Új Élet, 1975 (17. évfolyam, 1-24. szám)

1975-01-10 / 1. szám

választások napjaiban ismerős­­ hangulatú gyűlések zajlanak falun és városon; képviselőjelöltek ta­nácskoznak választóikkal az időszerű gondok, feladatok közepette, a jö­vőnek távlati fényében. A téli esték korán leszállnak, s hogy 4 — 5 óra körül a művelődési otthonokban egy­begyűl a választók népes serege, az országnak ezernyi pontján kezdetét veszi a munkatanácskozás. Mert a mi választásaink előkészületének ez a legfőbb jellemzője. A valamikori korteshadjáratok talán látványosab­bak lehettek; egymásnak feszülő osztályérdekek, csoportindulatok iz­gágaságában a tettlegesség is érvelés­sé lépett elő; a népámitás, ígérgetés szónoki fordulatában görögtűzként lobbantak föl az „istenadta nép" szent érdekei, hogy azután a man­dátumok birtokosainak földbirtokait, avagy részvényeit gyarapítsák az immár közismert történelmi tények tanúsága szerint. Ezek a mai képvi­selőjelöltek — munkások, parasz­tok, értelmiségiek — nem nagy mes­terei a cirkalmas retorikának; egy­szerű és tényszerű szavaik valójában a nemrégen lezajlott XI. pártkong­resszus dokumentumainak szelle­mében fogant gondok, feladatok köré kristályosodva válnak szerves részei­vé a párt tanításainak. Az eszme­cserék , a kölcsönösség jegyében, választók és választásra jelöltek kö­zös szellemi erőfeszítései annak a hatalmas családnak, amely immár nem képletesen, hanem valóságosan foglalja el helyét a jognak asztalá­nál, amely eggyé forrott a XI. kong­resszus eszméiben, a sokoldalúan fejlett szocialista társadalom fejlesz­tésének gyakorlatában. A konkré­tumoktól idegenkedő elme számára — épp ezért — e munkatanácskozá­sok látszólag nélkülözik a magas­­röptűséget, a váratlan gondolati for­dulatok látványosságát. De abban, ahogyan egy falu, egy város mai és holnapi arculata kirajzolódik, a té­nyek, számadatok, gyakorlati módo­zatok kristályosodási pontjain az a fajta poézis fénylik föl, amely a legmeggyőzőbben fejezi ki az em­beri vágyakat. Érdemes tehát figyel­münket a tanácskozások felé fordí­tani. A felelősségviselés szenvedé­lye szikrázik föl bennük: választók és választottak, románok, magya­rok, németek és más ajkú dolgozók egyazon törekvésének szép lása. GOND ÉS TÁVLAT Igaz a­ 454571 jelenkori emberiség egyik alap­vető kérdése: hogyan hasznosít­juk a tudomány és a technika forradalmi jelentőségű felfedezéseit? Az ember, a társadalom, az össz­­emberiség érdekében-e, vagy éppen az emberiség ellen, valamilyen szűk hatalmi csoport érdekében ? A kérdés nem utolsósorban etikai vonatkozású, s az erre adott válasz dönti el, hogy a humánum vagy az ember­ellenesség táborához tartozik-e valaki. A kommunisták munkája és élete, a szocialista etika és méltányosság elveinek és szabályainak Törvény­­könyve leszögezi, hogy pártunk, „a szocializmus és kommunizmus romániai megteremtésének nagyszerű történelmi jelentőségű művét szervezve és vezetve, elsődleges figyelmet szen­tel az új, magasrendű öntudattal és kiváló erkölcsi vonásokkal rendel­kező ember megteremtésének, az em­berek közötti új kapcsolatok előmoz­dításának, a szocialista etika és méltányosság elvei érvényesülésének a társadalmi élet minden területén Pártunk XI. kongresszusa külön napirendi pontban foglalkozott a szocialista etika és méltányosság normáival, s a Pártprogram egész fejezetet szentel ennek a nagy je­lentőségű kérdésnek. A Román Kom­munista Párt a sokoldalúan fej­lett szocialista társadalom megva­lósításának útján a termelőerők ha­talmas fejlesztésére,a tudomány és oktatás magas szintű előrelendí­­tésére, a munka szocialista java­dalmazásának következetes alkal­mazására, a családi élet megerő­sítésére, a nép anyagi és szellemi jelleget kapott; munkája révén vesz részt az egyén a társadalom épí­tésében, előrehaladásában — a mun­ka iránti magatartása egész lelki­ világát, embertársaival való kap­csolatait meghatározza. Minden előál­lított termék magán viseli alkotója egész egyéniségének, erkölcsi felfogá­sának jegyeit. A hanyagul, selejte­sen, felelőtlenül, szakszerűtlenül vég­zett munka nemcsak a közösségnek, a társadalomnak okoz kárt, hanem magát az egyént is megrontja. Az egyén szembekerül a közösséggel, ellentmondásokba keveredik, összeüt­közik a környezetével, munka­társaival, kiszakad, elidegenedik a társadalomtól , magányossá vá­lik. A tudományos-technikai for­radalom a termelés minden területén olyan sokágú, bonyolult ismereteket követel meg, amelyeket csak kitartó tanulással, szüntelen öntökéletesí­téssel lehet elsajátítani. Ha az egyén belső világa nem fejlődik egyide­jűleg a társadalom­­előrehaladásával, olyan szakadék következik be, mely károsan hat az egyén és a közösség életére egyaránt. Egyszerű példával élve: a legtökéletesebb jármű is veszélyessé válhat, karambolt idézhet elő, ha vezetője felelőtlen ember, aki kockára teszi a maga és embertár­sai életét. Lehet akármilyen jó szak­ember, ha erkölcsi magatartása, visel­kedése nem kifogástalan é­s nem e­­melkedik annak a feladatnak a szint­jére, amely rábízatott­­ kárt idéz­het elő. A szocialista erkölcs szabályai­nak megértése, elfogadása tehát az em­beriséghez való viszonyulás fokmérője. Ebben fejeződik ki az egyén humaniz­musa, emberi értéke. Az emberség Nr. _iyL_-i91E ERKÖLCS ÉS MÉLTÁNYOSSÁG javainak szüntelen gyarapítására, az egész társadalom gyors ütemű fejlesztésére törekszik — az új em­ber érdekében. Ennek az új embernek,­ aki személyes boldogságát „az egész nép boldogságának feltételei között látja megvalósulni" — ahogyan a Pártprogram megfogalmazza —, alap­vető erkölcsi magatartása a mély humanizmus, az egyéni érdek ösz­­szehangolása a közösségi érdekkel. Új minőségű ember ez a történelem­ben, akinek az életét a munka, az alkotó tevékenység tölti ki valódi tartalommal. Egész nevelőmunkánk ennek a magasrendű erkölcsi igaz­ságnak a kialakítása érdekében törté­nik. „Fejleszteni kell minden dol­gozó kötelességérzetét, hogy min­den energiáját, képességét és hozzá­értését a sokoldalúan fejlett szo­cialista társadalom és a kommuniz­mus Romániában való felépítése nagyszerű művének szentelje" — hangsúlyozza a Pártprogram ennek az új etikai magatartásnak a lénye­gét. Nem valami megfoghatatlan és elvont „jónak" a szolgálatáról van tehát szó, hanem a jelenkori társa­dalom, a szocialista haza javára kifejtett tudatos erőfeszítésről, olyan tevékenységről, amely mértéke az egyén értékének, s teljes összhang­ban van az egyén és a társadalom érdekével. Az etikai magatartás egyik alap­vető meghatározója az egyénnek a munkához való viszonyulása. A ki­zsákmányolás alól felszabadult tár­sadalomban a munka egészen más törvénye erkölcsi követelmény, s a Pártprogram éppen ezért hívja fel hangsúlyozottan a figyelmet az erköl­csi normák szigorú betartására, a társadalomellenes cselekedetek elleni küzdelemre. „Minden honpolgár a­­lapvető kötelessége — olvassuk a Pártprogramban — az ország tör­vényeinek betartása, hogy ne en­gedje meg senkinek szocialista tör­vényességünk semmibevevését vagy áthágását, hogy lehetetlenné tegye a hatalommal való visszaélést, a befolyás érvényesülését, bármilyen funkciónak vagy felelős munkakör­nek, amelyet a társadalom ruház valakire, a személyes érdek céljára, a dolgozók kárára való felhaszná­lását." „A párt határozottan küzdeni fog a csalás, a megvesztegetés, az üzérkedés, a jogtalan jövedelem­szerzés minden formája ellen, tá­mogatván az igazságérzetet, az igazság iránti tiszteletet, a becsü­letet, a szerénységet és megbíz­hatóságot a társadalmi élet minden területén, az egyenlőséget, a köl­csönös bizalmat, a megbecsülést és a segítőkészséget a társadalom összes tagjai közt." Napjainkban és az elkövetkező időszakban a szocialista erkölcs és méltányosság elveinek gyakorlatba ültetésével jutunk el a sokoldalúan fejlett szocialista társadalmat meg­valósító és a kommunizmus útján haladó ember kialakulásához. Olyan célkitűzés ez, melynek sikeréért az egész nép tudatosan munkálkodik­­ az egész társadalom jólétének és bol­dogságának megteremtése érdekében. KATONA SZABÓ ISTVÁN SULĂ ci iu­ Mr&ca I

Next