Trybuna Ludu, sierpień 1970 (XXII/212-242)

1970-08-04 / nr. 215

Proletariusze • |g| J fc \ fcl jj |/| JiJ ■ W JtM f | Organ KC wszystkich krajów ESlj W m/ 1 I | i I gi gil j 8 1 I 1 H W Polskiej Zjednoczonej ------i3£zcic-,sis.!--- JBL JL T JL# UL JUL JH BI A VJL 141 Partii Robotniczej NR 215 (7869) ROK XXII WARSZAWA, WTOREK 4 SIERPNIA 1970 R. WYDANIE A Cena 50 gg Skutki niżu demograficznego Praca nad zmianą sieci ośmielałek (INF. WL) Prawie wszystkie kuratoria opracowały już plany reorganizacji sieci szkół podstawowych, poprzedzone analizq sytuacji, wynikającej z niżu demograficznego w latach 1970-75, Z materiałów tych wynika, że trzeba będzie dokonać poważnych zmian w dotychczasowej sieci i organizacji niektórych szkół. Nie wszystkie okręgi w jednakowym stopniu odczują skutki niżu. Szczególnie ostro zjawisko to rysuje się w woj, białostockim, w którym liczba uczniów w szkołach podstawowych do r. 1975 zmniejszy się o 34 tys., w woj. wrocławskim — o blisko 100 tys. (w tym na wsi o 45 tys.), w woj. koszalińskim o ponad 25 tys. Jedynie w woj. opolskim obserwuje się w niektórych powiatach wyż demograficzny. W konsekwencji tego — przy niezmienionych warunkach obciążenia szkół — nastąpi spadek liczby ośmiola-tek o 6 i więcej nauczycielach a wzrost liczby szkół o 4 i 5 nauczycielach. Np. w woj, białostockim przewiduje się, że na wsi ok. 60 proc. ośmioklasowych szkół zatrudniać będzie tylko 4—5 nauczycieli. Obniżenie stopnia organizacyjnego szkół o 4 nauczycielach do szkół o 1 nauczycielu z klasami I — IV pociągnie za sobą wzrost liczby uczniów mających ponad 3 i 4 km dc szkoły czyli powyżej przepisowej długości. W celu przeciwdziałania temu niekorzystnemu kuratoria zmierzają zjawisku w tym kierunku, by przekształcić szkoły o 4 nauczycielach na szkoły zbiorcze o 5 1 więcej nauczycielach przy zachowaniu wymaganej odległości, przekształcać szkoły zbiorcze o 4 nauczycielach na szkoły z kla-sami I — IV po zapewnieniu uczniom klas V — VIII warunków pobierania nauki w szkołach o większei liczbie nauczycieli. Realizację tego zadania utrudniają jednak zly stan dróg. brak komunikacji oraz internatów. Departament Szkolnictwa Ogólnokształcącego w Ministerstwie Oświaty podjął wstępne konsultacje z Ministerstwem Komunikacji w celu ustalenia zasad i warunków dowożenia uczniów do szkół środkami PKS. Ponadto środowiskowe narady kurato. rów (w czerwcu narada taka odbyła sie w Białymstoku, we wrześniu zorganizowana zostanie w Lublinie i w Krakowie) w oparciu o przeprowadzone badania w terenie pozwolą przyjąć najkorzystniejszą koncepcje dowożenia uczniów różnymi środkami lokomocji, przydzielania sty. pendiów, miejsc w internatach, na stancjach oraz innych form ułatwiających ukształto. wanie najkorzystniejszej sieci i organizacji szkół podstawowych w poszczególnych okręgach. (B) IMDOCHINY Zacięte walki o Kompong Thom w Kambodży LONDYN (PAP). Kompong Thom, gdzie przez całą noc toczyły się zacięte boje, poniedziałek walki trwały naw dal. Rzecznik wojskowy podał, iż od soboty zginęło tam w bojach 32 żołnierzy reżimowych, a 74 zostało rannych. Amerykański samolot zestrzelono nad DRW HANOI (PAP). Obrona przeciwlotnicza prowincji Thanh Hoa zestrzeliła w niedziele nad ta prowincją amerykański samolot bez pilota Agencja VNA informuje, iż jest to 115 samolot USA zestrzelony nad DRW od czasu ,.zaprzestania” bombardowań, a 3.358 od 5 sierpnia 1964 roku. Premier Szwecji ponownie krytykuje agresję US3 SZTOKHOLM (PAP). Premier Szwecji, O Palme, opublikował 2 bm. na łamach liberalnego dziennika „Dageus Nyheter” obszerny artykuł na temat wojny wietnamskiej będący nawiązaniem do dwóch wydanych ostatnio w USA książek o masakrze w My Lai. Główną tezą Palmego jest stwierdzenie, że pokoju w Wietnamie nie można osiągnąć inaczej niż poorzez wycofanie wszystkich obcych wojsk z tego kraju. „destem do głębi przekonany — pisze Palme — że pragnienie politycznego rozwiązania kwestii wietnamskiej, zwłaszcza po nieudanej akcji w Kambodży. rośnie w Stanach Zjednoczonych” Nowy szef delegacji USA na rozmowy paryskie PARYŻ (PAP). Nowy szef delegacji USA na rozmowy paryskie w sprawie pokojowego uregulowania problemu wietnamskiego David Bruce przybył w poniedziałek do stolicy Francji. D. Bruce jest trzecim szefem delegacji US a na rozmowy paryskie. W swej karierze różne funkcje państwowe i pełnii dyplomatyczne. Ma obecnie 72 lata Od marca 1969 roku nie brai czynnego udziału w życiu politycznym Huragan Md Kubą Ewakuowano 3 tys. mieszkańców HAWANA (PAP). Zachodni kraniec Kuby już po raz drugi w tym roku został nawiedzony przez huragan który. krążąc po Zatoce Meksykańskiej zbliża się obecnie do wybrzeży Teksasu. Wskutek niezwykle ulewnych deszczów jakie wystąpiły tam w ubiegły piątek i sobotę, wiele miejscowości znalazło sie pod wodą. Ewakuowano prawie trzy tysiące mieszkańców z zalanych domostw. W czasie naprawiania uszkodzonych przewodów elektrycznych zginał jeden robotnik. Miejscowe władze szacują obecnie poważne szkody wyrządzone przez powódź i przystąpiły już do usuwania jej skutków. Siły wyzwoleńcze Wietnamu zadaja amerykańskim interwentom poważne straty. Dobra znajomość trudnego terenu i zdolność szybkiego pokonywania naturalnych przeszkód pozwalają partyzantom niespodziewanie zaatakować pozycje przeciwnika i po wykonaniu zadania, szybko wycofać się w bezpieczny rejon. Na zdjęciu: oddział partyzancki z prowincji Quang Tri udaje się na kolejne zadanie. Fot. CAF — VNA Prasa fińska: Rosną szanse zwołania konferencji ogólnoeuropejskiej HELSINKI (PAP). Rozmowy prezydenta Kekkonena w Moskwie i Waszyngtonie poważnie zwiększyły szanse przeprowadzenia konferencji bezpieczeństwa europejskiego — twierdzi jednomyślnie prasa fińska, która sprawie konferencji poświęca w ostatnich dniach szczególnie dużo uwagi. Komentatorzy tutejszych dzienników omawiają także ostatnie memorandum rządu austriackiego i stwierdzają, że mimo „konkurencyjności“ wobec inicjatywy fińskiej, stanowi ono silne poparcie dla tej ostatniej — informuje korespondent PAP red. A. Nowicki. Socjaldemokratyczny „Kansan Lehti” jest zdania że „przynap mniej spotkanie przygotowawcze może się odbyć w Helsinkach je* szcze w bieżącym roku” Dziennik pisze dalej. że „głównym celem wizyt prezvdenta Kekkonena w ZSRR i USA było przezwyciężenie przeszkód na drodze do konferencji bezpieczeństwa i skrócenie czasu oczekiwania na te konferencję”. Komunistyczny „Kansan Uutiset” pisze, że „główny problem polega nie na tym jakimi metodami doprowadzi się do konferencji. lecz na tym aby osiągnąć postęp w dziedzinie bezpieczeństwa europejskiego — zgodnie z nadziejami wszystkich miłujących pokói narodów”. Dziennik apeluje do rządu fińskiego o kontynuowanie aktywnych wysiłków w celu doprowadzenia do konferencji bezpieczeństwa. Konserwatywny .Borgaabladet” stwierdza: „Zwołanie spotkania przygotowawczego byłoby już dużym osiągnięciem. Na spotkaniu takim ujawniono by węzłowe problemy, wymagające rozwiązania i już sam ten fakt stanowiłby bodziec dla tych, którzy dzierżą klucz do tego rozwiązania. Początek został już zrobiony i na dalsze rezultaty należy oczekiwać * optymizmem”. Skłonność do burz Pogoda trochę się psuje. Wprawdzie nadal będzie ciepło, ale już znacznie raniej słońca. Jak informu1a synoptycy z PIHM zachmurzenie bedzie dziś umiarkowane, przejściowo duże ze skłonnością do bur-/ i przelotnych opadów. Maksymalne temperatury od 2C stopni nau morzem do 28 na południowym wschodzie kraju. W WARSZAWIE również będzie dość dużo chmur. Niewykluczona nawet burza. Temperatura w południe ok. 25 stopni C. Wiatry słabe w czasie burzy większe, przeważnie z kierunków wschodnich. Konkretyzacja....uchwały w sprawie bodźców materialnego zainteresowania # Przygotowania do jesiennych przewozów 9 Za dam aw zakresie poprawy rentowności produkcji przemysfu Spółdzielcza działalność usługowe Posiedzenie Prezydium Rządu / 3 bm. odbyło się posiedzeniłrjpf5zg^uni.3iiadur~ "Prezydium Rządu — na wniosek, Przewodniczącego Komitetu Pracy i Płac oraz Centralnej Rady Związków Zawodowych — rozpatrzyło i zatwierdziło szereg decyzji dotyczących konkretyzacji uchwały Rady Ministrów i CRZZ z dnia 1 lipca 1970 r. w sprawie bodźców materialnego zainteresowania pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwach przemysłowych pionu centralnego i grupujących je zjednoczeniach w latach 1971—1975. Jednocześnie Prezydium Rządu zapoznało się z aktualnym stanem prac administracji na tym odcinku. Wysłuchano informacji Ministra Komunikacji o przebiegu wykonywania zadań przez transport kolejowy i samochodowy oraz o aktualnym sianie przygotowań do realizacji przewozów w okresie szczytu jesiennego. Na tle informacji i dyskusji Prezydium Rządu ustaliło przedsięwzięcia zmierzające do pełnej realizacji przez transport kolejowy i samochodowy bieżących zadań. Prezydium Rządu, przy udziale zainteresowanych ministrów, ustaliło dalsze zadania dla ministerstw i zjednoczeń w zakresie poprawy rentowności produkcji przemysłu w 1970 r. W oparciu o wymiar dokonanej oceny oraz wnioski z dyskusji, ustalono węzłowe kierunki dalszej obniżki kosztów produkcji szeregu wyrobów przemysłowych Dokonano — przy udziale prze wodniczącego Komitetu Drobne, Wytwórczości oraz prezesa Zarżą du LentrauiKgu Zw.ą2»u »poi tizielczosci Pracy — analizy dzia łalności usługowej spółdzielczość pracy, W wyniku przeprowadzo ncj oceny ustalono zadania znacz nego zwiększenia działalności usługowej spółdzielczości pracy w latach 1971—1975 Następnie rozpatrzony został projekt uchwały w sprawie poprawy stopnia wykorzystania maszyn i urządzeń, który zmierza do zagwarantowania lepszego wykorzystania istniejącego parku maszynowego i obniżenia kosztów produkcji — zwłaszcza przez wprowadzenie obowiązku wielozmianowej pracy i usprawnienie zagospodarowania zbędnych obrabiarek i maszyn. Rozpatrzono także projekt uchwały w sprawie zasad organizacji kontroli jakości produkcji w przedsiębiorstwach. Projekt ten realizując uchwały V Zjazdu postanowienia PZPR oraz wnioski z dyskusji na zjeżdzie, określa kierunki usprawnienia i zadania w zakresie działalności organizacyjno-technicznej przedsiębiorstw przemysłowych na odcinku kontroli jakości wymbów. (PAP) Wszechstronna działalność Wojewódzkich Zespołów Poselskich Rozwój gospodarczy regionów # Realizacja postulatów wyborczych % Funkcjonowanie handlu Interwencje w życiowych sprawach obywateli Minął niedawno rok pracy Wojewódzkich Zespołów Posels&ich V kadencji Sejmu. W ZP, będące dobrowolnym zrzeszeniem posłów województwa coraz lepiej zdają egzamin w zacieśnianiu więzi między parlamentem a wyborcami. W praktyce oznacza to coraz lepsze poznanie podstawowych problemów terenu, celniejsze konfrontowanie postulatów opinii publicznej z decyzjami sejmowymi, wnikliwsze badania tych postulatów, podtrzymywanie słusznych inicjatyw. WZP wykorzystują w swej obecnej pracy doświadczenia z ubiegłej kadencji, doskonaląc dotychczas stosowane formy organizacyjne. Poselskie zespoły zajmowały się ostatnio przede wszystkim problemami wynikającymi z bieżących i perspektywicznych potrzeb poszczególnych regionów. Prawie wszędzie znalazły się na warsztacie zagadnienia związane z kierunkiem rozwoju województwa w latach 1971—1975, a także z realizacją wniosków i postulatów zgłoszonych przez wyborców w kampanii wyborczej do Sejmu i rad narodowych. Posłowie z woj. wrocławskiego zajęli się m. in. sprawa zabezpieczenia gospodarki dolnośląskiej w kadrę ze średnim i wyższym wykształceniem. Lubelscy posłowie rozpatrywali problem zaopatrzenia miast w wodę oraa zaopatrzenia przedsiębiorstw budowlanych i budownictwa rolnego w sprzęl techniczny. Mechanizacja robót budowlanych, organizacja przemysłu materiałów budowlanych, gospodarka leśna i sprawy przemysłu drzewnego. a także modernizacja 1 rozwój Międzyn. Targów Poznańskich bylv przedmiotem analizy posłów w*oj. poznańskiego, Na warsztacie posłów łódzkich znalazły się zagadnienia dotyczące np. studenckich praktyk wakacyjnych, działalności domów rencistów i zakładów opieki społecznej. Posłowie ziemi białostockiej omówili tak ważne sprawy rolne jak obrót ziemią, scalanie gruntów, zaopatrzenie wsi i rolnictwa w wodę. Realizacja dekretu amnestyeyjnego została omówiona np. przez posłów olsztyńskich. Przyjął się dobry zwyczaj, że w posiedzeniach problemowych WZP biorą zazwyczaj udział przedstawiciele prezydium WRN, a także działacze gospodarczy i społeczni regionu. Wiele wniosków pódjętych przez zespoły referowanych jest następnie na posiedzeniach komisji sejmowych. W ten sposób — co jest rzeczą bardzo istotna — decyzje sejmowe wspierane są analizą aktualnej sytuacji terenu W minionym okresie nasilone były też spotkania posłów z wyborcami. Posłowie starali sie przede wszystkim dotrzeć do miejscowości i środowisk, które w ubiegłej kadencji z różnych przyczyn „wypadły” z poselskiego pola widzenia. (dok. na str. 4, szp. 2) Program likwidacji szkód powodziowych Narada z udziałem wicepremiera Z. Tomala Wody opadły, rzeki wróciły już w swoje koryta. Wróci! porządek w przyrodzie, ale powrót do normalnego życia na zalanych terenach jest dużo trudniejszy i wymaga ogromnego wysiłku. W takim wymiarze powódź była trudna do przewidzenia. Z wyjątkiem Sanu na górskich dopływach Wisły poziom wód w rzekach przekroczy! kulminacje notowane w czasie powodzi w 1960 r. San przestał być groźny zbiornikowi w Solinie. dzięki Całkowicie przejął także falę powodziową zbiornik w Goczałkowicach. Zbiorniki na rzece Sole w znacznej mierze spełniły swoje zadania w redukcji fali powodziowej, czego nie można powiedzieć o zbiornikach Rożnów-Czchów na Dunajcu. Ostatnią powódź je się z tymi. które porównunawiedziły nasz kraj w 1934 roku i w 1960 r. choć na całej prawie długości Wisły poziom jej wód był wyższy niż w wymienionych latach. Mimo najwyższego w tej powodzi poziomu wód, obszar zalanych w br. terenów był o 60 proc, mniejszy niż to miało miejsce przed 10 laty, choć straty powodziowe okazały się duże. Nie można ich jednak jeszcze dokładnie określić. Np. w woj. lubelskim, obliczając straty na gorąco, niektóre uprawy uznano za całkowicie zniszczone. Po spadku okazało się, że część tych wód upraw jest uratowana. Przyjmując tę korektę, je się, że wielkość przewidutegorocznych strat nie przekroczy tych z roku 1960. Są jednak i straty niewymierne — zginęło 11 osób, m. in. 5 strażaków, broniących mostu w Cieszynie. Regionalnie największe straty — 7(1 proc. — poniosło woj. krakowskie. Wynika to m. in. stąd, że obwałowania w tym województwie są w części stare, a więc słabsze od obecnie budowanych. Nie były też przygotowane na przyjęcie tak wysokiej fali powodziowej tamtejsze zbiorniki wodne. Następne na liście najbardziej poszkodowanych jest województwo katowickie — 11 proc. — 1 kieleckie — gdzie część strat wynika z zalania osad znajdujących się między wałami Wi-Sił V. Powódź najbardziej dotknęła oczywiście rolnictwo, które poniosio ok. 50 proc. wszystkich strat. Następnie resort komunikacji, gospodarki wodnej i gospodarki komunalnej. Straty w rolnictwie spowodowane są głównie zalaniem ok. 150 tys. ha użytków rolnych oraz szkodami w zbożach i roślinach okopowych. Wezbrane wody zniszczyły całkowicie lub uszkodziły wiele urządzeń melioracyjnych oraz budynków gospodarczych we wsiach. Straty w komunikacji — to przędą wszystkim uszkodzenie nawierzchni dróg lokalnych 1 państwowych, zniszczenie 240 i uszkodzenie ok. 300 mostów. Doświadczenia ostatniej powodzi wskazują, że nawet gdyby komunikaty PIHM były najdokładniejsze, to obecnie istniejące zbiorniki retencyjne mogą jedynie zmniejszyć, ale nie są w stanie całkowicie zatrzymać tąk dużej jak ostatnia fali powodziowej. Przepływ wód w okresie ostatniego wezbrania przekraczał znacznie możliwości zwłaszcza zbiorników podkarpackich. Najlepszą gwarancją zażegnania letnich powodzi — jest zdaniem fachowców właściwe zagospodarowanie górskich rzek. Przemawia za tym rachunek ekonomiczny jeśli powódź zdarza się nawet raz na 10 lat Ustaleniu programu likwidacji szkód poświęcona była powodziowych narada u wicepremiera Zdzisława Tomala, w której uczestniczyli przewodniczący Urzędu Gospodarki Centralnego — Zbigniew Januszko, Wodnej przewodniczący wojew. rad narodowych i wiceministrowie kilku resortów gospodarczych. Dokładny program likwidacji szkód sprecyzuje uchwała, którą w najbliższym czasie podejmie w tej sprawie rząd. Poważna część szkód powodziowych ma być zlikwidowana jeszcze w tym roku Ustalono, że specjalnie powołane zespoły ustalą m. in. optymalny program budowy urządzeń przeciwpowodziowych na rągkgch i potokach górskich- (PAP) W oczekiwaniu na oficjalne otwarcie spotkania ministrów w Trypolisie Konsultacje w stoikach państw arabskich KAIR (PAP). Jak podała z Trypolisu agencja MENA, powołując się na źródła dobrze poinformowane, ministrów spraw konferencja zagranicznych i obrony siedmiu krajów arabskich bezpośrednio zaangażowanych w konflikt z Izraelem rozpocznie się we wtorek — to jest po powrocie z Bagdadu przewodniczącego Libijskiej Rady Rewolucyjnej, płk. Kadafiego. Jednakże już w poniedziałek wieczorem miały się rozpocząć kontakty między delegacjami syryjską, jordańską i libijska. Delegacja Syrii przybyła na obrady KAIR (PAP). Jak informuje oficjalna Libijska Agencja Prasowa, w poniedziałek po południu do Trypolisu przybyła delegacja syryjska, która weźmie udział w konferencji ministrów spraw zagranicznych i obrony siedmiu krajów arabskich. W skład delegacji wchodzą: generał Mustafa Tlas —■ pierwszy zastępca ministra Obrony i szef sztabu armii syryjskiej, Mustafa Es-Sajed — minister Spraw Zagranicznych Syrii oraz generał Awad Ragh — drugi zastępca ministra obrony. Rozmowy Kadali - fil-Baki Jak informują z Bagdadu, w poniedziałek wieczorem rozpoczęły się tam rozmowy między przewodniczącym Libijskiej Rady Rewolucyjnej płk. Kadafim, a prezydentem Iraku. Al-Bakrem. Płk Kadafi przybył do Bagdadu po zakończeniu rozmów w Kairze. Według agencji LNA. w czasie wizyty w Bagdadzie Kadafi przedvskutuie aktualna svtuacie na Bliskim Wschodzie. Spotkanie G. Jarringa z U Thantem NOWY JORK (PAP). W poniedziałek po południa specjalny wysłannik ONZ d/s Bliskiego Wschodu Gunnar Jarring odbył rozmowę z sekretarzem U Thantem. generalnym ONZ on w ten sposób Zapoczątkował konsultacje w sprawie sytuacji na Bliskim Wschodzie wobec obecnych perspektyw wprowadzenia w życie Bezpieczeństwa rezolucji Rady 22 listopada 1967 roku. Oczekuje się, że następna rozmowę Jarring odbędzie z sekretarzem stanu USA Rogersem. W kołach ONZ mówi sie» że dalsze konsultacje Jarringa będą zależały przede wszystkim od definitywnego wyjaśnienia stanowiska Izraela wobec propozycji pokojowych zaakceptowanych już prze? ZRA i Jordanię. Bardzo ważnym elementem ewentualnego wznowienia misji Jarringa na Bliskim Wschodzie będzie kolejne spotkanie przedstawicieli czterech mocarstw przy ONZ, przewidzianym na środę 5 września. (Na str. 2 zamieszczamy korespondencję z Nowego Jorku pt. „Bliskowschodnie niewiadome’”, Odpowiedź Nasera Al-Rakrowi KAIR (PAP). W odpowiedzi na list prezydenta Iraku Al-Bakra prezydent ZRA, Naser, stwierdził, ze wysiłki w celu zorganizowania demonstracji w Bagdadzie w związku z zaakceptowaniem przez ZRA planu Rogersa powinny być raczej skierowane przeciwko wrogowi — pisze agencja MENA. Naser podkreślił również, że byłoby bardziej pożyteczne lotnictwo irackie otrzymało gdyby instrukcje atakowania pozycji nieprzyjacielskich, albo też gdyby poczynione zostały wysiłki zmierzające do zwiększenia skuteczności armii irackiej na froncie wschodnim. Prezydent ZRA odpowiedział w niedziele na list prezydenta Iraku, który przywiózł do Kairu iracki minister Pracy i Opieki Społecznej Al-Hadisi. Wysłannik iracki po 3-dniowym pobycie w Kairze odjechał do kraju. Jak już podawaliśmy, on Chartum, poprzednio odwiedził Trypolis i Algier, gdzie przekazał przywódcom Sudanu, Libii i Algieru listy prezydenta Al-Bakra. (Dalsze informacje z Bliskiego Wschodu zamieszczamy na str. 2) Silniki „Manifestu Lipcowego” gotowe do rejsu oceanicznego (OD SPECJALNEGO WYSŁANNIKA „TRYBUNY LUDU“) Kolejne badania próby sprawności technicznej przechodził w poniedziałek M/S „Manifest Lipcowy“ w swoim rejsie po Bałtyku. Przeprowadzono rozruch silnika głównego, który przez wiele godzin pracował przy różnych obciążeniach, na przeciążeniu i na biegu wstecznym. Po tej próbie, zakończonej pomyślnie silnik jest w pełni przygotowany do oceanicznego rejsu. Sprawdzono również działanie wielu innych mechanizmów. dużym zainteresowaniem oglądaZ łem pomiary szybkości statku przeprowadzone na tzw. pomiarowej mili morskiej. Są to dwie pary nableżników, umieszczonych na brzegu półwyspu Helskiego. Statek idzie pełną szybkością i w momencie migania punktów orientacyjnych mierzy sie czas przebycia jednej mili. Wykonano kilka przebiegów w obydwie strony nrzy mocach silnika głównego. różnych Dokonano również pomiarów szybkości przy pomocy logu. Statek w warunkach próbnych osiąga szybkość nonad 18 węzłów, a wiec tyle. ilp przewidywali projektanci. Pogoda nadal sprzyja. Na pokładzie statku „Manifest Lipcowy” wszystko w porządku. Do lekarza okrętowego dr Barbary Trzciński«! zgłosiło się zaledwie kilku pacjentów i to tylko no proszki od bólu głowy. Tak jak poprzednio, korespondencje te nadaje przy pomocy radiooficera statku „Manifest Lipcowy” Stanisława Drawea. za pośrednictwem „Gdynia Radio”., JERZY OLSZEWSKI Dslspcja iracka przybędzie do Moskwy MOSKWA (PAP). Jak podaje agencja TASS, 4 bm. przybędzie do Związku Radzieckiego delegacja Republiki Irackiej. Na jej czele stać będzie wiceprzewodniczący Rady Dowództwa Rewolucji oraz zastępca sekretarza generalnego Socjalistycznej Partii Odrodzenia Arabskiego (Baas), Sadam Husajn At-Takriti. Dskeny brytyjscy przystąpili th pracy LONDYN (PAP). 47 tys. dokerów brytyjskich przystąpiło w poniedziałek do pracy. Strajkowali oni przez dwa tygodnie domagając się podwyżki płac. Jak podawaliśmy, w piątek zostało zawarte porozumienie między przywódcami związków zawodowych a przedsiębiorcami. Byl to strajk dokerów, który po raz pierwszy od 1926 roku całkowicie, unieruchomił wszystkie porty brytyjskie. Jak wynika a obliczeń przysporzył on skarbowi państwa 576 min funtów (1,38 miliarda dolarówft strat. Francuska próba nuklearna PARYŻ (PAP). Francuskie Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało. że w niedziele w rejonie laguny Fangataufa na Wyspach Polinezyjskich na Oceanio Spokojnym dokonano kolejnej próby nuklearnej z ładunkiem malej mocy. Był to siódmy wybuch w ramach tegorocznej serii francuskich prób nuklearnych. Ostatni eksperyment tej serii zostanie przeprowadzony 15 sierpni* również w rejonie Pacyfiku- Postrach włoskiego morza (OD STAŁEGO KORESPONDENTA AR Z RZYMU) Zanieczyszczenie wód rzecznych i mórz stało się już problemem światowym. W żadnym jednak kraju europejskim sprawa ta nie wywołuje tak wielkiego niepokoju jak we Włoszech. I to z kilku przyczyn, z których najważniejszą jest zagrożenie wpływów dewizowych z turystyki międzynarodowej. Turystyka przynosi Italii więcej dochodów rocznie niż cały przemysł samochodowy. Ponad 5H proc. cudzoziemców przyjeżdża do Włoch nie dla oglądania wspaniałych zbiorów sztuki i zabytków, lecz by spędzić urlop na plaży. Nadmorskie miejscowości i plaże przynoszą blisko miliard dolarów rocznie. Otóż w tym roku kąpiel w morzu została zabroniona w rejonie Genui, jest niewskazana w okolicach Rzymu, Neapolu, Wenecji, Bari itd. Prefekt Genui zabronił kąpać się na wybrzeżu liguryjskim, gdyż zanieczyszczenie wody morskiej ropą naftową oraz ściekami przemysłowymi. i grozi niebezpiecznymi miejskimi epidemiami. Decyzja prefekta została zawieszona, ale pod Genuą nikt się nie kąpie. Na plażach rzymskich w największe upały tylko nieliczni wchodzą do wody, ryzykując infekcję. 25 lipca zakazana została kąpiel w Tybrze i zamknięto rzeczne pływalnie, gdyż okazało się, że stan zanieczyszczenia wody przekracza puszczalny poziom. 150 razy doBy uspokoić ludność i turystów prasa zamieściła zdjęcie syndyka Wiecznego Miasta w momencie, gdy z poważnym wyrazem twarzy pobierał próbkę wody morskiej. Później ukazał się komunikat donoszący, że tylko ujście Tybru zanieczyszczone jest w stopniu groźnym, o kilometr dalej^ można już bez obawy chociaż z niemałym obrzydzeniem, wchodzić do morza Zagraniczne organizacje turystyczne uprzedziły swych klientów jakie przykrości mogą ich spotkać w Italii. Co przezor-oiejsi turyści szczepią się przeciwko tyfusowi, cholerze, tężcowi. Błękitne włoskie morze zaczyna budzić strach. Ropa naftowa i ścieki przemysłowe są przekleństwem mórz całego świata. We Włoszech dochodzi do tego szczególne nasilenie nieoczyszczonych ścieków miejskich. 10 min Włochów mieszka na 8500-kilometrowym wybrzeżu. Latem przebywa nad morzem 20 min turystów z Włoch i zagranicy. A większość miast i osiedli nie posiada nowoczesnej kanalizacji, wszelkie brudy i śmiecie spływają czy wrzucane są wprost do morza. Nawet w Rzymie kanalizacja miejska jest niemal nieoczyszczana, tony cuchnących odpadków zaa kopuje się w doły przy Tybrze. Władze turystyczne i sanitarne stwierdzają, że opanowanie sytuacji wymaga zarówno nowego ustawodawstwa — np. surowych kar dla przemysłu zanieczyszczającego wodę — jak i ogromnych, sięgających wielu miliardów dolarów inwestycji. Już obecnie niektóre miasta, jak np. Rimini podjęły takie inwestycje. Ale rozwiązanie problemu w skali kraju nie jest możliwe bez długoletniej, konsekwentnej polityki inwestycyjnej. DOMINIK HORODYNSKI Rozruch technologiczny wytwórni DMT w toruńskiej „limie" W Zakładach ^ Włókien technologiczny wytwórni dwumetylotereftałanu — zwanego w skrócie DMT. Jest to podstawowy surowiec "niezbędny do produkcji włókien poliestrowych elany i torlenu. Dotąd „Elana“ zmuszona była surowiec ten importować. U- ruchomienie wytwórni DMT obniży więc znacznie koszty produkcji włókien sztucznych. Roeruch technologiczny potrwa ok. 3 tygodni. W początkowe i fazie wytwórnia dostarczy rocznie 15 tys. ton surowca, zaspokajając jednak tylko częściowo potrzeby Elany”, Buduje sie więc kolejna wytwórnie DMT. która bedzie produkować ok. 45 tys. ton tego półproduktu rocznie. (PAP) PO ZGONIE J. TROJANA Depesza kondolencyjna Cz. Wycedm W związku z tragiczną śmiercią wiceprzewodniczącego Izby Ludowej Zgromadzenia Federalnego CSRS Josefa Trojana, marszałek Sejmu PRL Czesław Wyeech prze. słał depesze kondolencyjna do przewodniczącego Zgromadzenia Federalnego CSRS profesora doktor* Dalibora Banes*. ff API