Új Tükör, 1977. október-december (14. évfolyam, 40-52. szám)

1977-10-02 / 40. szám

lásnak indult Kiotó városa mellett. Ez csak epizód a filmben. Kuroszava kibontja az eredeti történetet, a val­lomások alapján négyszer — négy­féleképpen — jeleníti meg a gyilkos­ságot, és keret­játékot illeszt hozzá: az eseményeket az egyik szemtanú, a favágó beszéli el a lakájnak és egy vándorló szerzetesnek, miközben mindhárman a Rasomón, a romos templomkapu alatt várják a vihar elmúlását. A film humanista gesz­tussal föloldja a novella megoldat­lansága miatti szorongásunkat: a fa­vágó magához vesz egy elhagyott csecsemőt. Müller Péter szakmai rutinnal ezt a filmváltozatot emelte át a színpadra. Nehéz leckét adott föl Szirtes Tamás rendezőnek. A novellák és a film kemény realizmusát a színpad nem követheti, természete szerint stilizál. Továbbá, ami egy japán színésznél realizmus, az őt utánzó magyar szí­nésznél illusztráció, így elvesznek az életszerű részletek, és marad a gon­dolat. Ezt a favágó képviseli, keresi az igazságot. Nem a gyilkossági tör­ténetben — az életben. Ő a főszerep­lő. Koltai János néhány finom jel­zéssel érzékelteti is a valósággal brechti alapeszmét de alakját a ren­dezés nem tudta elég súlyossá tenni, a középpontba állítani. A gyilkossági történet szereplői pedig — Almási Éva, Bálint András, Sztankay István — hiába tesznek meg mindent (te­hetségüknek hála, időnként sikerrel), hogy egyéniségük átüssön a filmek­ről másolt japánkodáson. Amit adni tudnak: szakmai helyzetgyakorlat. Juhász Jácint, Lőte Attila és Bay Gyula esetében még annyi se: be­szédgyakorlat. Az előadás kicsengése kétségkívül humanista. A szándék dicséretes, az eredmény több mint két héne­ Koltai Tamás nevét viseli, apját sosem látta, és nem is igen veszi szívesen az apa­jelölteket a lakásban. Petr igazán jámbor fiatalember, nem is értjük, miért került javítóintézetbe, hiszen szabadulása után valósággal kenyér­re kenhető otthon és a munkahe­lyén is, ahol becsületesen dolgozik, még a brigádvezető lányába is bele­szeret. Beilleszkedésének egyetlen akadálya csupán a mama férfikap­csolata, de csakhamar megérti, hogy anyja még fiatal, és nem élhet apáca módjára. Cserébe a megértésért me­leg otthont kap. Végül is ki maradt itt szeretet nélkül? Ő került a legjobban. A két korai szo­náta esetében az előadói mértéktar­tás a két nagy előd, Haydn és Mo­zart közellétét igazolja, ugyanakkor az f-moll szonáta pompásan sikerült zárótétele tudatosan bontja ki azt a távlatot, hogy ez a tétel minden ro­mantikus, gyors zárótétel egyik leg­fontosabb őse. A híresen szép d-moll szonáta első tétele úgy gazdag drá­mai ellentétekben, ahogyan azt a szerző elképzelte, a második tételt viszont kissé aszkétikusnak érezzük. A d-moll szonáta záró Alegrettóját sokféleképpen lehet értelmezni; hal­lottuk már titokzatosan suhanó ví­zióként, vagy igazát makacsul ismét­lő, démoni perpetuum mobilénak. Bächer Mihály ebben a tételben a sziklákkal dobálózó, haragvó titán képét idézi. Dicsérnünk kell a zenei rendező és a hangmérnök munkáját is; a leme­zen valóban az szól, amit a Zene­­akadémia egyik földszinti ülésén hallhatnánk. (Hungaroton) Zsoldos Péter li dh k. van BEETHOVEN P/AAO SOX4TAS No. lm Fmintw.Op. lí W/VwGminar.Ch.49 I Vl~in Dmmor.Op.il 2 FILM APÁM, AZ AGGLEGÉNY Színes, szovjet film Vidám termelési filmet rendezett Gennagyij Kazanszkij és Oleg Das­­kevics egy építőbrigádról, amely kü­lönféle, szerencsére könnyen megol­dódó gondokkal küzd: nem érkezik meg időre a daru, a fiatalok pedig sorban otthagyják az építkezést. A bajok éppen egy bajkeverő fiatal­ember jóvoltából tűnnek el, aki gi­tárjával, látszatra hányaveti, való­jában csupaszív lényével nagy fel­fordulást csinál maga körül, ám éle­tet visz az építkezésre. „Humanizál­ja" a termelést, és máris megy min­den a maga útján. S hogy igazából felhőtlen legyen a boldogság, ő maga is megtalálja kiskorában elvesztett édesapját, az építésvezető pedig rá­lel egyetlen fiára. Milyen egyszerű is az élet — egy filmen!­or­r SZERETET NÉLKÜL Színes csehszlovák film A filmekben szeretet nélkül többnyi­re elvált és elfoglalt szülők gyerme­kei, vagy úgynevezett „problémás” fiatalok szoktak felnőni, akik kény­telenek megosztani otthonukat a ki­csapongó mama alkalmi férfiismerő­seivel. (Igazi árvagyerekekről kevés szó esik.) Vaclav Matejka filmjében a rokonszenves főszereplő fiú anyja SHERLOCK HOLMES LEGKEDVESEBB BÁTYJÁNAK KALANDJAI Színes amerikai film Gene Wilder írta, rendezte, és ő a főszereplője is ennek a krimibe ol­tott krimiparódiának. Marty Feld­­mannal együtt végigjátsszák, és köz­ben kinevettetik a műfaj szinte va­lamennyi fordulatát, kellékét, az ül­­dözéses gégéken át a bonyolultabb, körmönfontabb bűnügyi fogásokig. Humoruk gyakran alpári, de aki kedveli a fent nevezett két színészt, és ezt a műfajelegyet, biztosan jól szórakozik majd a már klasszikus Sherlock Holmes eme igencsak tanu­lékony — a film magyar címével el­lentétben — öccsének kalandjain. Székely Gabriella HANGLEMEZ BACHER MIHÁLY ÚJ BEETHOVEN-LEMEZE Talán fölösleges elismételnünk, hogy Bacher Mihály az a fajta előadó­egyéniség, aki képes a saját maga alkotta zeneszerzőportrét közvetíteni hallgatóságának. Különösen így van ez Beethoven művei esetében, ame­lyek — Liszt opuszai mellett — a legmélyebb emberi-előadói kapcso­latban állnak jeles zongoristánkkal. Ennek a hosszú évek alatt felrajzolt Beethoven-portrénak az őszinteségét érezzük mindhárom szonáta tolmá­csolásában, és ez adja a produkció hitelét. Nehéz választani, melyik ii­ ! HETI AJÁNLAT KIÁLLÍTÁS ALKOTÓK A XI. KERÜLETBEN Bartók Béla úti Galéria Elnézést kell kérnem a Bartók Béla úti galéria vezetőitől: igazságtalanul gyanúsítottam őket azzal, hogy Czó­­belt vagy Uitzot egyszerűen a kerü­let művészeinek minősítik — a kiál­lítás megnyitója ugyanis épp azzal a kitétellel kezdődött, hogy „XI. ke­rületi művészet, mint olyan, nem létezik”. A mostani és az ezt követő kiállítás azonban már valóban kerü­leti vonatkozású: a — legalábbis pa­píron — itt lakó képző- és iparmű­vészek munkáiból nyújtanak váloga­tást. No már most, a kerületben jó 300 művész lakik, s a két tárlaton csak egyharmadukat lehet bemutat­ni. A Reich Károlyból, Schéner Mi­­hályból és Vilt Tiborból álló — tehát rendkívül eltérő szemléleteket egye­sítő — zsűri tagjai „megpróbálták kiemelni a bőségből a valóban kva­litásos műveket, válogatási szem­pontnak egyedül épp ezt, a kvalitást tartva” (idézet a katalógusból). Jó volna remélni, hogy a kiállítás után nem kétszáz megsértett — mert ki­maradt — művész passzív ellenállása fogja majd nehezíteni a rokonszen­vesen induló kis galéria munkáját. Bán András művészettörténész és munkatársai ugyanis nagyon színes és fiatalos kiállítást rendeztek a he­terogén anyagból. Van itt az idős nemzedéket és egyben a hajdani színvonalasabb „műcsarnoki festé­szetet” képviselő Gálffy Lolától Kéri Ádámig, a mai „stúdiósok” kísérle­tező kedvű képviselőjéig minden irányzat. Még meglepetés is akad: Herpai Zoltán, aki különös, szürrea­lista képével zavarba ejti a könnyen ítélő kritikust is. Kicsit emlékeztet az elmebetegek képeire , de alkotó­juk nem elmebetegnek, hanem igen tehetséges, útját kereső fiatal mű­vésznek látszik. Legalábbis ebből a képből ítélve ... (Képünkön Herpai Zoltán műve) Székely András □ 3

Next