Turul 1894 (A Magyar Heraldikai és Genealógiai Társaság Közlönye).

I. Értekezések és önálló czikkek - Nagy Géza: Az Árpádház mondai genealogiája

AZ ÁRPÁDHÁZ MONDAI GENEALÓGIÁJA. 1. Az Árpádház genealógiáját már a XIII. szá­zadban összeállították s Noétól kezdve ízről-ízre levezették a leszármazást Eteléig s Etelétől Ár­pádig. Ezen genealógia szerint, melyet a Márk­féle krónika-szerkezettől kezdve csekély elté­réssel minden magyar krónika közöl, Noé fia volt Jáfet, ezé Thana, ezé Nimród, ezé Hunor, ezé Bor, ezé Dama, ezé Keled, ezé Keve, ezé Keár, ezé Beler, ezé Kádár, ezé Othmár, ezé Farkas (Thuróczinál : Tarkans), ezé Bondofárd, ezé Buken, ezé Csanád, ezé Budli, ezé Beztur, ezé Mike, ezé Miske, ezé Ompud, ezé Kulche, ezé Levente, ezé Leel, ezé Zamur, ezé Zambur, ezé Bolug, ezé Bulcsu, ezé Zulta, ezé Berend, ezé Kadicsa, ezé Opus, ezé Ethel, ezé Seemen, ezé Turda, ezé Bendekus, ezé Ethele, ezé Csaba, ezé Ed, ezé Vgek, ezé Eleud, ezé Almus. A történelmileg konstatálható első és azon­o­s­ban csak Álmos, vagy a­mint Konstantin írja, Szalmus (Szalmutzész) volt. A­mit Álmos apjáról s nagyapjáról írnak krónikáink, az a monda, sőt talán a mithosz körébe tartozik. Lehet, hogy ezek közt is van olyan, a­mi talán históriai igazság , de a leg­csekélyebb támaszpont is hiányzik arra, a­mely­nél fogva összehasonlítás által legalább a való­színűségre lehetne következtetni. Mindössze annyit mondhatunk, hogy Ugek s a felesége, Emesü, talán mithikus alakok, vagy ha esetleg históriai személyek voltak is, a róluk szóló ha­gyományba mithikus elemek vegyültek.­ Életidős, a­ki Kézai és a Márk-féle krónika szerint Ál­mos apja volt, hagyományaink régibb és pon­tosabb változatának följegyzője, Anonymus, Álmos vezértársának, Szabolcs vezér apjának, s így a Csák nemzetség ősének mondja. Ebben több is az igazság, mert Konstantin császár is ismer egy Lebediasz nevű vajdát, kit Lebediá­ban valamennyi vajda közt a legtekintélyesebb­nek mond s Álmosnak kortársa, de semmi esetre sem apja volt. Lebediasz, azaz a bizánczi orthográfiából kihüvelyezve a régi magyar név­alakot , Levedi pedig valószínűleg egy személy a magyar hagyományok Elen­d- vagy Elendü­jével, mely név régebbi alakjában mindenesetre Elevedi volt.2 Ki volt az Emesü apjának mon­dott Eunedu-Belian vagy a Márk-féle krónika szerint Euned-Bilia ? váljon összeköttetésbe hozható-e a VIII-ik század második felében élt . A bizánczi, p­é­z' s csak kivételesen, szó kezdetén, //. A görögös sz végzet elhagyásával «Levedia» alakot ka­punk, de ez aligha tekinthető az ősmagyar formának ; a régi magyar személy- és helynevekben nagyon gyakori a -di végzet, ellenben a -dia ugyanezeknek az elszlávo­sított változatában szokott előfordulni. Ilyen szlávos alak­nak vehető fel a Levedia annál is inkább, mert Konstan­tin a magyar törzsfőnököket is szlávosan « voivod»-oknak nevezi. Nem lehetetlen különben, hogy maga a név is szláv eredetű (v. ö. a délszláv Lebud névvel) s az Elevedi ennek a törökös átvétele, mert a török-tatár nyelvekben a szókezdő / meg nem maradhat. / ' . * Turul. 1894. J.­ ­ L. erre nézve *Az Almos-monda. Sepsi-Szent-György 1884.» cz. tanulmányomat.

Next