Ügyvédek lapja, 1920 (37. évfolyam, 1-12. szám)

1920-01-01 / 1. szám

sZ ÜGYVÉDEK LAPJA A hozadéki adók mellett ma már elmaradhatatlan a jöve­delemadó, amely módot ad arra, hogy az adózásban a teherviselő képesség is megfelelően figyelembe vétessék. Itt lehet ugyanis a fokozatosság elvét érvényre juttatni. A jövedelmadó mostani for­májában már tarthatatlan. Az eddigi kivetések során az alap­törvénynek minden hiányossága és hibája kiderült, nem kerül tehát nagy munkába egy aránylag jó, tökéletes törvény egybe­állítása. Természetesen nem lehet elkerülni,az adókulcsok emelé­sét sem, ami különösen a nagyobb jövedelmeknél még méltány­talannak sem mondható. A jövedelemadó reformjával kapcsolatban kell majd eldön­teni, váljon a vagyonadó és a hadinyereségadó a mai alakjában tartassék-e fenn. A vagyonadó ugyanis lényegében nem vagyon­adó, hanem a fundált jövedelmek súlyosabb megadóztatása, te­hát­ a jövedelemadó kiegészítő része. Lehetne tehát egyéb meg­oldást is találni, amely esetleg a kivetés egyszerűsítése szempont­jából volna előnyös. A hadinyereségadó voltaképen már elvesz­tette jogosultságát, mert ma már hadinyereségről nem lehet szó. Az állam szorult helyzetére való tekintettel azonban lehetne egy olyan állandó adót behozni, amely a jövedelemnek az előző évek­hez képest való növekedését vonná a rendes adótételnél súlyosabb adó alá. Egy ilyen adót nem lehet igazságtalannak tekinteni ak­kor, ha csupán azt a jövedelem­többletet érintené, amely az adózó tisztességes megélhetésére szükséges összeget túlhaladja.­­ Itt természetesen nem gondolok az úgynevezett létminimumra,­­ hanem ennél jóval nagyobb jövedelmekre.­pl. 20,0(X) K-ra. A hozadéki és­ a jövedelmi adók rendszerét kiegészítik a for­galmi adók. Sok olyan jövedelmet, amelyet a legjobb jövedelmi és hozadéki adókkal sem lehet elérni, meg lehet találni valamely forgalmi adóval. A forgalmi adókat a legtöbb adórendszer bé­lyegekkel lerovandó s kezelési szempontból illetéknek minősülő szolgáltatások útján szedi be. A mi régi illetékrendszerünk épen egyike volt azoknak, amely az illetékeket a forgalmi adókkal a legjobban összekeverte. Az illetékrendszer különben is rég rá­szorult már a rendezésre. Wekerle Sándor meg is kezdte a régen sürgőssé vált munkát. Az első rész, a vagyonátruházási illetékek­ről szóló törvény el is készült, és az 1918. évi XI. törvény alak­­jában bele­került a magyar törvénytárba. Bármennyire itt is azonban ez a törvény, már­is módosításra szorult. A törvényho­zás ugyanis annak idején az öröklési illeték mellett a külön in­gatlan vagyonátruházási illetéket elejtette. Ezzel azonban a re­form pénzügyi eredménye olyan csorbát szenvedett, amelyet a­­ mai nehéz viszonyok között feltétlenül ki kell küszöbölni, vagyis­­ az ingatlan vagyonátruházási illetéket vissza kell állítani. Azon- : kívül a törvény megalkotása idejében annyira szoros kapcsolat­­­­ban állottunk Ausztriával, hogy politikai szükségesség volt lehe­tőleg egyöntetűen szabályozni a fokozatosságot. Emiatt a kul­csok megállapítása sem a rokonsági viszony szerint, sem az örökrészek nagyságához képest nem volt olyan, amilyent a he­lyes adóztatási elvek megkívántak volna. Végül az Ausztriával és Horvátországgal való viszonyunk megváltozása is kívána­tossá teszi a törvény módosítását. Kívánatos volna végül ebből a törvényből az ingó vagyonátruházások illetékére vonatkozó sza­bályokat kihagyni, mert ez inkább a reform második részébe, az okirati illetékekről szóló törvénybe való. A novellát el kell ke­­j­­­ülni nem marad tehát más hátra, mint az 1918. évi XI. tör-­­­vény helyett is másik törvényt alkotni. A Wekerle-féle javaslat indokolása szerint a reform másik­­ része volna az okirati illetékekről szóló törvény. Ennek a tervez­­­zete már el is készült, a szakköröknek is ki volt adva, és ezek nagy része a javaslatról véleményt is mondott és kifogásait elő-­­ adta.. Az egész reformnak különben ez a legnehezebb része.­­ A szakkörök véleménye alapján való átdolgozása azonban nem­­ okozna nagy nehézséget. Az okirati illetékekről szóló törvénynek itt említett terve-­­­zete magába akarta olvasztani az értékpapírforgalmi adót, a­­ nyeremény­adót, a­ szállítási adót és a vadászati és fegyveradót, s ezáltal adórendszerünk egyszerűsítése szempontjából is hala­dásnak tekinthető. Az egész illeték­rendszer átdolgozásának következménye­­ volna a valóságos illetékek, tehát elsősorban a törvénykezési illet­­­tékek újra­alkotása is. Erre vonatkozólag már a múlt év végén­­ kifejtettem nézeteimet, mást most sem tudnék ajánlani. Legfel­jebb a kulcsok nagyságára nézve kellene most szigorúbb állás-­­­pontot elfoglalni. Az illetékreform utolsó része volna a közigazgatási elj­á­rá - s­sokban fizetendő díjak és illetékek szabályozása. Ezekből lénye-­­ gesebb bevétel alig várható ugyan, azonban a rendszer betetőzést,­­ és a­ régi illeték­szabályok megszüntethetése céljából ezt a részt is egyidejűleg kell megcsinálni. Az új törvények megalkotásánál a kulcsok emelésén kívül­­ két körülményre kell különösen figyelemmel lenni. A régi törvé­nyek egész sereg­mentességeket adtak. Ezek nagy része többé-ke­­vésbbé jogosulatlan politikai befolyásoknak köszönhette létét. Ezeket most meg kell szüntetni. A másik az adóerkölcs meg­javítása. Nálunk az adókat tulaj­don­képen a szabadságharc leverése után az osztrák önkényuralom hozta be. Az adók az osztrák csá­szári kincstárba folytak be. Az osztrák kincstár megrövidítése te­hát nem szégyen, hanem hazafiság volt. Ez a hazafiság azonban kellemes is volt, s azért megtartották annak még akkor is, amikor már az adóeltitkolással nem az elnyomó osztráknak ártottak, hanem önmagunkat csaltuk meg vele. Az adótörvények tökélel­­lensége is elősegítette az eltitkolásokat, így azután nem csoda, ha nálunk nem adóerkölcsről, hanem inkább adóerkölcstelenségről kell beszélnünk. Ezen végre segíteni kell. Megfontolandó volna, nem kellene-e a jövedéki kihágások helyett az állam megrövidí­tését a büntető törvény alá tartozó bűncselekményekké átalakí­tani. A megbecstelenítő büntetések talán hatékonyabban közre­működnének az erkölcs javítására. Viszont ennek a súlyosbí­tásnak ellenében meg lehetne nyugodni abban, hogy a bűncse­lekmények már a vizsgálati stádiumban az ügyészség és a ren­des bíróság elé kerülnének, s így a pénzügyi hatóságok egyol­dalú és elfogult állásfoglalásával szemben a tisztességes adózó nagyobb védelemben részesülne. Ezekben véltem felsorolni a pénzügyi kormányzat legsür­gősebb feladatait az adózás terén. Kétségkívül nagy, évek mun­káját igénylő feladatokról van szó. Ma azonban nem lehet évekig várni. Megfeszített munkával kell dolgozni, s hisszük, hogy a nagy feladatot a pénzügyminisztériumokon kivül álló szakkö­rök és érdekeltek bevonásával hónapok alatt is meg lehet és meg­tudjuk, mert meg kell oldanunk. .Jogsegélykérdések. (Pp. 1. Cím II. Fejezete.) Irta : I­r. Kovács Marcel curiai bíró. fi. IV. A Pp. 15. §-a értelmében a megkeresett bíró nem vizsgál­hatja a megkereső bíróság hatáskörét vagy illetékességét,­ sem a megkeresés igazságosságát, törvényességét, célszerűségét, sem azt, hogy Pp. 289. §-a (közvetlen tanúkihallgatás helyett megke­resés) alkalmazható-e.­ De vizsgálhatja, hogy a foganatosítandó cselekmény egyáltalában bírói megkeresés tárgya lehet-e, hogy nem ütközik-e tiltó törvénybe, és hogy a cselekmény elvégzésére helyileg illetékes-e (utóbbit nem vizsgálhatja a perben eljárt alsóbíróság, ha a megkeresés a felsőbíróságtól származik). A periratok megküldése végett megkeresett bíró nem vizs­­­­gálhatja azt, hogy az iratok közt lévő levél tartalma a hivatásos ügyvédi titoktartás alá esik-e (a. rdzs. 49. §. és Pp. 299. §.), mert annak az elbírálása, hogy a levél ennek dacára bizonyítékul fel­használható-e, a megkereső biróra tartozik.10 A megkeresett bíróság illetékességének hiánya fenforog pld. akkor, amikor a szemletárgy nincs az ő területén, hanem máshol, — és rendszerint akkor is, ha a kihallgatandó tanú vagy fél más bíróság területén tartózkodik, — kivéve ha a perbíróság, ennek tudatában, kifejezetten és indokoltan, mégis őt keresi meg (akár azért, mert a kihallgatandó egyén előtt valamely ott lévő okiratot vagy könyvet kell felmutatni, akár azért mert szembesítésre van szükség). • V. Külföldi bírói hatóságtól származó megkeresést (16. §.), eltérő nemzetközi megállapodás hiányában, csak a viszonosság feltétele alatt kell teljesíteni, és az igazságügyminiszternek a viszonosság felől tett nyilatkozata a bíróságokra kötelező. Plósz szerint abban az esetben, ha a viszonosság államszer­ződéssel van biztosítva, a megkeresett bíróság nem lehet arra figyelemmel, hogy a megkereső bíróság államában a viszonos­ságot be nem tartják; erről csak jelentést tehet (Pp. 18. §-a.), de a konkrét esetben a szerződést becikkelyező törvényt respektálni tartozik. Neumann álláspontja (az osztrák ZPO. kommentárjá­ban) ezzel elletétes. És Magyary szerint is az igazságügyminisz­ter nyilatkozata arra fog irányulni, hogy a külföld a viszonossá­got tényleg gyakorolja-e vagy sem? Ez volt a Curia és az igaz­ságügyminiszter álláspontja is abban a kérdésben, hogy az osztrák tőzsd­eb­íróság kikötését érvényesnek tekintsük-e, ami igenlő értelemben oldatott meg (Pp. 41.4. §. ut. bek.) azon az ala­­ p Hamburg OLG. Rechtsprechung 8, I. ,J Eptscb. dós RG. 69, 274. t r-Sp. Tábla 1917. P. IV. 142,.Perj. Dtár. IIL 54 sz.

Next