Ügyvédek lapja, 1918 (35. évfolyam, 1-52. szám)

1918-01-05 / 1. szám

ÜGYVÉDEK A LAPJA­ huszonöt tételt csinál, s ha levele csak éri­nt egy pár szóval jogi kér­dést is, az már nem­­levél, hanem­­írásbeli jogi vélemény . A mi régi hírneves ügyvédeink nem is csináltak költségjegyzéket, soha. Rendes klienseiktől évi fixumot húztak, ha pedig csak egyes nagy perek vi­telére kérettek fel, szerződést kötöttek­­a­­heteik fizetendő honoráriumra nézve. Ez volt a múltban s ez lesz a jövőben is e kérdés leg­természetesebb megoldása. Van azonban az előzetes szerződéskötésnek is egy nagy hiányos­sága. Az t. i., hogy­ amikor átveszi­ az ügyvéd az ügyet, majdnem lehetetlen előre meghatározni, hogy mennyi munkát és mennyi fáradt­ságot fog annak teljes lebonyolítása igénybe venni. .Fiatal ügyvéd koromban én is jobban szerettem­ a szerződéses meg­állapodást, mint az Expens-notát­, de néhányszor rosszul jártam vele. Egyszer egy nagykikindai bűnügyben vállaltam­ el a védelmet. Az akták áttanulmányozása után, úgy láttam, hogy az ügy 1­2 nap­­alatt letárgyalható. Követeltem tehát az ügy viteléért 500 forintot, ilegi adták. De szerencsétlenségemre egy igen lassú bíró vezette mint elnök a tárgyalási­g lett az 1—2 napból harm­incz nap. Egy más alkalommal meg Hodossy Imre kért fel kettőnket, engemet és Elvittük Sándort, hogy­­egy bűnügyben vállaljuk el a­ vé­delmet. Egy igen előkelő családban valami hagyatéki osztozkodásból folyólag indult meg valami bűnvizsgálat. Az első- és másodbiróság,­­mint alaptalant to­­­másította a panaszt és beszüntette az eljárást. De a kir. Curia, nyilvánvalókig, hogy valami egyesség jöhessen létre a család­tagok között, tárgyalást rendelt, hogy némely homályosnak látszó kö­rülmény tisztázható legyen­. A főtárgyalás kitűzése dőlt állott az ügy, amidőn annak vitelére felkérettünk. Hódossy, aki a család rendszerinti ügyvédje volt, néhány nap múlva megküldte nekem is, Flintáknak is a meghatalmazást s egy-egy dijlevelet, melyben mindegyikünknek 5—5000 forint volt tiszte­let­díjjal felajánlva, tikár­­verés után, akár egyességileg bonyolítjuk le az ügyet. Abban állapodtunk meg Hódossy­val,, hogy én mindenekelőtt odarándulok a perbíróság székhelyére s áttanulmányozom az ügyirato­kat, hogy aztán közösen, megállapíthassuk, nem kell-e okmányok vag­y más bizonyítékok beszerzéséről gondoskodnunk. Az iratok áttanulmányozása után azt találtam, hogy nem kell semmi további bizonyítékokról gondoskodni, mert az eddig kinyomozott bizonyí­tási anyag teljesen elegendő, hogy valamennyien felmentessenek a vád­ alól. De egyik ügyfelünk is ott lakván abban a városban, annak azt is megmondtam, hogy habár szó sincs bűntényről, de mégis rossz benyo­mást fog tenni a közvélemény előtt, hogy ilyen előkelő családban a gazdagabb család, ha jogosan is, nyerészkedjenek szegényebb rokonukon. Kliensünk ezen megjegyzése folytán azonnal kifizette a panaszos által vitatott különbözetét s az vissza is vonván a panaszát, a törvényszék beszüntette a további eljárást. Megszűnt a mi missziónk. Néhány nap múlva megküldte Hódossy mindegyikünknek az 5000 forintnyi honoráriumot. Az én ügyvédi tisztességérzetem azonban azonnal fellázadt az ellen, hogy én e napi munkáért ilyen nagy honoráriumot­ elfogadjak, ennélfogva Draskóczy kartársunkkal, aki akkor Hódossy iroda­vezetője volt, azonnal visszaküldtem a pénz felét azzal az üzenettel hogy habár a díjlevél arra is szól, ha egyezségileg nyerne az ügy ,befejezést.,, én nem fogadhatok el 3 napért ilyen nagy honoráriumot, m­ert tv dij­levél kiállításakor senki sem gondolt, arra, hogy a felek között még a tár­gyalás előtt jöhessen egyesség létre. Hódossy eleinte nem akart ebbe megnyugodni. De aztán igazat adott nekem. Ismert finom érzékénél fogva csak azt kötötte ki, hogy erről ne­­ széljak Flintáknak, nehogy az én vissza­utasításom folytán ő is kényte­­leníttetve legyen hasonlóan cselekedni. Azt láttam tehát, hogy nekem nem jó szerződésileg rendeznem­­ az ügyvédi honoráriumot, mert ha a hátrányomra csalatkozom, azt nem pótolja nekem senki sem, ha pedig a felem csalatkozik, én nem tudom a m munkanélküli hasznot lenyelni A székesfővárosi árvaszék gyakorlata a gondnoksági ügyekben. ^ Irta: D­r. Kovács Jenő. Budapest Székesfőváros árvaszékének elnök­­helyettese. Az Ügyvédek Lapja a múlt évi 48. és 49. számaiban dr. Csorna Kálmán árv.­ülnök bírálat tárgyává tette a gyámható­ságok, de kivált a székesfővárosi árvaszék eljárását, amelyet az új Pp. életbeléptetése óta a gondnoksági ügyekben követnek. Nincs szándékomban a czikkíróval ehelyütt polemizálni, de mert az elismerésre méltó buzgalom, amivel ezt a — véle­ménye szerint mellőzött — kérdést tárgyalta, őt oly megálla­pításokra, sőt téves következtetésekre ragadta, amelyek a fő­városi árvaszék eljárását téves és igazságtalan megvilágításba helyezhetik, nemcsak az árvaszék eljárásának, hanem a fenn­álló gyakorlat helyességének igazolása érdekében is, szüksé­gesnek tartom a kérdést a czikkiró által meglehetősen mellő­zött gyakorlati szempontból megvilágítani. Az 1876. évi XIV. t.-cz.-nek a személyes szabadság meg­védését czérte az az intézkedése, hogy csak oly egyént vegye­nek fel végleg az elmegyógyintézetiye, akinek elmebetegsége bíróilag megáll­apíttatott, a gyakorlatban oda módosult, hogy ez a megállapítás csak a gondnokság alá helyezési ítéletben tör­tént meg. A minden esetben kereszt­ülvitt gondnokság alá he­lyezés tehát nem kizárólag a közérdeket, illetve az elmebeteg vagyoni érdekeit szolgálta, hanem azt is czélozta, hogy csak oly egyén legyen elmegyógyintézetben végleg felvehető, akiről bírói ítélet állapítja meg az elmebetegséget. Az új Pp. igen helyesen elválasztotta a megállapítási eljá­rást a gondnokság alá helyezés iránti eljárástól. Ezzel nemcsak a bűnvádi és a polgári per egész vonalán érvényesülő azt az alapelvet juttatta érvényre, amely szerint a bíróság, peres eljárást hivatalból sohasem indít meg, hanem azt is c­élozza, hogy a gondnokság alá helyezési eljárás ezentúl csak akkor induljon meg, ha arra tényleg szükség van. Az életbeléptetési törvény 19. §-a ezért rendeli, hogy a bíró­ság az elmebeteg felvételére vonatkozó határozatát a gondnok­ság alá helyezés iránti eljárás esetleges megindítása czéljából az árvaszék­kel hivatalból kézbesíttek­. "Ha már most a törvény­nek ezt a rendelkezését egybevetjük a rendelkezés indokolá­sával, amely szerint a gyógyintézetbe való felvétel és a gond­nokság alá helyezés iránti eljárás közt fennállott kapcsolat meg­szüntetendő, mert a minden esetben való gondnokság alá he­lyezés nem szükséges, sőt az sok esetben az elmebetegre nézve . E szakaszt a közigazgatási perben nem használhatjuk ugyan, arra azonban megtanít bennünket, hogy a bizonyítási teher kérdésének megoldását a közigazgatási perben is ne az alaki, hanem főleg az anyagi jog körében keressük. Ha erre az alapra helyezkedünk, akkor ki fog világo­sodni az, hogy a közigazgatási perben igen­is lehet és kell is a felet egyszer elutasítani azért, mert nem bizonyított, más­szor pedig a nyomozási elv alapján hivatalból bizonyítást rendelni, daczára annak, hogy a fél bizonyítékot fel sem hozott. A közigazgatási bíróság előtti eljárásban alkalmazandó anyagi jogi szabályok különböző természete követeli ugyanis azt, hogy a panasz elbírálásánál egyszer a nyomozási elv, másszor pedig a fél bizonyítási kötelezettsége érvényesüljön, úgy a­hogy azt félig meddig az 186. évi XXVI. t­cz. idézett szakaszaiból is ki lehet olvasni. Csak az a fontos, hogy ne érvényesüljön a nyomozási elv akkor, amidőn a felet magát terheli a bizonyítás és ne akkor rój­jünk a félre bizonyítási kötelezettséget, amidőn a tör­vény rácziója szerint a bíróságnak hivatalból kellene a tény­állást kinyomozni. Ha az eseteket e két­ kategóriába helytelenül sorozzuk be, akkor lehetetlen helyzetek állanának elő. Gondoljunk csak a következőkre: Az anyagi törvény például meghagyja a félnek, hogy mily bizonyítékokat terjesszen a közigazgatási hatóság elé, hogy azok alapján valamely jogot nyerhessen el. •­­ A fél nem tesz eleget ennek a kötelezettségének. Elutasít­ják­. Panasszal él. Panaszában azt vitatja, hogy mindazok a feltételek, amelyeket a kérdéses jog elnyerése szempontjából­­ a törvény előír, fennforognak. Bizonyítékait azonban panasza kapcsán sem mutatja be. v . Képzeljük most már el, hogy az anyagi törvénynek mily sérelmére lenne az, ha a közigazgatási bíróság ily esetben nem utasítaná el a felet, hanem bizonyítást rendelne el s maga szerezné be azokat a hiányzó bizonyítékokat, amelye­ket a félnek kellett volna előterjesztenie. 1 . Az ily bizonyítás elrendelése és eredményének honorálása lerombolja az anyagi törvény rendelkezését, mert hisz lehe­tővé teszi azt, hogy valaki jogot nyerjen anélkül, hogy meg­felelt volna annak a kötelezettségnek, amelyet a törvény a jog elnyerésének feltételéül reá rótt.­­Most pedig lássuk az érem másik oldalát is. A törvény előírja pl. a közigazgatási hatóságnak, hogy egy közigazgatási ügyben mi a teendője. A hatóság nem teljesíti ezt­ a tényállást, melyet ki kell derítenie, nem állapítja meg s a felet ügyvesztessé teszi. Nyilván nagy jogsérelem esnék a panaszos félen, ha ily­­ esetben arra kényszerülne, hogy saját fogyatékos eszközeivel­­ ő végezze el azt a munkát, amelyre a hatóság van a törvény­­ által kötelezve, s amelyet sokszor az adott esetben csakis a­­ hatóság képes elvégezni. A bizonyítási teher körüli tévedések tehát jogfosztást, a hatósági és magánkötelezettségek összezavarását s végered­ményben jogi bizonytalanságot idéznek fel. Szembetűnő ennélfogva a bizonyítási teher kérdésének­­ fontosága. E kérdés kezelése sokszor nehéz lesz.

Next