Turul 2003 (A Magyar Heraldikai és Genealógiai Társaság Közlönye)

1-2. füzet - 1. Értekezések, önálló cikkek - Gross, Lidia: A Szent Lélek-rend ispotályai Erdélyben (13-16. század) (Fordította Pap Ferenc)

­ A SZENT LÉLEK-REND ISPOTÁLYAI ERDÉLYBEN (13-16. SZÁZAD)* Történeti művek A 19. század közepén jelent meg Friedrich Mül­lernek a Szent Lélek-rend Erdélyre vonatkozó, mind­eddig egyedülálló összefoglaló munkája.­ Még ma is ez az egyetlen olyan szakmunka, amely az Erdéllyel foglalkozó kutatások kiindulópontja lehet. Hozzáte­hetjük még Friedrich Teutschnak az erdélyi evangéli­kus egyházzal foglalkozó művét,­ amely a kérdésben nagy szerepet elfoglaló intézmények viszonylatában részletesen ír az Erdélyben is működő rendekről, fő­ként ezek belső vallási életéről, s ennek kapcsán nyújt néhány adatot a Szent Lélek-rend erdélyi léte­sítményeiről is. A kérdéskörrel magyar szakemberek is foglalkoz­tak, így pl. Pásztor Lajos,3 Somogyi Zoltán,4 Kubinyi András.5 E néhány könyvészeti adatot azért tartottuk szük­ségesnek felhozni, mert - az elérhető dokumentáció függvényében - ezekre épül, ezekből indul ki a jelen dolgozat is. A Szent Lélek-rend erdélyi létesítményei A Rend erdélyi ispotályai Besztercén (Bistrita/ Bistrita), Brassóban (Kronstadt/Brasov), a Beszterce-Naszód megyei Királynémetiben (Beierdorf/Craini­mat), a barcasági Földváron (Marienburg/Feldioara), Nagyszebenben (Hermannstadt/Sibiu), Segesváron (Schossburg/Sighișoara) és Marosvásárhelyen (Neu­markt/Târgu Mureș) működtek. Nagyszeben A rend nagyszebeni ispotályára vonatkozik a leg­régibb biztos okleveles adat (1292), és ugyanerre a lé­tesítményre utal a legtöbb információ, így érthető, hogy közleményünket a nagyszebeni ispotállyal indít­juk. A legrégebbi adat, amire fennebb is hivatkoztunk, 1292. június 24-éről származik.­ Szerződésről van szó, amelyből világossá válik az, hogy miként tértek át az ispotályban a világi ügykezelésről az egyházi, rendi ügykezelésre. Az áttérés a következőképpen történt: a helyi városvezetőség - ennek a kezelésében volt addig az ispotály - átadta a Rend tagjainak (frat­ribus cruciferis de ordine sancti spiritus) a már rég­óta ispotálynak használt házat, összes tartozékaival, s átengedte a Rendnek az összes használati jogot. Ezek után is gondoskodni kellett a szegények, a ma­gatehetetlen emberek, a sánták vagy nyomorékok, valamint az idevetődött „idegenek" lakáskörülmé­nyeiről és ellátásáról (et ipsi pauperibus, debilibus advenis et claudis ... subveniant). A Rend tagjai köte­lezték magukat arra, hogy ezentúl is megtartják és biztos körülmények között folytatják le a vallási szer­tartásokat, a miséket, hogy a jótevő és jóakaratú hí­vők adományaiból támogatni fogják mindazokat, akiknek erre szükségük van. Nincs folyamatos adatunk arról, hogy a rákövet­kező évszázadban (14. század) volt-e, s ha volt, mi­lyen kapcsolat alakult ki a nagyszebeni magisztrátus és az ispotály között. Erre vonatkozólag csupán ele­nyésző, szórványos információval rendelkezünk. Mind­ez semmiképpen sem elég ahhoz, hogy összefüggő . Szerkesztőségi megjegyzés: a szerkesztőség mindig örömmel ad helyet olyan, nem magyar kutatók írásainak, amelyek közös, kár­pát-medencei történelmünkre vonatkoznak.

Next