, bade, Şi fa struguri aurii, Şi mai fă colea, prin vii, Cârd şăgalnic de Menade Culegând, şi teasc de vin, Iar, călcând, Lyeul *) divin, Intre Eros şi Aphrodite, Incrustaţi în mărgărite. *) Lyacus (Anator), epitet al lui Dionysos Bacchus, »deslegătorul-de-limbă«.