Trybuna Ludu, czerwiec 1952 (V/152-181)

1952-06-01 / nr. 152

wszystkich kraj^J^ na Łudns Nr 152 (1214) ROK V WARSZAWA — NIEDZIELA 1 CZERWCA 1952 R. WYDANIE F CENA 15 gr Niech żyje sojusz robotniczo-chłopski podstawa rozwoju i rozkwitu naszej Ojczyzny Brutalne najście policji na lokale KPF i organizacji demokratycznych (f) PARYŻ (PAP). W sobotę w godzinach rannych reżim Finay‘a, stosując się do życzeń swych mocodawców amerykańskich, przystąpił do nowej akcji przeciwko francuskim organizacjom demokratycznym. W stolicy i na prowincji silne oddziały policyjne dokonały brutalnego najścia na lokale Komunistycznej Partii Francji, Rady Obrony Pokoju, Frontu Narodowego, organizacji związkowych i różnych stowarzyszeń demokratycznych. Zastosowano przy tym najbrutalniejsze metody faszystowskie. Według relacji dziennikarskich, najście policji na gmach Komitetu Centralnego Komunistycznej Fartii Francji przy ul. Chateaudun miało następujący przebieg: O godz, 7.80 rano przybyło tam 15 samochodów z policjantami oraz 2 specjalne wozy radiowe. Pobliski plac zosta! całkowicie otoczony. Silny kordon policji stanął u wejścia do siedziby Komitetu Centralnego. Ogółem uczestniczyło w akcji 450 umundurowanych policjantów i około 50 policjantów w ubraniach cywilnych. Również na dachach sąsiednich domów ulokowały się patrole policyjne. Policja wyłamała główną bramę i wtargnęła do trzymając w pogotowiu gmachu, automaty. Następnie rozpoczęła się rewizja we wszystkich biurach. Wyważano przy tym drzwi do poszczególnych części gmachu, a obecnyclT na miejscu urzędników zamknięto brutalnie w jednym pokoju. Skonfiskowano i wywieziono samochodem ciężarowym liczne dokumenty i wiele literatury partyjnej. Kilkanaście osób aresztowano. -W podobny sposób odbyło się najście policji na lokal Federacji KPF departamentu Sekwany. Wielogodzinna, niemniej brutalna rewizja przeprowadzona została w siedzibie Krajowej Rady Obrony Pokoju. Policja dokonała też najścia na. gmach CGT oraz na lokale Frontu Narodowego, Stowarzyszenia b. Wolnych Strzelców i Pa rtyza n tów, Republ i ka ńskięgo i Związku Młodzieży Francuskiej redakcji - pisma d'Abord“. ' W ostatniej „B’rance chwili ministerstwo spraw wewnętrznych podało do wiadomości, że rewizję przeprowadzono w lokalu Związku Kobiet Francuskich. O tej samej porze odbywały się obławy policyjne w lokalach partii komunistycznych licznych miast: Lyonie. Marsylii. Borde. aux, Nicei, Grenoble, Clermont Ferrand, La Rochelle itd. Według fragmentarycznych doniesień, również i w miastach prowincjonalnych najścia policji objęły niektóre inne organizacje demokratyczne, m. in. robotnicze stowarzyszenia sportowe Okoliczności tych operacji policji Pinay‘a przypominały wszędzie sceny, których świadkami był naród francuski podczas okupacii hitlerowskiej. Demonstracje i slraśki protestacyjne w całej Francji (f) PARYŻ (PAP). — Dzień,rok ..Humanity .podaje • dęilszy informacje w sprawie poUżnej akcji protestacyjnej, rozwijającej się w całym kraju. W piątek wieczorem odbyła się żywiołowa demonstracja protestacyjna w Marsylii. Policja strzelała do ludności, raniąc dwie osoby: 9-letniego chłopca i 60-letniego starca. W Tulonie robotnicy arsenału zorganizowali wiec w biurze pośrednictwa pracy. Gdy większa część manifestantów opuściła gmach — na salę wdarła się p^Jicja i zaatakowała pozostałych. Trzy osoby ciężko pobito. Robotnicy znajdujący się na zewnątrz stawiali opór policjantom. Sześć osób aresztowano. W Tar.bes demonstrowano pod hasłem uwolnienia Duclos, Stils. i innych uwięzionych patriotów. Gwardia ruchoma i policja użyła gazów łzawiących. Wieczorem tegoż dnia policja zaatakowała pochód robotniczy zdążający do centrum miasta. Dokonana aresztowań. O demonstracjach robotniczych i wiecach protestacyjnych donoszą z Charette, Garvin, Somail, Henin-Lietard, Blois, Valence itd. W różnych miejscowościach policja atakowała demonstrantów, używając gazów łzawiących i kolb karabinowych, W wielu wypadkach iii Su i f 6 51, ćui c i stSwisli skuteczny opór. się Strajki protestacyjne odbyły w wielu fabrykach na przedmieściach Paryża i w różnych miastach prowincjonalnych. Strajkowali m, in. górnicy poszczególnych kopalń w zagłębiach Nord, Loire i Gard. Liczba strajkujących górników wyniosła około 50 procent w Tarne, 60 procent w Aveyron, 40 procent w Cevennes, 30 proc. w Saint Etienne. Korespondent „Ce Soir“ donosi o wielkiej demonstracji w Grenoble. Ulicami przeszedł pochód wznosząc okrzyki: „Żądamy uwolnienia Duclos! Wolność dló Stila! Faszyzm nie przejdzie!“ Na placu przed prefekturą doszło do ostrego starcia z policją. Manifestanci przegrupowali się i kontynuowali pochód innymi ulicami. Robotnicy . licznych miejscowych fabryk urządzili strajki protestacyjne. „Humanite“ donosi, że w Brest przeszedł ulicami rpiasta pochód wznosząc okrzyki: ,.A- merykanie do Ameryki! Ridgway go home!“ Na jednej z ulic patrioci, śpiewając Marsyliankę, zerwali z masztu flagę Stanów Zjednoczonych, zawieszając na jej miejsce sztandar francuski. Przfd foliu aU'tii filmów polskich w ZSKR (fl W związku z rozpoczynającym się 2 czerwca br. ZSRR Festiwalem Filmów Polw skich w dniu 31. ub. m. udała się do Moskwy 10-osobowa delegacja kinematografii z prezesem Centralnego Urzędu Kineftiatografii inż, S. Albrechtem, na czele. v W skład delegacji wchodzą: Lesław Wojtyga — wiceprezes CUK., reżyserzy Aleksander Ford i Jan Rybkowski, operator filmowy Władysław Forbert, red. nacz. Biura Scenariuszowego Dora Gromb orąz aktorzy. Aleksandra Śląska, Danuta Śzaflarska, Czesław Wołłejko i Tadeusz Łomnicki. Delegację żegnali przedstawiciele CUK oraz przedstawiciel „Soweksportfilmu“ W. Winogradów. Program Festiwalu, który zainaugurowany zostanie filmem „Młodość Chopina", obejmuje filmy fabularne: „Zakazane piosenki“, „Ostatni etap", „Stalowe serca“, „Skarb“, „Czarci żleb“. „Miasto nieujarzmione“, „Dwie brygady“, start“ i „Warszawska „Pierwszy Premiera“ . oraz filmy dokumentär« „Dzieło mistrza Stwosza“ i „Mazowsze“ Nowymi zobowiązaniami wifają chłopi pracujący Święto Ludowe (f) Chłopi w gromadach i spółdzielniach produkcyjnych oraz robotnicy rolni w PGR-ach godnie przygotowali się do tegorocznego Święta Ludowego. W tym dniu wielkiej mobilizacji mas pracujących wsi do wzmożenia walki e umocnienie pokoju i wykonanie zadań planu 6-letniegc chłopi uczczą rocznicę krwawych walk i strajków chłopskich w Łapanowie, Jadowie, w Dubli, w Wólce pod Lasem, w Daleszycach, w Krzeczowicach, w Kasince Małej i w wielu innych miejscowościach, znanych z wystąpień chłopskich przeciwko rządom obszarniczo-kapitalistycznym, przeciwko terrorowi sanacji. Na odbywających się w przeddzień Święta Ludowego akademiach chłopi z radością i dumą podsumowują swe osiągnięcia w realizacji czynu podjętego na cześć 60-tej rocznicy urodzin Prezydenta Bieruta, Święta 1-go Maja i Święta Ludowego. Szczególnie uroczysty charakter miała akademia w gromadzie Marcinowice, pow. Świdnica. Podczas akademii meldunki o. wykonaniu zobowiązań złożyli członkowie spółdzielni produkcyjnej Zebrzydowa. Wyremontowali oni trzy kosiarki i. dwie snopowiązałki do dnia 29 bm. oraz dodatkowo zakontraktowali 5 ha lnu. Ponadto wybudowali oni boisko sportowe. Wara imperialistom od naszych Ziem Zachodnich Wr rezolucji podjętej na akademii zorganizowanej przez chłopów wszystkich gromad gminy Marcinowice, pow. Świdnica, czytamy m. in.: „My, chłopi dolnośląscy, oracze i siewcy na prastarych ziemiach piastowskich stwierdzamy: Wara imperialistom od zroszonej naszą krwią i potem ziemi praojców. .Nie dopuścimy do nowej wojny. Żądamy unieważnienia „układu ogólnego“ i zaprzestania odbudowy przez imperialistów z USA agresywnej armii w Niemczech zachodnich pod dowództwem hitlerowskich generałów. Żądamy pokojowego rozwiązania sprawy Niemiec na podstawie propozycji Związku Radzieckiego" Podobne. rezolucje podje! chłopi gminy Stronie Śląskie w pow. Bystrzyca, Lutyni w pow. Środa Śląska oraz setek innych gmin i gromad woj. wrocławskiego. W woj, łódzkim odbyło się 360 akademii, w których uczestniczyło ponad 100 tys. chłopów. O podniesienie plonów, o zwiększenie hodowli Na uroczystej akademii we wsi Kluki, pow. piotrkowskiego, 500 chłopów, kobiet i młodzieży. wiejskiej uchwaliło rezolucję, w której postanawiają oni jeszcze mocniej zewrzeć szeregi w narodowym froncie walki o pokój i plan 6-letni i wydajną pracą przyczynić się da zwiększenia siły ludowej Ojczyzny, 450 uczestników akademii w Brużycy Wielkiej pow. łódzkiego swą wolę umacniania potęgi gospodarczej kraju zamanifestowało w licznych, dodatkowo podejmowanych zobowiązaniach. M. in. postanowili oni przez staranną pielęgnację upraw roślinnych i walkę z chwastami zwiększyć w roku bież. wydajność plonów o 1,5 q z hektara, podnieść o 25 proc. mleczność Swych krów i odstawić do punktu skupu kilkadziesiąt sztuk trzody chlewnej ponad plan. W czasie akademii .wystąpiły ,rpjx>!piczę zęspglv,,ż Elektrowni Łódzkiej i z ZFW im. Niedzielskiego oraz zespół młodzieży szkolnej z Aleksandrowa. Chłopi ze wsi Genac, pow. wieluńskiego zameldowali na akademii o wykonaniu zobowiązań, podjętych dla uczczenia Święta Ludowego. Odchwaścili oni całkowicie 300 ha pól z uprawami zbóż i roślin przemysłowych, zwiększyli o 30 proc. dostawy mleka do mleczarni oraz odstawili do punktu skupu 18 tuczników ponad plan. Chłopi z Woli Turowej rozwiesili w poprzek drogi, wiodącej przez wieś transparent z napisem: „Będziemy walczyć wysokie plony, rozwijać hodo - o wlę, wykonamy z nadwyżką zadania trzeciego roku planu 6- letniego. Zwycięskie meldunki Liczne akademie odbyły również w woj. poznańskim. się tu składano wiele meldunków I o wykonaniu zobowiązań dla uczczenia Święta Ludowego. Chłopi pow. poznańskiego podjęli zobowiązania o wartości ponad 30 tys. zł. I tak mieszkańcy gromady ; Kozie Głowy postanowili zasadzić drzewka akacjowe na brzegach Warty na długości około 1100 m. Gromady: Gruszczyn i Sokolniki wykonają w ramach zobowiązań^ rowy melioracyjne długości ponad 2 km. Gromady: Lawecin i Garbuchowo naprawiają drogi. Podobne zobowiązania (d) W związku ze Świętem Ludowym Prezydent RP Bolesław Bierut odznaczył Krzyżami Zasługi 235 działaczy chłopskich — uczestników walk chłopskich, przeciwko faszy- ÄtK^fkim rządom sanacji, i zasłużonych w pracy dla Polski Ludowej. Złote Krzyże Zasłuwartości ponad 20 tys. zł podjęli chłopi pow. Trzcianka w W dniu 1, czerwca z okazji Święta Ludowego Polskie Radio nada o godzinie 19.10 w programie 1-szym reportaż dźwiękowy z uroczystości w Łapanowie, związanych z odsłonięciem pomnika ku czci bohaterskich chłopów poległych w walce z sanacyjną policją podczas strajku chłopskiego w 1932 r Zbiórka na hudowę Domu Chłopa 1 czerwca br.. w dniu obchodu Święta Ludowego, odbędzie sie publiczna zbiórka pieniężna na budowę Domu Chłopa w Warszawie. Zbiórka ta przeprowadzona zostanie we wszystkich powiatach, gminach i gromadach. z wyjątkiem miast wojewódzkich. * Przybycie delegacji chłopów z NRD W dniu 31 maja br. przybyła do Warszawy delegacją chłopów Niemieckiej Republiki Demokratycznej. która weźmie udział w obchodach Święta Ludowego. Na Dworcu Głównym w Warszawie delegację powitał sekretarz generalny Zarządu Głównego Związku Samopomocy Chłopskiej — pos. Marian Jaworski. gi Prezydent Bierut przyznał 6 działaczom. Srebrne Krzyże Zasługi — 106 i Brązowe Krzyże Zasługi — 123 działaczom Te wysokie odznaczenia państwowe wręczone będą uroczyście w czasie dbchodów Święta Ludowego w dniu 1 czerwca br 235 działaczy chłopskich odznaczonych Krzyżami Zasługi Obchody Międzynarodowego Dnia Dziecka w całym kraju (f) W dniu 31 maja, w przeddzień Międzynarodowego Dnia Dziecka odbyły się na terenie całego kraju liczne akademie, zloty młodzieży i występy zespołów artystycznych. Na wszystkich tych imprezach młodzież manifestowała swą głęboką miłość do Polski Ludowej i jej Pierwszego Obywatela Prezydenta, Bieruta, oraz zadokumentowała swą nieugiętą wolę walki o pokój. W radosnych, beztroskich zabawach wzięty udział dziesiątki tysięcy małych obywateli * W związku z Międzynarodo wym Dniem Dziecka przyznane zostały doroczne nagrody Prezesa Rady Ministrów za twórczość artystyczną dla dzieci młodzieży. Nagrody przyznano: w dziale literatury — Lucynie Krzemienieckiej z uwagi na -wychowawcze znaczenie jej twórczości, a szczególnie ze względu na silnie zaznaczony moment wycho, wania w duchu umiłowania człowieka, patriotyzmu i internacjonalizmu; w dziale plastyki — Janowi Marcinowi Szancerów; za całokształt twórczości, z uwagi na wielkie zasługi w artystycznym wychowaniu dziecka; w dziale muzyki — Feliksów; Rybickiemu z uwagi na wysoki poziom twórczości i wielką wartość jego twórczości dla dzieci. Niezależnie, od powyższych nagród, jury postanowiło różnić Zofię, Marchlewską wyza pełną walorów wawczych piękną ideowo-wyćhoksiążkę „Z pięciu miast“, która zbliża do młodego czytelnika postać wielkiego rewolucjonisty Juliana Marchlewskiego W przededniu Międzynarodowego Dnia Dziecka, Komitet Wykonawczy Międzynarodowego Dnia Dziecka w porozumieniu z Żarz. Głi Ligi Kobiet zorganizował w siedzibie Ligi Kobiet konferencję, poświęconą twórczości dla dzieci. Konferencja wysunęła dezyderaty pod adresem instytucji wydawniczych — wydania zbiorów wartościowych pozycji wybranych z czasopism dziecięcych i audycji Polskiego Radia oraz pod adresem Centralnego Urzędu Kinematografii — podjęcia produkcji długometrażowych filmów fabularnych dla dzieci. Dziś Międzynarodowy Dzień Dziecka Polska Ludowa przyniosła dzieciom szczęśliwe dzieciństwo. Dzieci robotnicze i chłopskie otoczone troskliwą opieką państwa i społeczeństwa rosną na świadomych, pełnowartościowych obywateli — przyszłość naszego narodu. Otoczone miłością nie znają trosk i tragedii, jakie były udziałem dzieci ludzi pracy w Polsce kapitalistyczno-obszarniczej i jakie są dziś udziałem krajów, gdzU rządzą imperialistyczni ciemięzcy ludu i podżegacze wojenni Międzynarodowy Dzień Dziecka przebiegać będzie na całym świecie pod znakiem walki o pokój, o zapewnienie wszystkim dzieciom, jasnego i rad,osnego życia Wody Donu spotkały się z Wołgą Wielkie zwycięstwo budowniczych komunizmu (f) MOSKWA (PAP). Agencja TASS podaje, że dnia 31 maja 1952 r. wody rzeki Don po przepłynięciu 100-kilornetrowej trasy Wołżańsko - Dońskiego Kanału Żeglownego połączyły się z Wołgą. Urzeczywistniły się odwieczne marzenia narodu rosyjskiego o połączeniu dwóch wielkich rzek. Wołga otrzymała dostęp do Morza Azowskiego i Morza Czarnego. Połączenie Wołgi i Donu wieńczy ogromne prace przeprowadzone w latach władzy radzieckiej nad rekonstrukcją budową szlaków żeglownych łą( czących Morze Białe, Bałtyckie i Kaspijskie z Morzem Azowskim i Czarnym oraz nad stworzeniem tranzytowego szlaku wodnego między 5 morzami europejskiej części ZSRR. Z dniem 31 maja 1952 r. stolica ZSRR — Moskwa stała się portem 5 mórz. Długą tradycję ma na polskiej wsi doroczne Święto Ludowe. Tradycję lat dawnych, przedwojennych, łat walki przeciwko znienawidzonym rządom obszarniczo - burżuazyjnym; tradycje lat nowych, powojennych, lat bilansu przebytej drogi_ i wytycznych na przyszłość. Tegoroczne Święto Ludowe łączy w sobie obie te tradycje. Przypada ono w dwudziestą rocznicę wielkich walk chłopskich, które rozgorzały w Polsce w latach 1932 — 1933 i w piętnastą rocznicę strajku chłopskiego z 1937 roku. Przypada ono zarazem w trzecim roku wielkiej niosącej umocnienie i utrwalenie Sześciolatki, osiągnięć ludu pracującego, wzrost siły ojczyzny, w roku, w którym uchwalóna-będzie Wielka Karła zdobyczy ludu pracującego miast i wsi — Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowei Wielką falą rozlały się w latach . trzydziestych walki chłopskie po wsi polskiej. W ślad za klasą robotniczą, która pod wodzą KPP prowadziła bohatersko masową walkę przeciw rządom ciemiężców sanacyjnych i wychodziła pod gradem kul na ulice miast — porwały się masy chłopskie do boju, wbrew sabotażowi wysługujących się sanacji lub endecji prawicowych przywódców ludowcowych. Do walczących dłoń solidarności wyciągną! robotnik z miast, pomimo oporu prawicowych bonzów PPS i związków zawodowych. Ruszyły wtedy do walki masy pracujące chłopstwa przeciwko ustrojowi, w którym magnackie klucze liczyły nieraz ponad sto tysięcy hektarów, a wieś —; ponad osiem milionów „zbędnych rąk“ przeciwko ustrojowi terroru i represji wobec mas ludowych, a zarazem kapitulacji wobec faszyzmu hitlerowskiego i zaprzepaszczania niepodległości kraju; przeciwko reżimowi Berezy i palek policyjnych, głodu, ciemnoty i bezrobocia. Udało się wtedy burżuazji polskiej zdusić terrorem i przelewem krwi walki chłopskie. Ale pozostała żywa pamięć o ofiarach i bojownikach pozostała — co najważniejsze •— żywa więź 'sojuszu robotniczo - chłopskiego i świadomość wśród najszerszych mas chłopów pracujących o tym, że tjdko pod przewo-dem. klasy robotniczej można zrealizować odwieczne marzenia polskiej wsi i ustanowić władzę ludową rpni tirj-aUctsn?v.r^o3. zostsiłs Bliskie osiem lat temu, dzięki radzieckiemu zwycięstwu nad faszyzmem, Zrealizowała ona te hasła, o które walczyli chłopi, pracujący w latach trzydziestych; uczyniła z chłopa pracującego współgospodarza kraju, którego praw i zdobyczy strzeże władza ludowa; wyzwoliła chłopów spod jarzma obszarniczo - kapitalistycznego, zmieniła głęboko oblicze wsi. Sprawiedliwości dziejowej stało się zadość. W sojuszu z klasą robotniczą chłopi pracujący odebrali polskim obszarnikom i pruskim junkrom ponad 6 milionów hektarów ziemi, którymi nadzielono ponad milion rodzin małorolnych i bezrolnych. Władza ludowa zlikwidowała zadłużenie wsi, pod brzemieniem którego chłopi przód wojną płacili rocznie ponad miliard złotych bankom, kupcom, lichwiarzom i kułakom. Władza ludowa przyszła pracującemu chłopstwu z bezpośrednią pomocą na każdym odcinku — począwszy od kredytów, a skończywszy na poważnie zwiększonych dostawach nawozów sztucznych maszyn. Władza ludowa zlikwidowała anali fabetyzm, jako zjawisko masowe, wyrwała wieś z wiekowego zacofania, przeprowadza prawdziwą rewolucję kulturalną. Władza ludowa zelektryfikowała lysiące gromad. Wres/xie władza ludowa zapoczątkowała przebudowę rolnictwa na nowych, socjalistycznych zasadach — przebudowę, która otwiera niezwykle szerokie perspektywy rozwojowe przed milionowymi masami pracujących chłopów. Ogromne korzyści mas chłopskich leżą nie tylko w tym, co władza ludowa zrobiła bezpośrednio na wsi. Dzięki socjalistycznemu uprzemysłowieniu całkowicie znikły przedwojenne „zbędne ręce“ robocze na wsi. A zarazem nieustanny wzrost produkcji przemysłowej jest jedyną gwarancją stałego rozwoju gospodarki rolnej, wzrostu dochodów wsi, Z tych wszystkich ogromnych sukcesów zdaje sobie sprawę przytłaczająca większość pracujących chłopów. Rozumie ona, że tylko dzięki władzy ludowej sukcesy te zostały zdobyte w ciężkiej walce z wrogiem klasowym, z niedobitkami obszerni etwa, z kułactwem, z reakcją wszelkiej maści i agenturami imperializmu. Rozumie ona, że tylko. polityka władzy ludowej — polityka umacniania naszego państwa, wszechstronnego rozwijania naszej gospodarki, a przede wszystkim jej podstawy przemysłowej, polityka zacieśniania przyjaźni i sojuszu ze Związkiem Radzieckim i wszystkimi krajami obozu pokoju, z wszystkimi siłami pokoju na świecie — że tylko ta polityka prowadzi do Polski silnej, bogatej i szczęśliwej. Coraz szersze masy pracujących chłopów rozumieją również, że umocnienie dotychczasowych osiągnięć i sięgnięcie po nowe zdobycze wymaga przezwyciężenia dysproporcji między rozwojem przemysłu, a rolnictwa w naszym kraju. Wiedzą ludzie pracy, że podczas, gdy produkcja przemysłowa na głowę ludności wzrosła w porównaniu z przedwojenną blisko czterokrotnie — produkcja rolna nie nadąża za tym wzrostem. Wiedzą, że podczas gdy liczba zatrudnionych poza rolnictwem wzrosła ponad dwukrotnie — ilość towarów sprzedawana przez wieś miastu nie dotrzymuje kroku temu wzrostowi. Widzą przodujący chłopi dotychczasowe osiągnięcia spółdzielni produkcyjnych i ręzumieją, że do gospodarki zespołowej, której rozwój oparty jest o zasadę dobrowolności, należy przyszłość wsi Tegoroczne święto». Ludowe, organizowane przez ZSL przy współudziale naszej partii i masowych organizacji społecznych przebiegnie więc nie tylko pod hasłem wspomnień z bojów przeszłości i podsumowania wielkich osiągnięć ostatnich lat; przebiegnie ono również pod hasłem zwiększenia wkładu wsi w ogólnonarodowy wysiłek walki o pokój i plan sześcioletni. Oznacza to walkę o wzrost produkcji rolnej, o zwiększenie wydajności z hä, o podniesienie poziomu kultury rolniczej, o zwiększenie towarowości gospodarstw rolnych Oznacza to sumienne wykonywanie obowiązków wobec państwa w zakresie dostaw, podatków, rozszerzenia kontraktacji. Tegoroczne święto Ludowe przypada na okres vVZiAjOSGiicj w siki nsrociow' o pokoj. W potężnych demonstracjach i strajkach masy pracujące Francji żądają uwolnienia towarzysza Duclos, dają wyraz swej nienawiści do kata Korei Ridgway'a i do służalczego rządu Pinay'a, który na wzór Petaina chce Francję znów pogrążyć w mrokach faszyzmu. Wyniki wyborów włoskich wskazują raz jeszcze, że żaden terror, fałszerstwa ani klątwy Watykanu nie są w stanie powstrzymać zwycięskiego marszu idei postępu i pokoju. Narasta z każdym dniem walka szerokich mas narodu niemieckiego przeciw odwetowej klice Adenauera, która pod skrzydłami imperialistów zachodnich odbudowuje Wehrmacht. Wkład wsi pracującej w ogólnonarodowe dzieło walki o pokój, plan 6-letni, o siłę Polski — to stałe wzmacnianie sojuszu robotniczo-chłopskiego, fundamentu władzy ludowej i warunku zbudowania ustroju sprawiedliwości społecznej i dobrobytu. To pogłębianie patriotycznej świadomości zadań jakie stoją przed narodem w walce o umocnienie niepodległości narodowej, przeciwko imperialistycznym agresorom i podpalaczom świata. Pod tymi hasłami obchodzić będzie pracująca wieś Święto Ludowe. Z dumą spojrzą pracujący chłopi na przebyty już szmat-drogi dzielący naszą dzisiejszą rzeczywistość od wspominanych dziś przedwojennych walk chłopskich. Z dumą spojrzą w przyszłość, która naród nasz uczyni silnym, bogatym i przodującym. Świadoma jest polska wieś pracująca tego, że byt nasz jest ugruntowany, że obóz pokoju i socjalizmu, któremu przewodzi potężny ZSRR i jego wielki wódz Józef Stalin jest niezwyciężony, że siły pokoju są potężniejsze od sił wojny. Jeszcze bardziej zacieśni ten dzień sojusz pracującego chłopstwa z klasą robotniczą, prowadzącą naród polski ku szczęśliwej przyszłości. Jeszcze mocniej zwiąże milionowe masy chłopskie z państwem ludowym, Ojczyzną wszystkich ludzi pracy w Polsce. Święto Ludowe Przed Zlotem Młodych Przodowników Dodatkowe u y lupy stali w hucie im. Bolesława Bieruta kona do dnia Zlotu 25 szybkościowych wytopów. Brygada Romana Smółki, pracująca przy budowie nowej stalowni, postanowiła skrócić o 90 roboczogodzin montaż wyciągu mechanicznego do transportu materiałów, wzywając jednocześnie do współzawodnictwa inne zespoły W przędzalni lnu w Żyrardowie rozwija się ruch wielowarsztatowców. M. in. młode prządki Helena Słojewska i Katarzyna Słojewicz z 4 krosien przeszły na obsługę 6 krosien. W szwalni w Żyrardowie zobowiązanie zlotowe podjęło 250 młodych robotnic i robotników, w tym wiele młodzieży niezorganizowanei W tysiącach gromad, w spółdzielniach produkcyjnych oraz w PGR-ach i POM-ach, młodzież podejmuje zobowiązania podniesienia produkcji rolnej i wzmożenia, pracy kulturalnooświatowej. W pow. mławskim do współzawodnictwa przedzlotowego przystąpiło ponad 3.700 młodzieży wiejskiej, która podjęła cenne zobowiązania w zakresie prac potowych oraz walki z chwastami i szkodnikami roślin W woj. olsztyńskim ZMP-owcy z POM w Węgorzewie postanowili wykonać do 22 lipca br. 200 ha orki średniej ponad plan oraz zaoszczędzić 500 kg paliwa. W PGR Andrychowo w woj. krakowskim młodzi robotnicy postanowili wybudować boisko sportowe Młodzi sta łowni cy i budowniczowie huty im. Bolesława Bieruta w Częstochowie, dla uczczenia Zlotu postanowili dać dodatkowe wytopy stali oraz przyśpieszyć budowę nowych obiektów tej huty. M. in. młodzieżowa brygada Czesława Matyji, obsługująca jeden z martenów nowej stalowni, wy- OZIŚ W MU MERZE: ALICJA SOLSKA: „Wąskie gardła“ w teorii i praktyce (Walkę o cegię trzeba rozuoczar już dziś) DZIEŃ DZIECKA STANISLAW KOSIAKIEWICZ starszy instruktor wydziału organizacyjnego Centralnego PZPR: Komitetu o ewidencji partyjnej (Z zagadnień partyjnych) LESZEK TEPER: Szeroki fronl rezerwowy zapewni wykonanie planu JANINA BOROWSKA: Uczelnie podpisują umowy o praktyki studenckie ZYGMUNT SŁOMKOWSKI Dzieci hr. Bcllentani i bracia Anny Tirinanzi WŁADYSŁAW BRONIEWSKI Dzieciom pokoju JERZY TOEPLITZ: Polski film dokumentarny JASZCZ: Udana inicjatywa czyli Fredro nieznany